PDA

View Full Version : flamenco rasgueado techniek



VHsologitarist
22 december 2004, 14:25
Beste gitaar luitjes,


Ik zou graag de verschillende rasgueado technieken (flamenco slag-techniek) willen leren, ben op zoek geweest maar mijn spaans is slecht en goede uitleg vind ik nergens,
weet iemand toevallig een goede URL met goede uitleg?

groetjes
ferry

Harald
22 december 2004, 14:33
Misschien de moeite waard eens in de bieb te kijken. Ik heb indertijd in Eindhoven wel eens een boek van Paco Pena gevonden (Toques Flamenco als ik me niet vergis) en ook eens een hele methode van ?? Martin (ben ik die naam kwijt :angry: zou Juan kunnen zijn) met cassettes erbij. ALs ze het zelf niet hebben kunnen ze het vaak wel via een andere bieb laten komen. Allicht zijn er ook wel methodes op dvd met filmpjes te vinden, dat is na een leraar toch verreweg het handigst.

Desperado
22 december 2004, 21:11
Dat boek is van Juan Martin en heet "El arte flamenco de la guitarra" en kost ongeveer 40 euro incl cd (ISMN M-2244-0000-7)
Het boek is erg duidelijk met genoeg foto`s maar kan natuurlijk nooit een leraar vervangen.

De eerst rasgueo (4 stroke rasgueo) is niet te moeilijk,neem bv een open E Maj. bal je vuist zodat je vingernagels in je handpalm drukken en hou je vuist boven de snaren terwijl je met de duim op de lage E snaar rust,zorg dat je knokkels ongeveer in een lijn met de snaren liggen en laat je vingers een voor een wegschieten eerst de pink dan ringvinger etc.
Na wat oefening krijg je meer kracht in je vingers zodat je niet meer echt een vuist hoeft te maken om je vingers met kracht te laten wegschieten maar je hand losjes kan houden zodat er nog een rol drop in je vuist zou passen.oefen lagzaam met tussen elke vinger even veel tijd en raak alle snaren (behalve de lage E) evt met een metronoom voor de timing.
De tweede (5 stroke rasgueo) is hetzelfde maar op het moment dat je je vuist weer balt voor een nieuwe rasgueo laat je je wijsvinger over de snaren slepen to je vuist bijna dicht is en je je pink al weer af moet schieten.

Hoop dat je er wat aan hebt,Flamenco for ever.
suc6

VHsologitarist
23 december 2004, 18:41
dankje allemaal,


Ben zelf nu bezig ermee en de 4 stroke rasgueo gaat goed en de 5 stroke rasgueado gaat ook goed (alleen doe ik m anders dan dat je beschrijft), ik laat bijvoorbeeld mn duim (p) in plaats wijsvinger (i) terug gaan om de rasgueado herhalend te maken.
Justin King is toch geen flamenco gitarist??? Ik heb filmpjes van hem gezien (ook op het forum geplaatst, en zie hier een soort slap techiek.. weet je cker dat die bron betrouwbaar is ..)

groeten

Harald
23 december 2004, 19:25
dankje allemaal,


Ben zelf nu bezig ermee en de 4 stroke rasgueo gaat goed en de 5 stroke rasgueado gaat ook goed (alleen doe ik m anders dan dat je beschrijft), ik laat bijvoorbeeld mn duim (p) in plaats wijsvinger (i) terug gaan om de rasgueado herhalend te maken.

IS volgens mij ook een veel voorkomende variant, zo zijn er ook rasguados in drieen, ringvinger, middelvinger, en dan duim terug



Justin King is toch geen flamenco gitarist??? Ik heb filmpjes van hem gezien (ook op het forum geplaatst, en zie hier een soort slap techiek.. weet je cker dat die bron betrouwbaar is ..)

