PDA

View Full Version : Buizen Biassen?



Set Wenker
20 december 2004, 19:41
Hoi,
Ik heb een tijdje terug een tweedehands Mashall jcm 800 combo gekocht. Ik heb nog nooit eerder een buizen versterker gehad en weet er eigenlijk niet zoveel van. De vorige eigenaar had hem een jaar of vijftien en heeft in die tijd een keer de buizen vervangen. Nadat ik hier gelezen had dat die buizen gebiassed moesten worden mailde ik die gozer om te vragen of hij dat ook gedaan had, maar daar wist hij niets van. Gewoon erin drukken zei hij.

Nou vraag ik me dus af of dit eventueel schadelijke gevolgen voor de versterker gehad kan hebben en zo ja, waar kan ik aan merken dat dit het geval is.

Ik vind het geluid op zich goed klinken, maar ik speelde eerst over een transistor bak met een zoom pedaal ervoor. Daarna vind je iets anders natuurlijk al gauw goed klinken.

doncker
20 december 2004, 20:38
Dat merk je wel als je er nieuwe buizen ingooit en goed laat biassen. Khad het bij mmij peavey eindtrap, na de buizen te laten vervangen klonk hij echt meesterlijk. En de kostprijs was 120 €, en het was elke euro waard.

Mitch
20 december 2004, 20:58
Ik geloof wel dat het tijd wordt voor een FAQ bij dit onderdeel :-?

Anyway, gaan we weer: eindbuizen moeten in de meeste gevallen gebiast worden. Vergelijk het met het afstellen van het stationair toerental van een motorblok. Te hoog is niet goed, maar te laag hebje ook niets aan.
Je versterker geeft een bepaalde ruststroom, die al dan niet overeen kan komen met wat de buizen nodig hebben (geen enkele buis is precies gelijk, vandaar). Je kunt dus mazzel hebben dat het goed overeenkomt, maar als de bias te laag is heb je een flutgeluid en als de bias te hoog ben je binnen no-time van je buizen af. Dat laatste zal wel niet als ze er al een tijd zonder problemen in zitten.
Voortrap buizen (de kleintjes) hoeven niet te worden afgesteld, die kun je zo vervangen.

Set Wenker
21 december 2004, 15:36
Aha bedankt alvast hiervoor.

Maar ik vroeg me eigenlijk af of het schade aan de versterker zelf kan veroorzaken, maar ik concludeer uit de reactie dat het alleen schadelijk voor de buizen zelf kan zijn. Klopt dat?

Negative K3 fan
21 december 2004, 15:50
ja alleen schadelijk voor de buizen zelf!

Set Wenker
21 december 2004, 17:01
Mooi!

Het geluid klinkt als ik gewoon een enkele lead toon speel best goed, maar zogauw als ik power akoorden met drie tonen speel dan is het geluid ineens niet strak meer. Ik neem aan dat de verouderde buizen daar de oorzaak van zijn. Ook heb ik niet echt veel laag in mijn toon zitten.

Ben blij dat het dus niet aan de versterker zelf ligt.

Mitch
21 december 2004, 23:24
Ja, dat klinkt ernstig als ouwe rotbuizen :D

Al
22 december 2004, 00:47
Gewoon erin drukken zei hij.

Nou vraag ik me dus af of dit eventueel schadelijke gevolgen voor de versterker gehad kan hebben



Ja dat kan. Een buis met foute instelling kan het binnen minuten begeven, doorbranden en kortsluiting veroorzaken. Gevolg is dat er een veel te grote stroom loopt en dat vindt je trafo niet zo leuk. Normaal gesproken knalt je zekering er op tijd uit...

--> nieuwe buizen met een slechte instelling klinken niet lekker. Je hebt wellicht geen andere buizen nodig maar is de amp niet lekker ingeregeld .

Al

Set Wenker
3 januari 2005, 15:22
Ik had ook over dit onderwerp ook een emailtje naar een vrij grote muziekwinkel hier in de buurt gestuurd en daarop kreeg ik de volgende reactie.

"Inderdaad, je moet hem laten biassen. Tenminste, dan gaan je buizen langer mee. De buizen hebben we op voorraad maar het biassen kunnen we niet voor je doen. Een groot gedeelte van de klanten vervangen de buizen zonder de bias in te stellen, een groot gedeelte van de versterker kun je ook niet biassen tenzij je de versterker uit elkaar plukt"

Toch een beetje vreemd dat zij hem niet kunnen biassen lijkt me. Of is dat normaal dat een muziekhandel het niet kan? Dit is namelijk geen hobbywinkeltje, maar een vrij grote muziekhandel die zich richt op professionele muzikanten.

