PDA

View Full Version : Greenback vraagjes



mmrizio
27 december 2004, 21:53
Een tijdje geleden heb ik bij de koop van een versterker twee zelfbouw speakerkasten erbij 'gekregen'. Ze zijn niet mooi, maar klinken prima. Nu moet ik toch maar eens besluiten wat ik er mee ga doen.
http://www.vandersterren.nl/Maurice/greenbacks.jpg
1 van de kasten bevat 4 greenbacks. 1 is een reissue 25 'Greenback', 1 is een originele 30W 'Greenback', en dan zijn er 2 speakers die lijken op de greenbacks, maar dan met een Marshall cover eroverheen.
http://www.vandersterren.nl/Maurice/marshall.jpg

Vraag 1: Kent iemand deze 'Marshall' speakers? Zijn dit gewone greenbacks met een 'Marshall' cover.
Vraag 2: 1 van de speakers ritselt een beetje. Enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Maurice

hadv
28 december 2004, 00:45
over die speakers kan ik niks zeggen
dat ritselen kan komen door een aanlopende spoel
als je um open hebt voorzichtig van voren tegen de conus duwen, loopt-ie nu aan ?

Al
28 december 2004, 11:03
Vraag 1: Kent iemand deze 'Marshall' speakers? Zijn dit gewone greenbacks met een 'Marshall' cover.
Vraag 2: 1 van de speakers ritselt een beetje. Enig idee wat er aan de hand kan zijn?

1-Het zijn Celestion greenbacks, G12M of G12H. Als je codes op de speakers kan vinden en die hier post is er misschien wat meer te zeggen.

2-Waarschijnlijk een aanloper. Haal hem uit de box en luister of hij het nog doet als je er zacht over speelt. Let er op dat niks tegen de conus aan trilt en check dat er geen rommel in achter in de speaker rondzwerft.

Al

mmrizio
28 december 2004, 11:50
Bedankt voor de snelle info. Ik zal straks even proberen de speaker los te testen om te zien of hij inderdaad aanloopt.

De code heb ik al wel: Het enige dat er op staat is een witte sticker met 9413 en 'Made in England' in de rand. Misschien dat ik op de voorkant van de conus nog wat interessants tegen kom.

Het chassis wijkt ook iets af van de beide 'echte Celestions', doordat het niet is voorzien van de hamerslag coating maar is gepassiveerd of zo.

Op de oude G12H30 staat 9588 op de vergelijkbare sticker, maar ook gestempeld op het chassis: KE17 en T121Z. Op de achterzijde van de conus staat: 05239.

De reissue heeft een heel andere codering (niet onlogisch): 09ABT1221/20 gestempeld op het chassis.

Maurice

mmrizio
28 december 2004, 15:04
Ik denk dat ik al weet wat het probleem (vraag 2) is: er zitten kleine scheurtjes in de rand van de conus. Is dit de bekende 'gescheurde conus'? Is hier wat aan te doen?

Maurice

mathe
28 december 2004, 17:26
Ik denk dat ik al weet wat het probleem (vraag 2) is: er zitten kleine scheurtjes in de rand van de conus. Is dit de bekende 'gescheurde conus'? Is hier wat aan te doen?

Maurice

Er is wel wat aan te doen mits de scheurtjes niet al te groot zijn. Leg je vraag even neer bij Celestion en zij kunnen je wel helpen aan het juiste reparatiemateriaal.

De G12H30 is er eentje uit oktober 1972.

De twee met de Marshall sticker zijn waarschijnlijk G12H25's. Ze komen bijna zeker uit een Marshall combo, vandaar de stickers.
De produktiestempels staan niet op het speakerchassis maar op de kurk pakking aan de voorkant. Om deze te zien zul je de speakers dus even los moeten halen. Gezien de kleur van het aansluitbordje schat ik dat ze uit 1966 komen, maar ik kan er iets naastzitten.
Je zult ook merken dat ze uit fase staan met nieuwere G12's (vanaf ca. 1968) dus controleer even dat alle speakers in fase staan met een 9V batterij.
Kun je misschien nog kijken wat de conus codes zijn? SP444 of misschien H1777?
Heb je misschien ook een idee van de impedantie? 15 ohm is erg gebruikelijk voor Marshall. Je zou een DC weerstand moeten meten tussen +/- 10 en 12 Ohm.