Die zit inderdaad te slappen op zijn gitaar, en is geen flamenco. Slappen doen die bij mijn weten niet. Er zijn wel verschillende bronnen die stellen dat two hand tapping ala Van Halen al behoorlijk lang in de flamenco gebruikt werd. Heb het zelf verder nooit gezien, maar kan goed op een nylonsnarige gitaar. Maar vanwaar de vraag :???:

petrus
29 december 2004, 12:54
Hoi !

Er wordt gesproken over two hand tapping, slapping en flamenco slagtechniek.

Van flamenco heb ik wel kaas gegeten, maar van staalsnarig akoestisch niet, dus de termen zeggen mij helemaal niets.

Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jullie het hier over de Gypsy kings achtige Rumba slagen hebben.

Ook deze zijn er in veel varianten, als dit inderdaad het geval is laat het even weten, dan probeer ik het uit te leggen.

groet, Petrus

Brianmayrulezzz
29 december 2004, 17:21
grote kans dat ze het idd in eindhoven hebben. Check www.obeindhoven.nl, zoek en gy zult vinden...
succes!

VHsologitarist
31 december 2004, 20:54
hey beste petrus:

tja.. het gaat hier inderdaad om de rasgueado techniek, (zoals gypsy kings dat doet, beter voorbeeld paco de lucia), want dat is pure flamenco.
Welke rasgueado techniek gebruik jij en hoe doe je dat?

groetjes

petrus
1 januari 2005, 01:53
Hoi VHsologitarist

Ik gebruik zelf veel verschillende rasq. technieken, ook diegene waar jullie het net over hadden, maar ik dacht dat je op zoek was naar de Rumba slag.
de Rumba slag die het meest wordt gebruikt, is:

p-down ma-down p-up mute i-up i-down i-up..

Ook hier zijn veel variaties op, de eerste p-down, kan b.v. een bassnaar zijn.

Ik hoop dat ik je goed heb begrepen, en dat je er wat aan hebt!

Petrus[/list]

petrus
1 januari 2005, 02:00
Hier is nog een site van Tom waar heel veel Rasq op worden uitgelegd.

http://home.comcast.net/~flamencoguitar/flamenco.html

Petrus

VHsologitarist
7 januari 2005, 03:09
beste petrus,


ik snap je uitleg niet helemaal van die oefeningen (p-down ma-down)
ik neem aan dat je hiermee bedoelt p=duim ma= middel en ring vinger maar dan snap ik de logica niet van het slagje (andersom zou hij veel logischer zijn)......
zou je aub iets concreter kunnen zijn...
alvast bedankt!!
groeten
ferry

petrus
7 januari 2005, 10:43
Hoi Ferry.

Je hebt de slag goed begrepen.

Hij wordt heel erg met de "losse pols"gespeeld.

Je kunt de slag het beste aanhouden zoald hij daar staat, dan is het later makkelijker om nog eens een variatie toe te voegen.

Misschien is het handig om eens 1 of 2 lesjes flamenco gitaar te nemen.
Ik heb via je profiel op je site gekeken, je speelt goed gitaar, dus je zal snel in de gaten hebben hoe slagen en Rasq. werken.

groetjes, Petrus

petrus
7 januari 2005, 10:44
Hoi Ferry.

Je hebt de slag goed begrepen.

Hij wordt heel erg met de "losse pols"gespeeld.

Je kunt de slag het beste aanhouden zoald hij daar staat, dan is het later makkelijker om nog eens een variatie toe te voegen.

Misschien is het handig om eens 1 of 2 lesjes flamenco gitaar te nemen.
Ik heb via je profiel op je site gekeken, je speelt goed gitaar, dus je zal snel in de gaten hebben hoe slagen en Rasq. werken.

groetjes, Petrus

VHsologitarist
8 januari 2005, 05:10
dankje petrus!!

:-D

ff snel een goede flamenco leraar zoeken ;)

ooi wil ik de bulerias kunnen spelen ;)

groeten
ferry