PDA

View Full Version : Elementen in de gitaar doen...



Nocki
26 december 2004, 23:28
Elementen in de gitaar doen...


Ik hoop dat de topic titel een beetje verteld wat ik wil weten.

mijn nieuwe gitaar is voorzien van een paar single coil emg elementen maar ik mis wat. ik mis wat strakhid in het laag en wat sustain. nu heeft dat ding een floyd rose dus echt sustain en meer laag zal het niet geven. niet zoals mn lp natuurlijk. maar mischien kan het iets verbeteren. nu zitten de single coils vast met een schroef in de boddy en de singel coils zweven dus op 2 bevestigings punten in het gat in de body. stel dat ik een stukje hout vlak in het gat ligt op de preciese hoogte dat ik de elementen wil hebben (dus ik vul het gat gewoon op) en daarop schroef ik de elementen. zou me dat wat beter geluid geven? ik ben nog niet echt op de hoogte van actieve elementen en op het gebied van strat like gitaartjes...

wie kan me wat vertellen hierover...

Nocki

hadv
28 december 2004, 00:54
nocki,
het lijkt mij niet waarschijnlijk dat dat meer sustain en laag geeft
je vertelt over je LP, daar hangen de pickups ook gewoon in houders met een lullig boutje door een veertje
de sustain, en dat weet jij ook, wordt voornamelijk bepaald door het hout, de nekverbinding en de aansluiting van de snaren op de body en de nek
snaren kunnen ook helpen, dikkere hebben wat meer sustain (meer trillende massa)
en idd, die versnellingspook met z'n veren is goed voor een behoorlijke vermindering van de sustain

maar je kunt het natuurlijk altijd proberen en als het niet bevalt terugzetten
wie niet waagt die niet wint en niet geschoten is altijd mis

Swan
28 december 2004, 01:06
sustain is toch hoe lang n toon aanhoud; hoe lang de snaar de toon aanhoudt en hoe die trilling wordt doorgegeven aan de body etc is dus t belangrijkste en daar maakt de bevestiging van de elementen helemaal nix voor uit....ik denk dat je er niets mee opschiet

Nocki
28 december 2004, 09:21
Hoi. bedankt voor de reacties.

ik heb gisteren dus even geknutseld aan de gitaar en het karakter van de gitaar is wel degelijk veranderd. er zit onder het hals element een blokje hout zodat dat element precies op de juist hoogte gehouden wordt en onder het midden element zitten er2 van de zelfde dikte (2 omdat het draadje van het hals element er tussen door loopt.) tot zover is de verandering niet radicaal maar eerder "anders" te noemen.ik heb iets meer sustain en er zit meer warmte in het geluid.het ielige is nu ook weg. zoals gezegd geen grote veranderingen maar wel redelijk naar de richting die ik in gedachten had. natuurlijk moet het nog even in de band uit geprobeerd worden. er zit een kans in dat het zaakje eerder gaat feedbacken of over mn boogie niet klinkt. we zullen zien...


Nocki