PDA

View Full Version : Voedingsprobleem (adapter) met Ibanez DE7



Bl44t44p
24 december 2004, 20:54
Hoi,

Sinds vorige week heb ik 2e hands een Ibanez DE7, in erg goede staat. Omdat zelfs de handleiding vermeldt dat deze delay batterijen slurpt, heb ik besloten een adapter te kopen. Hier op het forum wordt wel vaker gezegd dat een adapter van de lokale electronica boer voldoet (ipv een duurdere Ibanez/Boss adapter), zodende ben ik vandaag naar de stad geweest en thuisgekomen met een universele adapter die van 3 tot 12v kan worden ingesteld en dus ook verscheidene plugjes heeft. Verder kan ie max. 500 mA afgeven, wat meer dan genoeg is omdat (althans, dat zegt de handleiding) mijn delay maar 78 mA nodig heeft.

Goed, ik in mijn enthousiasme naar mijn gitaar gesprint; adapter in stekkerdoos; adapterschakelaar op 9v gezet; 9v plugje erop (de polariteit kon je veranderen, ik heb hem goed gezet, volgens wat op het pedaal staat); plug er in en spelen maar! Maar nee hoor.. zoals -volgens mij- bij de meeste pedalen is, is het zo dat de DE7 sowieso al stroom (ofwel vanuit adapter/batterij) nodig heeft om het clean (!) signaal door te geven (logisch eigenlijk), werd na het inpluggen het (clean) signaal wel aan mijn versterker doorgegeven, maar wanneer ik het pedaal indrukte brandde het check lichtje nog geen tiende seconde en wilde de delay maar niet aan. Hoe vaak ik er ook op trap; lampje ging voor een tiende seconde aan en hij 'schoot' weer terug naar de clean stand (dus geen delay).

Juist.. na wat anders geprobeerd te hebben met plugjes en polariteiten (wat geen resultaat opleverde) besloot ik het adapterschakelaartje eens te veranderen. Omdat ik de DE7 niet meteen wilde molesteren waagde ik me maar niet aan 12v, maar wel aan lager dan 9v; bijvoorbeeld 7v. Ja! Dat leverde wel iets op, want nu werkte mijn pedaal naar behoren. Clean signaal, geen ruis, wanneer ik het intrapte kwam er een delay signaal zoals die zou moeten zijn. Nouja.. eigenlijk niet helemaal. Allereerst moet ik even melden dat toen ik de afgelopen dagen op batterijen heb gespeeld er nauwelijks tot geen ruis was van het pedaal, in vergelijking met mijn snoer meteen in de versterker. Maar als ik nu de delay gebruikte, op die 7v (later bleek ook dat dit op de andere -lagere- voltages werkte), kwam er een bizar harde ruis en zoem uit. Delay uit gaf weer nauwelijks ruis (enkel de versterkerruis zoals ik die altijd heb). Weer aan, en daar was de zoem en veel ruis, puur van het pedaal, lag niet aan gitaar (getest), het was zo hard dat mijn eigen gitaarsignaal er nog nauwelijks boven uit kwam. Ik kan me voorstellen dat adapters enige ruis geven (in elk geval meer dan batterijen), maar dit was echt idioot, hier kan ik gewoon niet mee spelen.

Omdat ik op dat moment toch wel enigzins aan de adapter begon te twijfelen heb ik hem eens op mijn discman getest (4.5v), deze bleek perfect te werken, als ik nu van voltage switchte gaf zelfs mijn discman "Hi DC in" aan. Aan de adapter kan het dus niet liggen, concludeer ik daar uit.

Ja, wat dan? Het is me gewoon een raadsel waarom mijn pedaal niet op 9v maar wel op 7v (althans met die adapter; hij werkt perfect op een 9v batterij) wil werken, die ruis en zoem op 7v is gewoon te erg om te verwaarlozen. Ik heb dus besloten om die adapter sowieso terug te brengen, immers is die niet defect (lijkt me, als mijn discman er gewoon op werkt). Wat ik dan wil uitvogelen is of het wellicht aan het pedaal ligt dat het zoveel ruis geeft (denk, hoop het eigenlijk van niet), door dinsdag in de muziekwinkel eens andere adapters te testen.

Waarom post ik dit dan nog, vraag je je misschien af. Nou goed, aangezien ik niet zo'n techneut wat betreft electronica ben dacht ik dat misschien andere mensen hier een oplossing voor weten, nog ervaringen of tips hebben, wat dan ook, kom maar op :P!

Nog twee notes: er staat verders niet tussen mijn gitaar en versterker (behalve die delay zelf natuurlijk), én de adapter is niet gestabiliseerd (er staat in elk geval niets over op op de verpakking oid).

