PDA

View Full Version : Electrisch-akkoestisch



Milosh
25 december 2004, 20:36
Hey all,

Ik ben van plan een electrisch-akoestische gitaar te kopen. Ik speelde laatst in een winkel op zoon ding en dat geluid was echt VET! (hij was dan ook 800 EUR :cry:) .
Het probleem is dat ik er niet veel verstand van heb. Heb je voor, zeg 400 EUR ook een goeie? Want dat is wel een beetje mijn limit. Kan iemand mij uitleggen hoe dat allemaal zit bij zoon juweeltje (wat is bv een piezo-element en waar moet je op letten als je zoon ding koopt, die regelaars die erop zitten (EQ ofzo?)...kan je daarmee ook een electrische klank eruit krijgen?
Ik moet ook nog een versterker hebben, waar ik ook erg weinig verstand van heb....hoe duur is een redelijke?

Help me out plz...

e_lukather
25 december 2004, 20:56
WILKOMMEN

ben niet zo thuis in akoestische gitaren.. maar ik heb een aantal keren op Seagull gitaren gespeeld en dat was echt top! Voele goed aan lekker geluid. Aparte kop ook.

En ovation is vet!! Maar dat is beetje smaak. Meer een podium gitaar.

Succes verder

MonkeyFace
25 december 2004, 20:59
goed, ik zal je zo goed mogelijk proberen te helpen. Ik had vanmorgen je topic al gezien, en geprobeerd te posten, maar ineens was het topic weg... posten lukte ook al niet... SQL backend probleempje denk ik...

poging 2 dus :)

1. Ik wil een electro-akoestische gitaar voor max 400 euri. Kan dat? :???:

Ja dat kan, maar verwacht geen wonderen voor dat geld. Ook is het belangrijk hoeveel waarde je hecht aan de klank die het beestje produceert wanneer je niet inplugt. Een baby-jumbo met een gelamineerd bovenblad gaat unplugged namelijk behoorlijk bagger klinken, maar kan met goede electronica op het podium werkelijk een fantastisch geluid geven.

Verder moet je ook niet vergeten dat de electronica vaak al de helft van de prijs van de gitaar is. Ik denk daarom persoonlijk dat je met jouw budget niet zo heel veel gitaar zult krijgen... Echter kun je eens kijken naar electro-akoestische modellen uit de GAE serie van Crafter... het nummer achter 'GAE' bepaalt de subserie, en hoe hoger het nummer, hoe luxer de gitaar... GAE staat voor een Grand Auditorium body met Cutaway.

2. kristal... juweel... piezo... equalizer... watte? :???:

een piezo-element is een element dat vaak gebruikt wordt voor de versterking van akoestische gitaren. Dit element werkt op basis van een kristal, en zet trillingen om in electrische stroompjes. Met de equalizer die in de gitaar kan zitten (is niet per se nodig) kun je het geluid regelen, zoals dat ook op een versterker kan. Volume, bas, mid, treble, en vaak nog wat extra opties. Een piezo-element wordt ingebouwd in de brug van je gitaar.
Je kunt in principe een electro-akoestische gitaar als electrische gitaar gebruiken, maar naar mijn mening geeft het een baggergeluid... niet doen dus...


3. kwaliteit van de pickup, en een versterker... tell me more!! :???:

Voor 400 euro moet je geen top-element verwachten. Voor dat budget is het vooral een kwestie van gewoon de gitaar inpluggen en kijken of de sound je bevalt. In jouw budgetklasse ga je geen Ovation vinden, of Fishman, Highlander, LR Baggs... Crafter heeft behoorlijke electronica voor een redelijke prijs, dus daarmee doe je geen miskoop. Richwood heeft ook wel leuke electro-akoestische gitaren. Ik heb ooit een richwood gehad, en daarmee heb ik nog in het Chasse Theater in Breda opgetreden... unplugged klonk het ding waardeloos, maar ingeplugd was het geluid best te pruimen.. maar toch niet te vergelijken met mn Ovation :D

Een versterker kun je voor kijken, maar je kunt je electro-akoestische gitaar in principe prima regelrecht (of via een DI-box) op een mengtafel aansluiten...


Veel succes met je aankoop!

MonkeyFace
25 december 2004, 21:00
dubbelpost... wat is dat toch met het posten hier :(

e_lukather
25 december 2004, 22:42
netjes MonkeyFace 8-)

Milosh
26 december 2004, 00:13
hey,

Ja ik weet ook niet wat dat met dat posten is hiero....mijn topic was ineens weg...Maargoed...

