PDA

View Full Version : externe (usb) soundcard



galguitarist
21 december 2004, 10:31
Ik ben op zoek naar een goede externe geluidskaart om in de toekomt gezamelijk met een laptop voor thuisopnamen te gebruiken. Het liefst 24bit en meerdere i/o.
Heb namelijk zelf geen idee wat er zoal te krijgen is...

bert k
21 december 2004, 12:55
Kijk hier maar eens: http://www.feedback.nl/nieuw/producten.php?departments_id=76&producttype=afdeling

Ik heb zelf de Tascam US122, tof doosje!

galguitarist
21 december 2004, 15:33
Heeft iemand misschien wat punten waarop ik moet letten bij het aanschaffen van een dergelijke kaart?
Ik zou graag iets hebben waarmee ik in een programma als Sonar XL (of Cubase e.d.) tegelijkertijd meerdere tracks kan opnemen via verschillende inputs op de kaart (terwijl ik tegelijkertijd natuurlijk de "playback" kan horen).
Dit dan het liefst geheel in 24bit kwaliteit.
Hiervoor zal wel usb 2.0 vereist zijn neem ik aan?
Hoe kun je voor een kaart nagaan of de verschillende inputs tegelijkertijd op te nemen zijn of dat het gewoon verschillende opties om aan te sluiten zijn waarvan er tijdens het opnemen maar één kan worden gebruikt?

Verder iemand nog advies over de specificaties voor het aanschaffen van een laptop. Wat is bij dergelijk gebruik aan te raden?

harrie-beton
21 december 2004, 16:27
met een externe geluidskaart maakt de laptop weinig uit.
Met laptops koop ik nooit "B merken" omdat over een tijdje je nooit onderdelen kunt krijgen en niemand dat ding kan maken.
Dus Fujitsu, Toshiba, Dell, HP of Compaq. Apple zou ik niet doen omdat daar zo weinig software voor is...


Denk wel om:

- een beest 8-) van een harde schijf want muliti-track geluidsbestanden dat gaat hard. Een paar uur een bandje 8 sporen zijn als 12 CD's met data.

-Een DVD brander om de ruwe bestanden efficiënt weg te kunnen zetten. Tegen lage kosten.

Ic3gl0vE
21 december 2004, 23:51
usb geluidskaart is niet zo verstandig, usb 1.0 iig is niet zo snel en dan kun je niet veel tracks tegelijk afspelen, so I've heard... dus je moet firewire of usb2.0 hebben of intern natuurlijk

galguitarist
22 december 2004, 00:19
Ik ging eigenlijk ook voor usb 2.0 of misschien anders idd firewire.

Wat is hiervan op de markt en wat zijn de mogelijkheden?

harrie-beton
22 december 2004, 09:54
ik begrijp dat je nog geen laptop hebt?

op veel nieuwe laptops zit ook firewire dat is echt veel krachtiger dan USB 2.0 vooral als je multitrack wilt.

Betreft je vraag kan ik je pas helpen als je antwoord geeft op deze 2 vragen:

[1] wat is je budget inclusief en exclusief laptop?
[2] wat wil je er mee doen?

bert k
22 december 2004, 09:55
Mijn ervaring is dat USB 1 goed voldoet voor twee sporen opnamen. Wil je meer sporen tegelijk doen, moet je naar USB 2 of Firewire. Er is van alles op de markt, zie de link die ik eerder gaf.

galguitarist
22 december 2004, 12:10
Antwoord op de vragen:

1. Budget ben ik nog mee bezig :) Het punt is dat ik op het moment gebruik maak van een vrij niewe en goede desktop. Ik ga dus eerst de soundcard aanschaffen en deze ook op mijn desktop gebruiken. In de toekomst (een nabije) wil ik echter ook een laptop aanschaffen omdat ik dan mobiel ben. Ik studeer namelijk in Utrecht (waar mijn desktop dan ook staat) maar mijn band zit in Oldenzaal waardoor ik veel heen en weer reis.
2. Ik wil er dus vooral "thuisopnames" mee maken, redelijke demo's, concepten uitwerken, dat soort dingen. En dit dan zowel voor mezelf als met de band (de reden dat ik dus in de toekomst "mobiel" wil zijn).

