PDA

View Full Version : versterking voor zang en acoustisch gitaar < € 3000



Lion
27 december 2004, 11:09
OK. Ik ben bezig een band te vormen. Ik zoek podiumversterking voor wat ik ga doen: zingen voor zo'n man of 75 in de wat kleinere zaaltjes. Met mijn Larrivee acoustische gitaar (D-09) met Fisman Matrix.
Er komt bij: Een toetsenist. Hopelijk ook een basgitaar en electrisch gitaar. Tweede (en derde?) stem.
Ik ga er van uit dat ieder zijn eigen spullen heeft, in die zin dat de versterking voor eigen instrument aanwezig is.

Zelf heb ik alleen een goede studiomic (AKG C1000), dus er moet ook een goede podiummicrofoon komen.
Ik denk dat mijn muziek het makkelijkst te vergelijken is met de rustiger Eagles en Boudewijn de Groot qua klankkleur en sfeer - even voor het idee dus...
Verder wil ik de grootste kwaliteit zoeken in de boxen en in een echt goede microfoon
(let op: liever heel helder en heel rustige klank dan meer of aggressief volume!!!) .

Wat heb ik nodig?
1. een (of 2 ??) versterker(s) voor zang en acoustisch gitaar (met reverb en zo aan boord)
2. een microfoon voor mij (lead)
(2a. een of twee mics voor 2e stem)
3. geluidboxen
4. statief voor de boxen
5. snoeren voor het geheel
6. ...(?)

Zouden jullie er in je reacties rekening mee willen houden dat er dus uitbreiding van de band kan komen tot 4? (Drums nog niet voorzien, maar je weet natuurlijk nooit... - dan 5).
Heb ik (ook) een mengpaneel nodig?
En dat dan al met alleen zang + acoustisch gitaar + toetsen of pas bij uitbreiding?

Ideeën:
A. zang- en acoustisch(!) gitaarversterker keuze tussen iets als:
a. Roland AC-100 voor zang + gitaar + boxen resp. Behringer ACX1000
b. versterker zoals Behringer Europower PMX2000, Peavey XR 696F of iets vergelijkbaars,
c. of moet het een (power?)mixer zijn? Voorbeeld Yamaha EMX 5000-12
d. of...?

B. Microfoon (geschikt voor podium qua rondzingen, ook handheld)
a. Shure beta 58 voor background voices
b. Shure - beta 87a voor lead of
c. Neumann - KMS 105 voor lead
d. of....? (rond max € 600)

C. podiumboxen (+ statief)
a. 2x Behringer B1520 (+ 1x B1500X ?)
b. Yamaha MS 400 of
c. HK Lucas 600
d. of...?

D. Mengpaneel (is dat wel nodig?)

E. Wat mis ik dan nog?

Een hele kluif... Wat vinden jullie hiervan? Ook deelantwoorden zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken.