PDA

View Full Version : Buizenversterker via MIDI?



Reneke
28 december 2004, 13:03
Hallo,

Ik werk met een Marshall JCM 900 en een rocktron effectenmoduul die ik via een Behringer footswitsch aanstuur.
Al een tijdje ben ik op zoek naar een manier om mijn buizenverterker via MIDI in te stellen. Ik mis nu vooral de mogelijkheid om het volume en de gain in te stellen.

Ik denk eraan om de potmeters van de marshall te overbruggen en het signaal via elektronische 'midi' potmeters te regelen.

Natuurlijk bestaan er kant-en klare midi buizenversterkers maar het liefst doe ik de JCM niet de deur uit.

Heeft iemand ervaring, schema's of tips?

Bedaaaank,
rene

Nesker
28 december 2004, 13:09
volgens mij is de axxes grx 4 iets voor jou

BramVersteeg
28 december 2004, 14:17
:-? :???: Is dat zo? Moet ie ook pedalen in de loops hangen dan?
De GRX-4 kan met de 4e loop wel een versterker aansturen/schakelen maar niet de gain veranderen ofzo. Je hebt wel van die dingen van ENGL (midi switchers) maar dan moet je versterker wel de mogelijkheid hebben om de instellingen van je knoppen via midi op te slaan en weer op te roepen.

Reneke
28 december 2004, 15:07
Ja precies, dat wou ik ook maar even zeggen.

Ik ben NIET op zoek naar MIDI gestuurde schakelaars.Het is me vooral om het sturen van de gain te doen. Ik weet dat het mogelijke is met digitale potmeters + microprocessor + midi interface. Maar voordat ik me hierin stort wil ik zeker zijn dat ik het wiel niet opnieuw uitvind.

charlie45
28 december 2004, 19:01
ik vermoed dat een dergelijke oplossing meer zal kosten dan je hele jcm900.. volgens mij heb je behoefte aan een kanaal extra..

wil je eens precies duidelijk maken wat je probleem is en waarom je denkt dat dit de oplossing is?

er zijn gitaristen op de wereld waarvan deze problemen oplosten toen ze met een single channel versterker gingen spelen en een volumeknop..

ik gebruik zelf een vierkanaalspreamp, dat geeft ook veel flexibiliteit. en eigenlijk gebruik ik er maar drie.

Reneke
28 december 2004, 23:31
Is dit nou zo moeilijk? Ben ik nou echt de enige met dit probleem?

1) Ik ben zeer tevreden over mijn buizengeluid
2) ik speel covers en heb zo'n tien presets nodig voor mijn repertoire
3) het zou fijn zijn als ik naast de rocktron instellingen (delay, reverb, chorus, clean/overdrive etc) het gain volume kan instellen: van blues tot vette sustain met 1 druk op het voetpedaal.

Ja toch? Niet dan?

charlie45
29 december 2004, 09:33
als je alleen een extra kanaal wil hebben is het makkelijk, als je traploos instelbare parameters wilt gebruiken wordt het heel ingewikkeld.

Reneke
29 december 2004, 10:25
Ok,

Wellicht dan toch een nieuwe versterker.
Nieuwe vraag:

*** wat is een goeie midi instelbare buizenversterker ?? ***

Misschien eentje die hierop staat?
http://proguitar.de/AudioDemo/CompareAmps/CompareAmps.html

(evengoed jeukt het me om de marshall open te schroeven en een geil midikastje te bouwen)

doncker
29 december 2004, 10:52
Misschien kun je jezelf een rackje maken, pre-amp, poweramp en dan je rocktron nog. Lekker compact in een flightcase en je bent klaar, alles netjes bekabelen, midi-floorborard ervoor en alles is mogelijk.

LordRiffenstein
29 december 2004, 11:45
Wat jij zoekt bestaat niet echt, toch niet als versterker, wel als pre-amp maar dan programmeer je gewoon verschillende sounds. De meeste gaan van crunch naar high gain door een ander kanaal van de versterker te kiezen of via een pedaaltje. OF je koopt een midi-programmeerbare pre-amp (bv Engl 580) en je maakt 2 aparte presets met verschillende gain-instellingen.

srv-man
29 december 2004, 12:38
De functionaliteit die jij bezoekt bestaat inderdaad niet standaard. Maar er is bijvoorbeeld wel de Soldano Caswell. een buizen preamp voorzien van gemotoriseerde pots, waarvan de instellingen programmeerbaar en via midi oproepbaar zijn. Een prijzig dingetje :-?

Als je zelf electronicus bent kun je misschien zelf een paar pots motoriseren en het geheel voorzien van een midi-implementatie. Wordt denk ik niet eenvoudig om hier een professioneel geheel van te maken.

In jouw geval zou ik als alternatief een Marshall JMP1 preamp nemen, die heeft de JCM900 geluiden wel in zich en je bent gelijk gemidificeerd. Moet je 2ehands wel voor zo'n 300-350 euro kunnen scoren.

Succes,
Theo

Reneke
30 december 2004, 10:09
Straks eens kijken, maar kan me niet herinneren dat de JCM 900 een eindtrap ingang heeft. JMP1 klinkt interessant, maar wat ik doe ik dan met de eindversterking? Die wil ik toch ook graag met buizen versterkt zien; vooral bij hoge volumes....

doncker
30 december 2004, 10:30
Koop gewoon een poweramp ipv de marshall. een peavey 50/50 of 60/60 zijn heel goed prijs/kwaliteit vind ik zelf.

charlie45
30 december 2004, 11:33
ik vermoed dat je de effects return van je jcm900 kan gebruiken als poweramp ingang.