PDA

View Full Version : 1000 € wat koop ik ?



Tone
27 december 2004, 14:27
Hoi,

Ik speel nu een jaar electro-accoustisch.

Graag zou ik nu wel is ECHT lawaai willen maken ;) en mij een goeie elektrische gitaar aanschaffen.

Mijn budget = momenteel ±1.000 €

Alle tips welkom !!

Bedankt.

Tone

Orpheo
27 december 2004, 14:29
wat wil je? wil je een tremolo? wil je een les paul, wil je een strat, wil je een tele? wil je een les paul sound, strat sound, tele sound??

als je voor de les paul gaat, raad ik heel erg de epiphone ace frehley signature aan. maar heb je al een amp. zo ja, wat voor een? is t een goeie? of wil je nog beter?

Orpheo
27 december 2004, 14:30
wat wil je? wil je een tremolo? wil je een les paul, wil je een strat, wil je een tele? wil je een les paul sound, strat sound, tele sound??

als je voor de les paul gaat, raad ik heel erg de epiphone ace frehley signature aan. maar heb je al een amp. zo ja, wat voor een? is t een goeie? of wil je nog beter?

Tone
27 december 2004, 14:36
Hey,

Bedankt voor de snelle reply !

Ik weet niet goed wat ik wil ... . Het zal mijn eerste elektrische gitaar worden. Hij/zij (laat ik voorlopig nog in het midden tot ik hem/haar echt heb) ;)

Heb een klein "pruts" versterkertje van 15w, maar kijk wel uit naar een alternatief misschien is de Roland Cube 60 een oplossing.

MAAR eerst de gitaar hé. Als ze maar warm en funky klint is het goed voor mij. Maar wil voor 1000€ wel waar voor men geld.

Grtz

Tone

Tone
27 december 2004, 15:21
Had ik niet verwacht ... .

Blijkt (http://www.musicstorekoeln.de/englisch/) dat ik voor 1000€ een "echte" Gibson kan kopen,.... :

GIBSON
Les Paul Studio Chrome Hardware Ebony
incl. Case.
retail price: 1.555,00€ NOW only: 998,00 €

-----

Is dit een goeie deal ? Of misschien toch beter iets anders ?

Grtz,

tone

AART
27 december 2004, 15:22
tweedehands gibson sg?(7-800)
tweedehands fender strat? (600)

AART
27 december 2004, 15:23
btw: www.guitarbargains.com

hele goedkope beligische handelaar.

Tone
27 december 2004, 15:25
Zou jij met 1000 € toch de 2de handsmarkt afschuimen ?

Vind dat voor dat bedrag een beetje riskant niet ?

Ga wel de specs die je geeft is bekijken, bedankt !


tweedehands gibson sg?(7-800)
tweedehands fender strat? (600)

Zijn dit dan (zelfs tweede hands) betere deals ?

Grtz,

Tone

AART
27 december 2004, 15:26
zeker weten

Tone
27 december 2004, 15:29
Ha, dan maar beter een Gibson SG dus.

Dit is ook nieuw en dus een betere deal ?

GIBSON
SG Standard Ebony
incl. Case retail price: 1.690,00€ NOW only: 1.133,00 €

Fender moet ik nog eens bekijken.

Grtz,

Tone

P****Fred
27 december 2004, 15:31
btw: www.guitarbargains.com

hele goedkope beligische handelaar.


wtf.... is volgens mij de duurste in heel belgië en nederland samen!

Tone
27 december 2004, 15:35
Piens music planet, ben ik al eens geweest maar die winkel is met te ver af.

Ik woon, werk en leef in Antwerpen, hier zijn ook gitaarwinkels genoeg dus als ik weet welke gitaar ik wil dan loop ik ze even af en wie mij de beste deal kan geven mag leveren ;).

Natuurlijk zal ik de prijzen ook met andere (online) shops vergelijken hé.

Nu... verder zoeken, hulp nog steeds welkom.

Grtz,
Tone

Tone
27 december 2004, 15:35
Piens music planet, ben ik al eens geweest maar die winkel is met te ver af.

Ik woon, werk en leef in Antwerpen, hier zijn ook gitaarwinkels genoeg dus als ik weet welke gitaar ik wil dan loop ik ze even af en wie mij de beste deal kan geven mag leveren ;).

Natuurlijk zal ik de prijzen ook met andere (online) shops vergelijken hé.

Nu... verder zoeken, hulp nog steeds welkom.

Grtz,
Tone

michielv
27 december 2004, 15:51
Ik krijg een beetje het idee dat Tone helemaal niet het verschil weet tussen de verschillende modellen, geen idee heeft wat een Les Paul/SG/Strat/Tele voor geluid maken enz.

In ieder geval zal geen enkele gitaar echt geweldig klinken door een slechte versterker. Dus, bepaal eerst wat voor geluid je zoekt/mooi vind en ga dan een combinatie gitaar/versterker zoeken die klinkt zoals jij dat wil hebben.

Warm en funky: dan kom ik toch uit op een ES semi-akoustisch. Werd indertijd (jaren '70) ook veel gebruikt door mensen als Johnny 'Guitar' Watson etc., plus dat je er natuurlijk perfect blues/jazz en andere deunen op kunt spelen. Metal zal niet zo heel best lukken (een (semi)hollow body gaat veel te snel rondzingen) maar ik denk niet dat je daarnaar op zoek bent.

Daarnaast zou ik een fatsoenlijke versterker aanraden, tenzij je voor die 1000 euro alleen een gitaar wilt en snel de financien hebt om er een serieuze versterker bij te kopen. Die Roland is wel aardig, zelf neig ik toch meer richting Fender, in ieder geval iets met een grote luidspreker (zeker 12 inch, liefst 15 :D ). Grote luidsprekers klinken vaak wat warmer dan die kleine iele 8 inch dingetjes die in de meeste oefenversterkers zitten.

