PDA

View Full Version : Taylor short scale



JanB
24 december 2004, 18:13
Iemand ervaring met Taylor short scale modellen. Is de lagere snaarspanning mwerkbaar in lichtere bespeelbaarheid?

Jan

Dylan61
27 december 2004, 17:46
Geen verschil, speelt prima.

JanB
27 december 2004, 22:46
Dus niet lichter?

bert k
27 december 2004, 23:19
Als je lichter wilt spelen kan je misschien beter eens lichtere snaren proberen.

Harald
28 december 2004, 00:11
Je hoeft op een short scale natuurlijk wel minder te rekken. Het maakt dus wel degelijk verschil voor hoe je speelt. Akkoorden met een brede strekking zullen makkelijker zijn.

Dat was ook de reden voor Doyle Dykes om zijn nieuwe gitaar met een short scale te laten maken. Is trouwens pas een topic over geweest op dit forum. zie http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=41259

bert k
28 december 2004, 00:14
Ja, maar dat heeft met linkerhandtechniek te maken. Dat is precies zoals je zegt, minder strekken. Maar lichter spelen maakt niks uit met een full size.

Harald
28 december 2004, 00:43
Klopt op zich wel, maar toch zul je verschil krijgen bij brede akkoorden. je kunt effectiever kracht zetten als je je vingers niet tot het uiterste hoeft te strekken. Je hebt ook minder kans dat je snaren omlaag trekt waardoor die akkoorden vals klinken. Maar als je het puur over het indrukken van de snaren bij single string hebt, kan ik me inderdaad voorstellen dat het niet uitmaakt. Dan komt het puur op afstelling aan. Die is geloof ik bij Taylor altijd wel OK.

Mijn Shine jazz gitaar heeft een wat kortere mensuur dan mijn andere gitaren (vraag me niet naar getallen), vind dat wel degelijk fijner spelen.
Of je het lichter noemt of niet, het maakt in ieder geval verschil uit. Beste waarschijnlijk om het zelf in een winkel te vergelijken.

Doyle Dykes vertelde erover in zijn concert in Raalte. Hij wilde toch een gitaar die rekening hield met zijn stroever wordende vingers, nu hij wat ouder wordt. Vandaar een gitaar met een short scale.

JanB
28 december 2004, 12:56
Bedankt Harald. Ik zal volgende week eens wat verschillende modellen proberen. Ik vind persoonlijk de DoyleDykes Taylors niet mooi, da's wel lastig....

Jan

Leen Kap
29 december 2004, 13:02
Een short scale gitaar speelt als het goed is wel lichter. Doordat de snaren minder lang zijn is ook de spanning die erop staat minder groot. Lees het artikel over dit onderwerp op de Taylor site!

Harald
29 december 2004, 14:13
Ik zal volgende week eens wat verschillende modellen proberen. Ik vind persoonlijk de DoyleDykes Taylors niet mooi, da's wel lastig....

Uiterlijk is uiteraard een kwestie van smaak. Misschien ook de moeite om eens een Maton te proberen. De Tommy Emmanuel signature heeft in ieder geval een vrij smalle nek, en volgens mij ook een korte mensuur. Akoestisch is die anders dan Taylors, maar ook dat is een kwestie van smaak. Het pickup systeem van de Maton is erg goed. Heb er verschillende gehoord op dezelfde PA en avond waarop ook Taylors en verschillende handbouw juweeltjes werden gespeeld, maar de Matons (1 model daargelaten, slecht ingeregeld misschien?) staken er echt bovenuit. Echt goedkoop zijn ze trouwens niet. Qua akoestisch geluid is er in die prijsklasse naast de Taylors en Matons ongetwijfeld nog wel meer erg mooi spul.

Benieuwd wat je probeert, en wat het wordt.

iam
29 december 2004, 15:05
als ik ooit een highend gitaar koop wordt het waarschijnlijk een Maton...
zowel de klank als de exclusiviteit ervan spreekt me wel aan! :roll:

JanB
30 december 2004, 15:14
Ik ben zelf niet zo kapot van de esthetiek van Maton. Alleen al de slagplaat.... Ik speel fingericking, geen slaggitaar! Dat semi-country-hunk Doyle Dykes met slagplaat speelt is nog tot daaraan toe, maar ik zeker niet. Verder ben ik er domweg niet kapot van. De smalle hals vind ik eerder een nadeel dan een voordeel. Ik heb juist liever een wat bredere hals. In mijn ogen heeft een fingerpick gitaar geen slagplaat en juist een wat bredere hals. Kwestie van smaak natuurlijk.
Ik heb er nooit op gespeeld, wellicht klinken ze wel goed, kan ik niet over oordelen. Heb er hier wel goede verhalen over gelezen, maar of de geest van TE daarbij ook een beetje meespeelt?

