PDA

View Full Version : JCM 900 (ja alweer)...



aRaLd
28 december 2004, 13:55
Ik heb een vraag over mijn Marshall JCM 900 Dual Reverb.
Toen ik hem (particulier) kocht van iemand, zei diegene dat ik altijd moest zorgen dat ik m'n mastervolume lager moest blijven dan m'n pre-gain (van bijvoorbeeld channel A). Als ik dat niet doe dan gaan m'n buizen sneller kapot zei hij. Toch staat er niets over dit in de handleiding van de JCM. Ik heb met m'n Epiphone namelijk erg veel moeite om clean te krijgen met deze versterker (met m'n Fender is het geen probleem).

Is het dus waar dat ik altijd moet zorgen dat de gain van m'n voorversterker hoger moet hebben dan die van m'n eindtrap, om m'n buizen heel te houden?

BartL
28 december 2004, 14:03
Nee, is kul.

andoni
28 december 2004, 14:06
Knoppen dienen om aan te draaien, dus als je amp er kapot van gaat waarom zouden ze het er dan opzetten?









De enige knop waar je voorzichtig mee moet zijn is de volumeknop, maar niet voor je amp, maar voor jezelf en omstaanders 8-)

Baker
28 december 2004, 15:35
Is het dus waar dat ik altijd moet zorgen dat de gain van m'n voorversterker hoger moet hebben dan die van m'n eindtrap, om m'n buizen heel te houden?

is idd onzin

aRaLd
28 december 2004, 17:17
OK bedankt! Dat wordt dus weer lekker draaien :-D....
Het leek mij ook al een sterk verhaal, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere :wink:

BartL
28 december 2004, 18:00
Logisch nagedacht:
Hoe wil je op hoog volume een lichte overdrive krijgen als je de gain hoger moet hebben dan de Master Volume? :-D

Kamiess
28 december 2004, 18:12
Wat een onzin, heb zelf ook een en je krijgt een nooit een fatsoenlijk clean geluid met die tip die kreeg.
Algemeen over de 900, een boel mensen zeuren onver deze amp ,maar ik ben er tevreden mee en hij is niet schel>mits je hem goed instelt.
Ik heb:
presence:0
bass:8
midden:5
treble:2
gain(b):meestal rond de 10.
hiermee speel ik in de stijl van gnr/pearl jam enz

andy
28 december 2004, 20:03
Presence 0
Treble 2 :???:

:o

Echt wel een schelle bak dus. :razz:

aRaLd
28 december 2004, 21:36
Wat een onzin, heb zelf ook een en je krijgt een nooit een fatsoenlijk clean geluid met die tip die kreeg.
Algemeen over de 900, een boel mensen zeuren onver deze amp ,maar ik ben er tevreden mee en hij is niet schel>mits je hem goed instelt.
Ik heb:
presence:0
bass:8
midden:5
treble:2
gain(b):meestal rond de 10.
hiermee speel ik in de stijl van gnr/pearl jam enz

Totaal mee eens......tis natuurlijk wel een versterker met een "scherp" randje....maar daar is nix mis mee (vind ik). Ik ben dr erg tevreden mee!

aRaLd
28 december 2004, 21:36
kut.....dubble post :-D

AART
29 december 2004, 00:20
op mijn 2100 is het zo:

prescense 5
bass 7-8
mid 7-8
treble 5-6
gain 17-18

ik vraag me echt af wat voor geluid je bij jouw instellingen krijgt :o

doncker
29 december 2004, 00:54
Kheb hem ook gehad en heb er ook alles proberen uit te halen wat eruitviel, alleen en in groepsverband constant aan mijn knoppen aan het draaien geweest en er niets fantsoenlijk uit gemaakt tot als het teveel werd en ik hem buiten gegooid heb.

Joe Satriani
29 december 2004, 12:34
Knoppen dienen om aan te draaien, dus als je amp er kapot van gaat waarom zouden ze het er dan opzetten?