Overigens zou ik met 1000 euro juist de 2ehands markt afschuimen, dan kun je je nl. een topgitaar (nou ja, komt in de buurt) veroorloven zonder de volle mep neer te leggen. Een optie is natuurlijk ook om te kijken of je bij een bouwer een gitaar kunt laten bouwen maar dat is wel iets duurder dan 1000 euro ben ik bang.

schwalbe
27 december 2004, 15:56
Ik ben zelf erg enthousiast over Godin gitaren: http://www.godinguitars.com/
Komt uit Canada, en is ook fabrikant van o.a de Seagull en Simon & Patrick acoustische gitaren. Staat bekend om de prijs/kwaliteit verhouding.
Binnen een budget van 1000,- heb je keuze genoeg om een uitstekende electrische gitaar aan te schaffen en nog geld over te houden voor een versterker.

Tone
27 december 2004, 16:00
Bedankt michielv, bedankt voor je antwoord, hier heb ik iets aan !


Ik krijg een beetje het idee dat Tone helemaal niet het verschil weet tussen de verschillende modellen, geen idee heeft wat een Les Paul/SG/Strat/Tele voor geluid maken enz.

INDERDAAD :lol:

Dat heb ik toch duidelijk gemaakt met men 1ste post.

Ik wil gewoon de beste gitaar die ik kan vinden voor ±1.000 € !

Voor een degelijke versterker is reeds een appart budget beschikbaar van ±500 €.

By the way : ik heb nog maar 1 keer op een elektrische gitaar getokkeld, dat was dan nog die van mij leraar (J. Van Sichem - ex K's choise - nu Monza).

Damn ik haat 2de hands. Ik ben altijd wat bang om afgeript te worden vermits ik géén bal van gitaren ken,... . Langs de andere kant kan een winkel mij dus even goed afzetten 8-)

Grtz,

Tone

Negative K3 fan
27 december 2004, 16:00
goede versterker is ook erg belangrijk!!!11

Tone
27 december 2004, 16:01
Bedankt michielv, bedankt voor je antwoord, hier heb ik iets aan !


Ik krijg een beetje het idee dat Tone helemaal niet het verschil weet tussen de verschillende modellen, geen idee heeft wat een Les Paul/SG/Strat/Tele voor geluid maken enz.

INDERDAAD :lol:

Dat heb ik toch duidelijk gemaakt met men 1ste post.

Ik wil gewoon de beste gitaar die ik kan vinden voor ±1.000 € !

Voor een degelijke versterker is reeds een appart budget beschikbaar van ±500 €.

By the way : ik heb nog maar 1 keer op een elektrische gitaar getokkeld, dat was dan nog die van mij leraar (J. Van Sichem - ex K's choise - nu Monza).

Damn ik haat 2de hands. Ik ben altijd wat bang om afgeript te worden vermits ik géén bal van gitaren ken,... . Langs de andere kant kan een winkel mij dus even goed afzetten 8-)

Grtz,

Tone

Tone
27 december 2004, 16:03
Bedankt Schwalbe,

Ik zal ook eens een kijkje nemen bij Godin.

Grtz,
Tone

Negative K3 fan
27 december 2004, 16:06
tja, el. gitaren hebben allemaal een soort voicing, misschien wat lastig uit te leggen in een korte post, maar ik zal het proberen:

strat: clean, helder, glassy, schel, bluesy (denk aan stevie ray vaughan> dat is strat!)
tele: ook vrij clean glassy, maar toch iets meer rock n roll, iets pittiger en vinniger dan een strat imo (denk aan country of aan de rolling stones, dat is tele)
les paul: warm, dik, hard, vol, jazzy, middig, modern (kwa overdrive dan) (denk aan the darkness, slash etc.) imo erg rock!
SG: net als de les paul maar iets dunner, eits vinniger, denk aan ACDC of black sabbath

dan heb je nog die superstratjes, jackson, fender etc. Moderner geluidje, beetje de combi van fender en gibson grof genomen, veel output en mid maar het mist de echte 'chunk' van een les paul en het glassy karakter van de strat.

Tone
27 december 2004, 16:07
Hoi negative K3 fan,

Ben je van mening dat ik meer moet spenderen aan de versterker en wat van mijn budget voor een gitaar moet inleveren daarvoor ?

Grtz,
Tone
"E-guitar nooby"

Negative K3 fan
27 december 2004, 16:10
hangt er vanaf! 2e hands kun je ook voor 500 hele mooie versterkers kopen, maar aan de andere hand heb je ook al een hele mooie amerikaanse strat 2e hands voor een euro of 700. Ik zou gewoon een totaal budget van 1500 nemen en tweedehands kijken wat je allemaal kunt vinden.

als je trouwens een els paul wilt (amerikaans dan) dan houd je minder over voor een versterker dan als je een (goedkopere) strat haalt.

Ik zou gewoon een beetje dynamisch denken als je begrijpt wat ik bedoel!

Tone
27 december 2004, 16:19
Ik zou gewoon een beetje dynamisch denken als je begrijpt wat ik bedoel!

Zeker, zeker ! Goeie opmerking.


Ik zou gewoon een totaal budget van 1500 nemen en tweedehands kijken wat je allemaal kunt vinden.

Dat is juist. Alleen moet ik kenners raadplegen om de 2de handsmarkt af te kunnen schuimen want ik ken de "marktwaarde" niet van Gibson/Fender/Epiphone/Godin/Ibanez/.... gitaren, noch weet ik hoe ze klinken... lastig lastig !

Iedereen kan mij zonder probleem een goedkope namaak strat verkopen met woekerwinsten .... :-?


les paul: warm, dik, hard, vol, jazzy, middig, modern

Dit zegt me wel wat !

Bedankt voor de moeite, je uitleg is zeker verstaanbaar.

Grtz,
Tone
E-guitar nooby

Kasper
27 december 2004, 16:25
je zegt dat je veel lawaai wilt maken, maar als beginner kan ik aannemen dat lawaai ook echt lawaai IS :wink: (no offence).

Als het ook maar voor thuis is heb je aan een 50Watt versterker al te veel. Zelf heb ik een 65Watt Fender Performer en in je kamertje kan je zo'n ding niet echt luider zetten dan 1-2. (Maar is natuurlijk wel fijn om te hebben :D )

Ik zou misschien eerst eens zeggen van welke stijl muziek je houdt. Wil je zware metal sounds produceren, jazz, blues, pop, rockNroll?


