PDA

View Full Version : Fingerpicking, nagels etc.



Kasper
27 december 2004, 21:41
Hallow,

Ik heb eigenlijk verschillende vraagjes:

1. Ik vroeg mij af hoe het gesteld is met jullie nagels van je slaghand .. laten jullie deze groeien voor fingerpicking? Zelf vind ik lange nagels enorm onhandig, en niet erg aantrekkelijk :-? Kan je evengoed spelen zonder je nagels te laten groeien? Hoe doen de meeste het?

2. Vroeger had ik altijd geleerd dat je je duim helemaal achteraan je fretboard moet plaatsen. Ik heb daar altijd moeite mee gehad omdat je dan je pols in rare bochten moet wringen. Ik verlies er ook deels de controle van mijn vingers door, vingerzetting wordt maw moeilijker voor mij. Nu merk ik dat mijn duim helemaal niet 'correct' staat, maar eigenlijk bijna tegen mijn lage E-snaar. Ik speel veel makkelijker hierdoor, maar heb er soms wel last door aan mijn duim aangezien ik constant druk op de hoek van mijn fretboard. Hoe is dit bij jullie?
Is er überhaupt een reden om je pls zo raar te buigen en je duim 'correct' te plaatsen?


Ik plaats dit bewust in akoestische gitaren aangezien ik effectief ook de techniek wil vragen voor akoestische gitaren, en niet in het algemeen.

iam
27 december 2004, 22:58
ik zet mijn duim zoals het past...
bij barrés staat hij vanachter op het fretboard
maar bij sommige akkoorden fret ik zelfs de onderste Esnaar met mijn duim...

als je naar videos kijkt van Tommy dan zie je dat hij dat ook doet...

ik denk niet echt dat het een rol speelt welke techniek je gebruikt, zolang het maar makkelijkst is voor jezelf en goed klink :)

Harald
28 december 2004, 00:08
Wat betreft nagels, je hoeft op zich niet zo'n heel lange nagels te hebben. Te lang is eignelijk eerder lastig.Te kort vind ik zelf ook niet prettig. Maar Tommy Emmanuel bewijst dat je ook zonder nagels een goede sound kunt krijgen, evt. met duimplectrum. Voor klassiek en flamenco vind ik nagels wel een must.

Heb er ooit het volgende over geschreven:

http://www.gitaarspel.nl/kollege_nagels.html

Kasper
28 december 2004, 01:31
@iam: Daar heb je idd gelijk in, ik heb gitaristen ook al zien fretten met hun duim.

Maar ik vraag ma dan toch nog altijd af waarom mijn gitaarleraris er vroeger altijd op hamerde om mijn duim op de juiste positie te houden. (Was spaanse gitaar, zou dit een verschil uitgemaakt hebben?)


@Harald: Ik heb eens je artikel gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat mijn nagels gewoon zullen blijven zoals ze zijn. :razz: Was wel erg interessant, maar al het werk en de dingen waar je rekening mee moet houden om je nagels heel te houden lijken mij wat verloren tijd en energie.

Ik zal de rest van je site ook eens doornemen, lijken leuke dingen in te staan! En van hetgeen ik vlug gezien heb, heb jij gespeeld met Tommy Emmanuel?? :o :o :o Of was dat een artikel van iemand anders?

Harald
28 december 2004, 09:24
Heb inderdaad de eer gehad met de man op het podium te staan. Het was een combinatie concert en jamsessie ter afsluiting van een serie masterclasses. Geweldige ervaring. Al heb ik nog steeds geen idee hoe ik gespeeld heb, liep met een grote smile het podium af in ieder geval. Heb me nog nooit zo relaxt gevoeld op het podium. Zegt veel over Tommy. Ontzettend aardige man!

Wel of geen nagels is een persoonlijke keuze. Tommy speelt zonder, en kan met zijn vingers exact hetzelfde geluid krijgen als met een plectrum. (Niet alleen met het duimplectrum, maar ook met de andere vingers) Hij is wat dat betreft wel de meest flexibele gitarist die ik ken. Akkerman kan ook erg goed tussen flatpick en fingerstyle wisselen. Speelt trouwens ook waanzinnig lekker funky slaggitaar met zijn duimnagel. Het is absoluut waar, als je met nagels wil spelen betekend dat dat je er rekening mee moet houden. Voor klassiek gitaar zou ik niet zo snel voor geen nagels klinken. Speel je alleen staalsnarig, dan kan zonder nagels evengoed klinken. Doyle Dykes heeft trouwens op zijn site een heel verhaal over zijn acryl nagels staan. Zijn wel mensen die daar op een of andere manier niet tegenkunnen. Hun eigen nagels worden dan heel week. Weet ook niet wat het je kost om dat soort nagels te laten maken bij een nagelstudio.