Taylor 914 ce maakt een goede kans. Mooie gitaar, speelt licht, en goed, klank is goed. Prijs.. Tja.......

Jan

bert k
30 december 2004, 20:19
Kijk ook eens naar Lakewood. Zelfde bouwkwaliteit als Taylor, en zonder meerprijs allerlei custom opties mogelijk, zoals halsprofiel, halsbreedte, lengte etc. www.lakewood.de
(Hier sprak een zeer tevreden Lakewood bezitter :D )

JanB
4 januari 2005, 22:17
Bij CB geweest. Behoorlijk afgeknapt op het uiterlijk van de Taylor 914ce. Veel teveel parelmoer.

Ook een short scale model gespeeld. En het maakt zeker uit in bespeelbaarheid. De snarenspanning is merkbaar lager en de gitaar veel lichter bespeelbaar.

Jan

Brianmayrulezzz
4 januari 2005, 22:49
Short(er) scale speelt wel degelijk lichter!!!
Als ik mijn Burns Brian May vergelijk met andere gitaren (natuurlijk met zelfde snaren), merk je dat benden veel makkelijker is. Dat was ook het eerste dat mijn gitaarleraar opmerkte.

Picker
10 januari 2005, 19:32
Iemand ervaring met Taylor short scale modellen. Is de lagere snaarspanning mwerkbaar in lichtere bespeelbaarheid?

Jan

Short scale -> kortere snaren
Kortere snaren -> hogere tonen

Om in concert te spelen moet je dus de snaarspanning verlagen, dus

hogere tonen -> lagere spanning
lagere spanning -> makkelijker bespeelbaar.

Het goede antwoord is dus JA. ;)

Picker.

iam
10 januari 2005, 19:52
is een beetje logisch toch?
als je met een capo speelt, speelt het ook allemaal wat lichter en makkelijker... (en ik speel véél met capo :oops: )

Picker
10 januari 2005, 22:34
is een beetje logisch toch?
als je met een capo speelt, speelt het ook allemaal wat lichter en makkelijker... (en ik speel véél met capo :oops: )

Nee, nee, :wink:

Als je met een capo speelt en je gitaar speelt daardoor lichter, komt dat omdat de sleuven in de kam te hoog zijn ingesneden. De capo drukt de snaren dan dichter bij het fretbord. De snaarspanning verandert immers niet met een capo!

JanB
11 januari 2005, 18:03
Iemand ervaring met Taylor short scale modellen. Is de lagere snaarspanning mwerkbaar in lichtere bespeelbaarheid?

Jan

Short scale -> kortere snaren
Kortere snaren -> hogere tonen

Om in concert te spelen moet je dus de snaarspanning verlagen, dus

hogere tonen -> lagere spanning
lagere spanning -> makkelijker bespeelbaar.

Het goede antwoord is dus JA. ;)

Picker.

De theorie ken ik. Maar over of dit daadwerkelijk merkbaar is lopen de meningen hier en daar wat uit één. Maar uit eigen ervaring kan ik dus melden dat het zeker merkbaar is.

Jan

chris c
12 januari 2005, 10:21
Een aspect wordt hier over het hoofd gezien : de klank. Op de Taylor website scrijven ze geloof ik dat de short scale een meer "woody" geluid geeft. Voor wat het waard is, mijn eigen beperkte ervaring met scale length : ik heb vorig weekend de Martin Eric Clapton (short scale) kunnen vergelijken met een Martin OM 35 (standard scale). Het effect op de bespeelbaarheid was in mijn ogen vrij miniem (ben een lange mensuur tenslotte gewoon) maar de EC klonk minder helder, wolliger, met iets minder sustain en volume. Wel goed voor blues (bends) maar minder geschikt voor moderne stijlen. En voor verlaagde stemmingen lijkt mij een korte mensuur ook niet ideaal. De Taylor short scale ken ik niet.