Alvast bedankt!

e_lukather
24 december 2004, 21:55
heb zelf ook de de7 maar heb een morley adapter erop aangesloten. Probeer gewoon een andere. Omdat hij het wel op batterijen doet zou je zeggen dat de adapter niet pluis is. Meer kan ik ook niet verzinnen

Succes iig


ps. de echo mode is lekker joh :cool:

Mitch
24 december 2004, 22:21
Kan het nog uitgebreider :lol:
Twee redenen: de DE7, samen met nog een paar Ibanezzen, is erg kritisch op het geleverde voltage. Een standaard Ibanez adaptertje, dat helemaal niet duur is trouwens, geeft een goed strakke 9V af, geen probleem. Werkt dus prima !
Je budget multi-flutding is niet accuraat en geeft hoogstwaarschijnlijk niet het aantal Volts dat -ie wel belooft.

Bl44t44p
25 december 2004, 00:30
Bedankt! Die adapter gaat sowieso terug, en dan kijk ik dinsdag even in de muziekzaak of de DE7 nou op andere adapters minder ruis aflevert. Kan ik er meteen eentje kopen..

Trouwens; verkopen groter muziekzaken (ik ga naar EMI of Conijn in Eindhoven) ook Ibanez adapters? Of moet ik er gewoon eentje nemen die zij aanbevelen? Nja, nu ik het zelf bedenk kan ik net zo goed daar een adapter testen voordat ik er een koop :lol:

Speeddemon
25 december 2004, 00:33
koop een GESTABILISEERDE adapter van 150 of 300mA.
Kost je iets van 14 euro, maar is wel ruisvrij!
Ik heb goeie ervaring met Skytronic adapters.

Antal
25 december 2004, 21:48
koop een GESTABILISEERDE adapter van 150 of 300mA.
Kost je iets van 14 euro, maar is wel ruisvrij!

En dan is waarschijnlijk je voltageprobleem ook opgelost.

Bl44t44p
28 december 2004, 18:50
Goed, door ziekte ben ik niet gister maar vandaag terug naar de winkel geweest. De verkoper heeft de adapter eens zelf getest en is tot de conclusie gekomen dat het apparaat wel gewoon werkt maar dat het waarschijnlijk met overbelasting oid te maken had (sorry, heb er zelf weinig verstand van dus dan luister ik ook maar half), hoe dan ook hij kon alleen bedenken om hem dan toch op 7v te zetten. Nouja, dat heb ik allang eens geprobeerd maar dat geeft te veel ruis plus een constante zoem, dus heb ik toch besloten meteen het ding terug te brengen en geld terug te vragen (dat doe ik morgen wel).

Vervolgens ben ik even naar de muziekwinkel gefietst (Conijn Muziek in Eindhoven), maar de enige adapter die ze daar hadden was 'een' Boss adapter voor €25,00. Dus heeft iemand anders nog tips of ideen, niet alleen waar ik het beste een adapter kan kopen (mag ook via internet) maar ook welke adapter (zie wel bovenstaande reacties) ?

Bl44t44p
29 december 2004, 17:38
Woei, ben toch nog een keer langs een electronciazaak geweest (waar ik eigenlijk al eerder ben wezen kijken :oops: ) en daar heb ik een gestabiliseerde adapter (1000 mA dacht ik, of zelfs meer) voor €15 gekocht. En hij doet het perfect! Echt heel weinig ruis, hele probleem is dus opgelost :lol:

Nogmaals bedankt voor de reacties en hulp :wink:

matto
29 december 2004, 17:46
Kan het nog uitgebreider :lol:
Twee redenen: de DE7, samen met nog een paar Ibanezzen, is erg kritisch op het geleverde voltage. Een standaard Ibanez adaptertje, dat helemaal niet duur is trouwens, geeft een goed strakke 9V af, geen probleem. Werkt dus prima !
Je budget multi-flutding is niet accuraat en geeft hoogstwaarschijnlijk niet het aantal Volts dat -ie wel belooft.


uit eigen ondervinding kan ik melden dat seymour paul helemaal gelijk heeft :sssh:

Dirk_Hendrik
29 december 2004, 18:08
Kan het nog uitgebreider :lol:
Twee redenen: de DE7, samen met nog een paar Ibanezzen, is erg kritisch op het geleverde voltage. Een standaard Ibanez adaptertje, dat helemaal niet duur is trouwens, geeft een goed strakke 9V af, geen probleem. Werkt dus prima !
Je budget multi-flutding is niet accuraat en geeft hoogstwaarschijnlijk niet het aantal Volts dat -ie wel belooft.


uit eigen ondervinding kan ik melden dat seymour paul helemaal gelijk heeft :sssh:

+1
Mijn multi- flutding geeft in het 9v standje 12 volt af. Verder een goed multi-flutding.