PDA

View Full Version : Conservatorium gitaar?



Joshua
25 december 2004, 16:35
super slinky rulezz

Joshua
25 december 2004, 16:35
Moet je voor het conservatorium een speciale gitaar hebben? Wat zijn de belangrijkste eigenschappen die je nodig hebt.

Of in geval van niet.. wat zou een handige gitaar zijn voor het conservatorium?


Ik vraag dit puur uit nieuwschierigheid hoor. Zo'n vette Flying V lijkt me niet zo geschikt denk ik persoonlijk.

Wat denken jullie?

john.3001
25 december 2004, 16:42
Ik denk dat je het dan toch voornamelijk moet hebben van veelzijdigheid. Dus H-S-S, of iets met splitbare humbuckers ofzo. Ook moet je zeker weten dat de hals voor jouw handen comfortabel is, want je gaat heel vaak op dat ding spelen (en dat is heel persoonlijk). Moet ook stemvast zijn denk ik, dus locking tuners zijn wel welkom denk ik, en een tremolo lijkt me ook noodzakelijk.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan zoiets:

http://www.ibanez.com/guitars/zoom/AT300AV.jpg

Als ik zelf zou weten dat het later mijn beroep ging worden, zou ik een custom laten bouwen, dan zit je altijd goed (is wel f*cking duur natuurlijk)...

Maar je kan ook gewoon voor een strat of lp gaan natuurlijk :wink:

Joshua
25 december 2004, 16:45
whoei.. dat is wel een mooie gitaar. Een soort Musicman Luke zou dus ook een goede keus zijn.

offtopic: wat voor type gitaar is dat?

TMKXL
25 december 2004, 16:52
Dat is de AT300 als ik het goed heb, de signature gitaar van Andy Timmons. Prijs zit iets boven de 1000 dacht ik.

Wormaap
25 december 2004, 17:03
In mei wil ik zelf ook toelatingsexamen gaan doen, en ik denk dat ik voor op't conservatorium (als ik toegelaten word) ga kijken naar zo'n Dean Vendetta 4.0. Lijkt me'n behoorlijk veelzijdig gitaartje, niet te duur (want je gaat'm VEEL meeslepen) en neck-thru dus comfortabel spelen.
Ik zou IIG niks met'n zwevende brug doen, want da's zo irritant als je'n keertje wil omstemmen.

Joshua
25 december 2004, 17:09
niet te duur (want je gaat'm VEEL meeslepen)

Ja dat geloof ik graag. Elke school dag je gitaar mee nemen pfff. Goede tas kopen ook. Ik heb gehoord dat je het eerste jaar maar 7 uur per week les hebt.

Die vendetta ja.. alleen vind ik een humbucker in de neck niks. Liever een hss combo. Maar dat zal wel smaak zijn.

john.3001
25 december 2004, 17:11
Dat is de AT300 als ik het goed heb, de signature gitaar van Andy Timmons. Prijs zit iets boven de 1000 dacht ik.

dat klopt

Joshua
25 december 2004, 17:13
die knoppen alleen bleeeeh

AART
25 december 2004, 17:28
kan je zo andere op gooien...

Anders Destium
25 december 2004, 17:32
Koop een PRS, dan kun je de hele wereld aan. Je hebt op het conservatorium lockers voor je spullen trouwens. Voordeliger maar ook erg veelzijdig: Godin LGX. Ook de moeite waard: Gibson LP, Fender strats, daar kun je je altijd mee vertonen :wink:

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan welke richting je opgaat, al deed mijn leraar auditie op het jazzconservatorium met een Ibanez JEM (en aangenomen) :lol:

Wormaap
25 december 2004, 17:37
Koop een PRS, dan kun je de hele wereld aan. Je hebt op het conservatorium lockers voor je spullen trouwens. Voordeliger maar ook erg veelzijdig: Godin LGX. Ook de moeite waard: Gibson LP, Fender strats, daar kun je je altijd mee vertonen :wink:

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan welke richting je opgaat, al deed mijn leraar auditie op het jazzconservatorium met een Ibanez JEM (en aangenomen) :lol:
De stagiaire van mijn gitaarleraar heeft daar de hele Jazzopleiding rondgelopen met'n oude Gibson Explorer :-D

Anders Destium
25 december 2004, 17:55
Was de Explorer niet eigenlijk ontwikkeld voor jazz? Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar de gitaar was er al lang voor de "hardere" stijlen waar hij bekend mee geworden is :)

MazeMouse
25 december 2004, 18:45
Neem gewoon een gitaar die JOU lekker ligt zou ik zeggen want ik ken iemand die sleept al 2 jaar zijn BC Rich NJ Beast heen en weer naar het conservatorium.

e_lukather
25 december 2004, 20:16
Een soort Musicman Luke zou dus ook een goede keus zijn.

klopt. lekker allround. alleen prijskaartje is vaak wat minder. Maar zoals hier gezegd.. de fenders enz zijn altijd wel te pruimen.