Ik wil gewoon de beste gitaar die ik kan vinden voor ±1.000 € ! zo "gewoon" is dat niet hoor :wink:

Het is volgens mij trouwens moeilijk om in 1x de 'beste gitaar' te vinden voor €1000 als je nog geen idee hebt welke kant je wil uitgaan op vlak van stijl.

Tone
27 december 2004, 16:42
Hoi Kasper,


je zegt dat je veel lawaai wilt maken, maar als beginner kan ik aannemen dat lawaai ook echt lawaai IS (no offence).


Dat valt eigenlijk goed mee kwa lawaai, :oops: soms dan toch en omdat ik vooral "fingerpick" en bijna nooit met een plectrum speel.

Muziekstijlen : eigenlijk alles behalve zware metal (no offence, just not my cup of tea, but respect for the dudes :cool: ).

Wel : funky, jazzy, bluesy, popy, rocky.

Het eerste wat ik ga testen zijn de "Les Pauls"-modellen, peins ik.

Grtz,
Tone

Tone
27 december 2004, 16:42
Hoi Kasper,


je zegt dat je veel lawaai wilt maken, maar als beginner kan ik aannemen dat lawaai ook echt lawaai IS (no offence).


Dat valt eigenlijk goed mee kwa lawaai, :oops: soms dan toch en omdat ik vooral "fingerpick" en bijna nooit met een plectrum speel.

Muziekstijlen : eigenlijk alles behalve zware metal (no offence, just not my cup of tea, but respect for the dudes :cool: ).

Wel : funky, jazzy, bluesy, popy, rocky.

Het eerste wat ik ga testen zijn de "Les Pauls"-modellen, peins ik.

Grtz,
Tone

Kasper
27 december 2004, 17:06
Les-paul zou inderdaad een goede veelzijdige keuze zijn, kan je veel kanten mee uit.

Tone
27 december 2004, 17:12
Kasper,

Is het "Les Paul" signature exclusief van Gibson / Epiphone of zijn er nog anderen die Les Pauls hebben ? (Jaja ik ben een echte nooby :lol: )

Is er sprake van een soort van "Les Pauls snobisme", kwestie van nu ook weer niet mijn budget té hard te verwaarlozen.

Epiphone is eigenlijk een goedkope (goeie?) versie van Gibson, of zie ik dat verkeerd ?

Als ik de prijzen van Gibson (de echte dan) bekijk, dan zijn er maar enkele die in aanmerking komen, budgetgewijs dan.

Grtz,
Tone
(The ultimate E-guitar nooby)

Negative K3 fan
27 december 2004, 18:08
Kasper,

Is het "Les Paul" signature exclusief van Gibson / Epiphone of zijn er nog anderen die Les Pauls hebben ? (Jaja ik ben een echte nooby :lol: )
De naam les paul we, maar er zijn een heleboel merken die het model klonen onder een andere naam! Daarnaast zijn er nog merken met modellen die dezeldfde houtsoorten en elementen etc gebruiken als een les paul maar het in een heel andere vorm stoppen zoals Hamer, Dean etc. De ingredienten daarvoor zijn: mahonie body, mahonie hals, humbuckers, gelijmde nek verbinding, 24,75" mensuur lengte. Al die gitaren zijn volgens mij wel de richting die je zoekt!



Is er sprake van een soort van "Les Pauls snobisme", kwestie van nu ook weer niet mijn budget té hard te verwaarlozen.
Mwah een beetje wel, bij gibson betaal je idd vrij veel voor de naam en de kwaliteit is niet echt constant, ik heb les paul classics van boven de 1500 gezien die echt ruk waren, zelfs een (goede) squier zou ik daar nog boven kiezen, dus een beetje een hands on approach met het bepalen van wat je wilt kopen ook door iemand met verstand is wel aan te raden


Epiphone is eigenlijk een goedkope (goeie?) versie van Gibson, of zie ik dat verkeerd ?
Goedkioper dochtermerk van gibson, in azie geproduceerde gitaren. Recent zijn ze iutgekomen met de zgn elitist gitaren, les pauls en SGs van dezelfde materialen en bouwkwaliteit van gibosn onder de epiphone naam en gefabriceerd in japan. Niet slechter, maar door lonen etc wel flink goedkoper! Die zijn het echt waard om naar te kijken denk ik. Tussen de gewone epiphones heb je wel goede modellen, maar het zijn vooral de slechte elementen die het al snel verneuken

Anders Destium
27 december 2004, 19:08
Ik zou met jouw budget eerder denken aan een Fender USA strat, maar dan wel 2ehands:

- is heel goed geschikt voor de stijlen die je noemt
- zijn goed verkrijgbaar en er kan weinig mee fout gaan
- door de naam kun je hem mocht hij niet bevallen weer verkopen voor hetzelfde geld


Versterker erbij is wat al eerder is genoemd erg belangrijk, daar zijn ook heel veel soorten in. Voor een beginner is een Roland Cube erg goed, of in dezelfde hoek een Line-6 Spider.

Negative K3 fan
27 december 2004, 19:15
Ik zou met jouw budget eerder denken aan een Fender USA strat, maar dan wel 2ehands:

- is heel goed geschikt voor de stijlen die je noemt
- zijn goed verkrijgbaar en er kan weinig mee fout gaan
- door de naam kun je hem mocht hij niet bevallen weer verkopen voor hetzelfde geld


Versterker erbij is wat al eerder is genoemd erg belangrijk, daar zijn ook heel veel soorten in. Voor een beginner is een Roland Cube erg goed, of in dezelfde hoek een Line-6 Spider.

lees toch wat beter

Quote:
les paul: warm, dik, hard, vol, jazzy, middig, modern


Dit zegt me wel wat !

rot op met je strat gvd!

