PDA

View Full Version : Strat



Seagull
24 december 2004, 09:21
Mensen ik heb gisteren een Squier Stratocaster (sunburst) gekocht voor erbbij (om een beetje lekker te rotzooien). Maar nu komt het volgende. Op de hoogte e snaar bij de 5e fret valt het geluid dood. Komt dat doordat die snaar te laag staat of dat de fret te hoog staat. hoe kan dit.
HELP MIJ!!!!

Fijne feestdagen iedereen!

Groeten

jero
24 december 2004, 09:24
het kan inderdaad liggen aan een slechte afstelling van je gitaar of aan de hoogte van een of enkele van de frets. Zoek even op dit forum naar tips voor afstellen van je gitaar, daar zijn al een paar topics over geweest.

In het slechtste geval heb je een zogenaamde dead spot op je hals, en voor zover ik kan overzien is dat niet zomaar op te lossen.

Seagull
24 december 2004, 09:37
Wat houd een deadspot precies in? Ik zie ook dat die snaar niet echt heel veel waard is kan het daar ook een beetje aan liggen?

bedankt voor je reactie

John P
24 december 2004, 15:35
Ik denk ook, dat het een dode plek is. Ook met oude snaren hoor je het verschil met andere plekken op de hals. Een dode plek is een plaats op de hals, die een trilling voortbrengt, waarbij het hout van de gitaar niet resoneert. Dan valt de toon dus meteen weg, nadat je hem hebt aangeslagen. Erg vervelend, maar je doet er niks aan. Het wil nog weleens gebeuren, dat de dode plek min of meer verdwijnt na verloop van een flink aantal jaren, als het hout rijper is geworden, maar ja, dan loop je je nog jaren te ergeren. Als je hem pas hebt gekocht, zou ik zeggen: terug naar de winkel.

Ritch
24 december 2004, 16:08
Ik denk ook, dat het een dode plek is. Ook met oude snaren hoor je het verschil met andere plekken op de hals. Een dode plek is een plaats op de hals, die een trilling voortbrengt, waarbij het hout van de gitaar niet resoneert. Dan valt de toon dus meteen weg, nadat je hem hebt aangeslagen. Erg vervelend, maar je doet er niks aan. Het wil nog weleens gebeuren, dat de dode plek min of meer verdwijnt na verloop van een flink aantal jaren, als het hout rijper is geworden, maar ja, dan loop je je nog jaren te ergeren. Als je hem pas hebt gekocht, zou ik zeggen: terug naar de winkel.

+1 terug

Seagull
24 december 2004, 19:02
Ik ben terug geweest en heb nu een andere ik 60 km gereist (heen & terug) naar den bosch (wessing muziek). Ik ruil hem om en vraag voor het heen en weer reizen een setje snaren voor het omgemak krijg ik verdomme helemaal niks. Vind ik echt een super slechte service. Ik raad dan ook aan om daar dus echt niks te kopen. Kijk het gaat niet om die 7 euro maar meer om het gebaar. Ik koop daar dus echt niks meer. Maar goed ik ben blij met m'n squier strat. Hij speelt prima en super lekker.

Bedankt voor jullie reacties

bat
24 december 2004, 19:16
Hmm, je had dit ook in de winkel kunnen ontdekken? En kan die winkelier er iets aan doen dat je er zo'n end vandaan woont? Tegenwoordig moet je overal maar genoegdoening voor krijgen...

Nouja, als je maar plezier van je Strat hebt...

Seagull
24 december 2004, 19:34
Helemaal mee eens maar ik speel pas een half jaar en dan vooral akoustisch. Ik heb nog niet zoveel verstand van al die gitaren en termen. Komt ook nog bij dat die verkoper mij een testmodel wou meegeven in plaats van een nieuwe maar gelukkig zag ik dat. IN MIJN OGEN BEN JE DAN EEN OPLIGHTER. En als iemand een gitaar verkoopt neem ik aan dat ie goed is. Er zaten zelfs op die ene gitaar verotte snaren. IS dan 1 lullig setje snaren erbij teveel. Sorry maar ik kan hier dus heel erg pissig over worden maar goed.

Iedereen fijne dagen en een muzikaal 2005

Laterzzzzz

Negative K3 fan
24 december 2004, 19:41
Ik denk ook, dat het een dode plek is. Ook met oude snaren hoor je het verschil met andere plekken op de hals. Een dode plek is een plaats op de hals, die een trilling voortbrengt, waarbij het hout van de gitaar niet resoneert.
Als het hout niet resoneert zou de snaar juist een veel langere sustain hebben! het is juist omgekeerd! bij een dead spot zit je op de eigenfrequentie van eeng edeelte van de gitaar wat dan ontzettend mee gaat trillen en daardoor gaat de trillingsenergie van de snaar snel verloren. Basic physics.


