PDA

View Full Version : compound radius



Orpheo
28 december 2004, 11:27
hey guys, what is compound radius voor iets? ik heb begrepen dat dat prettiger speelt ofzo....

maar wat t is,kweetniet...

t woordenboek geeft: samengestelde straal :???:

Dick Wolkendeck
28 december 2004, 11:30
Misschien dat dit helpt:

http://www.plek.com/compoundradiusen.html

Het is dus zo dat de radius aan de topkam kleiner is (boller) dan aan de body. Daar moet een hals platter zijn om beter te kunnen opdrukken. Compound is samengesteld, een samenstel van radiussen dus.

Cheers!

NeeraDJ
28 december 2004, 12:33
Ik wil nog aan Dick zijn uitleg toevoegen dat het doel is om het spelen van akkoorden soepeler te maken en het spelen van solos of gewoon op de hogere frets soepeler te maken. Mijn Gibson heeft bijv. een bolle radius wat het heerlijk maakt om ritmespel op te spelen, maar mijn Jackson is weer heerlijk om te soleren, maar weer wat minder voor snel ritmespel

fred dons
28 december 2004, 12:46
en om nog wat extra toe te voegen, een compound radius is eigenlijk heel logisch; de spacing van de snaren is smaller bij de topkam dan bij de brug, dit in combinatie met de verschillende hoogtes van de snaren (om te compenseren voor de verschillende diktes van de snaren)
zorgt er voor dat de snaren, zelfs bij een gelijkblijvende radius van de toets, zelf al een compound radius hebben. Een compound radius van de toets zorgt er dan ook voor dat je aktie veel gelijkmatiger wordt over de gehele hals en zoals in de eerdere reakties al stond, dat je dan dichter bij de topkam makkelijker akkoorden kunt pakken en makkelijker kunt soleren richting de brug (met name beter kunt benden)

bert k
28 december 2004, 22:22
En om ook ff een ei te leggen: instrumenten als Alembic bassen hebben nooit compound radius omdat de snaren exact parallel lopen. Omdat de snaren bij de topkam en bij de brug even ver uit elkaar staan hoeft ook de bolling niet te varieren. (Ik weet eigenlijk niet of er ook gitaren zijn die zo werken.)

vulvasonic
29 december 2004, 00:35
En dan nog iets: het helpt ook nog tegen het aanlopen van snaren bij het opdrukken van de snaren.

Orpheo
29 december 2004, 10:36
kortom: het is een ideale nek.

wie weet welke gitaren dat hebben??

NeeraDJ
29 december 2004, 11:38
Kritz gitaren, maar die zijn wel prijzig
Warmoth verkoopt de halzen trouwens ook

1959SLP
29 december 2004, 12:14
kortom: het is een ideale nek.

wie weet welke gitaren dat hebben??

jimmy page lespaul signature

Wormaap
29 december 2004, 12:20
Ibanez JS1000, 1200 en 2000.

Anders Destium
29 december 2004, 12:29
Het al dan niet hebben van een compound radius zou voor mij echt geen overweging zijn om een gitaar te kopen, het kan ook best zijn dat het niet natuurlijk aanvoelt. Mijn Anderson Drop Top heeft een compound radius, mooi meegenomen maar mijn PRSen spelen lekkerder :)

vulvasonic
29 december 2004, 12:34
Je kunt ook terecht bij veel gitaarbouwers/reparateurs. Deze klus is vergelijkbaar met de prijs van een 'refretjob'.
Patrick Koopmans (pkguitars.nl) en Rob (itankala.nl) zijn er beide zeer bedreven in. Dat zijn uiteraard niet de enigen, maar ik noem ze omdat ik ze persoonlijk ken (beide Nijmegen).

Jax
30 december 2004, 08:02
1959 SLP, check je PM! (Sorry :oops: )