Ik heb de indruk dat jullie allemaal goede spelers zijn. Nu wil ik mezelf niet slecht noemen :-D maar een echte topper ben ik ook weer niet. Optreden doe ik iig niet. Wel heb ik een goede vriend die piano speelt en samen spelen we vaak wat (ik heb nu een Spaanse nylonsnaar, maar die gaat bijna sterven).
Maargoed, tijdje geleden heb ik op een Fender nogwattes gespeeld en unplugged klonk die erg mooi. Plugged heb ik niet gehoord. Maar dat ding was geloof ik Eur 410 als ik het me goed herinner.
Is dat dan een miskoop? Want 800 vin ik echt te gek worden.

Hoe duur is een goede versterker (ik hoef niet heel mn huis weg te blazen....:P)

Dank voor de tips so far.

MonkeyFace
26 december 2004, 02:50
aan een Fender doe je in principe niet snel een miskoop. Echter raad ik je toch aan om eens te kijken naar Crafter, Seagull, Cort. Ibanez maakt ook wel aardige EA's, maar ik vind de feel van die dingen best brak. Anderen denken daar niet altijd zo over ;)

Epiphone maakt ook hele behoorlijke gitaren, evenals Aria. Maar mocht je tegen een Takamine of een Ovation aanlopen (opheffingsuitverkoop ergens oid) dan moet je het ZEKER doen...

Versterkers... Ik heb op een akoestische-gitaar versterker gespeeld van Crafter, prachtig ding, mooi geluid... Daarnaast heb ik een Ibanez versterker gebruikt om destijds mijn Ovation op te testen, en ook die was erg mooi (zowel de gitaar als de versterker ;) ) maar prijzen kan ik je niet mee helpen helaas... Echt veel verstand van versterkers heb ik dan ook niet, maar gelukkig zijn er meer mensen op dit forum :-D

John P
26 december 2004, 13:25
Ik vind die Crafter erg mooi klinken voor het geld; stevig ding, ook. Als je zo'n ding tweede hands zou kunnen kopen!

bert k
26 december 2004, 14:45
Feedback heeft een aanbieding van Seagull: http://www.feedback.nl/nieuw/productwin.php?producttype=afdeling&id=3717 Dat is echt een klassegitaar. Leg er nog 50-100 euro bij voor een goed element en je zit gebakken.

iam
26 december 2004, 15:02
als je een gitaar met iets warmere klank zoekt dan zijn prijsgenoten,

kijk dan eens naar de ayers modellen, niet zo bekend maar klonken naar mijn mening véél beter dan de takamine modellen van de G-series (prijsklasse 600-700euri)

ik heb er eentje en ben er héél erg tevreden over! (je krijgt er trouwens een stevige maar lichte softcase bij)

John P
26 december 2004, 15:54
Ik had het over de Crafter versterker, voor alle duidelijkheid.

MonkeyFace
26 december 2004, 17:57
als je een gitaar met iets warmere klank zoekt dan zijn prijsgenoten,

kijk dan eens naar de ayers modellen, niet zo bekend maar klonken naar mijn mening véél beter dan de takamine modellen van de G-series (prijsklasse 600-700euri)

ik heb er eentje en ben er héél erg tevreden over! (je krijgt er trouwens een stevige maar lichte softcase bij)

je bent Ayers wel goed aan het spammen hier he? :-D Ik ga toch echt binnenkort eens kijken of ik ergens zo'n Ayers kan testen; je bent er zo enthousiast over dat ik nu wel wil weten of het echt zo goed is :P

iam
26 december 2004, 19:29
spammen zou ik het niet noemen...

gewoon een goede ervaring delen denkik :)
je moet natuurlijk geen taylor gaan verwachten en ook geen superbassige klanken uit een auditoriummodel

maar hij klinkt wel zalig voor fingerpicking

sash heeft er op gespeeld, hij was wel enthousiast, goeie projectie zei hij, maar heb er verder nog zijn mening niet over gevraagd...

in de winkel waar ik hem gekocht had, hing hij ook tussen de larrivées, santa cruzen enzo in de 'do not touch corner' terwijl de gewonen taka's van dezelfde prijs daar niet hingen... wil toch ook wat zeggen denk ik?

ik beleef gewoon plezier aan het spelen van een simpel C-akkoord, gewoon de sprankelende maar toch warme klank... zalig

iam
26 december 2004, 19:29
spammen zou ik het niet noemen...

gewoon een goede ervaring delen denkik :)
je moet natuurlijk geen taylor gaan verwachten en ook geen superbassige klanken uit een auditoriummodel

maar hij klinkt wel zalig voor fingerpicking

sash heeft er op gespeeld, hij was wel enthousiast, goeie projectie zei hij, maar heb er verder nog zijn mening niet over gevraagd...

