PDA

View Full Version : Buizenversterker via MIDI aansturen



Reneke
28 december 2004, 13:01
Hallo,

Ik werk met een Marshall JCM 900 en een rocktron effectenmoduul die ik via een Behringer footswitsch aanstuur.
Al een tijdje ben ik op zoek naar een manier om mijn buizenverterker via MIDI in te stellen. Ik mis nu vooral de mogelijkheid om het volume en de gain in te stellen.

Ik denk eraan om de potmeters van de marshall te overbruggen en het signaal via elektronische 'midi' potmeters te regelen.

Natuurlijk bestaan er kant-en klare midi buizenversterkers maar het liefst doe ik de JCM niet de deur uit.

Heeft iemand ervaring, schema's of tips?

Bedaaaank,
rene

michielv
28 december 2004, 14:02
Dit gaat over versterkers dus ik heb hem maar verplaatst naar 'Moderne Versterkers'.

BramVersteeg
28 december 2004, 14:11
Je bedoeld dat je de knoppen via midi aan kan sturen?
Ik weet niet of er versterkers zijn die dat kunnen? ENGL SE misschien?
Maar dat zal een dure en moelijke klus worden denk ik.

bert k
28 december 2004, 22:38
Das niet makkelijk... Je moet dan de potmeters vervangen door VCA's dat zijn Voltage Controlled Amplifiers, en dan kan je door middel van een MIDI to Voltage convertor de boel aansturen. Maar das een grote klus!
Dat is de manier waarop mengtafels automatiseren. Een andere manier is een gemotoriseerde potmeter, dat is beter voor je tone... En dan nog moet je een MIDI to Voltage convertor hebben. Die komen weer uit de hoek van de analoge synthesizers.

hadv
31 december 2004, 16:38
hm, klinkt als een heel raar experiment
je moet dan in de versterker de potmeter vervangen door een aanstuurbare spanningsdeler. echter, er loopt signaal door je potmeter, hoe ga je dat (brom)technisch oplossen
(wat bert k zegt over vca's ben ik het niet mee eens, je zoekt nl een potmeter, geen versterker)

ik ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft, ik zie het niet