PDA

View Full Version : fender tremolux speaker



dae510
22 december 2004, 13:00
heb een blackface tremolux head uit 1964.

ik heb echter niet de bijhorende speakercab. nu lijkt het mij niet echt moeilijk om een speakerkast te bouwen. het enige probleem is echter : welke speakers? de originele zijn volgens de fender field amp guide "Oxford 10K5 or CTS 10" ceramic"... verscheidene merken bieden vervangspeakers aan maar ik weet niet goed wat kiezen... tips iemand?

mensen die vertrouwd zijn met het bouwen van een speakerkast mogen natuurlijk ook hun ervaringen delen...,

d

Mr.Jay
22 december 2004, 13:28
heb een blackface tremolux head uit 1964.
ik heb echter niet de bijhorende speakercab. nu lijkt het mij niet echt moeilijk om een speakerkast te bouwen.

Ligt eraan wat je er van verlangt. Goeie sound of slechts een kastje, laatste is impel natuurlijk, eerste niet.
Hou er rekening mee dat maten en materiaal héél veel invloed op het geluid hebben.


het enige probleem is echter : welke speakers? de originele zijn volgens de fender field amp guide "Oxford 10K5 or CTS 10" ceramic"... verscheidene merken bieden vervangspeakers aan maar ik weet niet goed wat kiezen... tips iemand?

Ook hier geldt, wat zoek je en hoever wil je gaan.
Audenthieke sound bji die amp behaal je alleen met ouwe speakers uit dezelfde categorie. Anders zul je moeten leven met nieuwe.
Eminence of Jensen R.I. zijn goedkopere oplossingen, Weber de duurdere, alles in USA-sound straatje. Je zou 2 ceramische kunnen nemen, maar ook 1 alnico met 1 ceramische.

JaY

dae510
22 december 2004, 15:37
ik dacht zo dicht mogelijk de originele sound na te streven

1. door zo dicht mogelijk de originele speakers te benaderen(type magneet, grootte, ohm, maar elk merk heeft wel een model om dat type speaker te vervangen : confusing.

2. de kast zo exact mogelijk na te bouwen : afmetingen, als het lukt soort hout, bedrading (lijkt me geen al te moeilijke opgave) etc... die info is vrij gemakklijk te vinden via google

natuurlijk is budget ook een kwestie maar niet direct een al te groot probleem denk ik : ze maken geen gouden speakers dacht ik:)

alvast bedankt,

d

Al
23 december 2004, 21:34
ik dacht zo dicht mogelijk de originele sound na te streven

Tremoluxen kwamen ook met Oxford 10L5, een iets robuustere uitvoering dan de K. Dat is geen overbodige luxe voor een 2x10" config i.c.m. een 2*6L6 amp. Ik ken iemand die nog twee oudjes heeft liggen. Als je me een mailtje dropt breng ik je met hem in contact.

Al

PeeVee
27 december 2004, 17:26
Als ik me niet vergis heb ik nog zo'n Oxfordje liggen van mid 60's en ik meen ook nog een Oxfordje van early 70's maar weet van die laatste niet wat voor type het is (uit een Princeton)