Marc

Franc
28 december 2004, 18:38
Marc, jongen, leef jij nog?

Thijssie
28 december 2004, 20:08
Ik denk dat ik al weet wat het probleem (vraag 2) is: er zitten kleine scheurtjes in de rand van de conus. Is dit de bekende 'gescheurde conus'? Is hier wat aan te doen?

Siliconenkit!

Aan beiden kanten van de scheur opbrengen en met nadat je je vinger in, een bakje water met een beetje afwasmiddel hebt gedoopt, netjes uitsmeren. Liever te dun dan te dik opbrengen en als het laagje voor je gevoel te dun of niet stevig genoeg is, de behandeling herhalen.

Ik heb een keer 4 oude fane speakers een "tweede leven gegeven". De conussen waren helemaal uitgedroogd en "korrelig" geworden, op sommige plaatsen waren ze zelfs aan de zijkant zo dun geworden dat je er dwars doorheen kon kijken en er zaten diverse gaten in.
De randen en gaten heb ik toen op de bovenstaande manier gerepareerd. Daarna heb ik de siliconekit verdunt met wasbenzine (het mengt niet goed maar het gaat wel als je lang genoeg roert) en met een klein penseeltjes een stuk of 10 laagjes de verdunde kit "aangebracht".

nicoverduin
28 december 2004, 20:28
Marc, jongen, leef jij nog?
Hoi Franc, Kunnen we van ou ook zeggen volgens mij. Zeker te druk op de JTM45 groep... :-D :-D :-D :-D ... en die kleine :-D :-D :-D
Heeft Ze (was het meen ik me te herinneren) al aangeboden om te helpen? :-D :-D :-D

dom dom...kan natuurlijk niet (klein/groot jaartje oud?)

NIco :-D :-D :-D

nicoverduin
28 december 2004, 20:28
Marc, jongen, leef jij nog?
Hoi Franc, Kunnen we van jou ook zeggen volgens mij. Zeker te druk op de JTM45 groep... :-D :-D :-D :-D ... en die kleine :-D :-D :-D
Heeft Ze (was het meen ik me te herinneren) al aangeboden om te helpen? :-D :-D :-D

dom dom...kan natuurlijk niet (klein/groot jaartje oud?)

NIco :-D :-D :-D

Franc
28 december 2004, 20:52
Inderdaad erg druk ja :D Zit in de laatste fase van de bouw....

Het is HIJ ;) en ik laat hem regelmatig mijn werk controleren.
Dan kijkt ie heel wijs naar het binnenwerk waar ik aan bezig ben en vraag ik of het nog goed gaat :D Als ie lacht is het goed...

Gelukkig is het een lachebekje ;) (net 13 maanden oud)

Ik heb nog regelmatig in de gitaren gepost hoor, alleen hier had ik niet veel te vertellen de laatste tijd.

mmrizio
28 december 2004, 21:56
Er is wel wat aan te doen mits de scheurtjes niet al te groot zijn. Leg je vraag even neer bij Celestion en zij kunnen je wel helpen aan het juiste reparatiemateriaal.

Doet Viertron nog de import? Heb je een naam of probeer ik het gewoon via de centrale?



De twee met de Marshall sticker zijn waarschijnlijk G12H25's. Ze komen bijna zeker uit een Marshall combo, vandaar de stickers.
De produktiestempels staan niet op het speakerchassis maar op de kurk pakking aan de voorkant. Om deze te zien zul je de speakers dus even los moeten halen. Gezien de kleur van het aansluitbordje schat ik dat ze uit 1966 komen, maar ik kan er iets naastzitten.
Je zult ook merken dat ze uit fase staan met nieuwere G12's (vanaf ca. 1968) dus controleer even dat alle speakers in fase staan met een 9V batterij.
Kun je misschien nog kijken wat de conus codes zijn? SP444 of misschien H1777?
Heb je misschien ook een idee van de impedantie? 15 ohm is erg gebruikelijk voor Marshall. Je zou een DC weerstand moeten meten tussen +/- 10 en 12 Ohm.

