PDA

View Full Version : mijn snaren raken de frets...hulp aub



thoeng
23 december 2004, 21:34
hallo, ik ben niet zo nieuw op dit forum, maar ik post eigelijk nooit, ik vind het best wel interessant gewoon wat over gitaren te lezen om er zo wat meer over te leren..
nu heb ik een probleempje met mijn gitaar:
als ik een snaar aanspeel, dan raken deze mijn fret en geven daarbij zo'n irratant zoemend geluid. het is vooral het geval bij de 2 laagste snaren. Ik zou graag willen vragen of er iemand misschien een oplossing heeft voor dit probleempje...Zelf dacht ik al mss dat ik de actie wat zou moeten verlagen, maar ik weet niet hoe ik dit zelf moet doen... :oops:
dus als iemand mij zou kunnen helpen...
alvast bedankt!

(btw ik heb ibanez rg370 met een edge pro II brug)

andy
23 december 2004, 21:38
Je moet idd de actie verlagen. Zitten er geen schroefjes oid waarmee je dat kunt doen?? Moeten vlak bij de betreffende snaren zitten, alhoewel ik de gitaar niet goed ken.

wietse
23 december 2004, 21:40
Je moet idd de actie verlagen. Zitten er geen schroefjes oid waarmee je dat kunt doen?? Moeten vlak bij de betreffende snaren zitten, alhoewel ik de gitaar niet goed ken.
verlagen als de snaren de frets raken?
denk het niet ze moeten hoger , wat voor gitaar is het?

andy
23 december 2004, 21:42
@ Wietse actie verlagen is snaren verhogen. :wink:

Ik heb trouwens even naar mijn eigen gitaar gekeken. Moet waarschijnlijk met een imbussleuteltje, schroefdraadje zit onder de snaar op de tremelo.

BB
23 december 2004, 21:45
dat je snaren de frets raken is vrij normaal tenzij het zo hard is dat je het door de versterker hoort ...

thoeng
23 december 2004, 22:01
ja, het geluid kan je idd horen door mijn versterker. Ik zal eens kijken of ik die kleine schroefjes onder de snaren kan vinden..

andy
23 december 2004, 22:02
dat je snaren de frets raken is vrij normaal tenzij het zo hard is dat je het door de versterker hoort ...

O. :???:

Ik heb van verbazing net mijn beide gitaren gepakt die hier thuis staan, Jackson Soloist en een fender Strat. Mijn snaren raken de fretten dus niet. Hoe hard ik ook ram. Bij goedkope gitaren is het misschien wel normaal, want ik had het vroeger met goedkope gitaartjes wel, maar bij een beetje kwaliteit niet.

wietse
23 december 2004, 22:09
inderdaad ik heb een heleboel cheapo's en die zijn allemaal goed afgesteld , en behalve enkele gitaren waar nog werk aan zit (losse frets e.d) , is er geen gitaar bij waarvan de snaren de frets raken ,dit hoort dus beslist niet zo.

guitarplayer
23 december 2004, 22:38
Onder de actie van een gitaar wordt verstaan de hoogte die de snaren hebben ten opzichte van de toets. Actie verlagen betekent dus snaren naar beneden (dichterbij de toets) en niet omhoog (verder van de toets)!
Je moet bij je gitaar kijken waar de snaren op de frets aanlopen, als dat is tussen fret 12 en 24 dan moet je de actie verhogen (de snaren dus hoger)
Als dat is tussen de 1 en 12 dan moet je de halpen bijstellen (losser draaien) zodat er meer kromming van de nek ontstaat door de spanning van de snaren, de halspen vindt je onder het plaatje op de kop van de gitaar. Bij geen ervaring eerst een keer laten uitleggen.....
Je snaren kun je verhogen of verlagen bij de tremolo daar zitten aan weerskanten naast de snaarblokjes gaten waar een imbus inpast.
Binnenin het grote gat zit een kleiner imbusje die je tremelo als het ware op slot zet, zodat de actie blijft zoals je hem hebt ingesteld.
Die draai je eerst los en vervolgens is de tremelo met een groter imbusje naar boven of naar beneden te draaien.
Niet vergeten met het kleine imbusje de boel weer vast te zetten!
Gewoon proberen, kan geen kwaad.
Grtz,
Arnold
http://www.guitarplayer.nl
P.S. Aanlopende snaren heeft niets met de gitaar op zich te maken maar meer met b.v. de dikte en het merk snaren en de temp. of luchtvochtigheid.

Spirit of Strings
23 december 2004, 22:48
als ik een snaar aanspeel, dan raken deze mijn fret

Als ik een snaar (=enkelvoud) AANSPEEL,

dan raken deze (=meervoud) mijn fret (=enkelvoud)

Het geluid, dat vervolgens ontstaat, is IRRATANT zoemend.

Het lijkt in de verte wel een beetje op Nederlands......