Wat betreft het gebruik van de duim om noten te fretten. Hangt helemaal van de stijl af. Op elektrisch gitaar is er nauwelijks sprake van een standaardisering van de speeltechniek. Dus als je het prettig vindt spelen, gewoon doen. Sterker nog. Voor push ups en bends werkt de klassieke houding (duim netjes halverwege de hals achter je middelvinger) eigenlijk niet echt goed. Je duim moet dan hoger op de hals om beter kracht te kunnen zetten. Op akoestisch gitaar geldt eigenlijk hetzelfde. Kijk je naar mensen als Tommy, Merle Travis, Jerry Reed of Chet Atkins, dan kom je nauwelijks eromheen om noten met je duim te fretten. Tommy pakt ze zelfs soms ook nog op de A snaar. Met name in zijn arrangement van Collywogs Cakewalk zit een stuk dat hij daardoor erg makkelijk kan spelen. Ook in The Man With The Green Thumb fret hij op een gegeven moment de B op de A snaar zijn vingers pakken dan een D akkoord, dat levert dan een B-7 op. Hij houdt dan de pink over voor een triller op de hoge E snaar. Het is zonder duim op te vangen, maar speelt dan een stuk lastiger. Sacksioni heb ik eigenlijk nog nooit iets met zijn duim zien fretten. Tuck Andress gaat nog verder. Die haalt zijn duim soms voor de hals,

bv. een Emajeur7 (laag naar hoog)

x7689(6->)7 (frets)
-2134 T T (vingers)

waarbij hij met de duim de hoge E snaar oo de 6e fret fret, en dan een slide omhoog naar de 7e fret. De pols blijft onder de hals, de duim duikt dan zeg maar onder de vingers door, in plaats van achter de hals.

Speel je klassiek, dan is die duim over de hals eigenlijk uit den boze. De klassieke techniek wordt grotendeels bepaald door wat Andres Segovia erover gezegd heeft. En die vond dat not done. Klassieke hals is ook een stuk breder zodat het toch al behoorlijk lastig wordt veel met je duim te fretten op zo'n gitaar. Misschien weet Delphiro meer over de redenen waarom dit niet gedaan wordt.

iam
28 december 2004, 09:30
het speelt gewoon totaal niet makkelijk met de duim zo rond de hals...
it hurts,
als ik op mijn spaanse speel zet ik mijn duim netjes waar ie hoort...

CGCGCE
28 december 2004, 11:52
1. Ik speel fingerpicking ofwel met vrij korte nagels (duim iets langer), ofwel met twee fingerpicks en een thumbpick. Fingerpicks geven een heldere, luide klank en een groot dynamisch bereik. Maar soms mis ik het rechtstreekse contact met de snaren, en speel ik liever zonder.
2. Net als bij de meeste niet-klassieke gitaristen verandert mijn linkerhand voortdurend van positie. Ik gebruik vaak de duim om de lage E-snaar te fretten, dus meestal blijft hij rond de hals maar voor barre-akkoorden of sommige solo's gat ie eronder.

petrus
28 december 2004, 12:21
Ik ben flamenco gitarist, dus zonder nagels totaal gehandicapt!

Wat de duim van de linkerhand betreft, hij wordt door klassieke- en flamenco gitaristen min of meer in het midden van het fretboard gehouden, omdat dat de vingers meer vrijheid geeft.

Als je b.v. de lage e snaar op de 1e (f) positie speelt, en tegelijk de hoge e snaar op de 5e (a). Dit lukt niet met de duim op de 6e snaar.
( tenminste, mij lukt dit niet)

Als je je pols in een bocht moet zetten om met de duim zo te kunnen spelen, zit je waarschijnlijk in en verkeerde positie.

Ook gebeurt dit vaak, omdat je tijdens het spelen naar je toets wilt kijken, en je je gitaar teveel naar je toekantelt.

heel veel succes, Petrus.

Kasper
28 december 2004, 14:12
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Het lijkt er op dat ik op zicht niet veel verkeerd doe tijdens het gitaarspelen, en dat iedereen zo zijn eigen stijl heeft die wel of niet werkt voor iemand anders.

Fretten met mijn duim lijkt echter niets voor mij denk ik, maar het wijst er wel op dat sommige gitaristen helemaal hun duim niet op 1 positie blijven houden, en toch prachtig kunnen spelen.


Als je je pols in een bocht moet zetten om met de duim zo te kunnen spelen, zit je waarschijnlijk in en verkeerde positie.

Ook gebeurt dit vaak, omdat je tijdens het spelen naar je toets wilt kijken, en je je gitaar teveel naar je toekantelt.
Ik denk dat daar inderdaad ook het probleem zit. Bij flamenco moet je misschien de discipline hebben om altijd de juiste houding te hebben, maar als ik speel beweeg ik te veel en kijk ik teveel naar mijn fretboard, waardoor mijn pols oncomfortabel gebogen is als mijn duim op de klassieke manier staat geplaatst.

Harald
28 december 2004, 14:22
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe ver je wilt komen met spelen, en in wat voor situatie. Maar het is het beste om niet te afhankelijk te zijn van het zien van je hals. Bigband achtig werk kun je dan vergeten aangezien je je bladmuziek moet kunnen lezen, een dirigent in de gaten houden, en gitaar moet spelen. Ook in een rockband is het wel fijn als je oogcontact met bandleden (en publiek) kunt houden zonder dat je moet stoppen met spelen. En wat dat bewegen betreft, probeer (als je dat al niet doet) je gitaar eens om te hangen en evt. staand te spelen. Dat voelt dan misschien wat zekerder.

petrus
28 december 2004, 14:38
Hoi Kasper!

Misschien moet je jezelf wat meer vertrouwen geven!

Speel eens geblinddoekt, ( dat meen ik serieus) je zult verbaasd zijn hoe weinig je ernaast zit!

Groet, Petrus

Kasper
28 december 2004, 15:10
In mijn kamertje speel ik altijd zittend. Ik heb niet echt een reden om recht te staan. Op mijn akoestische gitaar heb ik trouwens nog geen strap, waardoor ik wel moet zitten.

Ik denk gewoon dat ik in het geheel nog een lange weg te gaan heb, en al jullie tips zullen handig van pas komen thx.