Orpheo
27 december 2004, 19:19
een epi les paul waar ik aan veslingerd ben is de Ace Frehley signature....

gewoon GOED hout, een echte mapletop, een maple nek (vind ik lekkerder spelen. die kan je kaal schuren zonder dat t hout je problemen geeft) en hij heeft diMarzio pickups (superdistorion's geloof ik)

hij is nog geen 800 euro bij rockpalace, en speelt als een zonnetje!!

en hij is echt massief,dus geen gewichtbesparende gaten. hij is echt ver boven de 6 kilo, en zwaarder dan een gibson classic.

amon
27 december 2004, 19:26
Noem anders eens wat bands waar je naar luistert. Dat maakt het ons veel makkelijker.

Verder, een goede versterker is net zo belangrijk (misschien belangrijker) dan een gitaar. Het bepaald voor een groot deel je sound.
Ik zou niet als budget 1000 voor gitaar en 500 voor versterker nemen, ik zou 1500 nemen als totaal voor gitaar en versterker.
Als je dan tweedehands op zoek gaat kom je bij hele leuke dingetjes uit. Zo ben ik ook begonnen (weliswaar niet met 1500 euro, maar gewoon een budget genomen en zonder enige kennis van zaken op 2dehands-sites gekeken).

Als je nu eens wat bands etc. noemt, dan kunnen we je zeggen wat voor gitaren/amps voor jou in aanraking komen. Dan zou ik als ik jou was gewoon het internet afstruimen op tweedehandssites ipv winkel(sites) en als je iets vindt waarvan je denkt 'hmm, misschien is dit wel wat' dat je dan een link of advertentie hier kopieerd. Dan kunnen wij het je nog altijd aan- of afraden, etc.

amon
27 december 2004, 19:26
Noem anders eens wat bands waar je naar luistert. Dat maakt het ons veel makkelijker.

Verder, een goede versterker is net zo belangrijk (misschien belangrijker) dan een gitaar. Het bepaald voor een groot deel je sound.
Ik zou niet als budget 1000 voor gitaar en 500 voor versterker nemen, ik zou 1500 nemen als totaal voor gitaar en versterker.
Als je dan tweedehands op zoek gaat kom je bij hele leuke dingetjes uit. Zo ben ik ook begonnen (weliswaar niet met 1500 euro, maar gewoon een budget genomen en zonder enige kennis van zaken op 2dehands-sites gekeken).

Als je nu eens wat bands etc. noemt, dan kunnen we je zeggen wat voor gitaren/amps voor jou in aanraking komen. Dan zou ik als ik jou was gewoon het internet afstruimen op tweedehandssites ipv winkel(sites) en als je iets vindt waarvan je denkt 'hmm, misschien is dit wel wat' dat je dan een link of advertentie hier kopieerd. Dan kunnen wij het je nog altijd aan- of afraden, etc.

michielv
27 december 2004, 21:04
Ik blijf toch naar een semi-akoustische ES neigen, die dingen zijn wat jazzier dan een strat maar dat is een kwestie van smaak. In ieder geval zou ik me niet verder tegen allerlei (goedkopere) Epiphones aan bemoeien, in jouw (= Tone) budget klasse zou je eventueel de Epiphone Elitist (zo heten die dingen toch?) modellen kunnen proberen.

In ieder geval moet je zeker niet vergeten een goede versterker te kopen, Verkijk je niet op ingebouwde toeters en bellen, de kwaliteit van de speaker is veel belangrijker dan 10.000 digitale frutsels.

Heeft je gitaarleraar je geen advies kunnen geven? Ik neem aan dat je hem best kunt vragen om een advies en in geval van nood (als het een beetje een geschikte peer is) wil hij nog wel een keertje mee om een voor jouw doel geschikt instrument uit te zoeken. Zo niet, dan zijn er altijd forummers uit de buurt die vast wel eens een middagje met jou de winkels in de buurt af willen struinen :D

Ash ketchum
27 december 2004, 21:14
Een goeie Fender Strat MIJ, een zwarte met een rosewood toets, rode turtle slagplaat, zwarte knoppen, kluson mechanieken, seymour duncan's alnico V, graphtech; zadels, topkam, snaargeleiders, switchkraft plug, CTS potmeters, allparts 5-standenschakelaar. Met het geld dat ik over hou een leuk pedaaltje van carl martin of ander duur iets.

Anders Destium
27 december 2004, 22:08
Ik zou met jouw budget eerder denken aan een Fender USA strat, maar dan wel 2ehands:

- is heel goed geschikt voor de stijlen die je noemt
- zijn goed verkrijgbaar en er kan weinig mee fout gaan
- door de naam kun je hem mocht hij niet bevallen weer verkopen voor hetzelfde geld


Versterker erbij is wat al eerder is genoemd erg belangrijk, daar zijn ook heel veel soorten in. Voor een beginner is een Roland Cube erg goed, of in dezelfde hoek een Line-6 Spider.

lees toch wat beter

Quote:
les paul: warm, dik, hard, vol, jazzy, middig, modern


Dit zegt me wel wat !

rot op met je strat gvd!

een les paul modern?

BWAHAHAHA

Orpheo
27 december 2004, 22:12
Ik zou met jouw budget eerder denken aan een Fender USA strat, maar dan wel 2ehands:

- is heel goed geschikt voor de stijlen die je noemt
- zijn goed verkrijgbaar en er kan weinig mee fout gaan
- door de naam kun je hem mocht hij niet bevallen weer verkopen voor hetzelfde geld


Versterker erbij is wat al eerder is genoemd erg belangrijk, daar zijn ook heel veel soorten in. Voor een beginner is een Roland Cube erg goed, of in dezelfde hoek een Line-6 Spider.

lees toch wat beter

Quote:
les paul: warm, dik, hard, vol, jazzy, middig, modern


Dit zegt me wel wat !

rot op met je strat gvd!

een les paul modern?

BWAHAHAHA

ligt natuurlijk ook aan welke pickups je hebt he goos!!

en natuurlijk aan je manier van spelen!

een maatje van me heeft een LP custom uit '76 (ja, een originele) en die krijgt er echt wel een scheurtje uit a la Children of Bodom, en dat is echt wel modern!







of heb ik dan toch wat gemist?

