PDA

View Full Version : Aankoop recording stuff + opnemen Pc



Raffel
28 december 2004, 11:39
haai hallo,

Kan iemand mij helpen?

Ik wil mijn ENGL 4x12 gaan mic-en en opnemen met een PC. Ik zit nu te denken aan een SM-57 plus een behringer mixertje (MX602A of zo?) met mic-preamp. Nu moet ik waarschijnlijk dus ook een standaard hebben voor die mic. Daar heb ik dus alleen geen verstand van. Iemand een idee wat die kosten en of het uitmaakt wat voor een je hebt? Ik wil later waarschijnlijk diezelfde standaard gebruiken voor evt. vocals en een talkbox slang als dat mogelijk is.

Alle tips zijn welkom aangezien ik hier de ballen verstand van heb....

Swan
28 december 2004, 12:02
je kan ook van M-Audio n usb kastje kopen (115 euro) waar je die Shure inplugt, dan omzeil jeje soundcard, mij is verteld dat dit t beste geluid oplevert en t is nog goedkoop ook...

kwa standaard; gebruik gewoon je ogen; standaards om cabs te miccen zijn vaak klein...en behalve als je n dwerg bent lijkt me dat niet echt praktisch voor zang, maarja n grote standaard is ook weer niet echt praktisch....dus koop er 2 :razz:

harrie-beton
28 december 2004, 12:58
tja een usb kast is wel leuk maar ik begrijp dat je ook zang wel opnemen?
Dan is een mixer wel handiger denk (veelzijdiger).

qua standers, tja als je gaat zingen is zon hengel stander ideaal.
Die is ook veelzijdig.

hb

Raffel
28 december 2004, 13:18
zang is meer iets voor later. Nu is het vooral zaak dat ik gitaar kan opnemen en een talkbox slang ergens op kan monteren.

Wat is een nadeel ten opzichte van een line-mixer als je naar een USB-dingetje kijkt? je kunt even goed de levels instellen e.d.

harrie-beton
29 december 2004, 00:15
Mixer t.o.v. USB? Mixertje is iets mindere kwaliteit qua ruis enzo. De mixer moet natuurlijk geen line mixer zijn maar ook een microfoon signaal aan kunnen.

Ik denk dat een mixer enorm goedkoper is.

Raffel
29 december 2004, 10:15
volgens mij noemen ze die dingen van Behringer line-mixers met mic pre-amps toch?

bert k
29 december 2004, 21:24
Nee, zijn gewoon mixers. Als er een pre-amp inzit is het dus geen line-mixer.
Maar zo'n USB kastje moet je meer zien als een geluidskaart met mic input. En ik zou niet weten waarom die beter zijn dan van een mixer. Ik heb een Behringer mixer en die ruist echt niet hard.

Swan
31 december 2004, 11:47
minder stappen (plugjes etc) tussen de mic en je soundcard, daarbij speelt met zon usb kastje de kwaliteit van je soundcard geen rol...

bert k
31 december 2004, 16:13
Ehhh, nee, het usb kastje IS je soundcard. En kwaliteitsverlies zit niet zozeer in plugjes en stekkertjes, maar vooral in de kwaliteit van je mic voorversterker. En of die nou in je mixer zit of in je soundcard-kastje maakt niet zo veel uit. Overigens moet je je er niet teveel van voorstellen, van dat kwaliteitsverlies. Voor de meesten hier, die gewoon bezig zijn met homerecording is een Behringer tafeltje of een M-audio kastje prima. Moet het nog mooier dan wordt het tijd voor een fraaie microfoon pre-amp, maar dan betaal je ook wat.

AcousticFreak
4 januari 2005, 13:06
Is dat Behringer tafeltje dan bedoeld om 2 mics tegelijk te kunnen opnemen? En wat is het voordeel van zo'n mixer t.o.v. een microfoon 'koud' in de soundcard van de computer pluggen?

harrie-beton
4 januari 2005, 13:20
Is dat Behringer tafeltje dan bedoeld om 2 mics tegelijk te kunnen opnemen?

ja - de meeste types kunnen 2 of meer microfoons aan.