Wormaap
25 december 2004, 20:16
Neem gewoon een gitaar die JOU lekker ligt zou ik zeggen want ik ken iemand die sleept al 2 jaar zijn BC Rich NJ Beast heen en weer naar het conservatorium.
Er is altijd baas boven baas natuurlijk :P

Wie gaat er conservatoriumen met'n Moser Bastard Vi?

AART
25 december 2004, 20:21
ik zeg niks :D

sorry anders :lol:

Anders Destium
25 december 2004, 20:29
Ik zou op het conservatorium tenminste een goede gitaar willen Aart :razz:

MazeMouse
25 december 2004, 20:35
Neem gewoon een gitaar die JOU lekker ligt zou ik zeggen want ik ken iemand die sleept al 2 jaar zijn BC Rich NJ Beast heen en weer naar het conservatorium.
Er is altijd baas boven baas natuurlijk :P

Wie gaat er conservatoriumen met'n Moser Bastard Vi?
Ik wist best gaan conservatoriumen met een Moser Beastmaster Bass :cool:

e_lukather
25 december 2004, 20:51
Yo Anders, zit je op het cons? zoja welke..?

Anders Destium
25 december 2004, 21:00
Nee joh, ik ben lang niet goed genoeg :)

AART
25 december 2004, 21:01
Ik zou op het conservatorium tenminste een goede gitaar willen Aart :razz:

ja, maar deze kan je lekker heen en weer sjouwen, en trouwens, hij klinkt heel goed voor wat ie moet kosten he :wink:

Anders Destium
25 december 2004, 21:02
Ik zou denk ik voor een strat gaan, die wordt alleen maar mooier als je ermee gooit :lol:

heavy-metal-thunder
25 december 2004, 23:37
Ik denk dat je het dan toch voornamelijk moet hebben van veelzijdigheid. Dus H-S-S, of iets met splitbare humbuckers ofzo. Ook moet je zeker weten dat de hals voor jouw handen comfortabel is, want je gaat heel vaak op dat ding spelen (en dat is heel persoonlijk). Moet ook stemvast zijn denk ik, dus locking tuners zijn wel welkom denk ik, en een tremolo lijkt me ook noodzakelijk.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan zoiets:

http://www.ibanez.com/guitars/zoom/AT300AV.jpg

Als ik zelf zou weten dat het later mijn beroep ging worden, zou ik een custom laten bouwen, dan zit je altijd goed (is wel f*cking duur natuurlijk)...

Maar je kan ook gewoon voor een strat of lp gaan natuurlijk :wink:

Ik ken de conservatoria in Nederland niet, maar voor België heb ik toch wat opmerkingen ivm bovenstaande.

Geen FLoyd Rose. Je gaat regelmatig andere stemmingen moeten hebben. Hoeven daarom geen extreme te zijn, maar gewoon 1/4 toon hoger/lager omdat de piano wat anders gestemd staat.

Een veelzijdige gitaar, want je zal vele genres voor de kiezen krijgen;

Niet te duur want ze gaat afzien, je gaat ze dagelijks meesleuren, achterlaten in een lokaal, meenemen op café voor een drankje met medestudenten.


Succes

heavy-metal-thunder
25 december 2004, 23:38
Ik denk dat je het dan toch voornamelijk moet hebben van veelzijdigheid. Dus H-S-S, of iets met splitbare humbuckers ofzo. Ook moet je zeker weten dat de hals voor jouw handen comfortabel is, want je gaat heel vaak op dat ding spelen (en dat is heel persoonlijk). Moet ook stemvast zijn denk ik, dus locking tuners zijn wel welkom denk ik, en een tremolo lijkt me ook noodzakelijk.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan zoiets:

http://www.ibanez.com/guitars/zoom/AT300AV.jpg

Als ik zelf zou weten dat het later mijn beroep ging worden, zou ik een custom laten bouwen, dan zit je altijd goed (is wel f*cking duur natuurlijk)...

Maar je kan ook gewoon voor een strat of lp gaan natuurlijk :wink:

Ik ken de conservatoria in Nederland niet, maar voor België heb ik toch wat opmerkingen ivm bovenstaande.

Geen FLoyd Rose. Je gaat regelmatig andere stemmingen moeten hebben. Hoeven daarom geen extreme te zijn, maar gewoon 1/4 toon hoger/lager omdat de piano wat anders gestemd staat.

