PDA

View Full Version : "Het" buizengeluid uit een klein combootje..?



BlackSun
22 december 2004, 12:18
Hey all,

misschien dat deze vraag wel vaker is gesteld , maar op de een of andere reden krijg ik de zoekfunctie nooit aan de praat:9 (404 errors etc..)

Anyways, de vraag:
Ik heb tot nu toe altijd over transistor/modeling gespeeld, maar ik ben nu toch wel geinterreseerd in een klein buizencombootje voor erbij.
Wat ik zoek is gewoon echt een simpele klein buizenversterkertje voor niet meer dan 300,- (tweedehands krijg ik hier natuurlijk het meest voor, kan niet boven dit budget gaan).

Het liefst wil ik met de amp op een beetje 'normaal' huiskamerniveau kunnen spelen, waarbij het mooi zou zijn als de amp dan al een lekkere buizenoversturing geeft.
Ik speel metal, maar hi-gain is niet noodzakelijk voor de amp, gewoon een lekkere rock distortion is genoeg.

Is dit alles mogleijk voor het geld, en zoja wat zijn goeie amps voor mijn doel?

PS) heb geen beschikking over een cab, zoek dus echt een combo.

BartL
22 december 2004, 12:43
Fender Champ 12?

pimmetje
22 december 2004, 13:12
Ja, je komt dan al snel op een champje.
Qua prijs zit je dan op een silverface champ of een champ12, waarbij de silverface (6watt) nog wat sneller die eindbuis-oversturing zal krijgen.
De champ12 heeft daarentegen wat meer speelgoed, waaronder tweede kanaal. Dat betekent dus naast de volume-knop ook een aparte gain-knop, waar vele rockers wel blij mee zullen zijn.

TheTwanMan
22 december 2004, 13:36
een peavey classic 30 doet het ook goed(mits je de buizen vervangt), heeft alleen iets meer vermogen dan een champ, maar kost zowel nieuw als gebruikt geen klap

BartL
22 december 2004, 13:41
Wat ik zoek is gewoon echt een simpele klein buizenversterkertje voor niet meer dan 300,- (tweedehands krijg ik hier natuurlijk het meest voor, kan niet boven dit budget gaan).

Zou dat lukken denk je...een Peavey Classic 30?

pimmetje
22 december 2004, 13:52
een peavey classic 30 doet het ook goed(mits je de buizen vervangt), heeft alleen iets meer vermogen dan een champ, maar kost zowel nieuw als gebruikt geen klap
30watt buizen over een 12inch speaker... normaal huiskamerniveau en liefst al wat buizen-oversturing :???:
Of kan je bij die peavey ook nog buizen eruit trekken om het vermogen te halveren of zo?

Voidhead
22 december 2004, 16:20
hey ik sinds kort een peavey classic 30, erg mooie versterker maar heeft niet zo heel veel gain van zichzelf. misschien als je er andere buizen in legt wel. heb de mijne trouwens 2e hands gekocht voor 375 euri.
over het volume tjah thuis draai ik hem met de boost knop ingedrukt toch niet boven 2 want dan krijg ik al gezeik met mn ouders en de buren, maar het is wel te doen hoor.

BlackSun
22 december 2004, 16:25
ZO'n peavy classic ziet er wel goed uit. Jammer datie weinig gain heeft, wil er toch wle een pittig rockgeluidje uit halen (ac/dc etc).

Nog andere suggesties? Voor hoe duur gaan 1 kanaals jcm800's ongeveer?

Wormaap
22 december 2004, 16:33
JCM800's gaan rond de 600 meen ik.
En die gaan ook echt niet lekker scheuren op huiskamerniveau :P Hooguit met'n pedaaltje erbij.

pimmetje
22 december 2004, 16:44
Ha... nu komen we ergens... een indicatie van gezocht geluid :D.

AC/DC geluid krijg je eigenlijk alleen maar door de eindversterker redelijk open te draaien... en die ene eindbuis op een champje geeft toch ook niet echt ac/dc geluid als hij vol op z'n flikker krijgt.

Ik denk niet dat 't voor 300 te doen is, maar ik zou dan misschien niet voor zo'n heel laag vermogen buizenbakkie gaan. Alleen moet je er dan nog voor het huiskamer-volume een hotplate/powersoak/webermass bij rekenen...
DAT gaat je bij lange na niet lukken voor 300 euro.