De enige knop waar je voorzichtig mee moet zijn is de volumeknop, maar niet voor je amp, maar voor jezelf en omstaanders 8-)

you got a point :wink:

josh.vandenberg
29 december 2004, 15:35
presc.6 bas 5 mid 7 hoog 7 pre 18 gain 4 vol. 3 en je hebt een rockso
met de slx dan

StereoX
29 december 2004, 16:24
Kheb hem ook gehad en heb er ook alles proberen uit te halen wat eruitviel, alleen en in groepsverband constant aan mijn knoppen aan het draaien geweest en er niets fantsoenlijk uit gemaakt tot als het teveel werd en ik hem buiten gegooid heb.

same here :D

EmgMaster
29 december 2004, 17:17
Presence 0
Treble 2 :???:

:o

Echt wel een schelle bak dus. :razz:

hahah, indeed :D

aRaLd
29 december 2004, 18:27
wel een lekkere schelle bak :-D :roll: ......vind ik

andy
29 december 2004, 19:24
wel een lekkere schelle bak :-D :roll: ......vind ik

Als jij er maar tevreden mee bent toch???

Ik heb zelf een avond met een SL-X lopen worstelen. ( Was volgens mij de reden om me op dit verdomde forum aan te melden :D )
Maar ik kon echt niks met het geluid. Tenminste ik kreeg er niet uit wat ik wilde dat er uit kwam. :wink:

AART
29 december 2004, 22:34
wel een lekkere schelle bak :-D :roll: ......vind ik

Als jij er maar tevreden mee bent toch???

Ik heb zelf een avond met een SL-X lopen worstelen. ( Was volgens mij de reden om me op dit verdomde forum aan te melden :D )
Maar ik kon echt niks met het geluid. Tenminste ik kreeg er niet uit wat ik wilde dat er uit kwam. :wink:

je moet er echt van houden hoor, anders word het niks, enne, een goede kast met greenbacks natuurlijk. 8-)

andy
30 december 2004, 01:20
@AART, wat heb jij dan onder die SL-X staan??

AART
30 december 2004, 10:09
2*12 met een g12m70 en een v30(was eerst een gp1270 van mckenzie ofzo)

andy
30 december 2004, 11:51
Speakers maakt natuurlijk heel wat uit voor het geluid. Ik heb hem getest met de orginele kast er bij. De kast heb ik overigens wel gekocht. :wink:

Guinness
30 december 2004, 22:15
SLX is goed maar een 2203 is beter, is mijn persoonlijke mening.

Mark S
31 december 2004, 01:37
Opvallend: toen Marshall begin jaren '80 met de JCM-800 kwam vonden veel gitaristen het 'The worst Marshall ever' en raakte je ze aan de straatstenen niet kwijt, daarna kwam Marshall met de JCM-900 en plotseling was de 800 helemaal DA BOMB en 1 van de beste amps aller tijden. Dus 900 bezitters: niet verkopen, als de JCM-2000 het nieuwe pispaaltje wordt dan worden ze nog veel geld waard!

andy
31 december 2004, 01:50
Hey Mark, daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Maar het is te laat en ik ben te moe om dat te beargumenteren. Maar dat komt nog wel. :wink:

AART
1 januari 2005, 15:55
SLX is goed maar een 2203 is beter, is mijn persoonlijke mening.

ligt dus aan je muziekstijl, voor zware metal en postpunk is de 800 niet geschikt maar de SL-X wel, voor roch is de 800 meer geschikt. al kan dat natuurlijk ook prima met de SL-X

AART
1 januari 2005, 15:56
Speakers maakt natuurlijk heel wat uit voor het geluid. Ik heb hem getest met de orginele kast er bij. De kast heb ik overigens wel gekocht. :wink:

das dus niet echt goed he, die 900 kasten zuigen, en zeker onder.... jcm 900's :-D
900's klinken beter met v30's of greenbacks.