Een veelzijdige gitaar, want je zal vele genres voor de kiezen krijgen;

Niet te duur want ze gaat afzien, je gaat ze dagelijks meesleuren, achterlaten in een lokaal, meenemen op café voor een drankje met medestudenten.


Succes

AART
25 december 2004, 23:47
Ik denk dat je het dan toch voornamelijk moet hebben van veelzijdigheid. Dus H-S-S, of iets met splitbare humbuckers ofzo. Ook moet je zeker weten dat de hals voor jouw handen comfortabel is, want je gaat heel vaak op dat ding spelen (en dat is heel persoonlijk). Moet ook stemvast zijn denk ik, dus locking tuners zijn wel welkom denk ik, en een tremolo lijkt me ook noodzakelijk.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan zoiets:

http://www.ibanez.com/guitars/zoom/AT300AV.jpg

Als ik zelf zou weten dat het later mijn beroep ging worden, zou ik een custom laten bouwen, dan zit je altijd goed (is wel f*cking duur natuurlijk)...

Maar je kan ook gewoon voor een strat of lp gaan natuurlijk :wink:

Ik ken de conservatoria in Nederland niet, maar voor België heb ik toch wat opmerkingen ivm bovenstaande.

Geen FLoyd Rose. Je gaat regelmatig andere stemmingen moeten hebben. Hoeven daarom geen extreme te zijn, maar gewoon 1/4 toon hoger/lager omdat de piano wat anders gestemd staat.

Een veelzijdige gitaar, want je zal vele genres voor de kiezen krijgen;

Niet te duur want ze gaat afzien, je gaat ze dagelijks meesleuren, achterlaten in een lokaal, meenemen op café voor een drankje met medestudenten.


Succes

die sc's daarin zijn trouwens dimarzio cruisers oftewel gewone humbuckers in sic fromaat

SiNiSTRaL
25 december 2004, 23:59
Was de Explorer niet eigenlijk ontwikkeld voor jazz? Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar de gitaar was er al lang voor de "hardere" stijlen waar hij bekend mee geworden is :)
yup :)
je hebt er zelf toch ook 1?
zet m eens op het halselement en draai de toneknop bijna helemaal dicht en speel wat jazzy spul, moet je eens horen hoe jazz dat ding is ;)
maar toentertijd (en nog steeds volgens mij) vonden veel mensen 'm 'te futuristisch' (toentertijd is 1958 ofzo)

Anders Destium
26 december 2004, 00:09
Niet meer, Helleke wilde hem liever weer terug zodat ik nu nog steeds opgescheept zit met de Iba JPM :lol: Maar dat is geen ramp door mijn nieuwe amp (toch een beetje sinterklaas-vibe houden natuurlijk) 8-)

Das Schaap
26 december 2004, 00:37
Was de Explorer niet eigenlijk ontwikkeld voor jazz? Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar de gitaar was er al lang voor de "hardere" stijlen waar hij bekend mee geworden is :)
yup :)
je hebt er zelf toch ook 1?
zet m eens op het halselement en draai de toneknop bijna helemaal dicht en speel wat jazzy spul, moet je eens horen hoe jazz dat ding is ;)
maar toentertijd (en nog steeds volgens mij) vonden veel mensen 'm 'te futuristisch' (toentertijd is 1958 ofzo)
Is dat niet bij bijna elke gitaar zo ? :-? Heeft mn Korina ook, en mn Samick strat ook. :roll: Maar voor conservatorium moet je eigenlijk gewoon een geile hollowbody jazzbak hebben gezien jazz nog steeds heilig is daar. :cool:

Patrick M.
26 december 2004, 13:56
Is dit misschien wat? Deze Framus gitaar is speciaal ontwikkeld voor studio muzikanten die veel verschillende geluiden nodig hebben. De (seymour duncan) humbuckers zijn splitsbaar en de singlecoil heeft een eigen volumeknop. Is niet heel duur ook, in Duitsland ligt de prijs beneden de 900 euro.

http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0003701-003.jpg


2-teilige, 20 mm starke Riegelahorndecke "bookmatched"
Mahagonibode
Bolt-in Hals aus Ovangkol mit Palisandergriffbrett
Original Seymour Duncan Pickups: 1 x SAPH-1N, 1x SAPS1, 1 x SSH4
Framus Chrom-Mechaniken
Framus Tunomatic Brücke mit Stop Tailpiece
Framus Low Friction Nut
Framus 3-Weg Schalter zum Splitten der Humbucker
"Lead free" Schalter für direkte Schaltung des Lead-Pickups zur Buchse
1x push/pull Regler
push:Volumen für Single Coil Mitte
pull:Neck-Humbucker-Splitting
1x push/pull Regler
push: Tonregler
pull: Bridge-Humbucker-Splitting
1x Mastervolumen

IndiepoprockJesse
26 december 2004, 13:57
ik zie die gasten bij mij in school altijd met die verschrikkelijk lelijke ibanez platte gitaarkrengen rondlopen en als ze dan gaan spelen is het meestal iets jazzies, en dan vind ik dat dus absoluut niet mooi klinken.. zit geen soul in..

