PDA

View Full Version : Telecaster pickups



AMkrisis
26 december 2004, 21:29
Dus ...

Ik ga me waarschijnlijk een tele thinline body aanschaffen, maar ik weet niet goed wat kiezen van pickups

Wat raden jullie aan?

Ik zoek iets van zeer hoge kwaliteit, en heel veelzijdig, met een heldere cleane klank, maar iets waar je toch ook mee kan scheuren.

Ik dacht eerst aan een setje van EMG, heeft iemand hier ervaring mee? Zijn die dingen niet duurder dan gewone (pasieve) pickups, en hoe klinken ze? andere merken mag je natuurlijk ook aanraden ...

vulvasonic
26 december 2004, 21:49
De actieve PU's van EMG zullen altijd wel een reden voor discussie blijven hier. Je houdt ervan of niet. Zelf moet ik er helemaal niks van hebben, maar als ik dat zeg zul je minstens twintig reacties krijgen van mensen die ze geweldig vinden.

Persoonlijk zou ik je, om te beginnen, willen aanraden naar de site van Seymour Duncan te gaan. Daar staan een heleboel tabelletjes, inclusief geluidsvoorbeeldjes voor alle denkbare stijlen. Zeker weten dat er iets bij zit. Maar er zijn meer goede elementengoeroes natuurlijk.

Succes

matto
27 december 2004, 15:11
Joe Barden pick ups helemaal top! :lol:

AMkrisis
27 december 2004, 15:14
De actieve PU's van EMG zullen altijd wel een reden voor discussie blijven hier. Je houdt ervan of niet. Zelf moet ik er helemaal niks van hebben, maar als ik dat zeg zul je minstens twintig reacties krijgen van mensen die ze geweldig vinden.

Persoonlijk zou ik je, om te beginnen, willen aanraden naar de site van Seymour Duncan te gaan. Daar staan een heleboel tabelletjes, inclusief geluidsvoorbeeldjes voor alle denkbare stijlen. Zeker weten dat er iets bij zit. Maar er zijn meer goede elementengoeroes natuurlijk.

Succes

maar wat is er dan zo kenmerkend aan die EMG pickups? buiten dat ze actief zijn ... wat vind jij er niet goed aan bijvoorbeeld?

AMkrisis
27 december 2004, 15:15
De actieve PU's van EMG zullen altijd wel een reden voor discussie blijven hier. Je houdt ervan of niet. Zelf moet ik er helemaal niks van hebben, maar als ik dat zeg zul je minstens twintig reacties krijgen van mensen die ze geweldig vinden.

Persoonlijk zou ik je, om te beginnen, willen aanraden naar de site van Seymour Duncan te gaan. Daar staan een heleboel tabelletjes, inclusief geluidsvoorbeeldjes voor alle denkbare stijlen. Zeker weten dat er iets bij zit. Maar er zijn meer goede elementengoeroes natuurlijk.

Succes

maar wat is er dan zo kenmerkend aan die EMG pickups? buiten dat ze actief zijn ... wat vind jij er niet goed aan bijvoorbeeld?

michielv
27 december 2004, 15:18
Is allemaal een kwestie van smaak. Sommige mensen vinde DiMarzio's niet lekker klinken, anderen zijn niet zo gecharmeerd van Seymour Duncan.

Persoonlijk wil ik geen actieve elementen in mijn gitaar. Ooit heb ik eens een strat met EMG's geprobeerd en daar zat een half lege batterij in, dat klonk waardeloos. Na vervangen van de batterij klonk het wel leuk maar mezelf kennende heb ik altijd op het verkeerde moment geen reservebatterij mee :(

Negative K3 fan
27 december 2004, 15:56
EMGs heb ik geen ervaring mee, maar wat er wordt gezegd is (over de em81, emg85) dat ze steriel klinken, dat ze elke gitaar hetzelfde laten klinken, dat ze geen dynamiek hebben en dat ze heel strak zijn.

ik heb zelf niets tegen EMGs, bepaalde versterkers werken er heel goed mee, zoals de 5150 of engls, bij opnames krijg je dan een supervette superstrakke sound (soundclips die ikz elf heb gevonden op harmony central, machine head, metallica etc.).

probeer ze gewoon eens uit door bv een ESP te pakken.

vulvasonic
27 december 2004, 16:20
EMGs heb ik geen ervaring mee, maar wat er wordt gezegd is (over de em81, emg85) dat ze steriel klinken, dat ze elke gitaar hetzelfde laten klinken, dat ze geen dynamiek hebben en dat ze heel strak zijn.


Nou, dat dus. Het lijkt wel of alle dynamiek uit je spel gezogen wordt. Alsof er een compressor zit ingebouwd. Alsof het geluid niet kan ontsnappen. Voor sommige dingen is dat mooi, net zoals het mooi is om voor sommige dingetjes een compressor te gebruiken. Alleen, een compressor kun je aan en uit zetten, een PU ook, maar dan hoor je niks meer (tenzij je 1 actief element gebruikt en 1 passief).

AMkrisis
27 december 2004, 16:36
bestaan er eigelijk pre-wired sets van bv seymour duncan? Die EMG's komen in een setje, met de pots enzo er al bij, bestaat dat ook van andere merken? of koop ik beter de pots apart?

xxlarsxx
27 december 2004, 21:57
Hotrail in de brug, jazz in de nek. Als je een hotrail neemt, moet je wel de tele versie nemen, de strat versie klinkt in de tele niet echt ideal.

http://img24.exs.cx/img24/2434/tele7pz.jpg

bat
27 december 2004, 21:59
Ik heb in mijn eerste Tele ook een Hotrails gehad en vond dat destijds wel lekker, maar nu inmiddels te schel. Je moet het wel mooi vinden, wil ik maar zeggen.

vulvasonic
27 december 2004, 23:44
Ik heb zelf de SD little '59 (voor teles uiteraard) erin liggen en die bevalt me meer dan uitstekend.

michielv
28 december 2004, 10:20
bestaan er eigelijk pre-wired sets van bv seymour duncan? Die EMG's komen in een setje, met de pots enzo er al bij, bestaat dat ook van andere merken? of koop ik beter de pots apart?

Voor EMG's heb je andere potmeters nodig (veel lagere weerstand, ik dacht iets van 25 Ohm oid?), de overige merken kun je zo aansluiten op standaard potmeters (250 Ohm voor singles, 500 Ohm voor humbuckers).

Bezopen trouwens dat de 5150 versterker goed met EMG zou combineren, als er nou iemand is die geen EMG geluid heeft is het Edward van Halen wel.. :D