PDA

View Full Version : Nieuw klassiek kopen..veel twijfels:



Lex Visser
23 december 2004, 15:39
Hoi,

Nieuw klassiek kopen..veel twijfels:

Ik besef dat deze vraag (in allerlei varianten) vaker wordt gesteld.
Maar het ultieme antwoord heb ik nog niet gezien ......... (misschien is dat er ook wel niet)
Ik ben een beginner (heb Gitaarstarter 2 van Cees Hartog bijna uit)

Het standaard antwoord is meestal, koop niet te duur, eerst oefenen.
Leuk wel, maar ik wil gewoon een goede, mooi (vol) klinkende gitaar.

Voor 1000 eurio's moet toch wel wat te krijgen zijn. Maar ik zoek vooral ook een soepel bespeelbare hals.

Heeft iemand specifieke tips over halzen en zo, of is dat allemaal grof gezegd vergelijkbaar?

B.v.d.
Grtz,

Lex

Kasper
23 december 2004, 17:45
1000 euro's :o .... Een beginnersgitaar? :-?

Een beginnersgitaar is in mijn ogen €250, alhoewel dat dit van iedereen wel verschillend zal zijn. Maar voor €1000 heb je voglens mij al HEEEEEL VEEEEEL :wink:

Als je weet dat je het zal volhouden zou ik voor een +/- €600 kijken.

Buzz
23 december 2004, 17:56
kijk eens naar Alhambra gitaren op

www.casabenelly.nl

bert k
23 december 2004, 22:56
Tof dat je een ruim budget hebt, en ik zal de laatste zijn om je van een luxe aankoop te weerhouden :D Maar er is iets grappigs met Spaanse gitaren: ze spelen allemaal zwaar... Door de brede, vlakke hals zijn ze veel minder comfortabel dan western gitaren of elektrische. (Tenzij je een krom kreng te pakken hebt, maar dat spreekt voor zich.) En de klankkwaliteit komt nog niet echt tot zijn recht als je beginner bent. Dus ik zou rustig een paar jaar oefenen op een gitaar van 300 euro, het zal nog niet echt iets uitmaken.

Kasper
24 december 2004, 02:20
Ik weet niet of hij expliciet zei dat het over een spaanse gitaar ging. Misschien bedoeld ie met klassiek gewoon akoestisch?

Zelf ben ik ook begonnen met spaanse gitaar, maar ik heb na 2j gitaarspelen in zijn geheel toen opgegeven omdat ik er gewoon niet op kon spelen. Spaanse gitaren zijn niet gemaakt voor 14-jarige handjes. :-(

Het kreng ligt nog altijd onder mijn bed, en ik kan/wil er nog altijd niet op spelen. :roll: Dus zoals bert k dus zegt, spaanse gitaren zijn af te raden voor beginners in mijn mening.

Harald
24 december 2004, 08:03
Tof dat je een ruim budget hebt, en ik zal de laatste zijn om je van een luxe aankoop te weerhouden :D Maar er is iets grappigs met Spaanse gitaren: ze spelen allemaal zwaar... Door de brede, vlakke hals zijn ze veel minder comfortabel dan western gitaren of elektrische. (Tenzij je een krom kreng te pakken hebt, maar dat spreekt voor zich.) En de klankkwaliteit komt nog niet echt tot zijn recht als je beginner bent. Dus ik zou rustig een paar jaar oefenen op een gitaar van 300 euro, het zal nog niet echt iets uitmaken.

Is inderdaad wel een goed advies, al weet ik niet hoe snel je leert. Ervaar dat zwaar spelen op een klassieke gitaar trouwens niet zo. Bovendien kan de kam meestal een stuk lager dan hij in de winkel staat. Maar zeker bij een zaak als Benelly lijkt me dat ze dat zo afstellen als jij wilt als je er een gitaar koopt.

Een goede toon uit een klassieke gitaar halen, tegen de tijd dat je dat echt doet speel je waarschijnlijk al behoorlijk goed.

