PDA

View Full Version : Speakers aansluiten



Angel
22 december 2004, 13:52
Hier zijn we weer, heb nog een vraag over het aansluiten van een externe speakerskast.

Op mijn eindtrap heb ik mijn speakerskast aangesloten(1936-kast van Marshall), bij de aansluiting op mijn eindtrap kan ik het aantal ohm kiezen die hij uitstuurt - 4/8/16 ohm. Op mijn speakerskast staat dat ik, als ik me niet vergis, 8 ohm stereo kan sturen en 16 ohm mono. Moet ik mijn eindtrap dan ook zetten op 8 ohm? Hij staat momenteel op 4 ohm?
Wat is het verschil???

Bedankt!

pol
22 december 2004, 14:50
marshall gebruikt meestal 16ohm speakers dacht ik. (in de 4 x 12 toch)
Voor de veiligheid kun je die stereo inputs toch best es nameten met een multimeter als je niet zeker weet hoeveel ohm het is.
Ik ben zo laatst ook tot de vastelling gekomen dat mijn diezelkast met eminence speakers een 16 ohm kast was, ipv een 8ohm, wat er langs buiten dus verkeerd opstond. En ik me maar afvragen hoe het kwam dat die cab zo stil klonk ten opzichte van mijn marshall vintage kast.
Let wel op , een 16 ohm speaker geeft altijd minder weerstand aan als je em gaat opmeten met een multimeter.
Voor een vintage 30 uit een marshall kast kwam ik op 13 ohm uit bv.
dit is normaal.
Ofwel moet je de kast openschroeven, maar da's nie zo handig.
De wet van ohm ga ik niet uitleggen, zoek die maar even op als je die niet kent.

hadv
22 december 2004, 23:12
Hier zijn we weer, heb nog een vraag over het aansluiten van een externe speakerskast.

Op mijn eindtrap heb ik mijn speakerskast aangesloten(1936-kast van Marshall), bij de aansluiting op mijn eindtrap kan ik het aantal ohm kiezen die hij uitstuurt - 4/8/16 ohm. Op mijn speakerskast staat dat ik, als ik me niet vergis, 8 ohm stereo kan sturen en 16 ohm mono. Moet ik mijn eindtrap dan ook zetten op 8 ohm? Hij staat momenteel op 4 ohm?
Wat is het verschil???

Bedankt!

als je kast stereo staat (2x8) heb je 2x8 ohms outputs nodig
als je um mono zet (1x16) heb je 1x16 ohms output nodig
want zo staat het op de kast
en 4 ohm terwijl er op je kast 8 en 16 staat klinkt niet hetzelfde
het verschil is dat als je versterker 4 ohm verwacht je minder vermogen krijgt op 8 en 16 ohm

lcvanderhelm
23 december 2004, 19:48
Ik heb toevallig eergisteren de speakers vervangen van mijn 1936 kast.Er zitten 2 gt75 speakers in van 16 ohm[bij mij nu 2 V30''s]Als je de mono plug gebruikt staan ze parallel dus 8 ohm