Jesse//

Negative K3 fan
26 december 2004, 15:45
Was de Explorer niet eigenlijk ontwikkeld voor jazz? Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar de gitaar was er al lang voor de "hardere" stijlen waar hij bekend mee geworden is :)
yup :)
je hebt er zelf toch ook 1?
zet m eens op het halselement en draai de toneknop bijna helemaal dicht en speel wat jazzy spul, moet je eens horen hoe jazz dat ding is ;)
maar toentertijd (en nog steeds volgens mij) vonden veel mensen 'm 'te futuristisch' (toentertijd is 1958 ofzo)

ugh ntoon knop dichtdraaien? nergens voor nodig. Beetje warme buizen amp gebruiken en beetje pingelen, het hoeft echt niet uberdof ofzo.

prs
26 december 2004, 21:20
Ik heb op het conservatorium gezeten en daar was iemand die gewoon op een flying V speelde. Werd verder geen probleem van gemaakt. Het gaat er niet om welke gitaar je hebt, maar wat je erop laat horen! (een goede gitaar is wel fijn natuurlijk)
En over die lockers, bij mijn conservatorium hadden ze die niet, dus dubbel goed opletten op je spullen! Eens in de 5 jaar werd er wel eens ene gitaar gestolen :cry:

vulvasonic
26 december 2004, 21:44
Ik heb op het conservatorium gezeten en daar was iemand die gewoon op een flying V speelde. Werd verder geen probleem van gemaakt. Het gaat er niet om welke gitaar je hebt, maar wat je erop laat horen! (een goede gitaar is wel fijn natuurlijk)
En over die lockers, bij mijn conservatorium hadden ze die niet, dus dubbel goed opletten op je spullen! Eens in de 5 jaar werd er wel eens ene gitaar gestolen :cry:

Helemaal mee eens.

Het maakt niemand ene flikker uit waar je op speelt, zolang je er maar goed op speelt.

Een goede vriend van mij heeft zijn toelating gedaan op een geleende Fender jazzbass (ja, het was een bassist) en is aangenomen. Toen hij voor z'n eerste les kwam opdagen moest zijn leraar tot z'n eigen verbazing en plezier toezien hoe mijn bassende vriend zijn EGMOND uit de zak toverde.
Dit verhaal speelde zich een jaar of vijftien geleden af en pas twee jaar terug heeft mijn bassende vriend een echte goede en dure bas gekocht.

MazeMouse
26 december 2004, 21:48
Ik heb op het conservatorium gezeten en daar was iemand die gewoon op een flying V speelde. Werd verder geen probleem van gemaakt. Het gaat er niet om welke gitaar je hebt, maar wat je erop laat horen! (een goede gitaar is wel fijn natuurlijk)
En over die lockers, bij mijn conservatorium hadden ze die niet, dus dubbel goed opletten op je spullen! Eens in de 5 jaar werd er wel eens ene gitaar gestolen :cry:

Helemaal mee eens.

Het maakt niemand ene flikker uit waar je op speelt, zolang je er maar goed op speelt.

Een goede vriend van mij heeft zijn toelating gedaan op een geleende Fender jazzbass (ja, het was een bassist) en is aangenomen. Toen hij voor z'n eerste les kwam opdagen moest zijn leraar tot z'n eigen verbazing en plezier toezien hoe mijn bassende vriend zijn EGMOND uit de zak toverde.
Dit verhaal speelde zich een jaar of vijftien geleden af en pas twee jaar terug heeft mijn bassende vriend een echte goede en dure bas gekocht.

Ik vraag me altijd nog serieus af hoe men zou reageren op een volledig afgeragde bestickerde versleten samick.

Anders Destium
26 december 2004, 23:50
Het gaat erom wat je speelt, niet waarop :wink: Bij het conservatorium dan hč, ik pruts graag op dure gitaren die ik niet "verdien" :D

bert k
27 december 2004, 00:25
Echt waar, ook op het conservatorium speelt men wel op je reinste meuk. Niet iedere student heeft geld.

Azrael
27 december 2004, 02:27
ik zie die gasten bij mij in school altijd met die verschrikkelijk lelijke ibanez platte gitaarkrengen rondlopen en als ze dan gaan spelen is het meestal iets jazzies, en dan vind ik dat dus absoluut niet mooi klinken.. zit geen soul in..