Bins
1 januari 2005, 16:19
SLX is goed maar een 2203 is beter, is mijn persoonlijke mening.

ligt dus aan je muziekstijl, voor zware metal en postpunk is de 800 niet geschikt maar de SL-X wel, voor roch is de 800 meer geschikt. al kan dat natuurlijk ook prima met de SL-X

Sorry voor de offtopic, maat wtf is "postpunk"? Ik heb volgens mij weer wat gemist...

josh.vandenberg
1 januari 2005, 18:33
Iemand die een slx een punkversterker noemt heeft dus duidelijk wat problemen met zijn oren.

AART
1 januari 2005, 18:56
Iemand die een slx een punkversterker noemt heeft dus duidelijk wat problemen met zijn oren.

het is een versterker die goed is voor metal en dat soort zwaar spul, en moderne harcore/punk verschilt qua gitaargeluid niet zo gek veel met metal(pennywise).

en met postpunk bedoel ik eigenlijk hardcore/punk(pennywise weer :razz: ).
kerel op het werk noemt dat altijd postpunk.

AART
1 januari 2005, 18:57
SLX is goed maar een 2203 is beter, is mijn persoonlijke mening.

ligt dus aan je muziekstijl, voor zware metal en postpunk is de 800 niet geschikt maar de SL-X wel, voor roch is de 800 meer geschikt. al kan dat natuurlijk ook prima met de SL-X

Sorry voor de offtopic, maat wtf is "postpunk"? Ik heb volgens mij weer wat gemist...

sorry, eigenlijk bedoel ik hardcore/punk a la pennywise, iemand bij mij op het werk noemt dat altijd postpunk, daarom dus. excuses.

pol
1 januari 2005, 19:50
Iemand die een slx een punkversterker noemt heeft dus duidelijk wat problemen met zijn oren.

hoezo ? , voor metal is een sl-x nu ook niet echt geschikt. Ik speelde er wel metal op, heb er 5 jaar 1 gehad, maar voor echt snelle rifs met veel gedempte nootjes was die toch echt veel te modderig.
Voor punk of rock gaat dit nog prima, maar dan vind ik een jcm800 toch better hiervoor.
Een jcm800 met een goeie booster ervoor klinkt volgens mij toch beter dan een sl-x. Niet dat een sl-x slecht is, maar een 2203 komt toch heel wat krachiger over.

Bins
1 januari 2005, 19:51
en met postpunk bedoel ik eigenlijk hardcore/punk(pennywise weer :razz: ).
kerel op het werk noemt dat altijd postpunk.

Ok, ik zou dat gewoon punkrock noemen.

aRaLd
1 januari 2005, 20:18
Ok volges mij is postpunk toch echt:

- Joy Division
- Gang Of Four
- The Fall

en dat soort bands.....heeft dus nix met pennywise te maken haha.

josh.vandenberg
1 januari 2005, 23:16
slx presc. op6 bas op 5 mid 7 high 7 vol 3,4 gain 18 pre amp 4. en je hebt geen modderig geluid.


kwestie van kunnen afstellen

josh.vandenberg
1 januari 2005, 23:16
slx presc. op6 bas op 5 mid 7 high 7 vol 3,4 gain 18 pre amp 4. en je hebt geen modderig geluid.


kwestie van kunnen afstellen

AART
2 januari 2005, 01:01
en met postpunk bedoel ik eigenlijk hardcore/punk(pennywise weer :razz: ).
kerel op het werk noemt dat altijd postpunk.

Ok, ik zou dat gewoon punkrock noemen.

maar ik ben dan zo bang dat mensen denken dat ik maar drie akoorden ken en drie akoorden punk maak :roll: :lol: .
bovendien ben ik niet goed in het benoemen van dingen, dus nboem ik gewoon bands als bad religion en pennywise etc.

Neals
2 januari 2005, 10:16
Punk kan je op elke versterker spelen, als er maar een volume knop op zit!!!! 8-)

AART
2 januari 2005, 10:19
Punk kan je op elke versterker spelen, als er maar een volume knop op zit!!!! 8-)

/\
voor zo'n type wil ik dus niet aangezien worden :roll: :D

Bins
2 januari 2005, 10:22
en met postpunk bedoel ik eigenlijk hardcore/punk(pennywise weer :razz: ).
kerel op het werk noemt dat altijd postpunk.

