PDA

View Full Version : Roland Cube 60 : Advies gevraagd



Maniaaaak!!
27 december 2004, 22:10
Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe versterker, ik heb een aantal versterkers/amp modelers etc. getest en was onder andere erg onder de indruk van de Vox Tonelab.

Een amp modeler is op zich wel ok, maar als ik zo'n kassie aanschaf moet ik nog steeds een versterker hebben om een en ander op een redelijk volume richting mijn mede-bandleden te slingeren.

Ik heb 2 versterkers gezien met ingebouwde effecten/modelers de VOX AD50VT en de Roland Cube 30. Van deze 2 was ik het minst tevreden over de Vox, blijft over de Roland. Deze hebbik echter weer niet in de 60 Watt versie gezien.

Ik ben gebonden aan een (zeer) klein budget (zo'n 400 euro max.) en heb net na wat demo filmpjes besloten om toch voor de Cube 60 te gaan tenzij mensen mij dit echt ten zeerste afraden.

Na dit filmpje wist ik het bijna zeker, dit ding is wel ERG stoer...

http://easylink.playstream.com/roland/Cube-60_Booth_Demo_lg.wvx
(Breedband voor MediaPlayer)

http://easylink.playstream.com/roland/Cube-60_Booth_Demo_lg.mov
(Breedband voor Quicktime)

Ben vooral erg onder de indruk van de Peavey 5150 en Mesa Rectifier simulatie. Zal wel niet EXACT hetzelfde geluid geven maar het ding klinkt een FLINK stuk beter dan mijn huidige setup (Marshall Valvestate 8020, Ibanez PT-5 voor Chorus, Delay en EQ en een DS-1 voor de extra boost).

Ik heb in de laatste jaren een grondige hekel gekregen aan een meter pedaaltjes of een volledige stereotoren aan 19" racks op het podium ik wil het gewoon 'plain, clean and simple' sinds kort.

Dus om ff samen te vatten, is het ding geschikt (dus luid genoeg) om mee te spelen in de oefenruimte van mijn band en om eventueel wat kleine optredens mee te doen? Hoe is de kwaliteit van de effecten? is het slim om dit ding aan teschaffen?

AART
27 december 2004, 22:36
hij is zeker luid genoeg voor in een band en repetitie.
maare, speelt die kerel in dat clipje niet ook over dat marshall cabinet wat daar achter hem staat? :-?

Maniaaaak!!
27 december 2004, 22:41
Ik hoop het niet, dat heeft op zich maar een kleine impact op het geluid wat je er doorheen stuurt met die kubus?

een marshall kabinet is 4x celestion 12'' geloof ik? Heb me altijd laten vertellen dat het voor 90% om de pre-amp/head gaat...

pol
27 december 2004, 22:54
nee, de speakers zijn minstens even belangrijk.
ik heb tot nu toe ook nog niks goeds gehoord in die simulatieamps, maar ik heb die roland wel nog niet gehoord. In dit clipje klonk die trouwens niet echt geweldig vond ik.

Maniaaaak!!
27 december 2004, 23:43
nee, de speakers zijn minstens even belangrijk.
ik heb tot nu toe ook nog niks goeds gehoord in die simulatieamps, maar ik heb die roland wel nog niet gehoord. In dit clipje klonk die trouwens niet echt geweldig vond ik.

hahaha,

ligt eraan wat je gewend bent :)

Toch ben ik altijd ingelicht dat een kabinet alleen versterkt wat het aangestuurd krijgt, je kan hoogstens geluidskwaliteit verliezen van je pre-amp naar je kabinet en nooit het geluid verbeteren toch?

hmmm... moet mijn veronderstelling misschine bijstellen dan...

Ben het met je eens hoor; de Pod XT, de V-Amp en al die kastjes vond ik erg dun en digitaal klinken op 2 na dus, de Vox Tonelab en de Roland Cube 30 klonken erg goed...

hadv
28 december 2004, 00:26
Toch ben ik altijd ingelicht dat een kabinet alleen versterkt wat het aangestuurd krijgt, je kan hoogstens geluidskwaliteit verliezen van je pre-amp naar je kabinet en nooit het geluid verbeteren toch?

hmmm... moet mijn veronderstelling misschine bijstellen dan...



yep, in 1 keer goed, bijstelluh

een kabinet heeft een enorme invloed op het geluid
... hoeveel speakers (1,2,4,6,8,9), wat voor speakers (10, 12, 15, 18)
wat voor kabinet (dicht, half open, heel open, basreflex, folded horn, ...)
rendement van je speakers (80, 85, 90, 95, 100, ... db)
frequentiekarakteristiek (celestion diverse typen, Jensen idem, EV, JBL, Mesa, Peavey...)
wat voor materiaal (dun/dik spaanplaat, idem mdf, idem multiplex, idem whatever, beton)

nog meer keuzes ?

andy
28 december 2004, 01:14
Go, Hadv, go. :-D

Maar wat hij zegt. Speakers en speakerkasten bepalen het geluid enorm.
Ik heb 4 verschillende speakerkasten en het maakt echt heel veel uit.

Azrael
28 december 2004, 11:17
Doen!

Lijkt me echt een super ding voor het geld. Ik heb de Cube 30 en ben tevreden en de Cube 60 heeft alles wat ik in de Cube 30 mis. Ook is de DSP veranderd bij de Cube 60 waardoor het nog beter klinkt. Ik ga waarschijnlijk mijn Cube 30 verkopen en dan op mijn verjaardag de Cube 60 nemen. Natuurlijk ga ik hem wel even testen maar het lijkt me een super ding.

jorrit
28 december 2004, 13:54
hij gebruikt de ext. speaker uitgang niet, tenminste als je de videobeelden mag geloven..