Dan valt de toon dus meteen weg, nadat je hem hebt aangeslagen. Erg vervelend, maar je doet er niks aan. Het wil nog weleens gebeuren, dat de dode plek min of meer verdwijnt na verloop van een flink aantal jaren, als het hout rijper is geworden, maar ja, dan loop je je nog jaren te ergeren. Als je hem pas hebt gekocht, zou ik zeggen: terug naar de winkel.

John P
24 december 2004, 20:45
Hieraan kun je merken, dat ik een echte Alpha student was! Ik zult wel gelijk hebben, Negative! Dat verklaart ook dat rare getril in de hals als je een noot speelt op zo'n dode plek. In ieder geval is het zo, dat de frequentie en de gitaar elkaar niet liggen. En da's verrekte vervelend, vooral als het op een plek zit, waar je veel moet zijn! Ik heb zelfs dode plekken meegemaakt op dure instrumenten! Dan denk je: hoe kan zo'n ding door de kwaliteitskeuring komen bij dit merk! Onbegrijpelijk.

John P
24 december 2004, 22:19
Ik ben wel toe aan kerstvakantie: 'ik zult wel gelijk 'hebben' ! Jij hebt natuurlijk gelijk, bedoel ik.

piezo
25 december 2004, 11:47
Ik denk ook, dat het een dode plek is. Ook met oude snaren hoor je het verschil met andere plekken op de hals. Een dode plek is een plaats op de hals, die een trilling voortbrengt, waarbij het hout van de gitaar niet resoneert.
Als het hout niet resoneert zou de snaar juist een veel langere sustain hebben! het is juist omgekeerd! bij een dead spot zit je op de eigenfrequentie van eeng edeelte van de gitaar wat dan ontzettend mee gaat trillen en daardoor gaat de trillingsenergie van de snaar snel verloren. Basic physics.


Dan valt de toon dus meteen weg, nadat je hem hebt aangeslagen. Erg vervelend, maar je doet er niks aan. Het wil nog weleens gebeuren, dat de dode plek min of meer verdwijnt na verloop van een flink aantal jaren, als het hout rijper is geworden, maar ja, dan loop je je nog jaren te ergeren. Als je hem pas hebt gekocht, zou ik zeggen: terug naar de winkel.

Negative K3 fan
25 december 2004, 12:03
elk voorwerp heeft een eigen resonantie frequentie, daar verandert een kwaliteitscontrolere niets aan. Gewoon pech ofzo.

het is trouwens een heel simpel principe, behoud van energie, jij geeft de snaar energie door hem aan te slaan, daardoor gaat de snaar trillen, die snaar ondervindt weerstand (wrijving) door de lucht, magnetische veld van de elementen en speling in het instrument.

Om een bepaald iets te laten resoneren (wat dus aan de hand is bij zon dead stpot denk ik) dan wordt veel van de energie van de snaar gebruikt om het hout/de gitaar mee te laten trillen en dat betekent dat de energie van de snaar dus drastisch afneemt en uitsterft.

Een gitaar met ideale sustain etc zou dus niet moeten resoneren (maar dat is vrij lastig, maar les pauls, die zijn heel zwaar en stug gebouwd mbv gelijmde nek, die krijg je niet snel aan het resoneren door gewicht etc en daardoor hebben die langere sustain), de snaren zouden absoluut geen mechanische wrijving ondervinden, de wrijving me de lucht is redeliujk te verwaarlozen doordat snaren dun en rond zijn, dan blijft eigelijk aaleen de magnetische straling over die de snaren een beetje afremt.

Misschien leuk om een keer te proberen, zo lang mogelijk een snaar door laten trillen.

piezo
25 december 2004, 12:07
Ik denk ook, dat het een dode plek is. Ook met oude snaren hoor je het verschil met andere plekken op de hals. Een dode plek is een plaats op de hals, die een trilling voortbrengt, waarbij het hout van de gitaar niet resoneert.
Als het hout niet resoneert zou de snaar juist een veel langere sustain hebben! het is juist omgekeerd! bij een dead spot zit je op de eigenfrequentie van eeng edeelte van de gitaar wat dan ontzettend mee gaat trillen en daardoor gaat de trillingsenergie van de snaar snel verloren. Basic physics.

