PDA

View Full Version : Weer zo'n 'ik wil advies' - topic !



Sandah
27 december 2004, 11:43
Aangenaam...

Ik ga het doen!

Nadat ik al jaren geestelijk in extase raak als ik Miller, Clarke, JP-Jones of andere bassisten hoor, ben ik samen met een muzikant gaan kijken of ik de sprong moet wagen om basgitaar te gaan leren spelen.

Dit is vooraf moeilijk in te schatten, maar ik schijn niet totaal talentloos te zijn, dus ... gewoon doen.

Ehmmm, leraar zoeken, bas kopen...
"Bas kopen", mmmm.

Er is mij verteld dat ik een gitaar moet kopen die goed 'af te stellen' is en men verteld mij dat bijvoorbeeld een Yamaha BB-type een goeie zou zijn. Qua vorm vind ik een Ibanez Soundgear weer super mooi. (Het oog wil toch ook iets?)

Er is mij ook geadviseerd om een goeie tweedehands te kopen, in tegenstelling tot een nieuwe mindere basgitaar. Ook werd mij verteld dat je geen jazz-bas moet kopen, omdat het 'funken' ('slappen'?) op zo'n bas moeilijker zou zijn. Er werd mij uitgelegd dat een jazz-bas zich onderscheidt door een element 'vooraan' en het ontbreken van een elemant 'achterop'. Maar als ik ga neuzen, dan zie ik jazz-bassen met ook elementen achterop.
Waarin onderscheidt zich nou een jazz-bas van een niet-jazz-bas?

Ik heb vrij grote handen en ik ben beginner, maar ik heb nu ook wat munten liggen, dus ik wil graag een bas hebben, waar je het goed op leert, die redelijk 'all-round' is en die GOED is.
(Voordat het geld op is!)

Nu wil ik jullie om advies vragen over welke type/merk bas ik zou moeten kopen, maar voordat ik Alembic's krijg aangeprezen :), geef ik aan dat ik tussen de drie- en vijfhonderd pleuries wil spenderen aan de bas.

Maak me gek !
(Alvast bedankt)

Chris Wolstenholme
27 december 2004, 11:54
de bas die jou ontraden is, dat is een precision bas en geen jazz bas, de jazz bas is juist er geschikt voor slap. wat verder niet betekend dat een precision bass niet goed is want ik zelf vind het een heerlijk diep geluid.
voor zowel het nieuwkopen als 2ehands zijn wel dingen te zeggen, meer waar voor je geld bij 2ehands en garantie bij nieuwkoop bijv, maar daar moet je zelf uit kiezen wat je het fijnst vind denk ik.
dan moet je vooral veel bassen gaan oppakken en proberen, lekker veel testen, dan kom je er snel achter wat je lekker vind spelen en klinken. yamaha is wel een goed merk om op te beginnen, evenals bijv OLP of Vintage, ibanez opzich ook, maar niet de bassen waarvan de serie begint met G ( GIO, etc )

Sandah
27 december 2004, 12:18
de bas die jou ontraden is, ......... beginnen, evenals bijv OLP of Vintage, ibanez opzich ook, maar niet de bassen waarvan de serie begint met G ( GIO, etc )

Chris,

Bedankt voor je (snelle) antwoord !

Ik ben al veel zaken tegen gekomen, waar je op moet (laten) letten bij het kopen van een 2dehands-bas, maar die 'G-notatie' was ik nog niet tegengekomen.

Waar staat dat voor dan ?

En kan je me nog iets meer vertellen over Jazz-/Precision-bassen ?

MazeMouse
27 december 2004, 12:59
de bas die jou ontraden is, ......... beginnen, evenals bijv OLP of Vintage, ibanez opzich ook, maar niet de bassen waarvan de serie begint met G ( GIO, etc )

Chris,

Bedankt voor je (snelle) antwoord !

Ik ben al veel zaken tegen gekomen, waar je op moet (laten) letten bij het kopen van een 2dehands-bas, maar die 'G-notatie' was ik nog niet tegengekomen.

Waar staat dat voor dan ?

En kan je me nog iets meer vertellen over Jazz-/Precision-bassen ?
Gio Ibanez is de Budget serie van Ibanez.
bassen van mindere materialen, mindere kwaliteit, allemaal gewoon net iets minder.
Dus alle Ibanez series (RG, RS, RX, AX, weet ik veel welke afkortingen ze allemaal gebruiken met een G ervoor zijn dus eigenlijk Budget immitaties van de 'duurdere' series die ze hebben)

Is die 500 euro aan alleen de basgitaar of moet er dan ook nog een thuisversterkertje bij? (ik neem namelijk niet aan dat je gelijk in een band gaat)

Maar goed, om te beginnen zijn vooral heel goed:
Yamaha BB404
OLP bassen
De goedkopere Dean bassen (maar niet de playmates)
De goedkopere Ibanezsen (maar niet de GIO's)
Squier (by fender) bassen
Mex Fenders (of als je op de 2e hands markt kunt vinden Jap Fenders)
De wat duurdere Samicks (rond de 300/400 euro) doen in deze prijsklasse ook goed mee.

