PDA

View Full Version : Tweede gitaar voor down-tuning?



Jax
21 december 2004, 19:04
Hee,

Ik vroeg me af of jullie een tweede (of derde) gitaar hadden voor alternatieve stemmingen. Want stemmingen als drop-b, en dan nog alles een halve noot omlaag, dat gaat gewoon niet op mijn sg. En het is ook een rotklus om dat steeds te hoeven doen. Tot nu toe leer ik alleen de liedjes in gewone stemming en drop-d, en de rest sla ik maar over, hoe zonde ik het ook vind. Hebben jullie ook dit probleem?

AART
21 december 2004, 19:04
als ik nieuwe rg heb komt er een goedkope les paul bij voor de d(geen drop d)

Soul Grinder
21 december 2004, 19:05
Ik heb dat probleem gelukkig niet. Ik heb een 7-snaar waarmee ik in B speel, en een 6-snaar waarmee ik in E speel. Andere stemmingen heb ik niet nodig. 8-)

Swan
21 december 2004, 19:08
ik heb alleen gedowntunede gitaren :-D

Jax
21 december 2004, 19:22
Tja, dat is lekker, maar wat zou nou een goedkope tweede gitaar zijn, die ik een beetje kan downtunen?

AART
21 december 2004, 19:24
wat is goedkoop?
epi les paul is misschien wel wat...

Swan
21 december 2004, 19:26
tja dan moet je meer info geven.....budget, stijl, waar wil je naartoe downtunen, etc

Jax
21 december 2004, 19:35
Tja, budget, zo laag mogelijk, maar nog wel van acceptabele kwaliteit. Dus niet het goedkoopste van het goedkoopste, maar niet meer dan ongeveer 300 als het zou kunnen. Tweedehands is nog beter eigenlijk, dus een model dat niet meer gemaakt wordt is ook ok. Verder, qua stijl ben ik nu vooral bezig met melodische rock. Ik heb dus niet een gitaar nodig voor deathmetal, of iets in die richting. Het downtunen wat ik nu voor ogen heb, aangezien ik bezig ben met het leren van het album van Alter Bridge (misschien bij iemand bekend?) zijn vooral "Drop Db, (C#)" en "Open D5 tuning".

Carpe Diem
21 december 2004, 20:12
zo'n epi baritone is misschien wel wat. en die zijn ook niet zo heel duur geloof ik

AlterEgo
21 december 2004, 20:17
die zijn 500 nogwat :( en ik krijg/koop misschien een hamer voor weinig voor de downtuning :)

ED BOB
21 december 2004, 20:18
Ik speel normaal op fender strat USA (met HB bij de brug) en gebruik voor de alternatieve stemming (alles halve toon lager met drop Des) een Yamaha pacifica 812. Perfecte gitaar voor dit doeleinde. Heb ik overigens maar voor 2 nummers nodig, Beat it en Cruell man.
Deze gitaar is tevens mijn back up.

Davidian
21 december 2004, 20:25
ik heb het probleem ook en ik ga ook een nieuwe kopen

de ibanez sz320mh of de 520 ligt eraan of ik het verschil groot vind

spanky_franky
21 december 2004, 20:34
of zo`n musicman imitatie.. mm4 ofzo? die zijn spotgoedkoop en spelen heerlijk

MazeMouse
21 december 2004, 20:44
Dean Evo's?
(of enkele andere dean's)
OLP modellen?
Yamaha's?
Squier Stagemasters?

Genoeg opties dus zou ik zo zeggen :)

ae
21 december 2004, 20:48
Ik heb precies hetzelfde probleem als jij. Ik heb gekozen voor de ibanez rg321, vanwege de 24 frets. Anders mis ik die 2 noten voor veel solo's, bovendien vind ik 25.5 inch nekken lekkerder spelen. Valt ook binnen je budget, heb je nog geld over voor een 2e hands pickup :wink: .

SiNiSTRaL
21 december 2004, 22:46
ik denk niet dat je een les paul model of iets anders met een 24.75" scale moet nemen als je persé wilt downtunen, je kan dan (imho) beter een 25,5"scale nemen ( ibanez,jackson, fender achtig iets)

Jax
22 december 2004, 08:14
Bedankt voor de reacties, ik heb heel wat goede suggesties gehoord. Toch vroeg ik me af of een gitaar als de dean evo of olp mm-4 ook daadwerkelijk goed zijn voor downtuning. Gaan de snaren dan niet ontzettend los hangen en trillen? En een 25.5 inch scale zou dit dan niet hebben Sinis?

