PDA

View Full Version : tremolo vervangen door vaste brug?



Jax
25 december 2004, 08:25
Even een snel vraagje,

In hoeverre is het mogelijk om een floyd tremolo van een Jackson gitaar te vervangen voor een vaste brug? Hoeveel zou dit me dan kosten? Zou ik het zelf kunnen doen of moet het gedaan worden?

AART
25 december 2004, 21:02
je kan de trem ook gewoon vastzetten, heb je alleen een blokje hout en een zaag voor nodig...

Jax
26 december 2004, 10:24
je kan de trem ook gewoon vastzetten, heb je alleen een blokje hout en een zaag voor nodig...

Maar dan is het toch nog steeds een probleem als ik van stemming wil veranderen? Of is dat dan geen probleem?

michielv
26 december 2004, 16:57
Dat is dan geen probleem meer omdat je je tremolo immers vastzet? Waar het omgaat is dat in zwevende toestand (van de tremolo) de spanning van de veren net zo groot is als de spanning van de snaren. Zodra je een snaar breekt of het zwikkie anders gaat omstemmen klopt er geen jota meer van en doet je tremolo raar. Als je de spanning van de veren zover vergroot dat de tremolo gewoon altijd op je gitaarbody rust ben je van dit probleem af.

Kwestie van een paar schroeven (die aan de achterkant de klauw waar de veren aan vast zitten tegen houden) flink aandraaien. Wel eerst je snaren wat lager stemmen, daarna de boel weer goed stemmen (uiteindelijk moet je toch opnieuw stemmen omdat je snaren strakker aangetrokken worden). Eventueel kun je een paar extra veren aanbrengen maar dat hoeft niet per se.

Hankey
27 december 2004, 00:02
http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm :)

Ik ga volgend jaar hetzelfde proberen met mn Iba...

Jax
27 december 2004, 10:17
Hee, bedankt voor de reacties! Ik weet genoeg!

michielv
27 december 2004, 10:59
Geinig, zo'n soort iets heb ik laatst gedaan met een (zelfbouw, dus dat kon wel) stratbody. Niet exact hetzelfde maar wel de vulblokken in 2 delen (boven en onder). Die stratbody had trouwens een grote swimmingpool dus ik heb het hout waar de (vintage)tremolo in zat weggebeiteld en er een dikke plank in gelijmd. Ging best. Door tijdgebrek niet verder gekomen trouwens maar het ziet er allemaal wel redelijk eenvoudig uit.

Binnenkort dus de "invasion of the body-modders" ? :razz:

Jax
28 december 2004, 07:56
:lol:

fred dons
30 december 2004, 07:34
je moet er van houden maar dit is een aardige oplossing om van trem naar hardtail te gaan
http://mailboxmusic.zoovy.com/product/GBR_HRCCH