PDA

View Full Version : Vijs verwijderen



Lord Abortion
26 december 2004, 20:20
Eén van de vijzen waarmee ik mijn tremolo kan vaster zetten is afgekraakt. Ik heb geprobeerd om die met een tang eruit te halen, maar dat gaat niet, en het uitstekende deel is te klein om er een nieuwe vijskop in te maken. Heeft iemand een idee hoe ik dit eruit kan halen, of eventueel een andere manier om de brug terug vast te kunnen zetten? Liefst zou ik het zelf doen, en als dat niet gaat mag het in elk geval niet veel kosten want het is ook maar mijn reserve Stagg warlock.

Het type brug:
http://img.photobucket.com/albums/v48/LordAbortion/Gitaren/Warlock/brug.jpg

De afgekraakte vijs (links):
http://img.photobucket.com/albums/v48/LordAbortion/Gitaren/Warlock/brug_vijs.jpg

Javaca
26 december 2004, 20:26
Het woord vijs komt in het vlaams wel voor.
In het nederlands vertalen we dit met schroef. :)

Mijn optie:

Uitboren en opvullen met hout.

Lord Abortion
26 december 2004, 20:30
Ik had al gedacht aan boren, maar hoe krijg je een boor op die plek??? En als ik dat beter zou laten doen, is het dan niet duur?

Javaca
26 december 2004, 20:35
Anders van bovenaf.
Doet misschien een beetje pijn maar daarna opvullen met een blokje hout of hard vloeibaar hout/plamuur.

Lord Abortion
26 december 2004, 20:38
Anders van bovenaf.
Doet misschien een beetje pijn maar daarna opvullen met een blokje hout of hard vloeibaar hout/plamuur.
Ai ai ai, klinkt pijnlijk, als dat de enige optie is dan laat ik hem wel kapot en wordt het een muurhangertje.

wietse
26 december 2004, 20:44
steekt de schroef nog een beetje uit?
zo ja kan je proberen hem met een klein tangetje te pakken te krijgen , vaak wil het het best met een klein zijkniptangetje in zulke gevallen , niet te hard knijpen natuurlijk. :D
of hem met behulp van een scherpe schroevendraaier en een hamertje er uit te tikken.
het is op zich niet een ramp als je de nieuwe schroef ernaast , boven of onder zet , het is voor de veren van de tremelo als dat een beetje scheef zit kan geen kwaad.
ik zou me er niet te druk om maken het kan helemaal geen kwaad en het zit ook niet in het zicht.

Lord Abortion
26 december 2004, 20:52
Maar als je die nieuwe vijs op een andere plaats zet en die zit dus scheef, dan kan je toch haast niet meer aanspannen?

wietse
26 december 2004, 21:38
je moet de andere schroef dan ook verplaatsen natuurlijk ,zodat ze wel weer recht aandraaien zitten de veren wel scheef dan maar dat is niet zo'n ramp ,zolang ze maar niet tegen de body aankomen.
en anders zet je de trem gewoon vast zodat je een hardtail hebt.

amon
26 december 2004, 23:23
Ja, maar vastzetten zal denk ik voor iemand die het voor elkaar krijgt een schroef van zn tremelo te breken geen optie zijn, aangezien die denk ik zo, erg graag z'n trem gebruikt....


Maargoed, je kunt hem er misschien nog uittikken/trekken ofzo(?). Als je dan het gaatje op kunt vullen en er een nieuwe schroef in zet is alles weer prima, dacht ik zo.

Snaar'n Bennie
27 december 2004, 15:00
De bestaande schroef met een (oude) beitel weg tikken, zodat de schroef gelijk ligt aan het hout. Nieuwe schroef plaatsen, en eventueel een nieuw gat in de klauw boren. Isse simpel. :razz:

AART
28 december 2004, 00:06
hmm, ziet er uit als een simpel duw, tik en trekwerkje, gat opvullen, nieuwe(grotere) schroef erin en klaar is LA.