PDA

View Full Version : sz 520 of vendetta 4.0



new J. Satriani
20 december 2004, 18:21
hi ik heb al eens eerder een topic voor een gitaar keuze gemaakt maar nou viel mijn oog op de ibanez sz 520 en de dean vendetta 4.0. ik vind het alletwee erg mooie gitaren met een voorkeur naar de vendetta in het blauw. nu heb ik de zoekfunctie geraadpleegd een ben er achter gekomen dat het voor het geld alletwee goede itaren zijn(klopt dit?). welke is nu de beste? voor bij men boss me 50 en silkroad 25 watt versterker.

JvD.
20 december 2004, 18:33
ik wil zelf heel grag een SZ, vinnik zo mooi. maar egt kennes heb ik er niet van. [ik wilde dit alleen even kwijt]

Ome Henk
20 december 2004, 18:39
welke is nu de beste?
Om er achter te komen of hij voor jou de beste is, zul je ze zelf eerst moeten proberen.

Tenzij je net als ik een gokje neemt :D

Diedo
20 december 2004, 18:40
tja... voor zover ik heb gelezen verschillen de gitaren niet bijster veel van elkaar, alleen heeft de Vendetta neckthrough en 24 frets (en een hele stylish inleg :) ) tegen een setneck en 22 frets (en een kinky, maar voor mij verwarrende, inleg).

ik denk dat je er goed aan doet om deze twee echt naast elkaar te testen.
Ik vond het halsprofiel van de SZ best aardig, maar ik ken dat van de Dean niet...

Ik verwacht niet dat er een met kop en schouders bovenuit zal steken, maar je weet maar nooit... Succes!

new J. Satriani
20 december 2004, 19:06
ja dat is denk ik het beste gewoon proberen. maar een inleg is toch die figuurtjes in de hals of heb ik het nu mis.

Rewind
20 december 2004, 19:40
kopt, bij sz dus dat vlammetjegebeuren, en bij die dean iets van prikkeldraad ofzo geloof ik.

Nrrrk
20 december 2004, 20:16
Ik vind de SZ mooier :)

Hoe ze beide klinken, weet ik helaas niet. Ik ben zelf ook serieus aan het kijken naar een SZ520.

Ritch
20 december 2004, 20:18
SZ!!!! heerlijke gitaar heb er zelf een en bevalt me prima, groot spectrum aan sounds, hals pickup is lekker warm, tussen stand is perfect voor funky dingen slagjes etc. en de brug is een zeer fijne pup om mee te soleren (ietwat scheller als de halspup) De hals gaat lekker snel, laat je niet verwarren door die set-neck > je bereikt zonder problemen de laatste frets. Dat is ook een van de redenen waarom ik hem heb gekocht. Veel succes met het kiezen!

Nrrrk
20 december 2004, 20:27
Steve, welke kleur heb je? Ik vind die Paars/rode errrrrug stoer.

Ritch
20 december 2004, 20:30
Gold amber burst ja, ik heb wel een foto op het forum van em... zoekfunctie en dan moet je zoiets als "draaiknoppen" invoeren want ik had er namelijk laatst nieuwe draaiknoppen op gezet. have fun!

Megadeth
20 december 2004, 20:36
Ik heb zelf een SZ, maar ik prefereer een Vendetta 4.0. Toen de Sz uitkwam bestond de vendetta nog niet, vandaar.

H.Manback
21 december 2004, 00:58
Ik heb de sz520 geprobeerd, en ook een dean hardtail select. Beide gitaren zijn erg goed voor het geld, en ook zonder naar de prijs te kijken zijn het goede gitaren. Uiteraard niet zo goed als 1000+ gitaren, maar je blijft bezig op die manier...

Voor zover ik heb gezien is de vendetta hetzelfde idee als de hardtail select, dus ik neem aan dat ze elkaar niet compleet ontlopen.

Wat ik heb gemerkt is dat de sz een stukje lichter is, en aangezien de sz zelf al niet de lichtste is, kan je opmaken dat de dean een erg degelijk gewicht heeft (zeg maar gerust zwaar). Geluid leek me bij de Dean wat opener, maar dat durf ik niet keihard te zeggen, dus meer een indicatie. En wat de hals betreft... nou de Dean was voor mij veel te dik. Het is echt een flink dikke hals, ik denk dat een Gibson LP even dik of iets dunner is. Weet ik niet 100% zeker, want die dag heb ik geen LP getest, dus da's lastig vergelijken (heb zelf ook geen LP).

Hopelijk heb je nu een beter idee wat het verschil is, en voor de rest, je zal toch zelf moeten gaan testen. Goed de tijd nemen, en staar je vooral niet blind op alleen deze 2 gitaren, misschien kom je er achter dat je een gitaar uit een goedkopere klasse ook goed genoeg vindt, misschien kom je er achter dat de gitaren van rond deze prijs je niet genoeg bevallen. Kortom winkels af gaan, veel spelen, en dan moet je uiteindelijk wel wat vinden.