Sorry voor het antwoord zonder antwoord. Hier de goeie.
Negative, je hebt het echt mis. Als de toon op die plaats overeenkomt met de eigenresonantie van de gitaar komt de toon extra hard en lang door, omdat de gitaar juist op die frequentie graag trilt en wil blijven trillen.
Wat het wel is? Twee mogelijkheden:
1) De gitaar, OF EEN ONDERDEEL IN DE TRILLINGSKETEN (bijvoorbeeld de brug) wil juist NIET trillen op die frequentie en er wordt dan een trilling opgewekt die in de buurt van de snaartrilling ligt. In dat geval hoor- of voel je de de rare bijtrilling.
2) In extreme gevallen wordt de trillingsenergie van de snaar omgezet in een trilling met vrijwel tegengestelde fase in gitaar en/of brug. Dan heb je niet die rare bijtrilling maar valt de toon echt meteen dood.

Overigens komt het ook voor in dure gitaren. Probleem is dat je meestal niet kunt uitvinden waar het euvel door wordt veroorzaakt. Als het door de houteigenschappen komt wordt het met de jaren minder of anders. Als het in de brug zit kan het door bijvoorbeeld slijtage ook minder worden.
Bij Stratocasters met een vintage type brug helpt het soms om de punten van de 6 schroeven, die uitsteken in de veren uitfrezing, af te vijlen.

piezo
25 december 2004, 12:12
Fender schijnt eens een granieten gitaar te hebben gebouwd om te kijken hoe lang een snaar maximaal kan trillen.

Bluesbreaker
25 december 2004, 13:36
Komt ook nog bij dat die verkoper mij een testmodel wou meegeven in plaats van een nieuwe maar gelukkig zag ik dat. IN MIJN OGEN BEN JE DAN EEN OPLIGHTER.

lol!
weet je waarom de verkoper jou die gitaar die je ook getest had wilde verkopen?
Omdat jij die gitaar goed vond, en omdat een andere gitaar een beetje anders is. Als je de gitaar die je testte nou gekocht had, had je geweten dat er niks mis mee was, maar nu wou je per se een andere, dan loop je het risico je ergens niet helemaal blij mee bent.



En als iemand een gitaar verkoopt neem ik aan dat ie goed is. Er zaten zelfs op die ene gitaar verotte snaren. IS dan 1 lullig setje snaren erbij teveel. Sorry maar ik kan hier dus heel erg pissig over worden maar goed.

dus omdat jij een gitaar gekocht hebt zonder die eerst te testen, waarvan achteraf bleek dat je over een dingetje niet helemaal blij was, ben je boos op de verkoper? Dan is het inderdaad nogal lullig om een setje snaren erbij te vragen.

john.3001
25 december 2004, 15:29
Komt ook nog bij dat die verkoper mij een testmodel wou meegeven in plaats van een nieuwe maar gelukkig zag ik dat. IN MIJN OGEN BEN JE DAN EEN OPLIGHTER.

lol!
weet je waarom de verkoper jou die gitaar die je ook getest had wilde verkopen?
Omdat jij die gitaar goed vond, en omdat een andere gitaar een beetje anders is. Als je de gitaar die je testte nou gekocht had, had je geweten dat er niks mis mee was, maar nu wou je per se een andere, dan loop je het risico je ergens niet helemaal blij mee bent.



En als iemand een gitaar verkoopt neem ik aan dat ie goed is. Er zaten zelfs op die ene gitaar verotte snaren. IS dan 1 lullig setje snaren erbij teveel. Sorry maar ik kan hier dus heel erg pissig over worden maar goed.

dus omdat jij een gitaar gekocht hebt zonder die eerst te testen, waarvan achteraf bleek dat je over een dingetje niet helemaal blij was, ben je boos op de verkoper? Dan is het inderdaad nogal lullig om een setje snaren erbij te vragen.

+1

:roll:

(btw: opliChter)

Anders Destium
25 december 2004, 17:59
Van de meeste duurdere gitaren is er maar 1 in de winkel (het demomodel wat iedereen mag uitproberen). Het is helemaal niet gek dat je de gitaar meekrijgt waar je op hebt gespeeld, eerder normaal :???:

Wormaap
25 december 2004, 18:13
Van de meeste duurdere gitaren is er maar 1 in de winkel (het demomodel wat iedereen mag uitproberen). Het is helemaal niet gek dat je de gitaar meekrijgt waar je op hebt gespeeld, eerder normaal :???:
+1
Persoonlijk wil/eis ik zelfs dat ik de gitaar meekrijg waar ik op gespeeld heb. Elke gitaar voelt anders, zelfs 2 dezelfde.

