PDA

View Full Version : vintage buizencombo gescoord!!!!



wietse
26 december 2004, 13:09
een denon music amplifier , wist niet dat denon ooit ook zulk spul had gemaakt.
ding is ergens uit de 60 er jaren heeft reverb en tremelo denk rond de 15 watt,dus ideaal voor thuis gebruik.
moet alleen nog effe een footswitch maken voor de reverb en tremelo.
hij klinkt lekker warm zoals een buizenbak hoort te doen , zo te zien zitten nog de originele buizen er in , philips el82 kan ik nog net ontcijferen.
alleen de potmeters die kraken nogal , moet ik dus nog effe inspuiten.
maar voor 60 euro een koopje , de handelaar waarvan ik hem kocht zou al ee novanex 50watt voor me meenemen naar de rommelmarkt , maar dat was een transistor ding , hij dacht van buizen en ook nog eens een basversterker.
deze had hij ook net gekocht dus maar gelijk ingepikt .
mijn kerst is weer goed.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/denontubeamp.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/denontubeampcontrols.jpg

birt
26 december 2004, 13:19
:o
moooi

bert k
26 december 2004, 15:04
Geweldig! Ziet er ook echt uit als Denon Hifi spul uit die tijd. Ik wist ook niet dat ze dit soort dingen maakten.
Kan je nog een fotootje van de binnenkant posten? Ik ben benieuwd wat er voor buizen inzitten. (en welke versterker ze gekopieeerd hebben..)

wietse
26 december 2004, 15:29
uw wens is mijn bevel :-D
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/denontubeampback.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/denontubeamptubes.jpg

heb hem net effe goed getest , niet echt een cleane versterker hij breekt vrij snel op ,en gaat niet erg luid zelf met het volume open is hij nog iets zachter dan de muziek bij mij in de auto (nou heb ik die ook altijd erg luid :-D )
heeft wel een mooie bluesy distortion als hij helemaal open staat , dus een leuk bakkie om thuis mee te spelen.
en het kraken van de pots valt ook erg mee als hij warm is.
ik ontwaar 3 el82 buizen de anderen zijn niet leesbaar meer.

Negative K3 fan
26 december 2004, 15:55
als hij 15 wat is zou hij met vol volume een auto installatie moeten overtreffen...

Maar veel plezier ermee, lijkt me wel een lijp ding. Ik zou alleen wel voorzichtig zijn met de elco's in zoiets ouds.

bert k
26 december 2004, 17:57
Een el82 geven ze op voor 9 W. Zou dus 18 watt uit kunnen komen. maar zal wel van alles versleten zijn. Leuk hobby projekt.

wietse
26 december 2004, 19:23
heb nog effe beter gekeken het is elc82 en achter die grote elco zit nog een ez81 de andere 2 zijn een raadsel voor mij , dat is niet meer leesbaar.
maar kan best dat de buizen versleten zijn ,als het nog de originele buizen zijn.
er heeft ooit een cabinet aangehangen , de aansluiting zit er alleen er zitten geen draden meer aan.
en het soldeer op de speaker oogt nieuwer dan de rest , zullen ze ooit wel losgekoppeld hebben en dan aan de speaker output gesoldeerd.
de pots kraken bijna niet meer na wat inspuiten , en als de versterker op temperatuur is dan is het nog minder.
maar het is geen zware jongen gezien de erg kleine voeding die er in zit.

bert k
26 december 2004, 20:23
De EZ81 is de gelijkrichter, maar de ELC82 zegt me nix.

Negative K3 fan
26 december 2004, 20:38
ez81 heb ik ook in mn zelfbouw amp zitten, een stokoude phillips, maar werkt perfect.

de rest zou je allemaal zo op kunnen zoeken met de tube data sheet locator op www.duncanamps.com

matto
26 december 2004, 20:58
de speaker lijkt mij een Foster speaker toe . die zaten volgems mij ook in de IBZ series van Ibanez en ook in sommige gitaarversterkertjes van Pearl.

wietse
26 december 2004, 21:24
de speaker lijkt mij een Foster speaker toe . die zaten volgems mij ook in de IBZ series van Ibanez en ook in sommige gitaarversterkertjes van Pearl.

de speaker is een visaton , zegt mij niks dat merk , zal wel frans zijn net als de rest van de versterker.

Frits van Mourik
26 december 2004, 23:57
Hee, gefeliciteerd!

Wat een leuk bakkie!
De ECL82 is een triode en een eindpentode in één buis;
de maximale dissipatie van de pentode is 7 Watt.
In balansschakeling levert dat zo'n 10 Watt aan de speaker.
Die Visaton-speaker lijkt me niet echt origineel (geeft verder nix!):
De duitse fabrikant is pas 30 jaar op de markt.

FF 'n tip: ik zou niet al te gauw naar de contactspray grijpen.
Dit ampje heeft waarschijnlijk een hele tijd stil gestaan.
Als je nu de potmeters een heleboel keer (zeg 100 X...) open & dicht draait, is waarschijnlijk de kraak al verdwenen.
Zoniet, dan kun je altijd nog met spray aan de gang.

wietse
27 december 2004, 17:12
mooi een tien watt , dat vermoede ik al zoiets.
heeft inderdaad lang stil gestaan want degene waar ik het van kocht heeft nog al wat werk gehad een dikke laag stof en wat vogelstront er af te krijgen ,was een smerig ding volgens hem , zal er dus ook wel echt bijna niks voor betaald hebben.
had de potmeters al effe ingespoten met contactspray toen kraakten ze al veel minder , en als de amp lekker op temp is dan is het nog veel minder , het stoort me nu niet meer.

hadv
28 december 2004, 00:50
Visaton is een roemrucht (oud) merk in de hifi audio
wat die hier in doet is duidelijk, hoort er vermoedelijk niet bij, maar past wel bij het merk Denon