PDA

View Full Version : Wat speel je in de winkel?



mirage
22 december 2004, 14:13
Tuurlijk je probeert wat akkoorden en een toonladder maar wat dan?

Gewoon nummers die je goed kent?
juist dingen die je makkelijk of moeilijk vind op je eigen gitaar?

Waar let je op naast het geluid?

Als je zegt deze gitaar speelt lekker/niet lekker baseer je op of is dat alleen gevoel?

En stel je voelt het verschil niet en je vind het allemaal prima, gewoon nog geen tijd geld uit te geven? :)

e_lukather
22 december 2004, 14:22
is al een paar keer aan bod geweest check de search

Luca P
22 december 2004, 14:46
Nou, ik moet me er meteen op thuis voelen.
Vooral met akoestische gitaren.
Als je daar in de winkel al mee zit te klooien met bijvoorbeeld de intonatie, dan ben ik er al klaar mee.
Ik let op of de top kam niet de hoog is. Wat wel bij elke gitaar zo lijkt te zijn die ik test.
Zo ja, dan wordt dat vijlen. En dat is weer een probleem, want niet elke gitaar zaak heeft een goede repairman.
Trek/duw je de 2 E-snaren niet te vlug van de hals af?
Zijn de frets niet scherp!
Trek de snaren op en zie of ze niet aanlopen op elke plek op de hals.
Hoe goed/snel werken de stemmechanieken?

Een elektrische gitaar test ik eerst onversterkt.
Dan hoor je een beetje wat de gitaar zelf doet.
Versterkt test ik hem alleen clean. Dat is toch je echte geluid.
En daarna verlaat ik de winkel zonder gitaar, maar met een ervaring rijker!
:D

AntY
22 december 2004, 15:40
ik begin altijd met nirvana want kurt cebain was echt t3h pwn op gitaar! ik speel altijd come as you are want die is t moeilijkest.

en dan speel ik metallica of zo, dat rustige liedje, want die andere zijn toch slecht, ik kan hem al best goed, beter dan hemzelf, alleen als ik bij die laatste snaar kom klinkt ie soms vals, maar dat komt dan door de gitaar.

en als ik dan een 7snarige heb begin ik altijd de winkel man uit te schelden :D hihi, want hij staat niet in drop a en dan kan ik geen akkoorden spelen! en t moet wel een ibanes zijn want die van korn speelt daar ook op de rest is troep! ik kreeg een keer een andere ibanez kopie met 7 snaren, in de winkel, het was een jakson of zo. maar de ibanez was veel koeler want die van korn speelt er ook op.







:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

BramVersteeg
22 december 2004, 15:44
ik begin altijd met nirvana want kurt cebain was echt t3h pwn op gitaar! ik speel altijd come as you are want die is t moeilijkest.

en dan speel ik metallica of zo, dat rustige liedje, want die andere zijn toch slecht, ik kan hem al best goed, beter dan hemzelf, alleen als ik bij die laatste snaar kom klinkt ie soms vals, maar dat komt dan door de gitaar.

en als ik dan een 7snarige heb begin ik altijd de winkel man uit te schelden :D hihi, want hij staat niet in drop a en dan kan ik geen akkoorden spelen! en t moet wel een ibanes zijn want die van korn speelt daar ook op de rest is troep! ik kreeg een keer een andere ibanez kopie met 7 snaren, in de winkel, het was een jakson of zo. maar de ibanez was veel koeler want die van korn speelt er ook op.







:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

:seriousf:

Bins
22 december 2004, 16:12
Open e,a,d om de onversterkte klank te horen. Een of ander pentatonisch wank-stukje om te voelen of de hals me goed ligt.
Verder hecht ik aan versterkt testen niet echt superveel waarde, want dan ligt het ook maar aan de amp die je gebruikt. Als een gitaar onversterkt lekker klinkt, dan kan ik er wel wat mee. (in mijn prijsklasse ga ik zowizo meestal uit van upgraden)

john.3001
22 december 2004, 16:55
Idd, eerst ZONDER amp testen, en dan liefst met een amp die veel lijkt op die van jou: zo test ik bij mijn lokale gitaarwinkel alles (inclusief effecten) over een kleine roland cube, omdat ik zelf ook een cube30 heb.
Wat speel je? Kijk, ik hou niet zo van die mensen die een hele week zitten te oefenen op een speedsolo, vervolgens naar de guitarshop gaan en een steve vai uit het rek pakken (die ze meestel niet eens kunnen betalen), en dan met de amp keihard open (zodat iedereen het hoort) los beginnen te gaan => Om vervolgens nooit wat te kopen!
Ik check eerst altijd of de hals lekker is (barrees, beetje solowerk in de lage en hoge regionen), dan de intonatie (als die niet klopt, vragen of die bijgesteld mag worden). Dan gaat ie in de amp, en dan komt het meestal toch een beetje op gevoel aan idd, zo gauw ik een gitaar versterkt hoor weet ik of het goed zit of niet... dat is dus het subjectieve gedeelte

MazeMouse
22 december 2004, 16:59
Vooral de dingetjes die ik er veel op zal spelen.