Ok, ik zou dat gewoon punkrock noemen.

maar ik ben dan zo bang dat mensen denken dat ik maar drie akoorden ken en drie akoorden punk maak :roll: :lol: .
bovendien ben ik niet goed in het benoemen van dingen, dus nboem ik gewoon bands als bad religion en pennywise etc.

Lekker boeiend wat mensen van je denken. Pennywise is nou ook niet echt een een virtuozenband, dat is misschien 4 of 5 akoorden :P

AART
2 januari 2005, 10:48
en met postpunk bedoel ik eigenlijk hardcore/punk(pennywise weer :razz: ).
kerel op het werk noemt dat altijd postpunk.

Ok, ik zou dat gewoon punkrock noemen.

maar ik ben dan zo bang dat mensen denken dat ik maar drie akoorden ken en drie akoorden punk maak :roll: :lol: .
bovendien ben ik niet goed in het benoemen van dingen, dus nboem ik gewoon bands als bad religion en pennywise etc.

Lekker boeiend wat mensen van je denken. Pennywise is nou ook niet echt een een virtuozenband, dat is misschien 4 of 5 akoorden :P

nou, ik denk wel 7 :razz:
bovendien klinkt dat nog ergens naar :)

pol
2 januari 2005, 10:51
slx presc. op6 bas op 5 mid 7 high 7 vol 3,4 gain 18 pre amp 4. en je hebt geen modderig geluid.


kwestie van kunnen afstellen

Dat heeft niks met afstellen te maken. Ik heb lang genoeg met die instellingen zitten prutsen en met de preamp laag was die wel zuiverder, maar dan vond ik het geluid weer niet dik genoeg.
Kan wel zijn dat die van u strakker klinkt, de ene sl-x is de andere niet.
Die distortion van de sl-x was gewoon te vuil voor mij en niet vol genoeg.

Die steavens poundcake heeft dit wel allemaal, zuiverheid, meer dan genoeg strak laag, en als je met distortion een akkoord aanslaat klinkt elke noot nog zuiver door.

Bins
2 januari 2005, 10:57
nou, ik denk wel 7 :razz:
bovendien klinkt dat nog ergens naar :)

Check eens Belvedere, Bigwig of Satanic Surfers... Die jongens kunnen echt lekker spelen.

Guinness
2 januari 2005, 11:19
Ik denk dat het ook een kwestie van marketing moet zijn geweest van Marshall. Het verschil tussen de jcm 800 en 900. 800's klinken gewoon voor geen meter op slaapkamer niveau /muziekzaak niveau met als gevolg dat puistige pubertjes voor het merk van de concurrent kozen. En met een goedkope prut gitaar al helemaal. Met de komst van de 900 was dit wel opgelost en met de 2000 helemaal. Zelf valvestates klinken beter op zacht niveau dan een 2203. Maar er werd wel op de kosten bezuinigd in de eindtrap (mindere onderdelen). En eerlijk gezegd klinkt een 2203 met opengedraaid volume ook niet zo geweldig. Dus mischien dat daar de worst marhall ever vandaan komt. Maar nu komt het: een 2203 ver opengedraaid en met een goede overdrive / booster ervoor klinkt gewoon als het beste wat je ooit op gitaargebied is overkomen. :D . Wel zorgen dat je gitaar (gibson nat. en zolang ik leef zal geen ibanez ingeplugd worden op mijn 2203) even duur is als een leuke 2ehands auto. Goede gitaarcab. En ook niet zoals zovelen doen met een distortion over het cleane kanaal, metalzone ofzo yuck! En een 2203 laat de 900 (incl. slx) en 2000 serie ver achter zich. Maar puistige pubertjes moeten een plug en play amp hebben als ze in de muziekzaak komen en daar wordt tegenwoordig op gemikt bij marshall.

pol
2 januari 2005, 11:24
een 2203 met een boss sd-1 ervoor klinkt idd beestig :-D .
ik heb even zo gespeeld, met dan nog een mesa rectocab deronder.
dat was bijlange geen slechte combinatie, klonk stukken beter dan die sl-x.