chris c
12 januari 2005, 10:25
Een aspect wordt hier over het hoofd gezien : de klank. Op de Taylor website scrijven ze geloof ik dat de short scale een meer "woody" geluid geeft. Voor wat het waard is, mijn eigen beperkte ervaring met scale length : ik heb vorig weekend de Martin Eric Clapton 000 (short scale) kunnen vergelijken met een Martin OM 35 (zelfde grootte van klankkast, maar standard scale). Het effect op de bespeelbaarheid was merkbaar, hoewel in mijn ogen vrij miniem (ben een lange mensuur tenslotte gewoon) maar de EC klonk minder helder, wolliger, met iets minder sustain en volume. Wel goed voor blues (bends) maar minder geschikt voor moderne stijlen. En voor verlaagde stemmingen lijkt mij een korte mensuur ook niet ideaal. De Taylor short scale ken ik niet.

iam
12 januari 2005, 11:28
is een beetje logisch toch?
als je met een capo speelt, speelt het ook allemaal wat lichter en makkelijker... (en ik speel véél met capo :oops: )

Nee, nee, :wink:

Als je met een capo speelt en je gitaar speelt daardoor lichter, komt dat omdat de sleuven in de kam te hoog zijn ingesneden. De capo drukt de snaren dan dichter bij het fretbord. De snaarspanning verandert immers niet met een capo!

ok... maar mij lijkt dat mijn actie amper nog lager kan worden gezet...
ik krijg er zoals bij jou juist een muntje van 10cent tussen op de 2defret.
Goed toch?

Picker
12 januari 2005, 15:53
is een beetje logisch toch?
als je met een capo speelt, speelt het ook allemaal wat lichter en makkelijker... (en ik speel véél met capo :oops: )

Nee, nee, :wink:

Als je met een capo speelt en je gitaar speelt daardoor lichter, komt dat omdat de sleuven in de kam te hoog zijn ingesneden. De capo drukt de snaren dan dichter bij het fretbord. De snaarspanning verandert immers niet met een capo!

ok... maar mij lijkt dat mijn actie amper nog lager kan worden gezet...
ik krijg er zoals bij jou juist een muntje van 10cent tussen op de 2defret.
Goed toch?

Nee! Een muntje bij de 12e fret! Bij de tweede fret past er bij mij nog niet eens een blaadje vloeipapier tussen!

Mienmachine
17 januari 2005, 14:25
Misschien een domme vraag, maar welk muntje op de 12e fret? er zij er nogal wat, ik heb wel zin in een nieuwe akoestische en kan dan gelijk naar de actie kijken.

Taylor gitaren staan gelijk goed afgesteld en Martin niet? Ik dacht dat Martin gitaren veel duurder waren, is dat dan niet standaard? Voel er niets voor om ook nog eens extra te betalen voor het afstellen bij een nieuwe gitaar.

Azrael
17 januari 2005, 15:37
is een beetje logisch toch?
als je met een capo speelt, speelt het ook allemaal wat lichter en makkelijker... (en ik speel véél met capo :oops: )

Nee, nee, :wink:

Als je met een capo speelt en je gitaar speelt daardoor lichter, komt dat omdat de sleuven in de kam te hoog zijn ingesneden. De capo drukt de snaren dan dichter bij het fretbord. De snaarspanning verandert immers niet met een capo!

ok... maar mij lijkt dat mijn actie amper nog lager kan worden gezet...
ik krijg er zoals bij jou juist een muntje van 10cent tussen op de 2defret.
Goed toch?

Nee! Een muntje bij de 12e fret! Bij de tweede fret past er bij mij nog niet eens een blaadje vloeipapier tussen!

Is dat niet veel te laag? Zelfs mijn Ibanez heeft een actie van 3mm op de 24ste fret.

iam
17 januari 2005, 15:57
is een beetje logisch toch?
als je met een capo speelt, speelt het ook allemaal wat lichter en makkelijker... (en ik speel véél met capo :oops: )

Nee, nee, :wink:

Als je met een capo speelt en je gitaar speelt daardoor lichter, komt dat omdat de sleuven in de kam te hoog zijn ingesneden. De capo drukt de snaren dan dichter bij het fretbord. De snaarspanning verandert immers niet met een capo!

ok... maar mij lijkt dat mijn actie amper nog lager kan worden gezet...
ik krijg er zoals bij jou juist een muntje van 10cent tussen op de 2defret.
Goed toch?

Nee! Een muntje bij de 12e fret! Bij de tweede fret past er bij mij nog niet eens een blaadje vloeipapier tussen!

oeps een typfoutje... ik bedoelde idd de 12de fret :)