Paar metallica riffs, stukkies RHCP, Alien Ant Farm.
Paar standaard rockschematjes voor de feel.
Wat eigen riffs en loopjes.
Voelt dat ding onversterkt al niet lekker dan wil ik em niet eens op een amp hebben.

Set Wenker
22 december 2004, 17:14
Ik begin vaak met Smells Like Teen Spirit, dan Sweet Child of Mine vervolgens Smoke on the Water en als toegift Stairway to Heaven. Als ik tegen die tijd de winkel nog niet uitgezet ben kijk ik wel verder, maar is nog niet voorgekomen.

Lutz
22 december 2004, 17:44
gewoon wat akkoordjes & laddertjes eigelijk . . .

heel soms wat oude therion of mss wat amon amarth

maar verder gewoon wat akkoordjes & laddertjes die nix met elkaar te zien hebben :-D

Davidian
22 december 2004, 17:44
meestal one en daarna akkoorden

BramVersteeg
22 december 2004, 18:03
Als ik een gitaar TEST, kijk ik wat de gitaar doet. Dus eerst spelen zonder amp, beetje kijken en voelen. Gewoon inspecteren wat je in handen hebt. Als het mij aanstaat sluit ik hem aan (ik zou nooit iets kopen zonder het gehoord te hebben op een amp). Dan speel ik wat varierende stukjes om te kijken wat voor geluid er in zit en hoe veelzijdig het ding is. Gewoon wat accoorden, pingeltjes, slagjes en solo stukjes. Gewoon wat in me opkomt, en niet iets waarvan ik van tevoren denk 'dat ga ik spelen' (wat schijnbaar dus velen van jullie wel doen). Als ik gewoon wat aankloot ipv echt testen is het een ander verhaal natuurlijk.

sjaakies
22 december 2004, 20:33
uuh gitaar en als ik in de a h boodschappen doe speel ik niet

nee geen gedonder eerst wat open akkoorden onversterkt, en dan versterkt gewoon wat pielle

Ash ketchum
22 december 2004, 21:15
Eerst altijd een beetje onversterkt pielen en riedeltjes doen, een beetje little wingachtige solootjes en blueslickjes. Kijken hoe de hals voelt dan, meestal pak ik daarna een andere als ie me niet bevalt.
Daarna versterkt en vergelijken met me eigen gitaarsound, vooral met de elementen schakelaar, ik kijk dan vooral naar me eigen favoriete schakelingen, zoals stand 3 en 4 bij een strat of midden stand bij een gibson-achtige. Ik probeer dan te luisteren of het niet te zompig klinkt of te schel. Tijdens een leuk slagje meteen overschakelen op een solo (live situatie creeeren) kijken hoe dat klinkt.

Soul Grinder
22 december 2004, 21:34
Ik wissel altijd maar een beetje af tussen akkoorden, toonladders, arpeggio's en verschillende loopjes en riffjes. 8-)

Speeddemon
22 december 2004, 21:39
double stops op D en G snaar, G en B snaar, B en hoge E snaar, om intonatie en stemming te testen.

Veelal open-snaar akkoorden om de sound te bepalen, en ik speel veel met de volume knop om te kijken of je sound in elkaar zakt of niet.
Ik switch tussen verschillende elementen, en speel dan meestal in stijlen die erbij passen (dus middelste single-coil=funk, standje 2=country/funk, clean, brug humbucker=rock/metal, neck-sc=SRV achtige blues zooi en wat Malmsteen vibrato's.

Maar net zoals Bram zegt, ik ga niet naar een winkel met in m'n hoofd "oh ja,ik moet One spelen, en ik mag "Time does not heal" ook niet vergeten.

Pas als een gitaar me echt ligt (zoals die Vendetta 1.0 vorige week), ga ik over tot de moeilijkere dingetjes, veelal speed-metal, om te kijken hoe de definitie blijft in 32en. Meestal gooi ik er wel typische 80's cockrock partijen tussendoor (denk aan Priest, Dokken, Ratt), gewoon omdat DAT mijn ding is, en ik een rock gitaar daarop uitzoek.
:wink:

I WANNA RAWK! 8-)

Speeddemon
22 december 2004, 21:41
bump

SiNiSTRaL
22 december 2004, 21:43
waarom bump?
ben je zo bang dat mensen je verhaal niet lezen voorzover 't ze boeit? :razz:

