PDA

View Full Version : speaker ellende



renevanveen
21 december 2004, 16:13
Misschien kan iemand mij helpen met het volgende probleem;
Speaker is kapot gegaan nadat de versterker van standby werd afgehaald. Er was nog even een uitstervend geluid te horen, geen kraakjes of andere rochelende geluiden.
De speaker doet helemaal niets meer. Hij staat niet vast.
Eventueel nog te repareren?

bert k
21 december 2004, 16:37
Is het echt de speaker, of is de amp dood? (ff testen amp op andere speaker, speaker op andere amp)

renevanveen
21 december 2004, 16:45
uiteraard heb ik de speaker op een andere versterker getest, deed niets.
De versterker waar de speaker in kapot ging functioneert nu even met een andere speaker die helaas niet zo goed klinkt als de originele.

hadv
22 december 2004, 00:16
de 'betere' speaker(JBL, EV, Jensen, ...) kan worden gereconed, maar dan moet je wel zeker zijn dat het de conus is

als je een multimeter kunt bemachtigen kun je kijken of er nog een weerstand (8-16 ohm) aanwezig is. als die er niet is dan is de spoel naar de eeuwige podia & kun je weinig meer doen
is er nog wel een weerstand dan kan het de conus zijn.
druk zachtjes de conus naar beneden, dit moet soepel lopen. loopt-ie aan dan is ie ontwricht, beetje 'masseren' kan helpen, maar er is weinig hoop

afhankelijk van het merk is een conus te vervangen, maar het is vaak ook niet echt goedkoop (arbeidsloon), zelf doen is niet echt een optie als je hier niet bekend mee bent

Al
22 december 2004, 00:28
Speaker is kapot gegaan ...
Eventueel nog te repareren?

Ja. Laten reconen. Meet hem eerst even door om het zeker te weten. Probeer hem met de originele parts te laten reconen

Al

matto
22 december 2004, 13:43
Ik heb ooit een keer op een vrij nieuwe Fender speaker het litze draadje doorgesoldeerd en daarna nooit geenproblemen weer gehad met die speaker. :lol:

bert k
22 december 2004, 14:18
Ja, dat lukt wel, heb ik ook eens gehad. Als het draadje is afgebroken waar het de conus binnengaat is er nog wel wat te prutsen. Maar als de spoel doorgebrand is wordt het reconen.
(Hoewel... Er zat vroeger hier in Rotterdam een vent die op zijn gemak die spoel ging repareren, Wissink was dat geloof ik. Soort speakertovenaar)

renevanveen
22 december 2004, 15:13
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Ik meet helaas geen weerstand meer op de speaker, echt overleden dus? :cry:

matto
22 december 2004, 18:08
Ja, of de aansluitdraden maken geen goed contact.
Meer mogelijkheden zie ik niet. :-(

PeeVee
27 december 2004, 16:28
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Ik meet helaas geen weerstand meer op de speaker, echt overleden dus? :cry:

Meet je geen weerstand (= 0 Ohm) of gebeurt er niets op de meter dus meet je "oneindig hoog"? Ik vermoed dat laatste... Zoals je het beschrijft lijkt het haast wel gelijkspanning op de speaker?

renevanveen
27 december 2004, 20:52
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Ik meet helaas geen weerstand meer op de speaker, echt overleden dus? :cry:

Meet je geen weerstand (= 0 Ohm) of gebeurt er niets op de meter dus meet je "oneindig hoog"? Ik vermoed dat laatste... Zoals je het beschrijft lijkt het haast wel gelijkspanning op de speaker?

Weet even niet meer zeker of ik nou oneindig of 0 ohm meette.
Volgens mij gebeurde er niets op de meter.
Heb de speaker even niet binnen handbereik.
Al spelend heb ik nog met een andere speaker in de desbetreffende versterker (boogie) gelijk en wissel-spanning op de speaker gemeten.
Bij volume toename zag je de wissel (AC)spanning toenemen.
Gelijkstroom gaf de meter niet aan. De versterker lijkt me dus in orde.
Of is het zo dat wanneer je langdurig te hard speelt er ook gelijkstroom (clippen) door de speaker gaat ?
De speaker ging vrijwel onmiddelijk kapot nadat de versterker van standby werd afgehaald . Daarvoor twee sets van een uur probleemloos
gespeeld met de master op '5' en de gain op '7'. Versterker is 50 watt, 4x el84 en de speaker is ( was?) 90 watt. Zou goed moeten gaan lijkt me.