Meerdere sporen tegelijk opnemen wil ik eigenlik vooral voor het opnemen van drums kunnen. Ben toch voornamelijk van plan om alle instrumenten los van elkaar op te nemen.
Voldoet usb 2.0 dan?
Hoeveel i/o zouden jullie voor dit gebruik aanraden?
Ik ben reeds in het bezit van een redelijke mixer waarmee ik dus mic's en phantoom enzo kan regelen.

bert k
22 december 2004, 13:04
Als je drums wil opnemen moet je minstens 8 inpurs hebben, deze bijvoorbeeld: http://www.feedback.nl/nieuw/productwin.php?producttype=afdeling&id=2149 Dat is gewoon goed. (Wel Firewire trouwens, maar dat zit standaard op alle nieuwe machines)
Als dat te duur wordt kan je ook de drums via de mixer submixen naar 4 sporen, dus snare en kick apart, en de rest netjes in balans in stereo. Dan kan je met 4 inputs toe. Zoals deze: http://www.feedback.nl/nieuw/productwin.php?producttype=afdeling&id=2548

galguitarist
22 december 2004, 15:47
Nou het is dus ook weer niet zo dat ik super professioneel drums wil opnemen, hier ben ik toch niet kundig genoeg voor.
Denk dat ik aan 4 i/o dan echt wel genoeg heb (idd snare en kick appart en dan de rest mooi "verdelen"). Ook kan je in theorie toch van een imput zowel het linker als rechter deel gebruiken zodat je eigenlijk 2 verschillende sporen hebt toch?
Ook heb ik denk ik geen mic preamp en phantoomvoeding op de externe card nodig omdat ik die op mijn mengpaneel zitten (of is er echt een groot voordeel aan dit op de card hebben?).

harrie-beton
22 december 2004, 21:05
Denk dat ik aan 4 i/o dan echt wel genoeg heb (idd snare en kick appart en dan de rest mooi "verdelen").

als je dan studietijd over hebt, doe dan ook een geluidscursus: Als je maar 4 sporen hebt ga je natuurlijk niet 2 verspillen aan twee onderdelen van een drumstel...
Met 4 sporen neem je de zang apart, drums met 1 mic, bas apart en gitaar. Dat mixt fijner hoor. Maar dat komt ook wel als je gaat proberen.

Ik zelf ben arme student geweest: Ik ben wat sceptisch over studenten met nieuwe desktops die een laptop erbij willen. Wat je wel wat dat kost? Waar wil je dat van betalen als je studeert? Maar goed, misschien is een goedkopere portable minidisc beter want laptops in oefenruimtes is niet geweldig hoor. Bier en stof en kou.

galguitarist
22 december 2004, 21:33
1. Zoals ik al eerder heb aangegeven wil ik niet alles tegelijk opnemen, dus kan ik die vier sporen gewoon allen voor de drums gebruiken.

2. Ben geen werkeloze student. Die nieuwe desktop is inmiddels ook ruim 2 jaar oud. Geld heb ik op het moment ook nog niet, maar hard werken en prioriteiten stellen wat betreft de uitgave van geld doet wonderen.

bert k
22 december 2004, 23:18
Denk dat ik aan 4 i/o dan echt wel genoeg heb (idd snare en kick appart en dan de rest mooi "verdelen"). Ook kan je in theorie toch van een imput zowel het linker als rechter deel gebruiken zodat je eigenlijk 2 verschillende sporen hebt toch?.
Ja, dan blijft het nog een beetje betaalbaar. Kastjes met 4 inputs wemelt het van (en niet alleen bij Feedback, dat was alleen maar voor het plaatje :D ) Zoek ook eens op M-audio, die hebben mooi spul.
Ik ben bang dat bij dit soort apparatuur de inputs altijd hartstikke mono zijn... Je kan ze in de mix natuurlijk links of rechts pannen, maar jouw plannetje werkt niet.

