PDA

View Full Version : Tip boek?



Suus
26 december 2004, 21:08
Hallo allemaal,

Ik wil beginnen met gitaarspelen, en heb al een simpele tweedehands gitaar gekocht (krijg ik binnenkort). Inmiddels ook advies gevraagd bij mijn neefje, die erg goed kan spelen :) . Maar nu kwam ik een boekje tegen, wat "tipboek akoestische gitaar" (ISBN 9076192073) heet. Kennen jullie dit boekje, en staan er wat handige tips in voor iemand die nog geen gitaar kan spelen?

Als jullie verder nog tips hebben, zijn die natuurlijk van harte welkom :D .

Groetjes,
Suzanne

Marie-Michelle A.
1 januari 2005, 23:19
De tipboeklijn is leuk. Niet duur en je weet dan toch aardig wat over gitaren in het algemeen - kun je dingen hier op het forum ook wat beter volgen. Maar je leert er geen gitaar door spelen.
Ik weet niet wat voor muziekstijl je wilt gaan spelen, dus echt goede aanraders kan ik niet doen. Wil je noten leren lezen, melodie leren spelen en ook wat akkoorden is Gitaarstarter 1 van Cees Hartog een goed begin.
De methode van Ilja Croon is ook wel goed.
Voordat je een boek koopt; let er op dat je duidelijke voorbeelden hebt van hoe je je gitaar moet vasthouden etc ( linkerhand, rechterhand etc met plaatjes!!), want anders leer je de dingen verkeerd aan; afleren is een stuk moeilijker!!
Succes ermee!!

telecastermaster
4 januari 2005, 14:10
Mijn tip: De Gitaar van Ralph Denyer


http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_AffiliateMap-Start?LinkType=Product&referrer=bfaqIqiQdqVkaGbAnML4Ir8&PrdId=666764555

Brianmayrulezzz
4 januari 2005, 17:02
Mijn tip: De Gitaar van Ralph Denyer


http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_AffiliateMap-Start?LinkType=Product&referrer=bfaqIqiQdqVkaGbAnML4Ir8&PrdId=666764555

dat boek heeft ook echt iedereen he :D :cool:

Suus
7 januari 2005, 18:14
Ik heb het tipboek inmiddels bij de bieb geleend, en heb hem al uit :roll: . Het is wel een leuk boekje, maar ik ga hem niet kopen. Ik heb ook het boek 'gitaarspelen voor dummies' geleend, en ik ben helemaal enthousiast! Daar staan idd ook plaatjes enzo in. Ik denk dat ik die ga kopen om verder te oefenen. De boeken die jullie noemen zal ik ook eens bekijken, het klinkt wel leuk iig :lol: .

Ik heb trouwens nu net een week mijn gitaar, en ben al hard akkoorden aan het oefenen enzo (en ja, ik voel mijn vingertoppen wel :razz: , maar het gaat al beter :D )! Uiteindelijk wil ik graag bijvoorbeeld liedjes van Acda en de Munnik kunnen spelen. Noten kan ik al lezen, want ik speel al jaren keyboard :wink: . Die tabs vind ik voor nu erg handig, is ook niet fingerpicking (zo heet dat toch :D ?) met noten natuurlijk.


xxx
Suus

Azrael
7 januari 2005, 18:16
Gnegne.....maar noten lezen op gitaar is toch echt volkomen anders......

Kasper
7 januari 2005, 18:21
Ik heb volgend boek vorige week gekregen:

http://www.learntoplaymusic.com/UK/images/completefp.jpg
www.learntoplaymusic.com

Is wel €40, maar dan heb je wel iets.
Je moet wel al wat ervaring hebben met gitaarspelen om ermee te beginnen denk ik. Er wordt naar mijn mening ook wat te vlug gebruik gemaakt van barrée akkoorden, waardoor je een beetje ontmoedigd geraakt.

Ik zal er wel een tijdje zoet mee zijn. Het boek is ingedeeld in 30 lessen en ik ben momenteel bezig met de 3e. Veel voorbeeldoefeningen, en geen overtollige theorie. Just the way I like it. Enkel door te oefenen leer je immers.

Heeft nog iemand ervaring met dit boek?

Buzz
7 januari 2005, 18:50
lijkt intersessant.

Waar is het te koop?

Kasper
7 januari 2005, 19:00
Heb ik van Piens (Deinze - België)
www.piens.be

Ik denk wel niet dat je boeken kunt bestellen via de website

Suus
9 januari 2005, 14:37
Gnegne.....maar noten lezen op gitaar is toch echt volkomen anders......

Maar je weet wel wat voor 'echte noot' er staat daardoor, dat maakt het wel makkelijker vind ik :wink: .

bert k
9 januari 2005, 14:44
Gnegne.....maar noten lezen op gitaar is toch echt volkomen anders......
Nee, dat is nou juist met noten, die zijn altijd gelijk. :D Waar ze precies zitten op de hals is een ander verhaal, dat zeggen die noten niet, maar ik kan op een gitaar moeiteloos een stukje saxmuziek spelen.

Azrael
9 januari 2005, 20:26
Gnegne.....maar noten lezen op gitaar is toch echt volkomen anders......
Nee, dat is nou juist met noten, die zijn altijd gelijk. :D Waar ze precies zitten op de hals is een ander verhaal, dat zeggen die noten niet, maar ik kan op een gitaar moeiteloos een stukje saxmuziek spelen.

Tuurlijk dat geloof ik best maar zodra het ingewikkelder dan 1 noot tegellijk wordt volg ik het niet meer. Toegeven....ik heb 1 keer iets van noten gespeeld dus ik oefen het nooit op gitaar. 'k Speel echter ook nog "poging tot" piano en inderdaad het is een voordeel.

Suus
11 januari 2005, 15:38
Nee, dat is nou juist met noten, die zijn altijd gelijk. :D Waar ze precies zitten op de hals is een ander verhaal

http://www.ratten.nl/phpbb2/images/smiles/yv-yes.gif Dat bedoelde ik.

Javaca
11 januari 2005, 22:00
Dat is net zoiets als het spelen van 256e noten.
Ik kan het.
Moet ik er eens een spelen?
Ting
Dat was hem :D

elie
23 januari 2005, 11:22
ik heb onlkangs 'gitaarspelen voor dummies' aangeschaft ze hebben een heel hoofdstuk over notenleer en het heeft mij verder goed geholpen met mijn akkoorden