Randy
22 december 2004, 09:57
Ik heb voor de drop B tuning een fender showmaster aangeschafd. Hij heeft een hals met 24 frets, gelijmde hals en snaren die door de body lopen...die fender atomic humbucker ga ik ooit vervangen met een dimarzio fred, of duncan JB. Ik bespan em ook met 013 snaren..

p.s lager dan drop B ga ik niet...

http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0261400_md.jpg

Jax
22 december 2004, 10:37
Ik heb voor de drop B tuning een fender showmaster aangeschafd

Ziet er wel netjes uit, maar toch boven mijn budget. Hoe vergelijkt de Squier variant ermee?

Randy
22 december 2004, 10:51
Ik heb voor de drop B tuning een fender showmaster aangeschafd

Ziet er wel netjes uit, maar toch boven mijn budget. Hoe vergelijkt de Squier variant ermee?

Volgens mij heeft squire wel varianten hierop. En deze gitaar was ook niet zo gek duur. ik had er 650 euro voor betaald. Voor drop tunings zou ik je aanraden om een gitaar te nemen met een vaste brug. Je kan dan ook experimenteren met verschillende stemmingen zonder je gitaar drastisch te hoeven afstellen etc..( denk dan vooral aan floyd rose achtige systemen)

jorrit
22 december 2004, 12:20
ik denk niet dat je een les paul model of iets anders met een 24.75" scale moet nemen als je persé wilt downtunen, je kan dan (imho) beter een 25,5"scale nemen ( ibanez,jackson, fender achtig iets)

dat wou ik nou ook zeggen.. neem een 24 frets hals geen les paul ofzo voor downtunen. meer snaar spanning en die heb je nodig in b

Jax
22 december 2004, 17:31
Ok, de criteria zijn dan de volgende:

- Vaste brug
- 24 frets (is dat automatisch dan een 25.5" scale?)
- Twee humbuckers
- Redelijk brede hals (als een SG/Les Paul, dus 1.68" geloof ik)


Nog andere voorstellen??

Patrick M.
22 december 2004, 18:35
24 frets is niet automatisch 25.5" scale.

Iemand nog suggesties m.b.t. houtsoort?

SiNiSTRaL
22 december 2004, 18:40
24 frets is niet automatisch 25.5" scale.

Iemand nog suggestisch m.b.t. houtsoort?

:roll:


nou, wat wil je ermee spelen?
voor zwaar gedowntunede zooi moet je geen mahonie of iets anders met veel laag hebben anders wordt het te modderig, weetikveel, basswood, alder poplar ash ofzo

ae
22 december 2004, 18:47
ik wou eigenlijk de dean vendetta 1.0 zeggen, maar dies van mahogany. mischien kun je een jackson proberen?

Rewind
22 december 2004, 19:24
Waarom neem je niet een gitaar met 26,5 scale hals? Dus een Bariton gitaar?

Jax
22 december 2004, 19:31
Waarom neem je niet een gitaar met 26,5 scale hals? Dus een Bariton gitaar?

Ik was altijd onder de indruk dat deze vaak duurder waren en k*t speelde, dus nooit echt naar gekeken. Ik zal nog er wel naar kijken.

Hoe zijn de goedkopere Jackson gitaren, de moeite waard om naar te kijken, of echt slechte kwaltiteit? En nog ander voorstellen?

SiNiSTRaL
22 december 2004, 20:23
barriton was toch 27"?

Davidian
22 december 2004, 22:05
http://www.americanmusical.com/item--i-JAC-2900102-503.html

:o ..

Swan
22 december 2004, 22:54
t aantal frets maakt helemaal nix uit...de scale wel; 25,5" is t best voor downtunen

Randy
22 december 2004, 23:05
Ik zou zeggen lindehout..ik weet niet of et hetzelfde is als basswood..MIjn fender celtic is van lindehout. Het geluid is prima. Ik heb genoeg laag in mijn geluid (ik denk dat ik dit te danken heb aan de gelijmde hals)
Elementen met een te hoge output?? Worden die ook modderig als je'm omlaag stemt en veel oversturing gebruikt? Tenzij je een goede versterker hebt. Ik denk dan aan mesa boogie, engl powerball, warp 7 etc.. Wat denken jullie??

Jax
23 december 2004, 07:05
http://www.americanmusical.com/item--i-JAC-2900102-503.html

..

:o :o :o :o , damn, voor die prijs! Maar waarschijnlijk alleen in de VS zo goedkoop. En ik las net in een ander topic dat baritone gitaren uit zichzelf al erg korn-achtig laag gestemd zijn, maar dit heb ik dus niet nodig. Ik wil zeg maar drop Db kunnen spelen, maar heb ik hiervoor een baritone nodig? Dan zou een gitaar met een 25.5" scale wel genoeg zijn, toch?

