PDA

View Full Version : 50W -> matched kwartet -> 1x biassen?



Izegrim
26 december 2004, 02:27
Als ik nou eens buizen moet vervangen in een 50W versterker (gaan er dus 2 in), kan ik dan een matched kwartet bestellen en daar twee buizen van gebruiken en laten biassen en bij opnieuw vervangen gewoon die andere 2 gebruiken? Ik bedoel dan zijn die toch hetzelfde, of zie ik dat niet helemaal goed?

pol
26 december 2004, 12:34
helemaal juist

BartL
26 december 2004, 13:58
De een zegt: Biassen, de anders zegt van niet. Ik zu het dus niet op het forum vragen, maar aan iemand van wie je zeker weet dat hij er verstand van heeft.

doncker
26 december 2004, 14:49
Bart,

Ik ben er zeker van dat hier mensen zitten die meer verstand hebben van buizenamps als sommige "buizendokters". Op een forum vragen is juist het veiligste want anders heb je 1 mening en hier kan een verkeerde opinie direct gecorrigeerd worden door andere forummers. Maar het klopt wat je zegt.

Negative K3 fan
26 december 2004, 15:44
bij een kwartet zijn alle 4 de buizen gematcht, dus ja, je theorie zou heel goed kunnen werken :)

Mitch
26 december 2004, 16:44
Ik heb ook nog een gematched kwartet liggen, neem ik samen met mijn 50 watter mee naar Dr. Tube binnenkort en die stopt twee buizen in de amp, stelt hem af en dan kunnen de andere twee (ja, ook naar zijn mening) er later zonder opnieuw afstellen ingeprikt worden.

Het lijkt dus niet alleen logisch, het is ook logisch :)

Izegrim
27 december 2004, 03:38
Dat zou weer een stuk gemakkelijker (en goedkoper) zijn! Bedankt jongens!

bluegate
27 december 2004, 10:31
Ik ga het zelf ook doen, koop straks 4x EL84 matched voor mijn
versterker.
Er gaan er 2 in, de andere 2 zijn reserve.
Indien er wat mis gaat of ze moeten vervangen worden, hoef
ik niet opnieuw de BIAS in te stellen.

BartL
27 december 2004, 18:16
Bart,

Ik ben er zeker van dat hier mensen zitten die meer verstand hebben van buizenamps als sommige "buizendokters". Op een forum vragen is juist het veiligste want anders heb je 1 mening en hier kan een verkeerde opinie direct gecorrigeerd worden door andere forummers. Maar het klopt wat je zegt.
Precies,
Als hier nou 15 mensen roepen dat het niet hoeft, en 7 zeggen van wel. Moet je dan maar zeggen: OK, laat dan maar zitten; zal niet nodig zijn.


Daarbij komt nog dat heel veel mensen denken dat ze er veel vanafweten en daardoor verkeerde adviezen gaan geven. No offence!! :-D

PeeVee
30 december 2004, 20:01
Indien er wat mis gaat of ze moeten vervangen worden, hoef ik niet opnieuw de BIAS in te stellen.
Dat hoef je waarschijnlijk toch niet wat veel EL84 versterkers zijn kathode (self) biassed en niet fixed bias.

PeeVee
30 december 2004, 20:05
en laten biassen en bij opnieuw vervangen gewoon die andere 2 gebruiken? Ik bedoel dan zijn die toch hetzelfde, of zie ik dat niet helemaal goed?

Dat zie je helemaal goed. Als ze goed gematched zijn, dan is dat een prima methode. Een mA meer of minder maakt overigens geen wereld van verschil.

bluegate
30 december 2004, 20:09
Bij mijn EL84's zit een BIAS potmeter, dus zal wel moeten...

PeeVee
30 december 2004, 20:33
Bij mijn EL84's zit een BIAS potmeter, dus zal wel moeten...

Zou kunnen hoor maar EL84's zijn zoals gezegd vaak kathode biassed (dus middels kathode weerstand) en niet fixed biassed (middels vast neg. voorspanning op rooster). Het lijkt erop dat je dan inderdaad het laatste hebt.