Waar zou ik het biassen dan moeten laten doen? Ik woon in Kampen, omgeving Zwolle. Iemand tips?

En die tweede opmerking, over een groot gedeelte van de versterker kun je niet Biassen is ook vreemd. Ze doen het een beetje voorkomen of het eigenlijk bijna niet gedaan wordt en ook niet echt nodig is.

Baker
7 januari 2005, 16:13
welke winkel was dat?

Al
7 januari 2005, 16:28
... (muziekzaak:) "Inderdaad, je moet hem laten biassen. Tenminste, dan gaan je buizen langer mee".

Of zelfs langer als de buizen te koud staan maar dan klinkt de map niet zoals ie zou moeten.


... (muziekzaak:) Een groot gedeelte van de klanten vervangen de buizen zonder de bias in te stellen

Dat is erg stom en de zaak zou moeten adviseren dit ten alle tijden NIET te doen. Je hebt grote kans NIETS aan je nwe buizen te hebbem zo.


... (muziekzaak:) "een groot gedeelte van de versterker kun je ook niet biassen tenzij je de versterker uit elkaar plukt"


Er zijn uitzonderingen waarbij qua montage het lastig is maar in vrijwel alle gevallen is het voor een beetje tech vrij makkelijk


Ze doen het een beetje voorkomen of het eigenlijk bijna niet gedaan wordt en ook niet echt nodig is.

Weinig expertise bij die zaak. Iedere tech zal je zeggen dat biassen nodig is om een amp gegarandeerd goed en zonder risico te laten werken.

Al

AART
7 januari 2005, 16:29
feedback? :D

Antal
7 januari 2005, 16:48
"Inderdaad, je moet hem laten biassen. Tenminste, dan gaan je buizen langer mee. De buizen hebben we op voorraad maar het biassen kunnen we niet voor je doen. Een groot gedeelte van de klanten vervangen de buizen zonder de bias in te stellen, een groot gedeelte van de versterker kun je ook niet biassen tenzij je de versterker uit elkaar plukt"

Dit vind ik dus echt een lulverhaal van die zaak. Biassen van eindbuizen (want daar hebben we het toch over?) is wel belangrijk. Als ze te koud zijn klinkt een amp niet goed, en zijn ze te warm dan slijten je buizen te snel.

En dat een hoop van hun klanten het niet doet dat snap ik wel. Als je geen verstand van zaken hebt dan vertrouw je namelijk op het advies van zo'n winkel. En als die dan dit soort antwoorden geeft :-?

Set Wenker
7 januari 2005, 18:48
Nou wel een beetje raar dus dit. Als ik hier niet op dit forum had gezeten had ik echt niets van buizen geweten dus dan had ik er ook gewoon andere ingedrukt op advies van die gast. (Hoewel ik waarschijnlijk niet eens had geweten dat ze vervangen zouden moeten worden)

De winkel in kwestie is de Big One Music in Zwolle. Dat is de grootste muziekzaak hier in de omgeving en eigenlijk de enige die ik serieus nam. Dat hoef ik dus ook niet meer te doen.

Maar goed, normaal gesproken kun je dit soort dingen dus wel gewoon bij een muziekwinkel laten doen? Dan zou ik dus alleen even op zoek moeten naar een zaak die dat kan. Er zit hier alleen niet zoveel in de buurt. Helemaal naar Feedback reizen is niet echt een optie. Dat zit veel te ver uit de buurt.

En over dat monteerverhaal waar hij mee kwam. Dat sommige versterkers niet uit elkaar te halen zijn. Ik had verteld dat het een marshall combo jcm 800 was. Ik weet niet of deze moeilijk uit elkaar te halen zijn, maar als dit niet zo is: Dan weet hij er dus echt niets van.

groeten Set

Franc
7 januari 2005, 21:30
Misschien had deze figuur er geen zin in, of had je de weekendhulp of zo.

Ken de zaak niet, maar je oordeelt te snel over een hele winkel vanwege de service (of het gebrek daaraan) van 1 persoon.

Ga nog eens terug, zorg dat je een ander treft en vraag het nog eens :-D

Punt
11 januari 2005, 00:30
Biassen doet een muziekwinkel niet zo vaak, ga daarvoor naar een tech