Het vervelende is alleen, dat ik net een tijdje terug al een nieuwe versterker en een nieuwe western heb gekocht, en ik zei toen tegen mijn ouders dat ik de komende tijd geen gitaar-verwante kopen meer zou doen. Maar nu met dit down-tuning-verschijnsel zie ik geen andere oplossing dan een tweede gitaar. Heeft iemand nog alternatieve oplossingen? :???:

Jeroenvanhulsteijn
23 december 2004, 10:29
ik heb laatst een jackson telecaster model gekocht, 24 frets hals. Nouja, gekregen dmv van ruil met een pedaalke. Alle hardware zat er ook bij (jackson floyd, tuners, nut lock). Elementje gekocht met ingebouwde 5b eq (actief). Nu nog een jack aansluiting en bespannen maar (D-G-C-F-A-D). Kostte me bij elkaar ongeveer 150 euro. Ow, het ding ziet er niet uit (body is beklad met een kwak gele verf en de slagplaat is roze).

Zo'n floyd is wel lastig om in te stellen voor lage stemmingen.

Jax
23 december 2004, 17:12
Zo'n floyd is wel lastig om in te stellen voor lage stemmingen.


Ja, daarom zoek ik echt een vaste brug. Ik zit nog een beetje rond te kijken, maar wat ik al eerder zei, het gaat erg moeilijk worden, aangezien ik had gezegd dat ik de komende tijd niet meer gitaar-achtige aankopen zou doen. :oops:

Davidian
23 december 2004, 17:34
esp heeft niet zulke dure baritones maar zijn ze wel een beetje te pruimen?

xshredx
23 december 2004, 17:47
esp heeft niet zulke dure baritones maar zijn ze wel een beetje te pruimen?
Ik heb er gisteren één getest, en ik vind die wel aardig om op te spelen... maar zul jij dat ook vinden? Beetje lastige vraag om op een forum te beantwoorden. Ik vind die esp's kwalitatief goede gitaren, maar of jij graag op zo'n bariton zult spelen: ga er eens eentje gaan testen in een winkel zou ik zeggen...

Jax
23 december 2004, 18:20
Davidian schreef:
esp heeft niet zulke dure baritones maar zijn ze wel een beetje te pruimen?

Ik heb er gisteren één getest, en ik vind die wel aardig om op te spelen... maar zul jij dat ook vinden? Beetje lastige vraag om op een forum te beantwoorden. Ik vind die esp's kwalitatief goede gitaren, maar of jij graag op zo'n bariton zult spelen: ga er eens eentje gaan testen in een winkel zou ik zeggen...

Maar ik ben er geloof ik achter gekomen dat een baritone niet is voor wat ik wil spelen. Een baritone is toch standaard in b gestemd? Dat is veel te laag voor mij. Drop Db is denk ik wel het laagst dat ik wil.

Davidian
23 december 2004, 18:23
esp heeft niet zulke dure baritones maar zijn ze wel een beetje te pruimen?
Ik heb er gisteren één getest, en ik vind die wel aardig om op te spelen... maar zul jij dat ook vinden? Beetje lastige vraag om op een forum te beantwoorden. Ik vind die esp's kwalitatief goede gitaren, maar of jij graag op zo'n bariton zult spelen: ga er eens eentje gaan testen in een winkel zou ik zeggen...was ik ook van plan maar ze hebben hier geen esp's :-?

AART
23 december 2004, 23:55
SPAM MODE
je kan ook mijn talman kopen natuurlijk, humbuckertje(hotrail) in de brug en je hebt een made in japan backupgitaar voor weinig.
SPAM MODE :)

Jax
24 december 2004, 07:35
SPAM MODE
je kan ook mijn talman kopen natuurlijk, humbuckertje(hotrail) in de brug en je hebt een made in japan backupgitaar voor weinig.
SPAM MODE

Ziet er op zick wel mooi uit, maar ik wil niet echt een tremolo, wel graag twee humbuckers, en een 25.5" scale. En volgens mij heeft de Talman geen van deze drie aspecten. :)

AART
24 december 2004, 14:49
de 25.5" neck heeft ie wel dacht ik. :D

Jax
24 december 2004, 15:33
de 25.5" neck heeft ie wel dacht ik.

Nee, sorry, ik ben bang dat ik niet geinteresseerd ben :)

AART
24 december 2004, 19:33
de 25.5" neck heeft ie wel dacht ik.

Nee, sorry, ik ben bang dat ik niet geinteresseerd ben :)

lol

Jax
24 december 2004, 19:34
Ik vindt de Jackson gitaren wel erg interessant, maar die hebben allen een tremolo. Een model van Jackson waar ik nu naar aan het kijken ben, heeft dus een tremelo, maar met een locking nut. Dmv wat zoekfunctie gebruik ben ik erachter gekomen dat je hiermee de snaren als het ware vastzet in de brug. Zou ik dan gewoon de gitaar in drop Db kunnen stemmen, het vastzetten en een eind wegspelen? En wat als ik dan de laagste snaar nog een noot lager wil? Is dit een probleem? Een Jackson gitaar met 24 frets zou toch wel downtuning aan moeten kunnen?