En wat is het voordeel van zo'n mixer t.o.v. een microfoon 'koud' in de soundcard van de computer pluggen?

Veeeeeeel betere signaal-ruis-verhouding. De voorversterker in een geluidskaart stelt niet veel voor. Met mixer is veel betere kwaliteit.

bert k
4 januari 2005, 14:05
Inderdaad. En vergeet de Fantoomvoeding niet! Iedere mixer heeft tegenwoordig fantoomvoeding, dat is nodig om een condensatormic van stroom te voorzien. Een aangezie die ook niet meer zo duur zijn, is dat toch een handige voorziening.

AcousticFreak
4 januari 2005, 15:43
Ik heb me net laten informeren bij live-music in Arnhem ( http://www.live-music.nl )

Ze kwamen op een totaalsom van iets van 350,- (slik). Heb de prijzen niet exact onthouden maar het was zoiets:

- 2 'Samson' condensator mics 2 x 65,-
- 1 'Tascam' externe kaart/mixer 220,- (?) http://www.tascam.nl/en/us-122.html
- 2 kabels 2 x 15,-
- mic standaard ?

Als 'budget' oplossing dachten ze aan die behringer tafel voor iets van 100,- in combinatie met mijn Soundblaster Audigy 1. (waarbij hij opmerkte dat ik dan niet meer dan sample rate 44 en 16 bits kon opnemen... hoor je het verschil?

Heeft iemand hier ervaring mee? Het is voor mij nogal hocus pocus allemaal.

harrie-beton
4 januari 2005, 15:52
44 megahertz en 16 bits is de kwaliteit van een normale cd.
Dat lijkt heel wat en voor een amateur is dat voldoende ....(nu vloek ik tegen sommige geluidsfreaks)


100 euro voor een mengtafel? Die Mixer kan goedkoper, Behringer heeft ze al van 50 euro. Om te beginnen is dit prima is mijn mening.

bert k
4 januari 2005, 16:00
Dat verhaal klopt wel. Ik heb die US122 van Tascam ook, goed kastje. Maar jij hebt dus al een Audigy. De 1 kan idd niet op 96kH opnemen, daar zou ik helemaal niet van wakker liggen, dat is alleen onder studio-omstandigheden hoorbaar, voor homerecording maakt het weinig verschil. Dus ik zou voor de Behringer gaan. Wel ff verder zoeken, want 'iets van 100 euro' is te veel. Voor 60 euro ben je al klaar. Dan heb je een UB1002. (zie ook topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=43116 )
Ik zou niet meteen twee microfoons kopen, das een beetje onzin voor wat jij gaat doen. 1 is voorlopig genoeg. Bovendien ben ik niet wild van Samson. Ik vind de Behringer B1 mooier klinken. Of je gaat toch voor een SM57, daar kom je een eind mee.
Snoeren heb je natuurlijk nodig. Alleen weet ik ze te koop voor 16 euro PER DRIE! Dus dit is een beetje duur.
Kijk, nou heb ik je een advies gegeven van pakweg 150 euro. Dat scheelt...

AcousticFreak
4 januari 2005, 16:08
De 1 kan idd niet op 96kH opnemen, daar zou ik helemaal niet van wakker liggen, dat is alleen onder studio-omstandigheden hoorbaar, voor homerecording maakt het weinig verschil.

Kijk... dat soort dingen vertelt zo'n verloper 'per ongeluk' niet...
Dank jullie wel! Wat mooi eigenlijk dat je gewoon van internet GOED advies kan krijgen zonder dat er een verkoopgedachte achter zit!