Jesse//

LOL , bij mij zit de soul in mijn vingers en niet in mijn gitaar.........je lult uit je nek........

8-)

Azrael
27 december 2004, 02:28
Het gaat erom wat je speelt, niet waarop :wink: Bij het conservatorium dan hč, ik pruts graag op dure gitaren die ik niet "verdien" :D

Hehe , ik verdien mijn gitaar ook niet. Maar ik speel er graag op en hij klinkt prima :)
En agh , aan het oefenen zal het niet liggen. Misschien heb ik wel gewoon weinig aanleg.

Nadeel van zo'n dure gitaar : Je kunt niet zeggen dat het aan de gitaar ligt.... :-D

e_lukather
27 december 2004, 12:52
misschien is een highway strat wel o.k. Niet duur en het is een fender. Zou alleen wel de hss versie nemen.

frekie
27 december 2004, 15:54
Als "lichte muziek" op het crematorium nog altijd wordt verward met jazz/fusion :D is een ES335 model wel handig.
Als je in Laeren op de hakkie clap gezeten hebt:D gewoon 2dehands een Gibson ES335 kopen, zuinig op zijn, kan je nix op verliezen.
Scherper geprijsd maar even mooi en goed: Yamaha SA2200.
Als het nix mag kosten: Richwood RE-400 (echt!), wel een afstel/vlak/topkam beurtje bij de gitaarbouwer incalculeren :-D

lennartengel
27 december 2004, 16:04
Ik sleep zelf iedere keer m'n Ibanez rg 7420 mee... Veel mensen vinden 'm toch lekker klinken en iedereen vraagt me om eens een lage b te spelen met veel gain en volume :D Alleen die floyd is een crime. als er iets fout gaat is de lesdag voorbij :cry: Ik ben zelf geld aan 't sprokkelen voor een 7 snarige custom.

Verders zie je van alles langs komen, srats, tele's, les pauls, mm luke, washburn... etc. Neem gewoon een veelzijdige gitaar die je makkelijk kunt onderhouden/afstellen.

e_lukather
27 december 2004, 16:07
Yo Lennart, welk cons zit je?

Negative K3 fan
27 december 2004, 16:17
hey lennart (haha raar om te zeggen, naamgenoot :D), het is toch geen probleem om zon floyd af te stellen dat hij alleen naar beneden kan ofzo, heb je verder ook niet zo heel veel problemen?

lennartengel
27 december 2004, 17:11
Conservatorium Alkmaar, de vooropleiding pop/sessie.

@Lennart :wink: , ja het is natuurlijk mogelijk om zo'n floyd te blokken of alleen naar beneden te laten gaan. Maar dan is het weer zeuren als ik hem wel wil gebruiken... Ik heb er nu nog niet echt problemen mee omdat ik in de vooropleiding zit (niet veel les), maar als ik volgend jaar aangenomen word wil ik wel zo snel mogelijk een gitaar met vintage style tremolo. Al is het alleen maar om een snaar te kunnen vervangen binnen 15 minuten.

Davidian
27 december 2004, 17:13
Ik sleep zelf iedere keer m'n Ibanez rg 7420 mee... Veel mensen vinden 'm toch lekker klinken en iedereen vraagt me om eens een lage b te spelen met veel gain en volume :D Alleen die floyd is een crime. als er iets fout gaat is de lesdag voorbij :cry: Ik ben zelf geld aan 't sprokkelen voor een 7 snarige custom.

Verders zie je van alles langs komen, srats, tele's, les pauls, mm luke, washburn... etc. Neem gewoon een veelzijdige gitaar die je makkelijk kunt onderhouden/afstellen.kan je dan niet beter een rg 7321 hebben die heeft geen floyd

Davidian
27 december 2004, 17:14
Ik sleep zelf iedere keer m'n Ibanez rg 7420 mee... Veel mensen vinden 'm toch lekker klinken en iedereen vraagt me om eens een lage b te spelen met veel gain en volume :D Alleen die floyd is een crime. als er iets fout gaat is de lesdag voorbij :cry: Ik ben zelf geld aan 't sprokkelen voor een 7 snarige custom.