Seagull
25 december 2004, 18:53
Ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen. Ik heb er helemaal geen verstand van weet je. Ik neem aan dat die spullen goed (is toch heel normaal, ik mag verwachten dat ik iets goeds koop ofniet). Kijk en er zijn altijd mensen die nu gaan zeuren ja maar je hadt het kunnen weten. IK HEB GEEN VERSTAND VAN ELECTRISCHE GITAREN. Ik wil er gewoon eentje vor erbij. En het was niet de gitaar die ik getest had nee ik zou een demo gitaar meekrijgen. Gek he dat ik die niet wil

Anders Destium
25 december 2004, 20:28
Je kan tegen ons wel pissig lopen doen, is alleen niet zo handig:
- wij proberen je ook alleen maar te helpen.
- je schiet er geen flikker mee op, hier kunnen mensen minstens net zo hard zeiken als je zo door gaat
- als je tegen die winkel net zo'n toon opzet als hier is het niet gek dat je niet goed geholpen wordt.

Inderdaad wel raar dat je de gitaar niet mee kan nemen waar je op hebt gespeeld (of was het een andere kleur?)

Je moet bij een beginnersgitaar (wat een Squier is) geen superkwaliteit verwachten, maar als hij nieuw is zou hij het tenminste mogen doen naar behoren. Ik weet niet of dit iets is van afstelling (hoor je de snaar hard ergens tegen aan slaan?), je kunt bij een winkel waar je een gitaar nieuw koopt (ook een goedkope) best vragen of ze hem goed voor je willen afstellen. Als je daar hebt lopen schelden in de winkel ben ik alleen bang dat je dat krediet hebt verspeeld :roll:

Een goede relatie komt van twee kanten, als je er vantevoren al van uit gaat dat je in de zeik genomen wordt gebeurt dat ook. Het is dan de vraag of dat dan aan de winkelier ligt of aan de overspannen verwachtingen van de klant.

Zolang de gitaar maar bevalt toch :)


>Neg K3 fan
Geen onzin lullen

Wormaap
25 december 2004, 21:21
Nog heel even over eigenfrequenties enzo een simpel voorbeeldje.
Kind op schommel en je duwt ertegen. Als je ertegen duwt in de eigenfrequentie van het schommelend kind, kost het jouw handen (snaar) nauwelijks energie, en schommelt het kind prachtig mooi door.
Als je buiten de eigenfrequentie duwt staan jouw handen accuut stil en breek je de rug van't arme kindje :(

Anders Destium
25 december 2004, 21:40
http://www.math.mcgill.ca/keith/fmristat/figs/fighrf0.jpg

Dit kun je zien als de responsfunctie van een object dat in trilling wordt gebracht bij verschillende frequenties. Tot aan de eigenfrequentie is de responsbeweging in positieve richting. Bij de eigenfrequentie is de amplitude het grootst, waarna de respons negatief wordt ten opzichte van de gedwongen beweging. Bij grotere frequenties vindt uitdoving plaats.

Dit kun je goed merken bij een wasmachine die aan het centrifugeren is. Op een gegeven moment begint hij enorm te trillen, waarna hij ontzettend gaat schokken en bonken.

Bluesbreaker
25 december 2004, 21:56
En het was niet de gitaar die ik getest had nee ik zou een demo gitaar meekrijgen.

wat versta jij onder een demo gitaar dan?

Seagull
26 december 2004, 10:52
Begrijp me niet verkeerd. Niks tegen jullie gasten. Much respect. En thankss voor de hulp.
Je kan tegen ons wel pissig lopen doen, is alleen niet zo handig:
- wij proberen je ook alleen maar te helpen.
- je schiet er geen flikker mee op, hier kunnen mensen minstens net zo hard zeiken als je zo door gaat
- als je tegen die winkel net zo'n toon opzet als hier is het niet gek dat je niet goed geholpen wordt.

Inderdaad wel raar dat je de gitaar niet mee kan nemen waar je op hebt gespeeld (of was het een andere kleur?)