En als je een van je ouders zo gek krijgt je naar Köln te racen zou ik als ik jou was daar bij de musicstore ook eens de FAME bassen gaan proberen :)

AntY
27 december 2004, 13:26
voor 500 euro kan je tweedehands een stuk betere bassen kopen.

zelfs een warwick ligt dan in t bereik :) die zijn niet zoduur tweedehands de laatste tijd...

maar de versterker is echt heel belangrijk voor je geluid, vergis je daar niet in! wat is je totaal budget?

en je bent bovendien zo 100 euro kwijt aan dingen als snoeren, standaard, gigbag, nieuwe snaren etc...

AntY
27 december 2004, 13:27
voor 500 euro kan je tweedehands een stuk betere bassen kopen.

zelfs een warwick ligt dan in t bereik :) die zijn niet zoduur tweedehands de laatste tijd...

maar de versterker is echt heel belangrijk voor je geluid, vergis je daar niet in! wat is je totaal budget?

en je bent bovendien zo 100 euro kwijt aan dingen als snoeren, standaard, gigbag, nieuwe snaren etc...

Sandah
27 december 2004, 14:06
Ik wil zo'n 400 spenderen aan een bas.

Qua versterker hoef ik niet meteen zwaar, want voorlopig moet het met een koptelefoon gaan, vanwege het flat-gebeuren.

Een goeie gigbag is wel belangrijk, want ik zal op de motor naar de lessen moeten gaan.

Op feedback.nl staat de BB404 voor €379,=. (nieuw)
Nog geld over voor combo, snoeren en koptelefoon.

Maar voor €100,= meer, kan ik aan een BB3000 2dehands komen.

Moeilijk !!!

AntY
27 december 2004, 14:24
als je iemand kent die je bji de aanschaf wilt helpen zou ik ZEKER tweedehands kopen , en dan misschien neit eens een yamaha. gewoon veel meer bang for your buck.

en ik zou echt wel een versterker kopen, ondanks t flatgebeuren. t klinkt gewoon een stuk beter, en t hoeft echt niet meteen hard of zo, t is belangrijker dat er gewoon een goed geluid uit komt.

dr staat nu een swr combo op marktplaats, helaas met een 15" speaker, maar bijvoorbeeld:

een LA10 combo kom je vrij regelmatig wel tegen, die kan je wel scoren tussen de 200 en 300 euro. besteed 250 aan een tweedehands OLP, of nog beter, een oude jap of zo en je hebt een veel betere set dan zon yamaha met een koptelefoon....

Sandah
27 december 2004, 20:37
Yamaha BB604 met een Roland Cube30Bass ??? 8-)

MuNKeY
27 december 2004, 23:04
Ik wil zo'n 400 spenderen aan een bas.

Qua versterker hoef ik niet meteen zwaar, want voorlopig moet het met een koptelefoon gaan, vanwege het flat-gebeuren.

Een goeie gigbag is wel belangrijk, want ik zal op de motor naar de lessen moeten gaan.

Op feedback.nl staat de BB404 voor €379,=. (nieuw)
Nog geld over voor combo, snoeren en koptelefoon.

Maar voor €100,= meer, kan ik aan een BB3000 2dehands komen.

Moeilijk !!!

ik zou voor de BB3000 gaan

Goose
28 december 2004, 11:55
He mede motor rijder,

Ik rij dus ook motor en heb nu zelf een nieuwe gigbag in bestelling. Voorheen ging ik met de trein naar de band dus was een gewone gigbag goed genoeg. Maar op de motor steekt die hals wel verdomde ver boven je uit, en wind en trillingen voor zo'n hals is denk ik niet echt best. Heb nu dus een gigbag met 2 draagbanden in bestelling die aan de binnenkant ook een koffer is. Eigenlijk een kunststof koffer die overtrokken is met stof en draagbanden heeft om het op je rug mee te nemen. Ik zou je die erg aanraden. Ze zijn ongeveer een €80,- en als het goed is heeft Stand-By in utrecht een aantal in bestelling. Bel ze anders even over de prijs en om er 1 vast te laten houden. Het kan nog wel heel even duren voordat ze er zijn, ze moeten nog met het bootje uit amerika komen...

Greets Goose.

Sandah
28 december 2004, 12:47
He mede motor rijder,

Ik rij dus . . . . . uit amerika komen...

Greets Goose.

Goose,

ZWAAR bedankt voor de tip !