Ome Henk
21 december 2004, 06:46
Mooi toch 8-)

http://members.home.nl/ht.groen/Muziek/Ibanez%20SZ720FM%20GAB.jpg

Dit is trouwens de SZ720. De SZ520 heeft veel minder inleg.

new J. Satriani
21 december 2004, 08:14
ok jongens bedankt voor de info. elke keer als ik op het forum kom leer ik weer bij. maar ik ga ze gewoon uit proberen.

Ritch
21 december 2004, 19:28
Mooi toch 8-)

http://members.home.nl/ht.groen/Muziek/Ibanez%20SZ720FM%20GAB.jpg

Dit is trouwens de SZ720. De SZ520 heeft veel minder inleg.

IMO te veel versiering

SiNiSTRaL
21 december 2004, 19:30
volgens mij is die vendetta wel een streepje beter (en mooier) dan die ibanez, dus neem gewoon die vendetta :D

Quadrifoglio
22 december 2004, 11:15
http://members.home.nl/ht.groen/Muziek/Ibanez%20SZ720FM%20GAB.jpg

Die inlay maakt het geheel echt kapot ..... mooie gitaar, lelijke hals :(

Neals
22 december 2004, 11:48
Zelf heb ik een SZ320, puur gekocht om de reden dat ik het vlammetjesinleg niet zo bijster mooi vind, en qua specs ontlopen de SZ320 en de SZ520 elkaar nauwelijks.

De SZ is een erg lekker spelende gitaar, en idd, je kan het niet met een 1000+ gitaar gaan vergelijken, maar het komt heel erg in de buurt. Goede bespeelbaarheid, goede sounds, kortom, gewoon een goede gitaar voor het geld, en voor een vergelijkbaar bedrag ben ik niks beters/mooiers tegen gekomen.
Enigste minpunt bij de SZ vind ik de stock neck pups, niet dat ik er veel gebruik van maak, maar hij lakt een beetje aan output.


Dean heb ik echter geen ervaring mee.

john.3001
22 december 2004, 12:02
... en de brug is een zeer fijne pup om mee te soleren (ietwat scheller als de halspup)...

Wanneer is een brug pup niet scheller dan een hals pup (in de omgekeerde wereld ofzo...)? :wink:


... De hals gaat lekker snel, laat je niet verwarren door die set-neck > je bereikt zonder problemen de laatste frets...

Ehm, volgens mij is het ook de bedoeling dat je met een set-neck juist wel de hoge frets bereikt, maar met een bolt-on neck minder...? :wink:

Ritch
22 december 2004, 17:58
bedankt, echt de waardevolste opmerking aan dit topic.. klein kind

Brianmayrulezzz
23 december 2004, 14:21
Hey new J. Satriani!

[show off mode] check mijn nieuwe axe: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=43187 8-) dit model zal je vast wel aanspeken :cool: :wink: [/show off mode]

Baco
23 december 2004, 14:50
Hey new J. Satriani!

[show off mode] check mijn nieuwe axe: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=43187 8-) dit model zal je vast wel aanspeken :cool: :wink: [/show off mode]

Euh, hebben we het hier net niet over een andere prijsklasse? Tenzij dat die Chromeboy maar 400 euro gekost heeft en dat je met de overschot van die vijftigers iets anders gedaan hebt :wink:

Josdevos
23 december 2004, 15:45
Euh, hebben we het hier net niet over een andere prijsklasse? Tenzij dat die Chromeboy maar 400 euro gekost heeft en dat je met de overschot van die vijftigers iets anders gedaan hebt :wink:

Hmmz, weetje, uiteindelijk is die Chromeboy ook maar een IBEENHAD... en verschilt hij essentiel niet van een JS1000...

new J. Satriani
23 december 2004, 19:25
prachtig zoŽn chrome boy maar ik vrees dat hij iets uit me budget ligt :razz: :cry: :razz:

AART
23 december 2004, 20:25
SZ ziet er vetter uit, maar je moet maar ff proberen

Kasper
24 december 2004, 02:27
Heb zelf ook een SZ320, en nog nooit spijt van gehad dat ik hem gekocht heb.

Moest de SZ520 in een iets diepdonkerder kleur van blauw te koop geweest zijn, zou ik voor die gegaan zijn en zou ik nog voorbij die inleg kunnen gekeken hebben.

Bij die SZ720 vind ik die inleg gewoon absurd. Helemaal geen meerwaarde voor de mooie gitaar die het eigenlijk wel is, in tegendeel.

Davidian
24 december 2004, 09:14
wat is eigelijk het grootste verschil tussen de 320 en de 520 want ik wil geen extra geld uitgeven aan iets wat alleen andere inlays heeft :-?

Kasper
24 december 2004, 12:42
wat is eigelijk het grootste verschil tussen de 320 en de 520 want ik wil geen extra geld uitgeven aan iets wat alleen andere inlays heeft :-?

Exact dat eigenlijk :P
520 heeft een Quilted Maple Top en die ene rare inlay. En dit heeft de 320 niet. 320 is zwart met abalone dot inlays.
Verder is er qua houtsoort, afmetingen, bespeelbaarheid, pickups geen verschil.

De Black Berry uitgave die ze 2j geleden niet hadden vind ik er anders ook wel nog redelijk uitzien.
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/pict_big/SZ520QMBB-1A-01.jpg