Verders zie je van alles langs komen, srats, tele's, les pauls, mm luke, washburn... etc. Neem gewoon een veelzijdige gitaar die je makkelijk kunt onderhouden/afstellen.kan je dan niet beter een rg 7321 hebben die heeft geen floyd

bert k
27 december 2004, 17:53
Ik heb dat nooit begrepen... Als ik een snaar breek op mijn Charvel met FR dan is dat dus meestal bovebop de brug, waar de snaar het meest buigt. Dan hoef ik alleen maar de snaar een stukje af te rollen en hij zit weer IN TWEE MINUTEN!
Als je idd met wisselende stemmingen werkt is een FR hell, ja. En als je op het cons bij iedere piano je gitaar anders moet stemmen, zou ik naar een ander conservatorium uitkijken, als ze geeneens een pianostemmer kunnen betalen...

mrg470
27 december 2004, 19:46
...ik heb nog nergens last van met mijn floyd, ik sleep mijn ibanez 5 dagen in de week mee naar het conservatorium (popacademie) en dat gaat prima. alleen met optredens heb ik altijd een les paul bij me voor de andere stemmingen (zangeressen maken het je graag lastig)

maar ik moet toegeven dat een wilkinson of vaste brug zijn voordelen heeft, je kan alleen niet meer duiken, en dat doe ik zo graag.
ben zelf ook vanwege school aan het sparen voor een goede allround, ik denk of een vai model, een MM luke of een MM petrucci.

Joshua
27 december 2004, 23:18
als je op het op het conservatorium zit he..

speel je dan juist vaak met andere gitaristen? Of speel je voornamelijk met andere bandleden zoals bassisten drummers en toetsenisten?

Ze zeggen dat je niet zoveel les hebt in het eerste jaar.

Best wel interessant hoe dat nou inelkaar zit zo'n opleiding. En of je echt na een half jaar al niet meer herkenbaar bent aan je oude spel.

Orpheo
27 december 2004, 23:41
ik heb op t koninklijk conservatorium gezeten, op de avo aldaar....

en ja, je hebt HEEL veel les, echt VEEL. ook als 1e jaars

en JA, je bent HEEL erg veel beter geworden na het 1e half jaar alleen al.

maar goed, ik deed zang, geen gitaar.


Let echter wel goed op daar! ze vergallen je plezier in het spelen! ze maken daar klassieke musici van je, MUSICI!! beroepsmusikanten.

je plezier gaat geheel naar de klote.

vulvasonic
27 december 2004, 23:54
Let echter wel goed op daar! ze vergallen je plezier in het spelen! ze maken daar klassieke musici van je, MUSICI!! beroepsmusikanten.

je plezier gaat geheel naar de klote.

Wat een onzin. Niemand vergalt je plezier in het spel. Dat wil niemand en dat kan niemand. Alleen jij zelf kan verkeerd met het geboden materiaal omgaan, waardoor je minder plezier ZOU KUNNEN krijgen in het spel.

Maar laten we niet vergeten dat het een beroepsopleiding is en dat je vooral kan worden voorzien van muzikaaltechnische informatie. Gevoel is moeilijk over te brengen, waarmee ik niet wil beweren dat dit niet wordt meegnomen in de beoordeling. En natuurlijk kan het zijn dat niet alles even prettig is om te bestuderen. Het kan helaas niet alleen maar lol zijn.

Orpheo
28 december 2004, 00:05
ha ha ha, ach, wat een naiviteit


nee dus, dat gaat niet op hoor, vulvasonic

je krijgt in het begin muzikaal-technische handvatten aangereikt, maar daarna maken ze een musicus van je. ze drillen je, om muziek je vak te maken. als je dat wilt, dan is het best, maar anders is t gewoon klote.

bert k
28 december 2004, 00:12
Dan zat jij toch beslist op de verkeerde opleiding. Het mag toch duidelijk zijn dat ze daar een beroepsmuzikant van je maken, dat is het doel van iedere opleiding, dat je er een vak leert.
En ik heb het prima naar mijn zin gehad op het cons.

Wormaap
28 december 2004, 01:20
Als de stijl die je geleerd krijgt jou niet ligt, ga je uiteraard geen lol meer eraan hebben, maar dan denk ik dat je beter bij jezelf te raden kan gaan dan zeggen dat't cons. kut is.
Ik wil persoonlijk een zo goed mogelijk musicus worden als ik maximaal kán worden, en daar hoort voor mij het beheersen van elke denkbare stijl (behalve country :razz: ) bij. Ik heb het dan ook prima naar mijn zin met welke stijl ik op m'n gewone lessen ook te spelen krijg, en op't cons. gaat dat waarschijnlijk niet veranderen. (Als ik toegelaten word :P)

ReinoutV
28 december 2004, 17:31
Het maakt geen z*k uit met welke gitaar je op een conservatorium binnenkomt. Ik kan we wel voorstellen als je jazz gaat studeren dat je liever niet met een strat binnenkomt. Maar ik neem aan dat je, als je deze keuze al gemaakt hebt, toch al een gitaar in die richting hebt. Ik zit, net als Niek (mrg470) op de popacademie in Enschede. Je speelt daar gewoon zo veel mogelijk, met alles en iedereen. We moeten wel met andere gitaristen samen spelen, want toetsenisten zijn er in het eerste jaar helaas niet...