Orpheo
27 december 2004, 22:13
Ik zou met jouw budget eerder denken aan een Fender USA strat, maar dan wel 2ehands:

- is heel goed geschikt voor de stijlen die je noemt
- zijn goed verkrijgbaar en er kan weinig mee fout gaan
- door de naam kun je hem mocht hij niet bevallen weer verkopen voor hetzelfde geld


Versterker erbij is wat al eerder is genoemd erg belangrijk, daar zijn ook heel veel soorten in. Voor een beginner is een Roland Cube erg goed, of in dezelfde hoek een Line-6 Spider.

lees toch wat beter

Quote:
les paul: warm, dik, hard, vol, jazzy, middig, modern


Dit zegt me wel wat !

rot op met je strat gvd!

een les paul modern?

BWAHAHAHA

ligt natuurlijk ook aan welke pickups je hebt he goos!!

en natuurlijk aan je manier van spelen!

een maatje van me heeft een LP custom uit '76 (ja, een originele) en die krijgt er echt wel een scheurtje uit a la Children of Bodom, en dat is echt wel modern!







of heb ik dan toch wat gemist?

Anders Destium
27 december 2004, 22:19
Dat het kan met bepaalde pups wil niet zeggen dat een gitaar er om bekend staat natuurlijk :wink: Een les paul uitgesproken modern noemen is echt pure bullshit. Voorkeuren zijn tot daar aan toe, maar troep verkopen is voor marktlui.

Orpheo
27 december 2004, 23:00
Dat het kan met bepaalde pups wil niet zeggen dat een gitaar er om bekend staat natuurlijk :wink: Een les paul uitgesproken modern noemen is echt pure bullshit. Voorkeuren zijn tot daar aan toe, maar troep verkopen is voor marktlui.

okay, op die manier

ja, dan ben ik t met je eens

Orpheo
27 december 2004, 23:00
Dat het kan met bepaalde pups wil niet zeggen dat een gitaar er om bekend staat natuurlijk :wink: Een les paul uitgesproken modern noemen is echt pure bullshit. Voorkeuren zijn tot daar aan toe, maar troep verkopen is voor marktlui.

okay, op die manier

ja, dan ben ik t met je eens

hadv
27 december 2004, 23:45
beste advies lijkt me toch op een paar verschillende gitaren te spelen over dezelfde versterker die je in een neutrale stand zet. neem niet meteen de duurste versterker want die zul je toch niet kopen
probeer 1 gitaar ook eens uit op verschillende versterkers

op die manier kom je er in ieder geval achter hoe ze ten opzichte van elkaar klinken
uiteraard ook het vervormde geluid uitproberen, maar dat zegt vaak meer over de versterker, zeker bij extreem hoge vervorming

dus probeer ze uit, de gibsons, fenders, en al die andere merken die worden genoemd
probeer zeker ook verschillende types uit, dus een solidbody (plank), een hollowbody (dun), een jazzbody (dik)

dan heb je een beetje een idee hoe eea klinkt en kun je, in je voorkeursrichting, verder zoeken

voor 1000 pleuri kun je mooie spullen kopen, maar die zijn alleen maar mooi als je het geluid mooi vindt

Negative K3 fan
27 december 2004, 23:50
Dat het kan met bepaalde pups wil niet zeggen dat een gitaar er om bekend staat natuurlijk :wink: Een les paul uitgesproken modern noemen is echt pure bullshit. Voorkeuren zijn tot daar aan toe, maar troep verkopen is voor marktlui.

sorry ik begrijp je punt, modern is misschien niet het goede woord, misschien had ik moeten zeggen kan beter overweg met veel distortion :)

Anders Destium
28 december 2004, 07:33
Zo komen we ergens :wink:

michielv
28 december 2004, 08:31
Dat het kan met bepaalde pups wil niet zeggen dat een gitaar er om bekend staat natuurlijk :wink: Een les paul uitgesproken modern noemen is echt pure bullshit. Voorkeuren zijn tot daar aan toe, maar troep verkopen is voor marktlui.

sorry ik begrijp je punt, modern is misschien niet het goede woord, misschien had ik moeten zeggen kan beter overweg met veel distortion :)

Sterker nog, dat een Les Paul geschikt is voor een vet geluid met veel distortion is de reden dat die dingen in de jaren '60 weer populair werden: gitaristen als Eric Clapton en Jeff Beck gingen vette overstuurde blues spelen die je niet zo gemakkelijk uit een Fender kon halen. Dus modern is inderdaad niet het goede woord ;)

marc_o
28 december 2004, 10:29
Zeg Tone, als ik jou was, nam ik m'n gitaarleraar mee de stad in en laat hem helpen bij je keuze, er zijn daar best wat winkels, waarvan de beatShop helaas wat prijzig is, maar je hebt natuurlijk nog Strings and Things en die andere bij de tunnel, soundshop (?).

Tone
29 december 2004, 14:22
Hoi !

Iedereen bedankt voor de hulp tot hiertoe.

Mark_odijk, dat lijkt me idd ook het beste. Mijn gitaarlessen liggen tijdelijk stil, gitaarleraar is aan een cd aan het werken + optredens,... .

Maar ik ga nu naar Strings and Things deze middag (zonder €'s !) en ga mijn verhaal doen en wat gitaren uittesten. Muziek en visie (aan de tunnel ;) ) ga ik tevens bezoeken en nog enkele in de buurt.

Ik moet weten wat ik koop en hoe het klinkt en moet mezelf de tijd geven dit te ontdekken,..., géén zin in verloren impulsieve aankopen van 1.000 € ;) !

Juist, jullie wilden nog weten waar ik zoal van hou, muziekgewijs dan :

Ben Harper, RHCP, Jamie Cullum, James Brown, Rolling Stones, Bim Sherman, Portishead (herontdekt dit jaar), Placebo, Deus, Karate, flamengoverzamelaars, wereldmuziek, ook wel klassiek soms en dus zeker niet allemaal "echte" gitaargroepen.