in de winkel waar ik hem gekocht had, hing hij ook tussen de larrivées, santa cruzen enzo in de 'do not touch corner' terwijl de gewonen taka's van dezelfde prijs daar niet hingen... wil toch ook wat zeggen denk ik?

ik beleef gewoon plezier aan het spelen van een simpel C-akkoord, gewoon de sprankelende maar toch warme klank... zalig

Milosh
26 december 2004, 22:02
hey,

ik ga dinsdag maar eens naar feedback. Heb er daar al een paar getest. Zal ik ook de mening van de verkoper eens vragen :) .
Ik laat wel weten wat het uiteindelijk geworden is.
Dank voor de tips!

VHsologitarist
27 december 2004, 00:44
misschien val ik hier in de herhaling.. maar toch,

ligt er precies aan wat voor akoustisch geluid je zoekt, als ik een akoustisch versterkt geluid mooi vind is dat vooral een ovasion (al di meola voorbeeld om geluid te checken) maar dat zijn natuurlijk redelijk dure gitaren, een aanrader voor een imitatie daarvan die van goede kwaliteit is is "aplaus" , zo heet het merk (ik weet niet cker ofdat nu 2 p's zijn of 1..
in ieder geval informeer daarover meer


groetjes

Milosh
29 december 2004, 18:00
hey allemaal,

Ik ben gister bij feedback geweest. Het is de YAMAHA APX-3 geworden (á 410 EUR).
Wat vinden jullie daarvan?

MonkeyFace
29 december 2004, 18:54
misschien val ik hier in de herhaling.. maar toch,

ligt er precies aan wat voor akoustisch geluid je zoekt, als ik een akoustisch versterkt geluid mooi vind is dat vooral een ovasion (al di meola voorbeeld om geluid te checken) maar dat zijn natuurlijk redelijk dure gitaren, een aanrader voor een imitatie daarvan die van goede kwaliteit is is "aplaus" , zo heet het merk (ik weet niet cker ofdat nu 2 p's zijn of 1..
in ieder geval informeer daarover meer


groetjes

applause is van Ovation zelf... is dus geen imitatie, maar eerder een el-cheapo serie. Toch zijn deze gitaren lang niet slecht...

Een Yamaha APX is zeker niet slecht... ingeplugd wel te verstaan... puur akoestisch vind ik het flut, omdat de body te klein is en daardoor een matige sound heeft. Maar het is zeker een mooie podium-gitaar

Azrael
29 december 2004, 19:58
hey allemaal,

Ik ben gister bij feedback geweest. Het is de YAMAHA APX-3 geworden (á 410 EUR).
Wat vinden jullie daarvan?

Eerst............

Wat vind jij ervan? Want daar gaat het toch echt om.........

Milosh
30 december 2004, 10:05
haha, je mag je eigen mening wel geven hoor, ook al ben ik er wel blij mee.

Maargoed ik ben er uiteraard wel blij mee. Ik heb in de winkel ook nog naar een CPX gekeken en die had inderdaad een volle body. Hij was alleen zwart en 100 euro duurder. Zelf vond ik het maar een klein verschil. Ik ben het wel me je eens dat hij puur akoestisch niet geweldig klinkt, maar geplugd des te meer.

Maargoed ik ben natuurlijk redelijk beginneling dus ik denk dat dit voor mij (voor nu) een goede gitaar is.

Maar jullie commentaar is welkom hoor!

Baker
30 december 2004, 12:23
haha, je mag je eigen mening wel geven hoor, ook al ben ik er wel blij mee.

Maargoed ik ben er uiteraard wel blij mee. Ik heb in de winkel ook nog naar een CPX gekeken en die had inderdaad een volle body. Hij was alleen zwart en 100 euro duurder. Zelf vond ik het maar een klein verschil. Ik ben het wel me je eens dat hij puur akoestisch niet geweldig klinkt, maar geplugd des te meer.

Maargoed ik ben natuurlijk redelijk beginneling dus ik denk dat dit voor mij (voor nu) een goede gitaar is.

Maar jullie commentaar is welkom hoor!

FELI! :D

Ik heb zelf de CPX.
Maar de APX is ook prima hoor!
Zowel de APX als CPX klinken zowel onversterkt als versterkt heel behoorlijk. De CPX klinkt iets voller door zijn grotere kast. Maar dat maakt versterkt niets uit.

Ik heb toenderdertijd heel veel gitaren getest. ook duurdere.
Maar de CPX had VOOR MIJ de beste prijs kwaliteit verhouding.
En de APX doet daar niet voor onder.