PDA

View Full Version : Volume pedalen probleem



Lutz
23 december 2004, 20:44
erh jah tuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlik

Lutz
23 december 2004, 20:45
net nog wat bezig met mijn pedal board,

ik sluit m'n nieuwe Ernie Ball 6166 volume pedaal aan in de FX loop (daarvoor had ik em gekocht). Nu bon alles vlot goed tot ik men master wat verder opendraai, ik "sluit" het pedaal en draai m'n master nog wat hoger en als ik dan nog men snaren aansla hoor ik men gitaar nog, niet extreem luid want als ik de master volledig opendraai (het is een 200W) is het nog redelijk "stil" maar toch zeker nog genoeg om gehoord te worden,

nu op HC had ik al gelezen van iemand dat hij z'n veer in de EB had moetten vervangen omdat hij dit ook voorhad.

Om toch even te checken sloot ik m'n oude onerr guitar volume 1 pedaal aan. en deze werkt gewoon met een pot meter en bij deze heb ik hetzelfde probleem, als ik het pedaal sluit en de master opendraai dan hoor ik nog steeds men gitaar

iemand enig idee waar dit aan lijd en wat ik hier aan kan doen ?

grtz,

Lutz

Bluesbreaker
23 december 2004, 23:28
nu op HC had ik al gelezen van iemand dat hij z'n veer in de EB had moetten vervangen omdat hij dit ook voorhad.

Om toch even te checken sloot ik m'n oude onerr guitar volume 1 pedaal aan. en deze werkt gewoon met een pot meter en bij deze heb ik hetzelfde probleem, als ik het pedaal sluit en de master opendraai dan hoor ik nog steeds men gitaar


je ernie ball werkt ook gewoon met een potmeter hoor

voor de rest begrijp ik je verhaal niet genoeg om je probleem te begrijpen

aad
23 december 2004, 23:56
net nog wat bezig met mijn pedal board,

ik sluit m'n nieuwe Ernie Ball 6166 volume pedaal aan in de FX loop (daarvoor had ik em gekocht). Nu bon alles vlot goed tot ik men master wat verder opendraai, ik "sluit" het pedaal en draai m'n master nog wat hoger en als ik dan nog men snaren aansla hoor ik men gitaar nog, niet extreem luid want als ik de master volledig opendraai (het is een 200W) is het nog redelijk "stil" maar toch zeker nog genoeg om gehoord te worden,

nu op HC had ik al gelezen van iemand dat hij z'n veer in de EB had moetten vervangen omdat hij dit ook voorhad.

Om toch even te checken sloot ik m'n oude onerr guitar volume 1 pedaal aan. en deze werkt gewoon met een pot meter en bij deze heb ik hetzelfde probleem, als ik het pedaal sluit en de master opendraai dan hoor ik nog steeds men gitaar

iemand enig idee waar dit aan lijd en wat ik hier aan kan doen ?

grtz,

Lutz

Een potmeter is niets anders dan een baan met min of meer geleidend materiaal. Volumepotmeters zijn logarithmisch (nemen dus logarithmisch toe - of af) omdat je gehoor nou eenmaal zo werkt. Maar dit terzijde want dat was de vraag niet. :D

Over die geleidende baan loopt een z.g. (zogenaamd voor de belgen onder ons) sleepkontakt, de loper, oftwel het midden kontakt van de potmeter. Aangezien er altijd een overgangsweerstand is tussen dat sleepkontakt en de geleidende (meestal door koolstof) baan zelf kan een potmeter soms moeilijk helemaal tot nul komen. Daarom gebruiken goede studiomixers wel eens potmeters met eindschakelaars, die het uitgaande signaal werkelijk totaal kortsluiten. Je zou dit kunnen maken met een z.g. (gaan we weer) micro-switch. Dit is niet een heel klein schakelaartje in dit geval maar een schakelaartje met een grote z.g. (!) hysteresis. d.w.z. :) dat zo'n schakelaartje heel snel aan of uit gaat met een kort "moment".

Pfffffffffffffft

succes :wink:

Lutz
24 december 2004, 02:54
nu op HC had ik al gelezen van iemand dat hij z'n veer in de EB had moetten vervangen omdat hij dit ook voorhad.

Om toch even te checken sloot ik m'n oude onerr guitar volume 1 pedaal aan. en deze werkt gewoon met een pot meter en bij deze heb ik hetzelfde probleem, als ik het pedaal sluit en de master opendraai dan hoor ik nog steeds men gitaar


je ernie ball werkt ook gewoon met een potmeter hoor

voor de rest begrijp ik je verhaal niet genoeg om je probleem te begrijpen


probleem is simpel

ik sluit het pedaal, maw er zou geen geluid meer mogen doorkomen

maar als het master volume op m'n amp "hoog" staat hoor ik nog steeds, zei het heel stil, mijn gitaar als ik een snaar aansla

hadv
24 december 2004, 17:08
het feit dat er op de laagste stand altijd nog wat geluid doorkomt heeft te maken met mechanische onvolkomenheden. de loper/het sleepkontakt zal net niet helemaal perfect aansluiten waardoor er een klein restje signaal overblijft.