Ik weet niet hoe de prijzen op dit moment liggen, maar ik heb wel het vermoeden dat je met die €1000,00 wel eens in een tussenklasse zou kunnen vallen, waarbij de gitaar eigenlijk nog steeds te wensen over laat zo gauw je echt goed speelt, maar toch behoorlijk veel geld gekost heeft. Verkopen ligt dan waarschijnlijk ook wat lastiger. Beginners willen een goedkoop dingetje, en gevorderden die tweedehands kijken willen een echte concertgitaar van een goede bouwer. En die krijg je voor dat geld denk ik niet. Je zit dan nog steeds in de categorie studiegitaren.

Dus misschien inderdaad beter nu een kleinere investering te doen, en dan intussen door te sparen voor gelijk een hele mooie, waar je dan jaren en jaren plezier van hebt. En ik neem aan dat je het je leraar ook al gevraagd hebt?

Azrael
24 december 2004, 09:42
Morguh.......

Het verschil tussen een 1000 euro en een 2000 euro spaanse gitaar zal ik niet merken / voelen of horen. Weet 100% zeker dat als hij een goede spaanse van 1000 euro koopt hij daar zijn hele leven mee door kan zonder zich er ooit aan te ergeren. Aangezien hij net met gitaarstarter 2 klaar is kan ik mij niet voorstellen dat hij snel in de concertzaal beland. :-D

Harald
24 december 2004, 12:45
Het verschil tussen een 1000 euro en een 2000 euro spaanse gitaar zal ik niet merken / voelen of horen.
Jij misschien niet, maar zegt dat wat over die gitaren of over jou?

Aangezien hij net met gitaarstarter 2 klaar is kan ik mij niet voorstellen dat hij snel in de concertzaal beland.
Reden temeer om voorlopig met een goedkopere gitaar goed uit te voeten te kunnen. Bovendien speel je dan beter als je de duurdere gitaar gaat inspelen. En hoe je hem inspeelt bepaalt uiteindelijk hoe goed de gitaar kan klinken.

Lex Visser
24 december 2004, 23:54
Hartelijk dank dat jullie de moeite genomen hebben om te reageren.

De reacties roepen echter weer nieuwe vragen op.

Enkele hieronder:

Hals:
De hals van een akoestische gitaar zou dus soepeler spelen. Maar hoe zit het dan met de snaren, die zijn dan toch meestal van metaal. Is dat dan weer niet minder soepel dan nylon?
IK zou graag nog wat meer over halzen en bespeelbaarheid horen. Ik denk dat dat voor mij zelfs belangrijker is dan de klank.

Klankkwaliteit:
Hoezo zou klankkwaliteit niet tot zijn recht komen als je beginner bent.
Ik onderschrijf meteen dat Tommy Emmanuel (om maar eens een voorbeeld te noemen) de klank beter tot zijn recht laat komen.
Ik ben alleen van mening dat een beginner de klank wel kan waarderen en daar gaat het mij om. Hoe een ander de klank die ik er uit haal waardeert doet voor mij niet ter zake, want ik zal nooit het concertstadium bereiken omdat:

A. ben een ouwe lul.
B. ik lichamelijk beperkt ben om langdurig achter elkaar te oefenen.

Ik heb hier twee gitaren staan, een huurgitaar van de muziekschool van mijn dochter en één van 100 euro.
Ik kan het verschil tussen beide duidelijk horen. Die van de muziekschool zou ik een factor 2 beter waarderen.
(Zou Henk van Os blijer zijn met een echte van Gogh dan ik?)


Inspelen:
Wanneer is hij/zij dan goed genoeg om een (dure) gitaar te kopen? Is dat niet wat lastig te beoordelen?
Kan iemand dan een goede gitaar verpesten als het instrument niet goed wordt ingespeeld?

N.B.
Over die Emmanuel gesproken. Kwam de video's tegen in dit forum.
Ben er stil van.

Grtz,
Lex

Kasper
25 december 2004, 00:24
nylon en staalsnaar klinken gewoon totaal anders.
Nylon ligt op spaanse gitaren, die worden gebruikt voor het echte klassieke werk. Niet gemaakt om akkoorden op te spelen en zo.

Je zegt dat bespeelbaarheid belangrijker is dan klank, maar je zal eerder moeten kiezen welke stijl/klank je wil bereiken, om daarna te zien of de bespeelbaarheid je bevalt. Staalsnaar klinkt gewoon veel sprankelender, helderder en moderner in mijn mening.

