PDA

View Full Version : Kwaliteit van frets



moretel
12 juni 2002, 12:17
Mijn mexicaanse fender van 3 jaar oud heb ik onlangs laten vlakken. Het vele bespelen zag je goed terug op de kwaliteit van de frets.
Nu heb ik een Fender USA de luxe.
Zijn frets van duurdere gitaren slijtvaster of maakt dat niet zoveel uit?
Om de frets van mijn nieuwe fender een langer leven te geven oefen ik thuis op een oude telecaster met vergelijkbare hals.
Maar als de kwaliteit van frets op de USA veel beter is is dat misschien niet nodig?

Dirk_Hendrik
12 juni 2002, 15:22
Probeer (e-mails sturen) achter het merk van de fretten te komen. Is vaak Dunlop en ook daarbinnen heb je weer verschillende hardheden.

sash
12 juni 2002, 23:50
De meeste frets zijn idd Dunlops. Ik denk niet dat het nodig is om jezelf het plezier van een USA Deluxe te ontmenen alleen maar om het leven van je frets te verlengen, tenminste zo denk ik niet. Ik maak me altijd ernstig zorgen om m'n snaren :smile:

blimb
13 juni 2002, 08:02
je kan die gitar na een X aantal jaren toch ook gewoon refretten. Ja .. ik bedoel zoals hierboven wordt gezegd.
Je gaat toch niet een super vette gitaar kopen om er vervolgens niet op te spelen omdat ie anders slijt..(beetje raar imho)

moretel
13 juni 2002, 23:29
Als ik echt ga spelen dan neem ik mijn goeie gitaar, maar voor het oefenen gebruik ik er vaak eentje die zo voor het grijpen ligt. Mijn de luxe zit altijd in de koffer.
Ik speel zo'n 3 x per week op mijn luxe model. Maar dat vlakken en herfretten is geen goedkope klus. Voor mijn mexicaanse strat was ik volgens mij zo,n 300 gulden kwijt.

lars
14 juni 2002, 07:16
gewoon op die goede spelen, zo had slijt dat echt niet, en die orginele goldtops uit '56 zijn schijnbaar ook nog goed te bespelen en die zijn al bijna een halve eeuw oud.

moretel
14 juni 2002, 08:56
Ga ik inderdaad maar eens doen, met de andere gitaren ga ik eens experimenteren met andere stemmingen.