Ik heb géén idolen ofzo, nooit gehad trouwens. En luister vooral naar (internet)radio vermits dat voor mij de ideale reclamevrije jukeboxen zijn, plus dat ik een stijl kan kiezen waar ik op dat moment naar wil luisteren.

Wil ik jazz, grunge, punk, blues, klassiek, flamengo,... . No problemo it's all there without smalltalk ! Vind ik een plaat echt goed, dan koop ik ze.

Ik breng later nog verslag uit aangaande de gitaar die ik wil (of dan al gekozen heb) en wat mijn motieven zijn/waren. (Zodoende hebben andere lezers hier eventueel ook nog iets aan.

Rest mij jullie verder nog te melden dat ik géén verwend nest ben die 1.000€ toegeschoven krijgt om zijn bakkes te houden en te stoppen met zagen hoe graag ik wel een gitaar zou hebben,... . Ik ben gewoon laat begonnen met gitaar spelen (28j), het enige grote voordeel dat ik heb is dat ik meer middelen heb dan iemand die begint op 14jarige leeftijd. :razz:

Groeten,

Tone
E-guitar nooby[/b]

Tone
29 december 2004, 14:23
Hoi !

Iedereen bedankt voor de hulp tot hiertoe.

Mark_odijk, dat lijkt me idd ook het beste. Mijn gitaarlessen liggen tijdelijk stil, gitaarleraar is aan een cd aan het werken + optredens,... .

Maar ik ga nu naar Strings and Things deze middag (zonder €'s !) en ga mijn verhaal doen en wat gitaren uittesten. Muziek en visie (aan de tunnel ;) ) ga ik tevens bezoeken en nog enkele in de buurt.

Ik moet weten wat ik koop en hoe het klinkt en moet mezelf de tijd geven dit te ontdekken,..., géén zin in verloren impulsieve aankopen van 1.000 € ;) !

Juist, jullie wilden nog weten waar ik zoal van hou, muziekgewijs dan :

Ben Harper, RHCP, Jamie Cullum, James Brown, Rolling Stones, Bim Sherman, Portishead (herontdekt dit jaar), Placebo, Deus, Karate, flamengoverzamelaars, wereldmuziek, ook wel klassiek soms en dus zeker niet allemaal "echte" gitaargroepen.

Ik heb géén idolen ofzo, nooit gehad trouwens. En luister vooral naar (internet)radio vermits dat voor mij de ideale reclamevrije jukeboxen zijn, plus dat ik een stijl kan kiezen waar ik op dat moment naar wil luisteren.

Wil ik jazz, grunge, punk, blues, klassiek, flamengo,... . No problemo it's all there without smalltalk ! Vind ik een plaat echt goed, dan koop ik ze.

Ik breng later nog verslag uit aangaande de gitaar die ik wil (of dan al gekozen heb) en wat mijn motieven zijn/waren. (Zodoende hebben andere lezers hier eventueel ook nog iets aan.

Rest mij jullie verder nog te melden dat ik géén verwend nest ben die 1.000€ toegeschoven krijgt om zijn bakkes te houden en te stoppen met zagen hoe graag ik wel een gitaar zou hebben,... . Ik ben gewoon laat begonnen met gitaar spelen (28j), het enige grote voordeel dat ik heb is dat ik meer middelen heb dan iemand die begint op 14jarige leeftijd. :razz:

Groeten,

Tone
E-guitar nooby

turboblues
31 december 2004, 01:38
btw: www.guitarbargains.com

hele goedkope beligische handelaar.


wtf.... is volgens mij de duurste in heel belgië en nederland samen!Iedere Vlaming die al wat jaartjes speelt weet dat!! :wink:

Speeddemon
31 december 2004, 03:24
@ Tone:
goeie veelzijdige versterker met effecten:
Vox AD50VT (369 €)

of een buizenbak: Peavey Classic 30 (of Classic 50). 2e hands voor rond de 400 euro.

qua gitaar: Epiphone Wildkat, dat is een hollow-body met Bigsby-achtige tremolo. Ideaal voor jazz en 60's dingen.

marc_o
31 december 2004, 09:07
Versterkers zijn er inderdaad in overvloed, er zullen wel een aantal Line6 modellen in aanmerking komen en een standaard Fender Stratocaster en je kunt een hele hoop kanten op lijkt me. Affijn, je komt er vast wel uit. Zo niet, dan hebben we hier duizenden raadgevers... :D

grayfink
2 januari 2005, 14:41
Mag ik ook nog even iets doms zeggen? Toen ik begon met spelen (25 jaar geleden) was je ook al gauw 6 a 700 euro kwijt voor een fatsoenlijke gitaar. Tegenwoordig komen er honderdduizenden kwalitatief prima gitaren uit China en andere lage lonen landen. Door de toegenomen concurrentie is over de gehele linie de kwaliteit beter geworden. Als ik jou was zou ik gewoon 2 gitaren kopen. Een Fender-achtige en een Gibson-achtige. Singlecoil en humbucker dus. Gibson laat onder de naam Epiphone gitaren maken in het verre oosten en Fender onder de naam Squier. Ook hier heb je wel weer kwaliteitsverschillen, bij Squier heb je b.v. de Bullet (erg goedkope multiplex), de affinity (Iets beter, de body uit 1 stuk hout) en de standard serie. Zo'n standard heb je voor €300 en dat is gewoon een prima gitaar. Heb je nog €700 over voor een Epi Les Paultje. (Of Tokai of.. noem ze maar op) In tegenstelling tot electronica en auto's zijn gitaren behoorlijk waardevast, je kunt natuurlijk later, als je goed weet wat je wilt altijd nog eens een echte Gibson/Fender/weetikveel aanschaffen. Zo'n roland cube60 is nix mis mee trouwens. (voor thuis gebruik is 30 watt ook al meer dan genoeg trouwens) Ik zou er wel een multieffectenbakkie bij aanschaffen. Digitech of zo. Dan kun je echt alle kanten op met je geluid. Ik heb zelf trouwens een gitaartje van €220. Ibanez GSA60. Een plankje met een fijne hals, lekker afgesteld, helemaal niks mis mee. (Ja ja, hou maar op, ik weet wel dat die Ib niet de warmte en sustain heeft van een LP of de crunch van een strat, maar ik ben er gelukkig mee).
Zoiets kun je eerst ook nog aanschaffen tot je weet wat je wilt. Laat nog ff weten wat het geworden is als je wat gekocht hebt. :metal:

up-guitarman
2 januari 2005, 15:06
Je wilt een warme sound maar toch funky ... Is te zien wat je onder funky verstaat ma volgens mij is een tel met humbucker in de nek en single coil in de brug mss wel iets ...
Ofwel zo'n Godin LG, heel mooie gitaar met 2 slitsbare humbuckers, kun je echt alle kanten mee op !!!