Je moet bij een beginnersgitaar (wat een Squier is) geen superkwaliteit verwachten, maar als hij nieuw is zou hij het tenminste mogen doen naar behoren. Ik weet niet of dit iets is van afstelling (hoor je de snaar hard ergens tegen aan slaan?), je kunt bij een winkel waar je een gitaar nieuw koopt (ook een goedkope) best vragen of ze hem goed voor je willen afstellen. Als je daar hebt lopen schelden in de winkel ben ik alleen bang dat je dat krediet hebt verspeeld :roll:

Een goede relatie komt van twee kanten, als je er vantevoren al van uit gaat dat je in de zeik genomen wordt gebeurt dat ook. Het is dan de vraag of dat dan aan de winkelier ligt of aan de overspannen verwachtingen van de klant.

Zolang de gitaar maar bevalt toch :)


>Neg K3 fan
Geen onzin lullen

Seagull
26 december 2004, 10:52
Begrijp me niet verkeerd. Niks tegen jullie gasten. Much respect. En thankss voor de hulp.
Je kan tegen ons wel pissig lopen doen, is alleen niet zo handig:
- wij proberen je ook alleen maar te helpen.
- je schiet er geen flikker mee op, hier kunnen mensen minstens net zo hard zeiken als je zo door gaat
- als je tegen die winkel net zo'n toon opzet als hier is het niet gek dat je niet goed geholpen wordt.

Inderdaad wel raar dat je de gitaar niet mee kan nemen waar je op hebt gespeeld (of was het een andere kleur?)

Je moet bij een beginnersgitaar (wat een Squier is) geen superkwaliteit verwachten, maar als hij nieuw is zou hij het tenminste mogen doen naar behoren. Ik weet niet of dit iets is van afstelling (hoor je de snaar hard ergens tegen aan slaan?), je kunt bij een winkel waar je een gitaar nieuw koopt (ook een goedkope) best vragen of ze hem goed voor je willen afstellen. Als je daar hebt lopen schelden in de winkel ben ik alleen bang dat je dat krediet hebt verspeeld :roll:

Een goede relatie komt van twee kanten, als je er vantevoren al van uit gaat dat je in de zeik genomen wordt gebeurt dat ook. Het is dan de vraag of dat dan aan de winkelier ligt of aan de overspannen verwachtingen van de klant.

Zolang de gitaar maar bevalt toch :)


>Neg K3 fan
Geen onzin lullen

Seagull
26 december 2004, 10:52
Begrijp me niet verkeerd. Niks tegen jullie gasten. Much respect. En thankss voor de hulp.
Je kan tegen ons wel pissig lopen doen, is alleen niet zo handig:
- wij proberen je ook alleen maar te helpen.
- je schiet er geen flikker mee op, hier kunnen mensen minstens net zo hard zeiken als je zo door gaat
- als je tegen die winkel net zo'n toon opzet als hier is het niet gek dat je niet goed geholpen wordt.

Inderdaad wel raar dat je de gitaar niet mee kan nemen waar je op hebt gespeeld (of was het een andere kleur?)

Je moet bij een beginnersgitaar (wat een Squier is) geen superkwaliteit verwachten, maar als hij nieuw is zou hij het tenminste mogen doen naar behoren. Ik weet niet of dit iets is van afstelling (hoor je de snaar hard ergens tegen aan slaan?), je kunt bij een winkel waar je een gitaar nieuw koopt (ook een goedkope) best vragen of ze hem goed voor je willen afstellen. Als je daar hebt lopen schelden in de winkel ben ik alleen bang dat je dat krediet hebt verspeeld :roll:

Een goede relatie komt van twee kanten, als je er vantevoren al van uit gaat dat je in de zeik genomen wordt gebeurt dat ook. Het is dan de vraag of dat dan aan de winkelier ligt of aan de overspannen verwachtingen van de klant.

Zolang de gitaar maar bevalt toch :)


>Neg K3 fan
Geen onzin lullen

Anders Destium
27 december 2004, 00:02
We helpen graag :)

Als ik jou was zou ik zeker nog eens bellen met de winkel over de mogelijke oorzaken van je probleem. Gewoon uitleggen dat hij bij een snaar dood valt, en vraag wat zij denken wat je er aan kunt doen.
Dit is verstandig, omdat je de andere kant oplossingen laat bedenken zodat blijkt dat je ze serieus neemt (wel de naam van degene die je hebt gesproken noteren). Als je zelf relaxed blijft word je ook relaxed geholpen :wink:

Wormaap
27 december 2004, 00:14
@Iedereen die'm aanraadt om ermee terug te gaan ofzo: Dat heeft'ie allang gedaan en hij heeft al een nieuwe (staat ergens in't topic :P)