Een gitaar kun je niet verpesten door hem 'slecht' in te spelen. Tenzij je overal op klopt, slaat, trekt, schuurt etc, maar dat geldt dan ook voor een gitaar die reeds is ingespeeld :wink:
Je gitaar zal geen verandering ondergaan omdat je vingerzetting niet goed is :razz:

belg
25 december 2004, 00:27
Ik kan je in ieder geval dit vertellen: een gitaar uit de middenklasse, dat is idd zo rond de 700-1000 euri's, zal je zeker meer motiveren dan een goedkoop dingetje. Simpelweg om dat de klank je meer doet, en dus meer uitnodigend is. Bespeelbaarheid is vooral een kwestie van je gitaar goed af laten stellen, en iets minder van de prijs van je gitaar. Ook een goedkope kan makkelijk bespeelbaar zijn.
ik als intermediate speler merk dat ik ontzettend meegroei met mijn gitaar, en de gitaar met mij. Ik zou zeker zoeken naar een instrument dat qua kwaliteit iets boven je mogelijkheden van dit moment ligt....En ik zou zeker voor een western gaan ( stalen snaren ). Kan je tenminste oude blues spelen :)
Uiteindelijk komt het neer op de uren die je in het spelen steekt, bloed zweet en tranen. En pas veel later de voldoening, maar die is dan ook meteen heel groot!!

Marie-Michelle A.
1 januari 2005, 23:31
Tja, veel adviezen al gekregen, de een wat beter dan de andere.
Ik ben zelf als 9-jarige op een klassieke gitaar begonnen ( speel ik nog steeds) en toen had ik echt niet zulke krachtige handen als nu.
Ook ben ik 4 jaar lang werkzaam geweest als gitaarverkoopster ( en niet ontslagen wegens disfunctioneren!!)
Alhambra werd al eerder aangehaald; zou ik toch wel afraden. Alle modellen hebben een dikke hals, wat je waarschijnlijk niet zo zal bevallen.
Ik denk dat je naar Prudencio Saez moet kijken en naar Rodriguez. Ik speel zelf een Bernabe, maar die spelen wel wat zwaarder. En let op dat je handen toch nog wel wat sterker zullen worden!
Het inspelen van een gitaar valt allemaal best wel mee. Als je veel bassen speelt, wordt ie misschien net iets meer bas-gericht. Maar dat valt echt heel erg mee!
En of je ver genoeg bent om je te kopen gitaar qua klank kunt beoordelen; NATUURLIJK! Je hebt toch oren, en je weet wat je mooi vindt!
Laat de verkoper er ook op spelen. En speel er natuurlijk zelf ook op!
Ga een dag gitaren uitproberen, en slaap er dan nog een weekje over. Soms klinken gitaren de ene dag anders dan de andere...
En als een gitaar niet lekker voelt maar toch schitterend klinkt; jammer dan; een gitaar moet ( naar mijn mening) in een keer goed voelen!!
Succes ermee!

Azrael
1 januari 2005, 23:54
Het verschil tussen een 1000 euro en een 2000 euro spaanse gitaar zal ik niet merken / voelen of horen.
Jij misschien niet, maar zegt dat wat over die gitaren of over jou?

Aangezien hij net met gitaarstarter 2 klaar is kan ik mij niet voorstellen dat hij snel in de concertzaal beland.
Reden temeer om voorlopig met een goedkopere gitaar goed uit te voeten te kunnen. Bovendien speel je dan beter als je de duurdere gitaar gaat inspelen. En hoe je hem inspeelt bepaalt uiteindelijk hoe goed de gitaar kan klinken.

Zegt wat over de gitaren. Bijna elke kwaliteits gitaar (en daar valt bij 1000 euro en hoger toch echt alles wel onder) speelt goed bij een goede afstelling. Het is pure onzin dat een gitaar van 2000 euro veel beter dan een gitaar van 1000 speelt. Zou je willen....feit is vaak gewoon dat de dubbele prijs totaal niet dubbel terug wordt verdient. Als ik willekeurig een zooi gitaren uit het rek pak en kijk hoe ze klinken zonder de prijs te zien kom ik vaak helemaal niet altijd bij de duurste gitaar uit.
Het is uiteindelijk maar een plankje met frets en snaren om heel bot te zijn.
Speelbaarheid is een kwestie van smaak en niet altijd van prijs. Meer van afstelling.