john.3001
2 januari 2005, 17:24
Jezus, volgens mij heb jij aan 1 gitaar niet genoeg... zoveel muziekstijlen...
Maar goed, als ik jou was, zou ik gaan voor een H-S-S element combinatie (vraag maar in de winkel, die weten wel wat dat is), en dan misschien de humbucker laten splitten (dat klinkt niet bij alle humbuckers, dus weet wat je doet!). Gary Moore heeft ooit zoiets gezegd van: 'everything you'll ever need are a strat and a les paul', dus dat zijn meestal de modellen die mensen je aan zullen gaan bevelen, maar kijk alsjeblieft wat verder dan dat. Probeer verschillende elementen uit, verschillende houtsoorten. En om het voor jezelf wat leuker te maken misschien een multi-effect unit ofzo...?
Je budget is een beetje moeilijk, want met een beetje meer geld kun je echt fantastische aankopen doen, maar aangezien je pas begint met elektrisch zou ik proberen om een 2e hands gitaar te scoren voor ongeveer 500-600 euro (neem wel iemand mee die er verstand van heeft), maar ga eerst naar een winkel alle gitaren uitproberen (en speel er zelf op, want anders weet je niet oftie bij je past...)

Succes ermee

Orpheo
2 januari 2005, 19:04
ik ben het zeer zeker eens met john.3001

je kan ook zoeken naar een soort kruising tussen lp en strat. tis natuurlijk nooit helemaal tzelfde, maar toch.

ik bv heb als eerste ECHTE electrische gitaar een Charvel 650XL gekocht. SUPERDING, kan die zingende strat-tone produceren, die tele-twang komt er ook redelijk netjes uit, en een vette les paul scheur komt er ook prachtig uit, en clean is ie ook heel netjes! ik kocht m wellicht aan de prijzige kant, 795 euro in deadmint state, maar dat boeide me echt niet. hij speelde zo lekker, en klonk zo goed, dat ik m maar nam. heb eigenlijk never een gitaartje in mn handen gehad die zo lekker speelde, op een LP na dan.

dus: probeer zoiets te vinden, is mijn devies, anders een squier-strat/tele en een epi- LP. kan je je mooi orienteren. zit je ook mooi onder je 1000 euro.




(of wat je OOK kunt doen: voor 500 euro een epi LP nemen, en voor die andere 500 een echte Fender mex strat kopen, of als je helemaaaal geluk hebt een echte usa...zou ik nu doen, bij nader inzien...)

Orpheo
2 januari 2005, 19:05
ik ben het zeer zeker eens met john.3001

je kan ook zoeken naar een soort kruising tussen lp en strat. tis natuurlijk nooit helemaal tzelfde, maar toch.

ik bv heb als eerste ECHTE electrische gitaar een Charvel 650XL gekocht. SUPERDING, kan die zingende strat-tone produceren, die tele-twang komt er ook redelijk netjes uit, en een vette les paul scheur komt er ook prachtig uit, en clean is ie ook heel netjes! ik kocht m wellicht aan de prijzige kant, 795 euro in deadmint state, maar dat boeide me echt niet. hij speelde zo lekker, en klonk zo goed, dat ik m maar nam. heb eigenlijk never een gitaartje in mn handen gehad die zo lekker speelde, op een LP na dan.

dus: probeer zoiets te vinden, is mijn devies, anders een squier-strat/tele en een epi- LP. kan je je mooi orienteren. zit je ook mooi onder je 1000 euro.




(of wat je OOK kunt doen: voor 500 euro een epi LP nemen, en voor die andere 500 een echte Fender mex strat kopen, of als je helemaaaal geluk hebt een echte usa...zou ik nu doen, bij nader inzien...)

michielv
2 januari 2005, 19:24
Lieve mensen toch, de arme topic starter ziet door al die bomen echt geen bos meer hoor!

En dan zijn er ook nog grappenmakers die iemand meerdere gitaren tegelijk aanraden. Voor die 1000 euro zou ik een fatsoenlijke superstrat met HSH opstelling aanraden. Tremolo is een kwestie van smaak, maar als je de humbuckers splitsbaar maakt (of al hebt) kun je zowel de meeste strat klanken als de meeste Les Paul klanken wel tevoorschijn toveren.

Ik zit dan te denken aan de schakeling zoals in de Ibanez JEM series. Nu ken ik ze niet uit eigen ervaring, kun je met die dingen ook de twee humbuckers gezamelijk schakelen? Anders zou je voor een klein bedrag een electronica-techneut dat even kunnen laten ombouwen. Het hoeft trouwens geen JEM te zijn, gewoon een goede strat-achtige (Fender, Jackson, Charvel, Ibanez, Blade, noem maar op) met HSH opstelling werkt perfect.

Zodra je je gitaar hebt ga je daar een fatsoenlijke versterker bij zoeken maar denk erom: dat ding moet samen met je gitaar klinken dus je nog geen gitaar hebt, ook nog geen versterker uitzoeken!

:D

michielv
2 januari 2005, 19:24
Lieve mensen toch, de arme topic starter ziet door al die bomen echt geen bos meer hoor!

