PDA

View Full Version : Vintage tremolo strats: zweven of plat op body laten rusten?



Stratman70
27 december 2004, 18:51
Ik was eigenlijk benieuwd wat jullie (stratbezitters met de vintage of oude tremolo) voor ervaringen en of tips hebben betreffende de tremolo. Laten jullie hem op de body rusten of laten jullie hem zweven?

zelf laat ik hem namelijk zweven en dat bevalt me erg goed. Ik heb vrijwel geen last van ontstemmen. Ik heb hem zo afgesteld dat hij niet ontstemt met opdrukken, maar dat doet hij wel lichtelijk als ik een (extreme) duikvlucht zou maken, wat ik vrijwel nooit doe eigenlijk. als ik na zo'n duikvlucht dan weer mijn tremolo naar achter zou bewegen, komt hij weer in de juiste en zuivere stemming terug. Op zich ideaal.

Wat zijn jullie ervaringen?

Anders Destium
27 december 2004, 19:03
Ik laat hem op mijn stratkopie ook zweven, in 9 jaar nooit problemen gehad met ontstemmen of wat dan ook :) Ik ben bij leunen bang dat ik de body beschadig, ik hou nogal van flutter namelijk!

Het verhaal dat je vertelt over duikvluchten is wel grappig, eigenlijk is het natuurlijk net niet ideaal :wink: Maar ja, als je veel wilt klieren met een trem koop je natuurlijk een floyd.

bat
27 december 2004, 19:33
Ik heb 'm vastgezet. Trems zijn niet mijn ding, maar hij zit er nu eenmaal op.

michielv
28 december 2004, 15:09
idem. Maar hij rust dus plat op de body :D

Bobbel
28 december 2004, 15:53
die van rust ook op de body, en ik heb geen probleem met ontstemmen...

lcvanderhelm
28 december 2004, 19:44
Ik heb hem ook zwevend,alleen met extra veer vanwege de 011 snaren[halve toon verlaagd].Als ik nou de G snaar een toon opdruk kan ik de B enE snaar mee laten klinken zonder dat het een vals zooitje wordt.

keef
29 december 2004, 15:29
zelf laat ik hem namelijk zweven en dat bevalt me erg goed. Ik heb vrijwel geen last van ontstemmen. Ik heb hem zo afgesteld dat hij niet ontstemt met opdrukken, maar dat doet hij wel lichtelijk als ik een (extreme) duikvlucht zou maken, wat ik vrijwel nooit doe eigenlijk. als ik na zo'n duikvlucht dan weer mijn tremolo naar achter zou bewegen, komt hij weer in de juiste en zuivere stemming terug. Op zich ideaal.


Ook mijn ervaring. Ik laat de arm eraf en bedien het blok met mijn pink (voor subtielere tremoloos dan met arm -geweldig voor akkoorden) of (d)ruk met mijn hand omhoog of omlaag. Hoe gek je het ook maakt, de gitaar onstemt niet. Zal misschien ermee te maken hebben dat de arm bij tremologebruik de druk op het blok en de snaren ongelijk verdeelt.

ResNovae
29 december 2004, 19:36
Ik heb hem juist plat tegen de body zitten. Het is inderdaad een nauwkeuriger werkje zo om er een subtiel gedoseerd tremologeluid uit te krijgen, maar het leidde op mijn strat tot een geweldige sustainwinst ten opzichte van een floating tremolo.

turboblues
31 december 2004, 01:22
Ik laat hem op mijn stratkopie ook zweven, in 9 jaar nooit problemen gehad met ontstemmen of wat dan ook :) Ik ben bij leunen bang dat ik de body beschadig, ik hou nogal van flutter namelijk!

Het verhaal dat je vertelt over duikvluchten is wel grappig, eigenlijk is het natuurlijk net niet ideaal :wink: Maar ja, als je veel wilt klieren met een trem koop je natuurlijk een floyd.
Een Floyd? Lukt ook wel met een vintage trem! :)
www.pulstguitar.be/userfiles/Sunburst_strat.avi
Ook zwevend dus!