ResNovae
2 januari 2005, 10:09
Ik denk dat je naar Prudencio Saez moet kijken en naar Rodriguez.

En vergeet José Rámirez niet! Alleen moet je wel een beetje houden van het geluid van dat rode ceder. :roll:

AcousticFreak
2 januari 2005, 18:40
Ik ben een beginner (heb Gitaarstarter 2 van Cees Hartog bijna uit)


Heej! Met dat boek (deel 1 dan) ben ik 9 jaar geleden begonnen!! Ik raad het ook elke beginnende gitarist aan!

Ik denk dat je als beginnelijk een aardig tijdje vooruit kan met een gitaar van rond de 300 euro :) Daar heb ik het 8 jaar mee gered! Als je dan toch echt een dure wilt kan ik je mijn gitaar warm (letterlijk) aanbevelen; de Bernabé M5 voor 1395,- (alleen in Den Haag te krijgen, zie http://www.casabenelly.nl/flash/site/guitars.htm ). Ik heb zelf de cederen variant, omdat ik van een warme klank hou. Springt er echt tussenuit in de prijsklasse 1000-1500.

Harald
2 januari 2005, 19:47
@AcousticFreak: Die Bernabe heb je zeker niet bij je op de akoestische meeting? Ben wel nieuwsgierig naar verschillen overeenkomsten met mijn Bernabe. Dat is een modelo E (estudio?) uit 2000. Kan over dat model geen info meer vinden. (Ze vertelden me bij Benelly dat hij helemaal massief is, dat gaat nu voor de goedkoopste Bernabe al niet meer op blijkbaar) Weet Marie-Michelle A daar misschien meer over? (De derde op dit forum met een Bernabe trouwens)

Vraag me bij het inspelen wel af of het nog uitmaakt in welke posities je speelt. Ken de methode Cees Hartog niet, maar kan me van veel klassieke boekjes herinneren dat de gitaar in etappes wordt gedaan. Eerst alleen eerste positie, dan wat verder, en voor je de hele hals hebt gehad ben je wel even bezig. Kan me voorstellen dat het wel handig is als je de verschillende posities allemaal gebruikt als de gitaar wordt ingespeeld.

@Azrael: Toen ik mijn klassieke gitaar heb gekocht (toen (dacht in 2001) koste die net boven de 2000 gulden. Een gitaar voor 2500 die ik ook geprobeerd heb klonk beduidend beter. (Viel op dat moment buiten mijn budget) Voor klassieke gitaren (en ook voor westerns) zit je dan nog niet in een prijsklasse waarbij de verschillen een kwestie van smaak zijn. (En dan heb ik het over het geluid, niet over de bespeelbaarheid, want dat is inderdaad een kwestie van afstelling en fatsoenlijke constructie. Dat laatste hoort goed te zijn in die prijsklasse, en afstelling kan dan ook bijgesteld worden. ) De echt goede concertgitaren kosten echt nog wat meer. Luister ook maar eens naar recente opnames van Delphiro bij sounds. Die heeft een topmodel Bernabe, en dat klinkt toch nog beter, natuurlijk deels door zijn spel, maar ook door de gitaar.

Neemt overigens niet weg, dat je best mazzel kunt hebben en een onbekend goedkoop maar erg goed merk tegen het lijf kunt lopen. Maar daarmee is het nog niet zo dat er echt geen verschil tussen gitaren in verschillende prijsklasses is. Die verschillende prijzen zijn er niet voor niets. Gemiddeld gezien zal een duurdere gitaar ook echt beter klinken.

Hoef je er, als je zelf niet veel klassieke ervaring hebt, niet altijd uit te halen als je de gitaar probeert. Kan nu meer met mijn toon dan toen ik hem kocht. Goede toon vind ik zelf op een klassieke een stuk lastiger dan op een staalsnarige of elektrische gitaar. Maar daar wil ik dan weer geen Bach, Tarrega of Brouwer op spelen.

VHsologitarist
3 januari 2005, 01:04
Ik heb zowat reacties gelezen:

Ik raad inderdaad aan om eerst een keuze te maken met welke styl je wilt gaan spelen.