En dan zijn er ook nog grappenmakers die iemand meerdere gitaren tegelijk aanraden. Voor die 1000 euro zou ik een fatsoenlijke superstrat met HSH opstelling aanraden. Tremolo is een kwestie van smaak, maar als je de humbuckers splitsbaar maakt (of al hebt) kun je zowel de meeste strat klanken als de meeste Les Paul klanken wel tevoorschijn toveren.

Ik zit dan te denken aan de schakeling zoals in de Ibanez JEM series. Nu ken ik ze niet uit eigen ervaring, kun je met die dingen ook de twee humbuckers gezamelijk schakelen? Anders zou je voor een klein bedrag een electronica-techneut dat even kunnen laten ombouwen. Het hoeft trouwens geen JEM te zijn, gewoon een goede strat-achtige (Fender, Jackson, Charvel, Ibanez, Blade, noem maar op) met HSH opstelling werkt perfect.

Zodra je je gitaar hebt ga je daar een fatsoenlijke versterker bij zoeken maar denk erom: dat ding moet samen met je gitaar klinken dus je nog geen gitaar hebt, ook nog geen versterker uitzoeken!

:D

Hectometerpaaltje
2 januari 2005, 22:37
Je kan niet wat 'de beste gitaar' is voor € 1000 euro.
Want wat jij het beste/fijnste vind, is de ander het niet helemaal (of helemaal niet) mee eens.

Bij voorgaande reply's is dit overduidelijk als je kijkt naar het eeuwige Fender-is-het-beste-Nee-Gibson-is-het-beste-gebeuren (nee dit zal idd niet ophouden :razz: )

Ik ben het er mee eens dat je meer in je Amp moet steken omdat je daar weinig aan kan pielen, er is niet veel af te stellen (bij een buizen-amp wat meer natuurlijk), maar bij een gitaar ken je het zo gek maken als je zelf wil. Pickups, tremolo erop bouwen, of er juist af halen/vastzetten, dikke/dunne snaren, noem maar op.

Je kan 2 dingen doen: Je goed orienteren

(en er achter komen dat muziek die je leuk vind om te luisteren niet altijd even leuk is om te spelen (en welke dit dan zijn)(moest ff tussendoor))

en in 1 keer goed spul kopen en daarna bijwerken/aanvullen.

OF beginnen met een kut setje van 100 euro (ik zei de gek) en doorsparen voor het droomsetje dat je eigenlijk hebben wil nadat je eigenlijk best wel gaaf vind (het doorsparen wil idd niet echt lukken (maar de pils smaakt me goed!! :P )

KEUZE'S KEUZE'S!!!

koentjaa
16 februari 2005, 20:41
STAGG :-D :D :-D :D :-D :D :-D

FonZZo
16 februari 2005, 21:00
Misschien vind je een Gibson Firebird Studio wel wat.
Zit kwa geluid tussen een Les Paul en een SG in.
Voor c.a. 1100. te koop. En dan heb je ook iets bijzonders.

Neals
16 februari 2005, 21:59
Ik zou juist de SG aanraden aan de topic-starter.

Svenson
17 februari 2005, 03:56
Ga voor een (2ehands) USA Strat of Tele, je kunt altijd nog de elementen vervangen mochten deze niet helemaal naar jouw smaak zijn. Ze zijn veelzijdig en kunnen meer hebben dan een nogal fragile LP.

hansoonk
17 februari 2005, 10:15
Ik ben gewoon laat begonnen met gitaar spelen (28j), het enige grote voordeel dat ik heb is dat ik meer middelen heb dan iemand die begint op 14jarige leeftijd. :razz:

[/b]

Ik was al een dertiger toen ik de gitaar herontdekte! Dus jouw vraag is heel herkenbaar. Ik heb zelf ervaren dat je je eigen voorkeuren langzamerhand ontwikkelt, dus voor mij was het een kwestie van veel proberen: ik heb een poos steeds twee gitaren gehad: na een maand of wat verkocht ik de (in mijn ogen) minste van de twee en kocht weer een andere. Steeds tweedehands, zodat ik er niet veel op hoefde toe te leggen en er soms zelfs wat aan verdiende.

Voor jouw budget kun je gewoon twee goede tweedehands gitaren kopen en bijvoorbeeld een modelling-amp, waarmee je ook leert hoe de verschillende versterkers op zo'n gitaar reageren. Ik zou kiezen voor Gibson en een Fender:

Voor 700-750 Euro een Gibson Studio:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=36936

Of nog liever een Junior Special

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=36989

Voor 400-500 Euro een Strat of een Tele. Een Japanse of een Mexicaanse Reissue, bijvoorbeeld

http://www.muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/8095434_FENDER_STRATOCASTER_CLASSIC_70_MIM_Made_in _Mexico_Natural_color_Rosewood.html?ses=Rwr7HWhBmq FHiNI

http://www.muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/7999610_Zeer_veelzijdige_telecaster_Mex_door_de_5_ standen_Strat_o_Tone_pick.html?p=nl&q=telecaster&ses=iTc7sNWaRgTqdCd&start=15&vanillaq=telecaster

Of zo'n nieuwe Tele ash-lite

Voor 300-400 Euro heb je al een goede 30 W modelling versterker. Ideaal voor thuis en de oefennruimte, bijvoorbeeld:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=37120

http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/muziek/gitaarbasversterkers/28935.htm%3Fret%3D%252Fmarkt%252Fmuziek%252Fgitaar basversterkers.htm%253Fjs%253D1%2526zoek%253Dspide r%2526fo%253D%2526rv%253D30%2526submit%253DZoek%25 26av%253D%2526pv%253D

Volgens mij heb je dan een hele goeie basis om je eigen voorkeur te ontwikkelen. How ook in de gaten dat waar je thuis graag op speelt in een band niet zo jofel klinkt. Ik speel thuis vaak op mij Marauder (warm vol, zeker als je in je eentje speelt). In mijn (punk)band verdwijnt-ie in al het lawaai en komt mijn scherpe Telecaster veel beter over.

Succes!

hansoonk
17 februari 2005, 10:25
Ik zie ineens dat het topic al anderhalve maand oud is, dus was mijn reactie waarschijnlijk mosterd na de maaltijd.