Bij ons wordt er niet gedrild. Ten minste, zo voelt het niet. Je zit niet op een conservatorium als je alleen maar een beetje gitaar pingelen wil. Ke wil verder komen en echt goed worden. En je wordt er zeker op gewezen als je iets verkeerd doet. Liever daar dan in de praktijk, zo krijgen wij vaak te horen. En terecht. Liever dat je tijdens de les een keer op je bek gaat, dan als je een sessie staat te doen met een grotere artiest.

Ik heb zelf een strat en een tele die ik veel gebruik, en zeker niet te weinig scheur. Het is inderdaad zo dat je veelzijdig moet zijn, maar zelfs dat zit meer in je vingers dan in je pickupconfiguratie. Gewoon een goede, fijne gitaar hebben is het belangrijkst. Je speelt er wel veel op. En je hebt ook meer dan 7 uur les in het eerste jaar... Wel 'slechts' 1 uur hoofdvakles, maar daarnaast wel gitaartraining met alle 1e jaars gitaristen, bandrepetities en koffiepauzes :).

vulvasonic
28 december 2004, 21:23
ha ha ha, ach, wat een naiviteit


nee dus, dat gaat niet op hoor, vulvasonic

je krijgt in het begin muzikaal-technische handvatten aangereikt, maar daarna maken ze een musicus van je. ze drillen je, om muziek je vak te maken. als je dat wilt, dan is het best, maar anders is t gewoon klote.

:???:
En waarin ben ik nou eigenlijk naief?
En hoe erg is het om een vakopleiding te volgen waar ze willen dat je van muziek je vak maakt? Of..... EEN MUSICUS?
Als je DAT niet wil, dan moet je inderdaad niet naar het conservatorium gaan. En als je op de universiteit theologie gaat studeren, sta er dan niet vreemd van te kijken als het onderwerp 'GOD' ter sprake komt.

Volgens mij begrijpen we elkaar......., toch? :)

Anders Destium
28 december 2004, 21:28
Dat blijkt toch ook wel uit het feit dat Orpheo eigenlijk precies hetzelfde zegt :wink:

KaaS
29 december 2004, 11:47
Wat een sissys zijn jullie toch! Ik sleep 5 dagen per week mijn gitaar met me mee. Ik voel me nu zelfs een beetje naakt op straat zonder een kist in mijn hand. Je bent een man of een washandje! (respect voor contrabassisten)

Wormaap
29 december 2004, 12:16
Wat een sissys zijn jullie toch! Ik sleep 5 dagen per week mijn gitaar met me mee. Ik voel me nu zelfs een beetje naakt op straat zonder een kist in mijn hand. Je bent een man of een washandje! (respect voor contrabassisten)
Mag ik misschien vragen waar de f*k dit op slaat?
Ik heb nog best wel niemand horen klagen over het meeslepen zelf, alleen dat je gitaar er onder te lijden gaat hebben. Misschien handig als je het topic leest voor je post :roll:

michielv
29 december 2004, 12:52
Als de stijl die je geleerd krijgt jou niet ligt, ga je uiteraard geen lol meer eraan hebben,

Yep, ik denk dat het meer dat is. Vroeger had ik een vioolleraar die een totaal andere muzieksmaak had dan ik. In het begin is dat niet zo'n probleem, dan leer je de basis en klaar. Later wordt het wel vervelend als de muziekstukken die je moet oefenen voor jou niet leuk zijn. Resultaat was dat ik na een jaar eigenlijk niet meer oefenen omdat ik er geen plezier meer in had ben gestopt met vioolspelen.

Sommige mensen zijn ook niet geinteresseerd in de diepgaande kennis die je in een opleiding opdoet. Dat zijn meer "geinteresseerde leken", oftewel mensen die een bepaald deel van het vakgebied erg leuk vinden maar lang niet alles even goed willen weten. Die categorie mensen kom je op alle hogescholen en universtiteiten tegen. Ben er zelf ook eentje geweest tot ik de stap naar de opleidingheb gemaakt die ik uiteindelijk met veel plezier afgemaakt heb. :D Daar is overigens niets mis mee, alleen is een bepaalde opleiding niet altijd slecht omdat ze er ook dingen doen/leren die jij niet wilt weten/kunnen.

IndiepoprockJesse
29 december 2004, 14:07
ik zie die gasten bij mij in school altijd met die verschrikkelijk lelijke ibanez platte gitaarkrengen rondlopen en als ze dan gaan spelen is het meestal iets jazzies, en dan vind ik dat dus absoluut niet mooi klinken.. zit geen soul in..