Die Behringer was idd geen 100,- want het totaalplaatje in dat geval zou incl. mics en standaard begin 200,- komen. Zit in die Behringer ook een voorversterker? (Goh ik begin echt bekend te worden met de recording wereld)

Die Samson mics waren de goedkoopste condensator microfoons. 'Prima geluid in combinatie met zo'n mixtafel' zei de verkoper. De reden dat ik 2 mics wil is de combinatie van zang en gitaar! Ik merk aan mezelf dat ik het meeste gevoel in een nummer kan leggen als ik tegelijkertijd zing en speel. Kost zo'n Behringer extreem veel meer trouwens?

Zijn gitaarkabels ergens in de buurt van Arnhem te kopen voor die 'leuke' prijs?? Anders mag je die snoeren zou je wel voor me mogen kopen dan ;) We zien elkaar waarschijnlijk binnenkort.. maar ja das wel te veel gevraagd inmiddels :razz:

jaywalker
4 januari 2005, 16:38
ik heb van de week zo'n phonic mixertje gekocht voor 40 eurie (5 min voor zes op de showmodel afdingen werkt altijd)

deze ruist eigenlijk niet, ik heb me laten vertellen door verschillende bronnen dat die beringer nog wel eens willen gaan ruizen.

Van de week een drumstel ermee opgenomen met 2 sm-57' s een philips zang microphone voor de bekkens en goedkope aldi microphonetje van 10 euro voor de toms. Klinkt eigenlijk best goed voor de manier waarop ik het opgenomen heb

bert k
4 januari 2005, 16:40
De Behringer 1002 heeft twee microfoonkanalen, en dus inclusief voorversterker. De andere kanalen zijn line kanalen, daar kan je synths of CDspelers op aansluiten.
Die kabels die ik bedoelde zijn setjes van Samson. Ik had ze toen gekocht bij Peter Verspuij, maar ze zijn wel overal te vinden, hoor.
Die microfoons is nog lastig. Zo'b Behringer B1 is dacht ik 120 euro, en perfekt om de zang op te nemen. Ik zou voor een 4 x 12 toch liever een dynamisch mic zetten, dus een SM57. Voor een akoestische gitaar weer niet, die doe je met een condensator.
En tot overmaat van ramp krijg je overspraak. Dat betekent dat je zang ook door de gitaarmicrofoon naar binnen komt en omgekeerd staat op je zangtrack ook een beetje gitaargeluid. Dat wil je niet, je wilt ieder instrument op zijn eigen spoor. Het is ook weer niet echt heel erg als er een beetje gitaar onder de zang zit, maar als je tegelijk zingt en je 4 x 12 open hebt staan, dan wordt het niks, vrees ik.
Als je wat opnamen hebt moet je eens gaan oefenen met partijen apart inspelen/zingen. Het is gek in het begin, maar ik vind het wel leuk. Je kan je beter op die ene partij concentreren. Maar ik ken ook mensen die liever alles inees doen.

AcousticFreak
4 januari 2005, 16:59
en een 4 x 12 is...?

tja ik blijf een leek qua recording :P

Hoe kan ik met zang op de goede toonhoogte blijven zonder een gitaar?

questions keep rolling ;)

bert k
4 januari 2005, 17:30
Ikke dombo :oops: Een 4 x 12 is een vette gitaarspeaker. Daar begon de topicstarter mee, maar ik haal jullie door elkaar. Vergeet de SM57, vergeet de 4 x 12.
Je blijft op de goeie toonhoogte door je koptelefoon. Eerst neem je de gitaarpartij op, dan zet je de koptelefoon op, en je gaat je zang opnemen. De computer laat tegelijkertijd de eerdere opname horen.

Raffel
7 januari 2005, 10:17
ik ga waarschijnlijk vanavond een aankoop doen. Mijn budget ligt rond de 200 euro. (meer WIL ik op dit moment niet uitgeven)

Dan wordt het dus 4x12 > SM-57 > Behringer mixertje van 50 euro > SB Audigy 2 ZS.

Moet toch wel redelijke kwaliteit opleveren lijkt mij zo.