Marc

De ene Marshall speaker heeft 1281 op de pakking staan, de andere niets. De pakkingen van beide speakers verschillen, misschien is 1 van beide al een keertje van een nieuwe voorzien? Overigens zijn deze niet van kurk, maar van papier. Een van de speakers heeft een wit stuk vilt of zo in het midden zitten aan de voorkant, de andere een zwarte.

Beide hebben ze 005239 op de achterkant staan, zie ik nu. De impedantie is vrijwel gelijk aan de oude Celestion G12H (10-11 Ohm DC), maar gek genoeg een stuk lager dan de reissue G12M (13/14 Ohm).

Maurice

mmrizio
28 december 2004, 22:08
Siliconenkit!

Aan beiden kanten van de scheur opbrengen en met nadat je je vinger in, een bakje water met een beetje afwasmiddel hebt gedoopt, netjes uitsmeren. Liever te dun dan te dik opbrengen en als het laagje voor je gevoel te dun of niet stevig genoeg is, de behandeling herhalen.

Ik heb een keer 4 oude fane speakers een "tweede leven gegeven". De conussen waren helemaal uitgedroogd en "korrelig" geworden, op sommige plaatsen waren ze zelfs aan de zijkant zo dun geworden dat je er dwars doorheen kon kijken en er zaten diverse gaten in.
De randen en gaten heb ik toen op de bovenstaande manier gerepareerd. Daarna heb ik de siliconekit verdunt met wasbenzine (het mengt niet goed maar het gaat wel als je lang genoeg roert) en met een klein penseeltjes een stuk of 10 laagjes de verdunde kit "aangebracht".

Ik zit niet helemaal in de terminologie van de speakers, maar de verende rand van de conus is inderdaad helemaal droog, en voelt heel bros en kwetsbaar aan.

Ik zal eerst de importeur even bellen om te vragen wat zij adviseren, maar het zou geweldig zijn als het met siliconenkit kan, want dat heb ik nog wel liggen. Hoe lang wacht jij tussen de laagjes?

Maurice

mathe
28 december 2004, 22:42
Marc, jongen, leef jij nog?

jazeker, maar druk druk druk :wink:

ik heb je nog een mailtje tegoed; komt spoedig!

andy
29 december 2004, 21:25
Doet Viertron nog de import? Heb je een naam of probeer ik het gewoon via de centrale?


Maurice

Ja Vierton doet import Celestion.

mathe
30 december 2004, 17:19
Doet Viertron nog de import? Heb je een naam of probeer ik het gewoon via de centrale?

Rechtstreeks in Engeland doen. Op http://professional.celestion.com/contact/drdecibel.html kun je jouw vraag stellen. Het kan wel even duren voor je antwoord krijgt.

Aan de hand van de conusnummers welke je gaf heb ik het vermoeden dat het recones zijn. Voor de zekerheid ook even navragen bij Celestion.

Marc

mmrizio
4 januari 2005, 10:35
Viertron kon me niet echt helpen, ze noemen twee opties:
- Vervangen van de ophanging van de conus
- Vervangen van de conus
maar verwijzen me verder door naar de dealer. Daar heb ik niet echt veel hoop op. Weten jullie een expert?

Daarnaast zijn er nog opties:
- Zelf repareren met verdunde siliconenkit
- Gewoon doorspelen!
- Verkopen - zijn er liefhebbers voor?

Zelf repareren lijkt me de handigste, of verpruts ik zaken onherroepelijk hiermee?

Maurice

bert k
5 januari 2005, 17:57
Hier in Rotterdam zat Wissink. Speakertovenaar was dat. Weet iemand of die man nog aktief is? Die moet je hebben.