Baker
24 december 2004, 10:10
Kijk hier maar eens: http://www.feedback.nl/nieuw/producten.php?departments_id=76&producttype=afdeling

Ik heb zelf de Tascam US122, tof doosje!

Bert,
kun je met die tascam ook 2 sporen tegelijkertijd opnemen?

bert k
24 december 2004, 10:29
Jazeker, geen probleem. Bovendien heeft hij direct monitor, je hoort je opgenomen partijen met lage latency weer terug.

bluegate
24 december 2004, 15:28
Nog een leuk weetje:

Windows ondersteuning van FireWire gaat niet verder dan 400Mbps
USB2 gaat tot 480Mbps, en is dus sneller dan FireWire.

Op Mac gebied ligt dit anders, die ondersteunen FireWire 800Mbps,
daar kan USB2 niet tegenop.

Baker
24 december 2004, 19:46
Jazeker, geen probleem. Bovendien heeft hij direct monitor, je hoort je opgenomen partijen met lage latency weer terug.

lage latency,
wat bedoel je daar precies mee?

bert k
25 december 2004, 04:08
Dat is de vertraging tussen het spelen van de noot en het weergeven door de computer. Hij moet er altijd even over rekenen, dus dan krijg je vertraging. Laag is dan 10 - 15 milliseconden, das wel onhoorbaar.

Brianmayrulezzz
29 december 2004, 17:28
ik zou als ik jou was even het forum van harmony central checken. Daar zijn ongeveer 23498479823 topics hierover.
Je kunt iig kijken naar merken als Edirol (UA-1000 ofzo) of M-audio producten. Volgens mij is het trouwens zo dat steeds meer fabrikanten het nut zien van fire wire en dat gaan gebruiken. Zowel Edirol (de FW-101 dacht ik) als M-Audio hebben verschillende modellen. Je kunt ook nog even kijken op www.soundonsound.com en zoeken naar reviews over usb HD recording systemen.
En als ik jou was zou ik ze ook niet hier in NE kopen, allemaal veel te duur. Kep mijn Edirol DA2496 bijna voor de helft in Duitsland gekocht, binnen 4 dagen had ik 'm binnen en een verzekerde verzending + het verschil in BTW tussen NE en DU was samen 14 euro. Zeker de moeite waard zou ik zeggen!

schizo910
29 december 2004, 18:18
Apple zou ik niet doen omdat daar zo weinig software voor is...
.

Dat hoor ik wel vaker, maar de meeste proffesionele studio's maken gebruik van Macs, hoe verklaar je dat. Het is waar voor de PC is er meer in cirulatie en kun je door uitgebreid sharen makkelijkeraan meer plug-ins en software komen. Maar dat het er niet is voor de Mac is niet waar. De interne klok van een gemiddlede Mac is wel beter dan de gemiddelde PC.
De Mac heeft maar één GROOT nadeel en dat is de prijs, al gaat dat sinds de nieuwe G5 ook de goede kant op...

Azrael
29 december 2004, 18:30
Apple zou ik niet doen omdat daar zo weinig software voor is...
.

Dat hoor ik wel vaker, maar de meeste proffesionele studio's maken gebruik van Macs, hoe verklaar je dat. Het is waar voor de PC is er meer in cirulatie en kun je door uitgebreid sharen makkelijkeraan meer plug-ins en software komen. Maar dat het er niet is voor de Mac is niet waar. De interne klok van een gemiddlede Mac is wel beter dan de gemiddelde PC.
De Mac heeft maar één GROOT nadeel en dat is de prijs, al gaat dat sinds de nieuwe G5 ook de goede kant op...

Mac heeft weinig software illegaal maar de allerbeste audio programma's zijn er vrolijk voor de mac. Je moet ze echter kopen...

En tja........ze zijn duur......veel te duur maar als je het geld hebt.......

bert k
29 december 2004, 21:27
[, maar de meeste proffesionele studio's maken gebruik van Macs, ...
Daar gaat het nou net om, er wordt hier geen pro studio gestart. Macs doen het prima met pro-tools of Logic, maar dat zijn hele grote dure programma's.