Wormaap
23 december 2004, 19:13
waarom bump?
ben je zo bang dat mensen je verhaal niet lezen voorzover 't ze boeit? :razz:
Kijk naar de tijden v.h. posten, lijkt me'n dubbelpost :P

Wicked Willy
23 december 2004, 19:25
1. Kijken of de hals recht staat
2. Kijken naar snaarhoogte/intonatie
3. Onversterkt uitproberen akkoorden en toonladders
3. Inpluggen en clean alle elementen/combinaties uitproberen gewoon wat toonladders en wat simpel akkoordenwerk
4. Crunch zie 3
5. Lead zie 3/4

Maar goed ik denk dat het voor iedereen anders is...ligt aan je speelstijl e.d

RS-Rik
23 december 2004, 20:02
ach man das allemaal niks

ik heb hier in de lokale muziekwinkel TNT en Hells Bells zitten spelen... niemand die me afzeek... ze vonden het allemaal kei tof.. (ja anders ging ik huilen natuurlijk)

Speeddemon
23 december 2004, 20:17
waarom bump?
ben je zo bang dat mensen je verhaal niet lezen voorzover 't ze boeit? :razz:
jij ook succes in het liefdesleven, heaux meaux! :razz:

AART
23 december 2004, 20:24
beetje pennywise, beetje bad religion, metallica solotje, toonladdertje, wat akkoordjes...

en natuurlijk bro hymn(vind de verkoper leuk :-D )

Ritch
23 december 2004, 23:04
ik speel eerst jibboom van steve vai, daarna flying in a blue dream van satch en tot slot the 5th caprice van vai...

Brianmayrulezzz
23 december 2004, 23:20
ik speel eerst jibboom van steve vai, daarna flying in a blue dream van satch en tot slot the 5th caprice van vai...

hehe, en toen mocht je er nooit meer komen omdat het personeel niet goed genoeg meer overkwam voor klanten :D

vulvasonic
23 december 2004, 23:31
Ik kijk altijd eerst heel lang naar de gitaar. En als ik dan begin te kwijlen, dan pak ik haar op en speel ik wat er in me op komt. Bij mij is de gitaar vaak bepalend voor wat ik erop speel. Op een ES speel ik anders dan op een strat.
Vervolgens kijk ik weer naar de kwaliteit van het ding. En uiteindelijk laat ik me toch weer verleiden door het uiterlijk van de gitaar en keer ik zonder gitaar huiswaarts om er minstens een jaar lang van te kwijlen.

Bobbel
23 december 2004, 23:32
ik begin altijd met nirvana want kurt cebain was echt t3h pwn op gitaar! ik speel altijd come as you are want die is t moeilijkest.



Come As You Are het moeilijkst? Dan ben ik benieuwd hoever jij bent met gitaar spelen, want als er ook maar één simpel nummer bestaat dan is dat het... :-?

Akira
23 december 2004, 23:54
ik begin altijd met nirvana want kurt cebain was echt t3h pwn op gitaar! ik speel altijd come as you are want die is t moeilijkest.



Come As You Are het moeilijkst? Dan ben ik benieuwd hoever jij bent met gitaar spelen, want als er ook maar één simpel nummer bestaat dan is dat het... :-?


:o --------------->>> :roll: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

woutB
24 december 2004, 01:19
:-D

Brianmayrulezzz
24 december 2004, 10:37
hahaha Bobbel, muppet :D

Anders Destium
24 december 2004, 10:39
Is dit het moment om nogmaals te wijzen op de 1337 site van Bobbel?

Tupelo
24 december 2004, 13:17
Check de hals, de kam, de stemknoppen, de brug (of die een beetje eenvoudig af te stellen is), of de snaren niet aanlopen of van de E's afschieten, de intonatie. Vervolgens voel en bekijk ik 'm eens om te kijken of 'ie bij mij past. Als dat zo is speel ik er eerst onversterkt op. Vervolgens clean op een versterker die zoveel mogelijk overeenkomt met die van mijzelf. Hierbij let ik vooral op hoe de gitaar reageert op de dynamiek van mijn slag. Verder hoe de vibraties klinken en hoe de gitaar in het hoog speelt. Last but not least; speelt 'ie lekker?

Echt nummers die ik speel als ik een gitaar uitprobeer, neu??? Gewoon beetje geïmproviseerd jazzen en wat folky rammelen. Uiteindelijk moet je verliefd kunnen worden op hoe de gitaar eruit ziet, hoe die tegen je lichaam voelt & hoe die klinkt en speelt, of die doet wat je verwacht dat die zal doen. Liefde is...............