Jesse//

LOL , bij mij zit de soul in mijn vingers en niet in mijn gitaar.........je lult uit je nek........

8-)

uiteraard, maar ik weet zeker dat er meer jazz soul in een mooie gibson hollowbody zit dan in zon verschrikkelijk lelijk kreng :P haha

Pat Metheny speelt toch ook niet over ibanez metal gitaren ofzo?!

hoe dan ook, bij mij op school hebben ze iig geen soul in hun flikker.. en dat komt niet door hun gitaar alleen natuurlijk..


Jesse//

Wormaap
29 december 2004, 14:09
Op m'n Model 6 kan ik best jazzy spelen hoor :cool:
Komt natuurlijk ook wel omdat de singlecoils die erin zitten behoorlijk dik en warm klinken ('k graai stiekem voor jazz toch nog liever m'n Epi LP)

Azrael
29 december 2004, 15:14
Op mijn Ibanez zit een PAF Pro in de nek positie en die klinkt heerlijk warm. Toneknop kwart slag dicht en hij is prima voor jazz.

Wil maar even zeggen dat niet elke Ibanez hetzelfde is. Die van mij is behoorlijk veelzijdig.

Anders Destium
29 december 2004, 15:39
ik zie die gasten bij mij in school altijd met die verschrikkelijk lelijke ibanez platte gitaarkrengen rondlopen en als ze dan gaan spelen is het meestal iets jazzies, en dan vind ik dat dus absoluut niet mooi klinken.. zit geen soul in..

Jesse//

LOL , bij mij zit de soul in mijn vingers en niet in mijn gitaar.........je lult uit je nek........

8-)

uiteraard, maar ik weet zeker dat er meer jazz soul in een mooie gibson hollowbody zit dan in zon verschrikkelijk lelijk kreng :P haha

Pat Metheny speelt toch ook niet over ibanez metal gitaren ofzo?!

hoe dan ook, bij mij op school hebben ze iig geen soul in hun flikker.. en dat komt niet door hun gitaar alleen natuurlijk..


Jesse//

Oh dus een appel is niet hetzelfde als een peer?

Zou je niet een Ibanez hollowbody vergelijken met een zelfde soort Gibson?

Volgens mij kijk jij eerst naar de gitaar waarop iemand speelt en begin je dan pas te luisteren, oh da's een Ibanez dat kan nooit wat zijn. Selectieve perceptie heet zoiets, je zou er maar trots op zijn :roll:

Raffel
29 december 2004, 16:34
is een Conklin GT nix?

MazeMouse
29 december 2004, 16:46
Volgens mij kijk jij eerst naar de gitaar waarop iemand speelt en begin je dan pas te luisteren, oh da's een Ibanez dat kan nooit wat zijn. Selectieve perceptie heet zoiets, je zou er maar trots op zijn :roll:

Eerst luisteren en dan pas kijken waar ze op spelen.
Dan kun je nog best verbaasd gaan staan kijken wat voor mooie tonen sommige mensen uit 'prutgitaren' weten te krijgen :o

MazeMouse
29 december 2004, 16:46
Volgens mij kijk jij eerst naar de gitaar waarop iemand speelt en begin je dan pas te luisteren, oh da's een Ibanez dat kan nooit wat zijn. Selectieve perceptie heet zoiets, je zou er maar trots op zijn :roll:

Eerst luisteren en dan pas kijken waar ze op spelen.
Dan kun je nog best verbaasd gaan staan kijken wat voor mooie tonen sommige mensen uit 'prutgitaren' weten te krijgen :o

Random_hero
29 december 2004, 16:53
Volgens mij maakte Ibanez hele goede Jazzgitaren...

lennartengel
29 december 2004, 21:57
Ibanez maakt ook een pat metheny signature model.... :razz:


Pat Metheny speelt toch ook niet over ibanez metal gitaren ofzo?!

Ritch
29 december 2004, 23:57
Ibanez maakt ook een pat metheny signature model.... :razz:


Pat Metheny speelt toch ook niet over ibanez metal gitaren ofzo?!


&*^$#&! 2400 ballen!! tgeld groeit mij niet op de rug.. pfffjoe

bert k
30 december 2004, 00:05
Op m'n Model 6 kan ik best jazzy spelen hoor :cool:
Komt natuurlijk ook wel omdat de singlecoils die erin zitten behoorlijk dik en warm klinken ('k graai stiekem voor jazz toch nog liever m'n Epi LP)
Maar dat is ondanks zijn stoere uiterlijk een ongelofelijk veelzijdige gitaar. (ik heb me op het cons door alle lessen geslagen op mijn model 4)