BlackSun
24 december 2004, 19:45
Een locking nut zet snaren vast bij de topkam..niet bij de brug.

Floyd is gewoon moeilijk af te stellen met lage stemmingen en veel heen en weer getune. Alles kan. Wel lastiger.

SiNiSTRaL
24 december 2004, 20:08
als je een downtune gitaartje zoekt moet je geen floyd erop hebben, tenzij het echt 1 van je eisen aan de betreffende gitaar is, anders is het teveel gedoe met downtunen...

Jax
24 december 2004, 20:36
Ok, das jammer dan. En zou het mogelijk zijn om de Floyd te vervangen met een vaste brug? Dat zal dan wel teveel gaan kosten, hè?

Jax
24 december 2004, 21:01
Shit, echt moeilijker dan ik dacht om een goede tweede gitaar te vinden. Hier nog even de criteria op een rijtje. Ik hoor het graag van je als je nog een gitaar weet, die aan al deze criteria voldoet!

- Onder de 300 euro tweedehands.
- Liefst 2x humbuckers
- 25.5 inch scale
- Liefst 1.68" nutwidth (dus gewoon geen wizardneck ofzo)
- Vaste brug

Dat was het denk ik wel. Als je nog een idee hebt, laat het me dan alsjeblieft weten!

AART
24 december 2004, 22:52
kijk eens naar godin gitaren, als die er zijn onder de 300(2ehands).

schwalbe
24 december 2004, 22:54
kijk eens naar godin gitaren, als die er zijn onder de 300(2ehands).

die zijn shortscale.

AART
24 december 2004, 23:09
kijk eens naar godin gitaren, als die er zijn onder de 300(2ehands).

die zijn shortscale.

is dat zo? jammer :(

AART
24 december 2004, 23:14
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/NDM1TSG.html

is dat niet wat

25.5" hals
hals voelt een beetje als gibson hals(mijn talman wel iig)
H-S-H
fixed bridge


alleen geen 24 frets maar 22...

Jax
25 december 2004, 07:50
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/NDM1TSG.html

is dat niet wat

25.5" hals
hals voelt een beetje als gibson hals(mijn talman wel iig)
H-S-H
fixed bridge


alleen geen 24 frets maar 22...

Op zich is die 22 frets ipv 24 niet echt een probleem, aangezien hij wel gewoon een 25.5"scale heeft. Bedankt voor de tip, ik zal er naar kijken!

EDIT: Wel een beetje prijzig! 589,- bij Musikpruduktiv!

Jax
25 december 2004, 08:12
Ok, ik heb net een mailtje terug van de verkoper van een Jackson gitaar, waar ik wel intresse voor heb. Ik had hem gevraagd in hoeverre zijn gitaar (met tremolo en locking nut) gedowntuned kan worden. Hij zei dat hij een stukje hout onder de tremolo had, waardoor de tremolo buiten werking was, en downtunen geen probleem was. Hij had hem namelijk nu in B staan. Is het waar dat downtunen geen probleem is met zo'n oplossing?

Anders Destium
25 december 2004, 11:06
Inderdaad, dan heb je helemaal geen problemen meer.

Het enige probleem bij een zwevende brug is dat je niet makkelijk van stemming kunt wisselen, niet dat je geen lage stemming aankan. Een Ibanez van mij stond een hele tijd in C, nu in D. Wat je met een floyd of tremolo niet moet doen is vaak veranderen (niet vandaag C, morgen B, dan weer D enz :wink: ). Als hij goed is afgesteld op een bepaalde toonhoogte is er niets aan de hand!

ae
25 december 2004, 12:46
Heb je de dean vendetta 1.0 al afgewezen? Die voldoet toch aan al je eisen?

Jax
25 december 2004, 15:53
Anders, bedankt voor de toelichting!


Heb je de dean vendetta 1.0 al afgewezen? Die voldoet toch aan al je eisen?

Ik had daar al meer over opgezocht, en heb hem nog zeker niet afgekeurd! Ik zit nog een beetje de voor en nadelen van elke gitaar af te wegen.

AART
25 december 2004, 15:55
misschien is de sz van ibanez ook wel wat voor je, voldoet ook aan alle eisen behalve 24 frets, en deze vind je ook veel 2ehands.

Jax
25 december 2004, 16:07
misschien is de sz van ibanez ook wel wat voor je, voldoet ook aan alle eisen behalve 24 frets, en deze vind je ook veel 2ehands.

Tja, maar tweedehands vond ik er al één voor 400 euro, en dat is net boven mijn budget....