Ennuhhh:
Kan IEMAND mij nu eens vertellen wat het verschil tussen een Jazz- en een niet-Jazz-bas uitleggen?
Wat maakt een bas nou een Jazz-bas ?

Sander

AntY
28 december 2004, 13:29
een jazz bas is gewoon een naam: net zo goed als bc rich modellen maakt die warlock en beast heten, ibanez modellen ,aakt met letters en nummer (GSR200, RG1570 etc), heten fender bassen "precision-bas", "jazz-bas" of mustang.

de jazz-bas is de meest gebruikte bas om platen in te spelen en op te treden. zeg maar de stratocaster onder de bassen (de tele is de precision). er zijn ook heel bedrijven die het jazz-ontwerp kopieren.

wat kenmerkend is voor een jazz bas is het model van de body, en twee van die lange smalle elementen (jazz elementen, singlecoil-elementen).

Sandah
28 december 2004, 17:49
DANK !

Mij werd namelijk verteld dat het ontbreken van een element 'achterop' de bas, het een jazz-bas maakt. (Werkt best verwarrend)

Dus als men het over een 'jazz-bas' heeft, praat je over een Fender?
(Op de imitaties na.)

Ennuhh, zouden jullie die BB604 als Jazzbas-achtig willen typeren?
(Gezien de pickups...)

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/10_musical_instruments/30_guitars_basses_amps/70_bass_guitars/10_bass_guitars/10_bb_basses/40_BB604/index.html

AntY
28 december 2004, 17:53
dat is dus de precision bas!

jazzbas:

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/basgitaren/11739.jpg


precisionbas:

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/basgitaren/11346.jpg



je hebt ook bassen met "pj-elementen":

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/basgitaren/11497.jpg

Sandah
28 december 2004, 17:58
Hoe zou je dit typeren ?

http://www.guitarchina.com/yamaha/pic/BB604_YNS.jpg

Chris Wolstenholme
28 december 2004, 18:42
jazz

jos zonder pet
28 december 2004, 19:50
ik heb de indruk dat er hier zo in hokjes gedacht wordt... het is niet ofwel jazz ofwel precision . Er zijn nog vele andere goede dingen...

Sandah
28 december 2004, 21:04
/me ruikt een discussie ...

"Dat is niet waar!", zeg ik maar olie op het vuur gooiend.

MazeMouse
28 december 2004, 21:06
ik heb de indruk dat er hier zo in hokjes gedacht wordt... het is niet ofwel jazz ofwel precision . Er zijn nog vele andere goede dingen...
Precision
Jazz
Stingray
Soapbars vind ik niet onder jazz ofzo vallen :o

En sowieso vind ik het 'bull' om bassen op die noemers te geven tenzij het overduidelijke immitaties zijn.
Want waar zou je de meeste Alembics onder rekenen?
En de basslab bassen?
En dan heb je nog de modellen van Gibson zoals Les Paul, SG, Thunderbird, V, etc.
En de extreme modellen van BC Rich.

Sandah
21 januari 2005, 16:42
Ik kwam deze bas tegen:

http://www.washburn.com/basses/abt/force4.htm

Wat is jullie mening?

Sandah
4 februari 2005, 11:28
Allen,

Het is gebeurd !

Ik heb een uur staan luisteren naar de Yamaha BB (die er trouwens TE hoerig uitzag), een Ibanez RB, een Washburn en een Rockbase (?).

De Yamaha viel voor mij sowieso al af, want het oog wil ook wat en dat goud deed mij constant denken aan messing schrootjes aan het plafond.

Met de versterker in de middenstand en de diverse bassen luisterend, waarbij de elementen heen en weer geschakeld werden, kwam ik steeds uit op een bepaalde sound. De verkoper pikte dit op en zei mij waarom ik een actieve bas wilde, naar welke muziek ik luister en of ik ooit het podium op wil. Op basis van mijn antwoorden, pakte hij een andere bas, waarover ik nooit gedacht heb omdat dat ver boven mijn budget ligt (dacht ik).

Qui uiterlijk was ik meteen verliefd, de sound herkende ik meteen en ik raakte in ... paniek. Er was mij op het hart gedrukt dat ik een actieve bas moest kopen, maar waarom dan? De verkoper stuurde me weg om koffie te gaan drinken en liet me gaan met de woorden: "Ik hoor je weg", ondeugend glimlachend ...

De koffie werd een witbier en de GSM ging aan.
"Actief, passief, actief, gitaarforum, ..."
Na enkele telefoontjes en een gesprek met de barman, die bassist is, de toezegging dat de bas redelijk waardevast is, dus als ik het niets vind OF als ik er achter kom dat ik ECHT talentloos ben, ... maakte ik de keuze.

