PDA

View Full Version : Elixir snaren en dikte



Mike McCready
25 december 2004, 21:06
Ik zit erover te denken om een setje van deze snaren uit te proberen. Ik heb alleen een Fender 50th anniversary strat en daar zitten nu nog snaren met super bullets op i.p.v. die balletjes die er doorgaans op zitten. Heeft het grote gevolgen voor mijn tremolo-gebruik als ik er Elixir snaren (of d'Addario's o.i.d.) op zet?

Verder was ik nog even benieuwd welke keuze ik het best kan maken m.b.t. de dikte. Wij gaan binnenkort over op een halve toon lager (de zanger trekt het niet meer) en dat heeft vast en zeker gevolgen voor de snaardikte. Ook gebruik ik voor enkele nummers een dropped-d tuning (wat in mijn geval dus betekent dat de E naar Cis moet).

Ik speel nu dus met de standaard Fender snaren die er nog op liggen (gitaar is net nieuw), maar op mijn oude Fender speelde ik altijd met d'Addario super light 009.

Ik zit uitgaande van onderstaande tabel aan de Light-Heavy te denken, maar als iemand een betere suggestie heeft hoor ik het graag!

Beschrijving E-1 B-2 G-3 D-4 A-5 E-6
Super-Light 009 011 016 024 032 042
Custom-Light 009 011 016 026 036 046
Light 010 013 017 026 036 046
Light-Heavy 010 013 017 032 042 052
Medium 011 014 018 028 038 049
Heavy 012 016 024 032 042 052
Baritone 012 016 024 038 052 068

SiNiSTRaL
25 december 2004, 21:26
voor een halve noot lager is .10 tot .46 genoeg, maar als je ook in dropped D speelt kan je beter je laagste snaar een tikkie dikker laten, dus .10 tot .52 kan je idd het beste nemen denk ik

crrrN
26 december 2004, 01:39
Ik kan deze snaren erg aanbevelen. Zelf gebruik ik .010 en .052 die klinken supervet. Mijn advies is om ze echt een keer uit te testen. 8)

doncker
26 december 2004, 01:43
Ik raad ze dan weer af. Kheb ooit een pakje gehad en ik heb ze na een week gewoon weggesmeten van miserie en er mijn normale d'addario's opgelegd. Maar ieder zijn keus natuurlijk.

Lune-a-tic
26 december 2004, 10:26
Elixir heeft uitstekende snaren, het klankverschil met gewone is minimaal.
Voor mij klinken ze net als D'addario die er twee dagen op ligt, maar ze blijven wel zo gedurende de twee maanden die volgen, waar andere snaren na twee weken dof beginnen klinken.
Wat de dikte betreft, hoe dikker de snaar hoe meer oempfh, kijk maar naar SRV, die speelde op setjes tot .13 en zelfs meer. Als de vingertjes het aankunnen,w aarom niet. :cool:
PS: gelukkig zijn er geen snaren met buizen, anders was dit weer zo één van die discussies tussen technologisch ge-evolueerden en anderen. :cool:

ben79
26 december 2004, 10:40
ik heb ze tweemaal geprobeerd en vond ze serieus tegenvallen op een strat.
Daarna verscheidene merken geprobeerd, ook d'addario .
Uiteindelijk heb iker terug de bullets op liggen en deze klinken stukken beter.
Op men andere gitaren vind ik d'addario veel beter dan al de rest, incl Elixcir, ze voelen niet zo goed aan als men Light top Heavy bottom d'addario snaren. Maar dat is dan weer een persoonlijke smaak die meer gebasseerd is op de feel ipv op de sound.

Ibanez RuleZ
26 december 2004, 12:46
NOOIT kopen. ze missen directheid, heel veel directheid. ze zijn gecoat en ze klinken ook echt zo, niet direct, dun, iel, schel etc etc etc etc. Heb 2 keer een setje geprobeert (gratis gehad bij de introductie) en dat tweede setje is na een paar dagen uit doffe ellende vervangen door D'Addario's en ik kon weer lachen.

moet wel zeggen, dit probleem was voornamelijk bij overstuurd geluid (high gain) en ik speel vnl rock en metal, dus dan is t logisch dat ze niets voor mij zijn. Ik vind de acoustische versie van de snaren trouwens WEL goed klinken (ze stinken alleen zo :-P).

als je ze koopt, neem dan ook gewoon een setje ernie ball slinkies mee, zodat je dezelfde dag nog ff kan wisselen

harrald

Mike McCready
26 december 2004, 12:56
Ok, bedankt voor de reacties. Ik ga ze denk ik maar gewoon een keer uit proberen (010-052).

Mijn eerste vraag (dat van die bullets en balletjes) was ik nog wel ff benieuwd naar. Dus als iemand daar nog een antwoord op weet...?

Lune-a-tic
26 december 2004, 13:37
Bullets of balletjes maken geen verschil uit, ook niet qua klank.
En in tegenstelling tot anderen vind ik Elixir soms wat hoog missen (net dat hoog dat nieuwe snaren de eerste dag of twee hebben), en zeker niet iel of schril klinken.
Maar je hebt de correcte conclusie al getrokken, uitproberen en voor jezelf uitmaken. :cool:

Mike McCready
26 december 2004, 19:56
Bullets of balletjes maken geen verschil uit, ook niet qua klank.


Ik heb iets gehoord dat de bullets in deze tremolo altijd netjes op hun plaats terugkomen en dat de balltjes kunnen blijven hangen (?)

Lune-a-tic
27 december 2004, 00:14
Bedoel je daarmee dat de 50th anniversary geen string through body heeft, want dan zouden de ferules te eng zijn.Maar dat kan ik me niet voorstellen, die zijn toch gelijk voor alle strats ?

Mike McCready
27 december 2004, 14:09
Bedoel je daarmee dat de 50th anniversary geen string through body heeft, want dan zouden de ferules te eng zijn.Maar dat kan ik me niet voorstellen, die zijn toch gelijk voor alle strats ?

Weet niet precies wat jehiermee bedoelt, maar de snaren moeten zoals op iedere Fender door de body heen erin. Er zit alleen een speciaal tremolo-systeem (Deluxe 2-Point Synchronized Tremolo) op in combinatie met locking tuners om ontstemmen tegen te gaan. Volgens mij zijn de bullets ook onderdeel van deze hele techniek.

Van de Fender website:
Super Bullets

The ultimate string for modern tremolo players! The combination of Nickelplated Steel with our patented, German made Bullet End, which fits precisely in the tremolo block, creates one stable string! For all of you heavy trem users, the end of your tuning problems could be on the end of these strings

Lune-a-tic
27 december 2004, 23:29
Nee, dat maakt niets uit, op mijn Godin zitten ook locking tuners en string through body, met Elixi werkt dat perfect.
Ferules zijn de buisjes achterkant body, die zijn bij strat deel van de trem, komt op hetzlelfde neer.
Natuurlijk hebben de marketing jongens een uitleg voor de onmisbaarheid van bullets. In de praktijk is eens opgespannen blijft opgespannen de kunst.

Mike McCready
28 december 2004, 15:23
Ok, net 3 setjes 010 - 052 besteld voor $30 + $8 verzendkosten (nog geen 30 euro in totaal)...

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3772174174

Lune-a-tic
28 december 2004, 17:55
Laat het ons weten of ze je smaken. :cool:
Zelf wil ik geen andere meer.