BlackSun
22 december 2004, 16:58
Daar was ik al bang voor :razz:

Hmm, ik denk dan toch maar gewoon doorsparen voor een leuke stack met idd powersoak erbij.

doncker
22 december 2004, 18:19
EN die laney buizencombo'tjes. Je ziet die van 15W vaak voorbij komen. Kheb er zelf geen ervaring mee maar ben wel nieuwsgierig wat zij kunnen.

Shaggy
22 december 2004, 20:12
Of je koopt gelijk een goede versterker met meer vermogen .. 60 watts ?? en een loadbox .. kun je ook op huiskamer volume de buizen verzadigen

alleen ben je meer euries kwijt

birt
22 december 2004, 20:14
JCM800's gaan rond de 600 meen ik.
En die gaan ook echt niet lekker scheuren op huiskamerniveau :P Hooguit met'n pedaaltje erbij.
400-450 ook wel hoor

en kijk voor 300 eens naar laney, bedrock of kitty hawk

BlackSun
22 december 2004, 21:27
Of je koopt gelijk een goede versterker met meer vermogen .. 60 watts ?? en een loadbox .. kun je ook op huiskamer volume de buizen verzadigen

alleen ben je meer euries kwijt

Neuh, wil zowiezo buizen in de toekomst, maar dan doe ik het gelijk goed (lees: Powerball + 4x12)

Ik zal nog eens kijken naar Kitty Hawk en Bedrock etc. Nog types die aan te bevelen zijn?

iam
23 december 2004, 08:48
op de www.humo.be onder wiezoektievint staat nog een bedrock topje met 12" cabinet

weet niet hoeveel hij kost, maar je kan maar eens informeren

BlackSun
23 december 2004, 18:00
Thanks voor de tip, ben alleen bang datie wel wat boven mn budget gaat;) (nieuw 1300 dollar).
maar kan altijd kijken nauurlijk.

Les Paul
23 december 2004, 18:15
Mooie versterker is de Marshall Studio 15. Ondanks dat deze erg uniek is, kan je deze 15 Watt buizenversterker soms voor een redelijk bedrag kopen (ik heb er 300 Euro voor betaald).
Het leukste van de Studio 15 is de ingebouwde Power Soak. Zelf gebruik ik hem met een WeberMass, waarmee ik het volume goed kan regelen terwijl je toch kan genieten van die heerlijke eindbuizenoversturing; het echte Marshall geluid!

ijff
23 december 2004, 21:15
Ik heb een Soldano Atomic 16. Is 20 Watt. Heb er 2ehands €450,- voor betaalt.. ietsje teveel voor jouw budget.. maar absoluut de centen waard.
Je kunt er echt elk rock-geluid uit halen dat je maar kan bedenken
Heb er ff een clipje mee opgenomen.. op huiskamer volume!! Geen effecten, kabel rechtstreeks in de amp.
Settings (voor de liefhebber): Bass: 8 Mid: 4 Treble: 4 Volume: 2 Presence: 4,5 .. oh ja.. alle knoppen gaan tot 11 ('well, it' one louder you see') .

Eerste clipje gaat de Gain van 3 > 5 > 7 > 10
Tweede clipje is van een tijdje terug..

Allebei wat slordig gespeeld.. maar let daar maar niet op ;-)
http://members.chello.nl/~j.ijff/Atomic2.mp3
http://members.chello.nl/~j.ijff/Atomic.mp3

Quink
24 december 2004, 11:26
Mooie versterker is de Marshall Studio 15. Ondanks dat deze erg uniek is, kan je deze 15 Watt buizenversterker soms voor een redelijk bedrag kopen (ik heb er 300 Euro voor betaald).


:o Is hele mooie prijs. Zie ze af en toe voorbijkomen op eBay.de, en daar gaan ze vrijwel altijd (ruim) boven de 400E!

Toaster
25 december 2004, 17:08
mesa boogie subway?

TheTwanMan
25 december 2004, 17:14
kijk niet teveel naar overdrive zou ik zeggen, dat is altijd te compenseren met pedaaltjes die je mss al wel hebt.. bij goedkope amps bv in de marshall lijn merk je toch niet zoveel van het geluidsverlies.. mss ben je voor oefenversterkertjes wel beter uit met een pod of iets dergelijks(met headphones ofzo :razz:) . Echter als je niet puur metal speelt zou ik altijd aanraden om een peavey classic30 te kopen en als je heel veel geluk hebt met zoeken een oude fender champ. kosten zijn iets hoger maar prijs/kwaliteitsverhouding is bijna onevenaarbaar;).