Wil je klassiek/flamenco spelen:
begin dan ook gelijk met een klassieke gitaar ofwel in de volksmond "spaanse gitaar",
Marie-Michelle A. zei namelijk dat ze je de alhambra af zou raden, daar ben ik het niet helemaal mee eens, Alhambra heeft prijs/kwaliteit gezien een hele goede assortiment (heb er zelf ook 1 waar ik zeer tevreden over ben Alhambra 1P), en dat met de bredere hals klopt ook niet (er zijn namelijk standaard maten bij het bouwen van een klassieke gitaar en meestal kloppen die verhoudingen altijd, dit kan afwijken maar dat schilt nooit zoveel).
Ze haalt hier ook aan dat je moet kijken naar Prudencio Saez, ik zou zeggen vergeet de namen en doe wat ik deed:
neem een goede klassieke/flamenco gitarist mee en laat hem de bespeelbaarheid bepalen (geluid klank moet jezelf keuren, de een houdt namelijk van een neuzig geluid, de ander van een scherp geluid enz.)
Vergeet niet dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen klassieke gitaren en flamenco gitaren, dit hangt ook weer af welke styl je kiest.

Wil je country, alleen slagparty, of akoestisch (zoals ik dat weer noem) volks nummertjes spelen kies dan voor een akoestische gitaar met stalen snaren:
Het is natuurlijk een kwestie welke klank jezelf mooi vind, ook hierin heb je verschillende soorten zo klinkt een ovation weer heel anders dan een akoestische country gitaar enz.

Azrael zei dat hij het verschil niet hoort tussen de handgebouwde duurdere assortiment klasse en de goedkopere niet handgemaakte (of deels hand gemaakte):
Dit is natuurlijk wel te horen! vooral de duurdere handgemaakte concert gitaren dragen de toon langer en heeft een totaal andere klankkleur.

Ook wordt er het merk Jose Ramirez aangehaald (zoals ik begrepen heb begint de goedkoopste Ramirez op ongeveer 2000 euro, die zijn meestal niet door jose zelf gemaakt maar door leerlingen)



Kortom zet een rij gitaren neer en test ze uit, laat je niet misleiden door de akoestiek.
Veel succes

AcousticFreak
3 januari 2005, 01:42
@AcousticFreak: Die Bernabe heb je zeker niet bij je op de akoestische meeting?


Wil ik wel doen hoor! Weet alleen nog niet 100% zeker of ik kom (ligt aan de datum van een optreden van m'n latin ensemble). Hij is vrij zwaar.. kan best wel eens massief zijn.


Weet Marie-Michelle A daar misschien meer over? (De derde op dit forum met een Bernabe trouwens)


Tja.. ik was gelijk smoor :)

ResNovae
3 januari 2005, 10:31
Ook wordt er het merk Jose Ramirez aangehaald (zoals ik begrepen heb begint de goedkoopste Ramirez op ongeveer 2000 euro, die zijn meestal niet door jose zelf gemaakt maar door leerlingen)




De goedkoopste zit rond de 1000 euro en heeft een ceder bovenblad en een massieve mahonie kast. Die worden inderdaad niet door Amalia Ramirez gemaakt en slechts gecontroleerd, maar bestaan wel uit goed, lang genoeg bewaard hout.

Bernabé is trouwens ook ooit als leerling van Ramirez begonnen. :cool:

Harald
3 januari 2005, 12:07
Weet Marie-Michelle A daar misschien meer over? (De derde op dit forum met een Bernabe trouwens)


Tja.. ik was gelijk smoor :)

Op de gitaar of op Marie-Michelle A ? :razz:

belg
3 januari 2005, 17:32
Moet deze poster niet eerst eens bedenken of hij nylon of staal wil onder zijn vingers, maw wat hij wil gaan spelen??

Voor mij was die keus snel gemaakt, ben nu eenmaal blues-gek, speel daarnaast met veel plezier een stukje klassiek op mijn western-gitaar....

Lijkt mij dat die keus komt voor al dit gegooi met merken, die nou niet al te goedkoop klinken en dus een weloverwogen oordeel behoeven....

AcousticFreak
3 januari 2005, 19:44
Weet Marie-Michelle A daar misschien meer over? (De derde op dit forum met een Bernabe trouwens)


Tja.. ik was gelijk smoor :)

Op de gitaar of op Marie-Michelle A ? :razz:

ik dacht al dat die vraag ging komen :lol: laten we maar on-topic bljven ;)

Harald
3 januari 2005, 20:58
Moet deze poster niet eerst eens bedenken of hij nylon of staal wil onder zijn vingers, maw wat hij wil gaan spelen??

