PDA

View Full Version : Theorie. Niet hoe, maar wat?



Fvddungen
24 december 2004, 10:55
Hey luitjes,

Ik wil me gaan verdiepen in de theorie. Maar ik heb eigenlijk niet echt een idee van waar ik me allemaal in moet gaan verdiepen. En het liefst wil ik wel veel weten. Kan iemand mij aangeven van waar te beginnen en wat ik allemaal op het lijstje van theoriewetenswaardigheden moet zetten?

BVD

Ron4ld
24 december 2004, 16:56
Algemene Muziekleer , Theo Willemze, Spectrum, ISBN:9027418179. nee, ik krijg geen commisie :razz:

hierin worden wat algemene beschouwing gegeven en (diepgaande) theorieen over en in deze volgorde:
- maat en ritme
- de toon (inclusief gehoororgaan)
- toonsystemen en notatie
- intervallen
- toonladders en tonaliteit
- melodie
- akkoorden
- muziekinstrumenten
- bijlages (voorbeelden , ect)

mischien heb je er wat aan.

Groetjes,

Ronald

Fvddungen
24 december 2004, 17:41
Heb je misschien een link waar ik dat boek kan bestellen?

sneez0r
24 december 2004, 20:38
De grotere boekhandels kunnen boeken altijd bestellen.

Hoe staan de aandelen Spectrum, Ron4ld? :>

Fvddungen
24 december 2004, 21:40
Veel geld voor een paperback boekje, zeg. Meer dan 25 euro dus.

Ik mag hopen dat het boekje het geld waard is.

Ron4ld
25 december 2004, 15:18
haha sneezor :P

boekJE zegt ie....afgezien van dat het 537 pagina's bevat is die niet al te groot nee :razz:

Daevren
25 december 2004, 23:47
Misschien is dat teveel voor een beginner. Tenzij je echt interesse hebt. Als je bij voorbaat geen zin hebt om een boek van 540 paginas door te scannen kun je beter een beknopter boek kopen. Scheelt ook nog eens geld.

Fvddungen
26 december 2004, 10:12
Tja, maar ik vroeg niet eens om een boek. Ik wilde alleen maar weten wat bij de theorie hoort en waar te beginnen.

Daevren
27 december 2004, 04:54
Uuh, alles hoort er bij.

Waar mee je begint? Notenschrift?

Fvddungen
27 december 2004, 10:15
Ok, boek is besteld. Zal van de week wel in mijn brievenbus vallen.

Ben benieuwd. Heb ik weer wat te lezen.

Fvddungen
29 december 2004, 14:49
Nou, boek is binnen. Stevige pil. En bij het bladeren kwam ik alweer hoop termen tegen, waar ik nog nooit van heb gehoord, laat staan dat ik weet wat het is.

Ik heb weer wat te doen de komende tijd.

appeltaart
30 december 2004, 21:46
Nou, boek is binnen. Stevige pil. En bij het bladeren kwam ik alweer hoop termen tegen, waar ik nog nooit van heb gehoord, laat staan dat ik weet wat het is.

Ik heb weer wat te doen de komende tijd.
Kun je er misschien nog wat meer over vertellen? Het lijkt me namelijk ook wel een interessant en handig(naslagwerk) boek.