Maar goed, als je de snaren verlaagt, verlaag je ook de actie, dus Wietses opmerking in dit verband is volkomen terecht. Je moet je snaren (en dus je actie) verhogen.
Echter, het kan ook aan de kromming van je hals liggen. Als je hals te bol is gaan staan (en dat wil nog wel eens gebeuren met het wisselen van de seizoenen), kun je zomaar ineens last krijgen van aanlopende snaren. In dat geval zou je dus de trekstang iets losser moeten stellen.

Grappig, terwijl ik dit schrijf, heeft Guitarplayer zo'n zelfde verhaal gepost, zie ik net.

sjaakies
23 december 2004, 23:28
beste Spirit of Strings

waarschijnlijk is door het droge weer je hals bol gaan staan.
als je aan de 2 imbus gaat draaien eerst de snaren spanning eraf anders vern#$%k je je studs en de scharen van je tremelo!!

Spirit of Strings
24 december 2004, 01:27
waarschijnlijk is door het droge weer je hals bol gaan staan.

Ja, de luchtvochtigheid is inderdaad de oorzaak van dat soort dingen.
Hang maar eens een luchtvochtigheidsmeter op in je huis en kijk naar het verschil in luchtvochtigheid tussen zomer en winter. Bij mij in huis is het in de zomer zeer vochtig en in de winter kurkdroog. Het verschilt natuurlijk ook nog per huis, soort verwarming, mate van ventileren etc. Verder is de ene gitaar er veel gevoeliger voor dan de andere, maar dat geldt ook voor bijv. temperatuurschommelingen. In mijn toilet, die 's winters vrij koud wordt, heb ik voor de sier een oude semi-akoestische gitaar hangen. In de zomer is er op die gitaar prima te spelen, maar in de winter loopt ie overal aan. Ik stel het nooit bij, maar de volgende zomer staat alles vervolgens weer goed.

bert k
24 december 2004, 09:49
Het is een inkoppertje, maar zit jij echt gitaar te spelen tijdens het poepen? :-D

andy
24 december 2004, 10:58
Laten we maar op houden met de discussie over het verhogen en verlagen van de aktie, daar schiet de topicstarter niks mee op.
Ik vul dat verhogen en verlagen wel op mijn eigen manier in. :wink:

stratokai
24 december 2004, 11:28
Laten we maar op houden met de discussie over het verhogen en verlagen van de aktie, daar schiet de topicstarter niks mee op.
Ik vul dat verhogen en verlagen wel op mijn eigen manier in. :wink:

:???: Daar kan de topicstarter juist behoorlijk wat mee opschieten.
Dat jij in je eerste reactie (en 2e) er gelijk naast zit kun je ook gewoon toegeven.

verhogen/verlagen op je eigen manier invullen...... ja dan komt het vast wel goed.

andy
24 december 2004, 13:49
Ghehehehe, mijn aktie wordt verhoogd, als ik mijn snaren verlaag.
Snappen we het nog?? Ik bedoel: Het is maar hoe je het noemt. Zo lullen mijn IRL gitaarmaatjes en ik er iig over. :wink:

H.Manback
24 december 2004, 14:21
Joh actie verlagen betekent snaren dichter op de frets, actie is heel toevallig de afstand tussen snaren en frets, dus hoe je er ook naar kijkt, actie verhogen is niet snaren verlagen. En dat is dus wel van belang voor de topicstarter, want anders heeft ie zometeen nog z'n snaren tegen z'n frets aan gespannen door dat tegengestelde advies.

Nu je dit weet kan je lekker je gitaarmaatjes lastigvallen door ze te corrigeren.

Kasper
24 december 2004, 14:27
Ik heb het even opgezocht om zekerheid te hebben want actie verlagen = strings verhogen lijkt mij absurd en onlogisch

http://www.kellyindustries.com/articles/guitar_action.html


The word "Action" when talking about guitars refers to the height of the strings above the fretboard. A high action means that the strings are high above the fretboard and vice versa.
(er stond wel een typfout in het tekstje, maar die heb ik zelf aangepast)

stratokai
24 december 2004, 14:45
Ghehehehe, mijn aktie wordt verhoogd, als ik mijn snaren verlaag. :wink:

Misschien gaan we (ook ik) er te serieus op in. Als Andy bedoeld dat zijn aktie (sneller spelen) wordt verhoogd door euh lage aktie, dan vind ik het wel een aardige doordenker.

andy
24 december 2004, 15:21
Dat bedoelde ik idd. :-D

Maar goed ik zal me voortaan wel aan de officiele termen houden. :wink:

Spirit of Strings
24 december 2004, 16:50
Het is een inkoppertje, maar zit jij echt gitaar te spelen tijdens het poepen? :-D

Daarna je favoriete plectrum in de nog niet doorgetrokken pot laten vallen, da's pas erg .....

michielv
28 december 2004, 10:58
Dat mogen we dus als een volmondig "JA" lezen? :D