Tupelo
24 december 2004, 13:20
Check de hals, de kam, de stemknoppen, de brug (of die een beetje eenvoudig af te stellen is), of de snaren niet aanlopen of van de E's afschieten, de intonatie. Vervolgens voel en bekijk ik 'm eens om te kijken of 'ie bij mij past. Als dat zo is speel ik er eerst onversterkt op. Vervolgens clean op een versterker die zoveel mogelijk overeenkomt met die van mijzelf. Hierbij let ik vooral op hoe de gitaar reageert op de dynamiek van mijn slag. Verder hoe de vibraties klinken en hoe de gitaar in het hoog speelt. Last but not least; speelt 'ie lekker?

Echt nummers die ik speel als ik een gitaar uitprobeer, neu??? Gewoon beetje geïmproviseerd jazzen en wat folky rammelen. Uiteindelijk moet je verliefd kunnen worden op hoe de gitaar eruit ziet, hoe die tegen je lichaam voelt & hoe die klinkt en speelt, of die doet wat je verwacht dat die zal doen. Liefde is...............

soup
24 december 2004, 14:55
ik begin altijd met nirvana want kurt cebain was echt t3h pwn op gitaar! ik speel altijd come as you are want die is t moeilijkest.



Come As You Are het moeilijkst? Dan ben ik benieuwd hoever jij bent met gitaar spelen, want als er ook maar één simpel nummer bestaat dan is dat het... :-?
ahahahahaaha je bent echt grappig :-D :-D




:roll: :roll:

Superhero
24 december 2004, 16:56
Kspeel altijd een beetje nirvana deuntjes, stairway, tears in heaven, smoke on the water en enter sandman.
Allemaal onversterkt; simpelweg omdat er nooit een versterker vrij is :razz:

john.3001
25 december 2004, 16:33
ik begin altijd met nirvana want kurt cebain was echt t3h pwn op gitaar! ik speel altijd come as you are want die is t moeilijkest.



Come As You Are het moeilijkst? Dan ben ik benieuwd hoever jij bent met gitaar spelen, want als er ook maar één simpel nummer bestaat dan is dat het... :-?


:o --------------->>> :roll: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

+1 :roll: :lol:

Ome Henk
25 december 2004, 22:17
Echt nummers die ik speel als ik een gitaar uitprobeer, neu??? Gewoon beetje geïmproviseerd jazzen en wat folky rammelen. Uiteindelijk moet je verliefd kunnen worden op hoe de gitaar eruit ziet, hoe die tegen je lichaam voelt & hoe die klinkt en speelt, of die doet wat je verwacht dat die zal doen. Liefde is...............
+1 :roll: :lol:

Davidian
25 december 2004, 23:25
ik begin altijd met nirvana want kurt cebain was echt t3h pwn op gitaar! ik speel altijd come as you are want die is t moeilijkest.



Come As You Are het moeilijkst? Dan ben ik benieuwd hoever jij bent met gitaar spelen, want als er ook maar één simpel nummer bestaat dan is dat het... :-?


:o --------------->>> :roll: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

+1 :roll: :lol:+2 :roll: :razz:

AntY
27 december 2004, 00:49
ik begin altijd met nirvana want kurt cebain was echt t3h pwn op gitaar! ik speel altijd come as you are want die is t moeilijkest.



Come As You Are het moeilijkst? Dan ben ik benieuwd hoever jij bent met gitaar spelen, want als er ook maar één simpel nummer bestaat dan is dat het... :-?


:o --------------->>> :roll: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ach hij heeft best een beetje gelijk, ik ben inderdaad niet zo ver met gitaar spelen (ik ben bassist)

maar sinds ik een normale gitaaramp met distortion heb (2 weken geleden, bedankt akira :) ) ben ik wel weer wat vaker gitaar gaan spelen, t gaat al best aardig, beetje solotjes spelen en zo :D

frekie
27 december 2004, 16:18
1. So you want to be a Rock´n Roll Star (Byrds)
2. My Guitar wants to kill Your Mama (Zappa)
3. Perfectly good guitar (Hiatt)
4. Shut up and play your guitar (Zappa)
5. (Nobody needs a) Guitar Man (Elvis)

etc. etc. etc.

Negative K3 fan
27 december 2004, 16:19
ik begin altijd met nirvana want kurt cebain was echt t3h pwn op gitaar! ik speel altijd come as you are want die is t moeilijkest.



Come As You Are het moeilijkst? Dan ben ik benieuwd hoever jij bent met gitaar spelen, want als er ook maar één simpel nummer bestaat dan is dat het... :-?


:o --------------->>> :roll: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

+1 :roll: :lol:+2 :roll: :razz:

plus 150!

Tone
27 december 2004, 16:32
Ik weet het nog niet want ik heb nog géén gitaar gekocht, maar dat zal er nu snel van komen :lol: als jullie mij nog wat helpen met zoeken naar een gepaste gitaar voor mijn budget. Dit kan hier http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=43933.

Denk dat ik wat akkoordjes en riffkes zal spelen aangevuld met een laddertje van Tone.

Grtz,

Tone