Voor mij was die keus snel gemaakt, ben nu eenmaal blues-gek, speel daarnaast met veel plezier een stukje klassiek op mijn western-gitaar....

Lijkt mij dat die keus komt voor al dit gegooi met merken, die nou niet al te goedkoop klinken en dus een weloverwogen oordeel behoeven....

Klopt!

Maar die keus wordt niet bepaald door de hals, maar welke stijl je wilt spelen. Blues op een nylonsnarige gitaar klinkt nou eenmaal niet echt, en bends zullen op nylon ook nauwelijks te doen zijn. Daarvoor moeten die snaren veel te veel rekken. Is je hoofdmoot klassieke gitaarmuziek of flamenco dan is een staalsnarige gitaar geen optie. Kan me voorstellen dat je eens een stukje speelt op je western, als je geen klassieke hebt, maar voor een liefhebber van klassieke gitaar klinkt dat net zo beroerd als Stevie Ray Vaughan op banjo spelen. Bovendien heeft , naast de totaal andere klankkleur, de wat bredere en platte hals weer voordelen voor klassieke stukken, en staan de nylonsnaren ook een ander vibrato toe.

Dus inderdaad, bedenk goed wat je wilt spelen, (nu, en wat je verwacht over een paar jaar te willen spelen) voor je zo'n bedrag uitgeeft aan een gitaar. Of je nu nylon of staalsnarig kiest, beide keuzes bepalen wat er wel en niet op kan. Al kun je met een beetje zoeken voor zo'n bedrag ook nog wel een redelijke klassieke en een redelijke western vinden als je het echt nog niet weet. Dan heb je wel twee gitaren waar je des te sneller uitgegroeid bent.

e_lukather
3 januari 2005, 21:05
ik heb voor klassiek een Esteve gehaald. Klinkt erg goed. Maar heb er verder heeel weinig verstand van.

telecastermaster
4 januari 2005, 14:00
Even een paar korte tips/opmerkingen:

1) E 1000,- is niet bijzonder veel. Je koopt er slechts een middenklasse gitaar voor. Als je het geld hebt doe je zelf dan jezelf een plezier en koop een goed instrument. Belangrijker dan de prijs is dat goed inschat of die na 2 weken niet doelloos in een hoek beland.

2) Klassiek speel je op een klassieke gitaar = spaanse gitaar met nylon snaren en niet op iets anders.

3) Goeie gitaarwinkels voor klassiek en flamenco zijn Guitarra Buena in Amsterdam; http://www.guitarrabuena.nl/ en Benelly in Den Haag http://www.casabenelly.nl/ . Ga daar eens kijken.

4) Ga vooral op je eigen gehoor af (en niet op namedropping door anderen) (Hoewel ikzelf gitaren van Manuel Rodriguez erg goed :wink: ).

5) Kijk ook een op de tweedehands markt, zoals marktplaats.nl Daar kun je soms behoorlijk goede deals scoren.

Tot slot: je bent nooit te oud om te leren. Dus vooral doen!!

tinus11
7 september 2005, 19:07
Hmm, het onderwerp van wat voor gitaar is een beetje vervlogen als ik me niet vergis?

Acoustisch is mooi voor de moderne (en vaak makkelijkere) muziek, ik zelf heb spaans/klassiek en acoustisch, ik heb het geleerd op een spaans en geef dus ook de voorkeur aan een spaanse. Ik speel veel klassiek en flamenco (sinds kort na weken oefenen: Asturias (Leyenda) van Albeniz).

Als je een klassiek gitaar wilt kopen, raad ik je een Alhambra aan. Ik zelf heb er een van 1200,- en hij klinkt werkelijk prachtig, speelt als geen ander en heeft een cutaway wat erg practisch is bij veel flamenco.

Niemand kan bepalen wat fijner is: acoustisch of klassiek? de klank is een kwestie van smaak en of hij fijn speelt is gewoon wat je gewend bent. 1 uitzondering: kleine vingertjes werken beter bij acoustisch :razz:

ik hoop dat je er wat aan hebt.