AART
2 januari 2005, 12:41
nou, ik denk wel 7 :razz:
bovendien klinkt dat nog ergens naar :)

Check eens Belvedere, Bigwig of Satanic Surfers... Die jongens kunnen echt lekker spelen.


boeit me niet of ze lekker kunnen spelen, maar of het geheel lekker rockt, maar ik zal ze ff checken :D .

Bad Religion en Pennywise zijn allebei wel lekker melodieus en ze hebben lekkere riffs en loopjes. 8-)

Punkrockerke
2 januari 2005, 13:23
nou, ik denk wel 7 :razz:
bovendien klinkt dat nog ergens naar :)
Check eens Belvedere, Bigwig of Satanic Surfers... Die jongens kunnen echt lekker spelen.
boeit me niet of ze lekker kunnen spelen, maar of het geheel lekker rockt, maar ik zal ze ff checken :D .
Bad Religion en Pennywise zijn allebei wel lekker melodieus en ze hebben lekkere riffs en loopjes. 8-)
Geen slecht woord over Bad religion of Pennywise....maar echt hoogstaand kan je het ook niet noemen...
Check ook eens Rufio, Inspection 12, Brave like a cowboy (Belgisch)...

Kamiess
3 januari 2005, 23:04
Ha,ben er weer.
Even op een reactie op de schelle bak>ik zei dus mits je hem goed instelt is hij niet schel en als je daar dan de trebele voor op 2 moet zetten>zo be it.
Met de instellingen die ik gepost heb speel ik jaren 80 hardrock als bv vengeance(om het nationaal te houden)en geloof me rock&roll shower klint prima zo.
Wil alleen maar aangeven dat het geen onbruikbare schelle bak is>als je een beetje gevoel voor de knoppen hebt kun je een monsteramp van maken.Wat voor cab je eronder zet moet je zelf maar weten(zal idd verschil maken),maar hij gaat bij mijover m'n vertrouwde paarse anniversary cab.

PS als je een wah wilt gebruiken>doe er dan wat minder mid in anders schrik je je dood als je je wah volledign intrapt

Kamiess
3 januari 2005, 23:04
Ha,ben er weer.
Even op een reactie op de schelle bak>ik zei dus mits je hem goed instelt is hij niet schel en als je daar dan de trebele voor op 2 moet zetten>zo be it.
Met de instellingen die ik gepost heb speel ik jaren 80 hardrock als bv vengeance(om het nationaal te houden)en geloof me rock&roll shower klint prima zo.
Wil alleen maar aangeven dat het geen onbruikbare schelle bak is>als je een beetje gevoel voor de knoppen hebt kun je een monsteramp van maken.Wat voor cab je eronder zet moet je zelf maar weten(zal idd verschil maken),maar hij gaat bij mijover m'n vertrouwde paarse anniversary cab.

PS als je een wah wilt gebruiken>doe er dan wat minder mid in anders schrik je je dood als je je wah volledign intrapt

Orpheo
4 januari 2005, 08:33
ik ervaar de jcm 900 echt totaaaaal niet als schel.

wat ik weer WEL schel vind, zijn die transistorbakken van marshall..zooooowww, wat heb ik DAAAR een bloedhekel aan!! die mogen van mij echt op een grote stapel en HOP de fik erin.n

maar ik vond de jcm helder, transparant, en brullend (i.c.m. een Les Paul Custom '76 van een medeforumer :wink: )

Neals
4 januari 2005, 12:37
Punk kan je op elke versterker spelen, als er maar een volume knop op zit!!!! 8-)

/\
voor zo'n type wil ik dus niet aangezien worden :roll: :D

Ach, ik ben dan ook niet zo'n purist, en als ik een vieze scheur heb, dan ben ik redelijk dik tevreden!!!