Het is een zwarte Fender Standard JazzBass geworden, genaamd 'Ferry'.

http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/0136208_xl-53452fc83ab79d449bcfe64b26e897c6.jpg

:P

Equalizer
4 februari 2005, 13:55
Congrats! 8-)
Het plaatje is een fretloze versie als ik het goed zie..
Is het een Japanse, Amerikaanse, Mexicaanse?

Sandah
4 februari 2005, 14:21
Congrats! 8-)
Het plaatje is een fretloze versie als ik het goed zie..
Is het een Japanse, Amerikaanse, Mexicaanse?

Equa, ... thanks!

Janee, het plaatje is de enige mooie die ik kon vinden, maar het is een mexicaanse gefrette bas. Volgens mij een goeie bas om op te beginnen, waar ik me zeker niet voor te schamen, toch?

BLIJ !!! :-D

Chaney
5 februari 2005, 12:14
Nee, ik vind dat je je voor je Mexicaanse Fender niet hoeft te schamen, hoor. Ik heb er al een sinds 1997, vind de kwaliteit voor het geld erg goed, en vind het verschil met de USA het prijsverschil niet waard. Het geluid en de constructie vind ik na 7 jaar nog steeds prima!

Al blijft de USA-jazz voor mij wel de holy grail.... Maar je moet wat te wensen houden, toch.

BassAgent
5 februari 2005, 19:39
Ik kwam deze bas tegen:

http://www.washburn.com/basses/abt/force4.htm

Wat is jullie mening?
Hmz, ik hou sowieso niet van Washburn.

Kevin-D
11 februari 2005, 22:00
"helaas een 15" speaker"
Ik ben geen bassist, maar mij werd verteld dat een 15" speaker juist meer diepgang geeft aan 't geluid van je bas? iemand even uitleggen aan deze noob op basgebied? :???:

jonas
25 februari 2005, 10:36
hallo,
ik ben hier nieuw, begin ook nog maar te bassen, dus nog een hoop vragen, ik heb voor 350 euro een tweedehands Bass op de kop kunnen tikken, namelijk een Mexican Fender Precision, sunburst kleur en 3 jaar oud, maar is een iets anders dan de normale precisions, ik heb namelijk eerst een jazz pick-up en dan zo'n dubbele precision pick up. dus drie in feite, is dat een speciaal model ofzo?
is dat zijn geld waard, de arm is kaarsrecht, en er zit geen enkel schrammetje op,...

dan heb ik nog een vraag kun je ergens online slagplaten kopen ?
of kun je dat gewoon bestellen ? en hoeveel is de kostprijs, hopelijk kan er mij iemand helpen,
vriendelijk groeten Jonas

BassAgent
25 februari 2005, 11:59
Bedoel je dit:
http://www.fender.com/products/prod_images/basses/0191500886_md.jpg
Of dit:
http://kotoira.sub.jp/Dsc004891.jpg
De eerste is een Stu Hamm signature en de 2e is geen precision, maar een Fender Jazz Bass Special. Duff McKagan speelt daar ook op:
http://www.blastwaves.com/dev-cgi/thumbnails/435.jpg

Iron Maiden
25 februari 2005, 13:05
Die zwarte jazz is echt mooi, met die hals zonder inlays dat heb ik nog nooit gezien bij fenders, ziet er echt veel mooier uit.

jonas
25 februari 2005, 14:05
het gelijkt sterk op die onderste, maar er zijn onderaan drie knopen volume, en toon en nog iets anders, btw hoe doe je datzo'n foto invoegen?

jonas
25 februari 2005, 14:32
de elementen zijn zoals die onderste, maar ik het is wel degelik een precision, hoe zet je daar een foto op?
ik heb een foto, leg eens uit hoe je die post

jonas
25 februari 2005, 15:59
wel het lijkt sterkt op die onderste qua elementen dan, er is nog een knop meer op onderaan, hoe post je ene pic, anders doe ik dat even

BassAgent
25 februari 2005, 19:46
Die zwarte jazz is echt mooi, met die hals zonder inlays dat heb ik nog nooit gezien bij fenders, ziet er echt veel mooier uit.
Das de fretless versie :D Heb ik ook, in wine. Zit uiteraard geen inlay op.

jonas
26 februari 2005, 11:52
eens proberen
http://spaces.msn.com/members/ambetantenaap/PersonalSpace.aspx?_c11_PhotoAlbum_spaHandler=TWlj cm9zb2Z0LlNwYWNlcy5XZWIuUGFydHMuUGhvdG9BbGJ1bS5GdW xsTW9kZUNvbnRyb2xsZXI%24&_c11_PhotoAlbum_spaFolderID=cns!1pqINIaDG5ZHt0fmHn OR7HJw!184&_c=PhotoAlbum

en anders, www.prowlers.tk dan pictures jeroen, de laatste,
ps : is ik niet maar de vorige eigenaar