PDA

View Full Version : Het verhaal van mijn telecaster



Wouter J
20 december 2004, 15:34
In het Engels omdat ik het ook op andere forums wil zetten.

Nicknamed "The floor decoration" by my boss and the "Breadplank" by almost everybody else, my 1998 Tele started life as a normal Squier Affinity tele. Similar to the one pictured, only mine has a rosewood fingerboard.

http://www.squierguitars.com/repository/squier/images/0310202506_product.jpg

A black and white model selected as "winner" from a line up of Squier tele's that I tried out in a shop. It was the standard late ninties model which differs from the current affinity line by having a thicker body and through body stringing.

First modification: New Tuners
The squier affinity range at the time has very crummy tuners, so as soon as I got it home they were pulled off and replaced by black plated Gotoh cast sealed tuners, a decision that proved a right one.

Second modification: Replaced the neck single coil with a Dimarzio red velvet Strat pickup.
To clarify this: I chose this tele because of how it felt, not on how it sounded. Replacing the neck pickup required some routing. But the sounds I got from it were telling me that I was on the right track.

Third modification: Replace the bridge pickup with a Seymour Duncan 59 mini humbucker for teles
I was at this guitarfair where a duncan stand was selling pickups and went through them and came across the "little 59 for teles" and I went "H'mm I wonder if this is something cool." It was the beginning of an ongoing love affair with the Duncan Little 59.

Fourth Modification: Neck humbucker
The little 59 worked wonders in the bridge spot of my tele but it sucked all the power out of the Dimarzio at the neck. I needed to even it out, so I grabbed the router and installed a gold plated humbucker pulled from an Epiphone Les Paul I owned at the time later replaced by a Dimarzio PAF classic.

Fifth modification: STRIP IT!
A practical joke of my friends on my expense got me falling over and a big chip of black paint came off the guitar as it broke my fall. So with a bruised and battered Tele I entered my boss's workshop with the idea of making my black Jean rise like a Fenix. I took her apart, got out the belt sander and stripped the body bare, I ten took the body over the table leveller (a BIG machine meant to level the thickness of a table board, but we're using it to level planks of which we'll use to make bodies from.) and shaved off a couple off Millimeters off the top for what I had in mind. I had seen a picture of Skunk Baxter playing a tele with a body made contrasting dark and light wood and had kept that image in mind. So I began to inlay the top of my tele with thin striped of flamed maple and dark spotted platanus, after doing so I finished the guitar in a matte clear coat and assembled her again.

and that's the way she survives today.
http://www.thomaskinkadechico.com/blazer.jpg

http://alembic.com/club/messages/396/7158.jpg

Does anybody have that picture of Skunk baxter with that striped tele? I can't find it anymore.

Orpheo
20 december 2004, 15:40
moooi!!!! heel mooi!!

en uhm..hoe KLINKT ie nu?? heeft ie nog wel dat echte tele-karakter, of is dat een beetje vervaagd??

Random_hero
20 december 2004, 15:58
Op het hout na is dat onderhand een volwaardige tele geworden zeg maar :P

Lacrymosa
20 december 2004, 16:07
dit ding vraagt echt om zwarte hardware, die chroome brug kan echt niet, maar verder is et wel een cool projectje

Mitch
20 december 2004, 18:56
De eerste Tele die ik er cool vind uitzien met een halshumbucker. Geweldig ! Sommige eerdere projectjes van je zagen er soms wat rommelig uit, maar dit is strak hoor...
Die twee kleuren hout als top staat er ook echt prima bij.
Cool !


Jullie moeten wel wat aan dat collectieve fretboard-staren doen trouwens :razz:

Punt
20 december 2004, 23:00
Ziet er goed uit!
Hoe klinktie?

michielv
21 december 2004, 07:36
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal en meer plaatjes van die SG-met-telehals :D

De Tele vind ik ook wel erg tof, hoewel ik ook wel een beetje bedroefd wordt dat een Squier Afinity met wat TLC wel een goede gitaar wordt. Waarom doen ze dat dan niet direct? Is eigenlijk zonde van het materiaal en de energie die er in de originele gitaar gestoken is

Google heeft trouwens nog niet geholpen aan een plaatje van Skunk Baxter met Tele maar wie weet, als ik het ooit nog tegenkom ;)

Harry
21 december 2004, 09:42
Jullie moeten wel wat aan dat collectieve fretboard-staren doen trouwens :razz:


en die juffrouw mag wel een rokje aan, vanwege te veel broeken op het podium. Ziet er toch niet uit.....

MazeMouse
21 december 2004, 10:41
Jullie moeten wel wat aan dat collectieve fretboard-staren doen trouwens :razz:

Tja, poot op de monitor en dan je fretboard bekijken is niet stoer.
Doe dat dan subtiel :P (met andere woorden, poot op de monitor, hals half in beeld en dan doen alsof je het publiek in staart :P)

bat
21 december 2004, 11:09
De Tele vind ik ook wel erg tof, hoewel ik ook wel een beetje bedroefd wordt dat een Squier Afinity met wat TLC wel een goede gitaar wordt. Waarom doen ze dat dan niet direct? Is eigenlijk zonde van het materiaal en de energie die er in de originele gitaar gestoken is
Omdat die gitaar meteen 2 (of meer) keer zo duur was geweest - dat schiet zijn doel een beetje voorbij als budgetgitaar. Ik zie het positiever: met wat TLC kun je zelfs van een (goed gekozen) budgetgitaar iets moois maken! Een opsteker voor én de originele bouwer van de gitaar en degenen die niet meteen geld hebben voor een betere gitaar.


Tja, poot op de monitor en dan je fretboard bekijken is niet stoer.
Daar let niemand meer op als die meid een rok aan doet ipv een broek en dan haar poot op de monitor zet.

michielv
21 december 2004, 11:19
Omdat die gitaar meteen 2 (of meer) keer zo duur was geweest - dat schiet zijn doel een beetje voorbij als budgetgitaar. Ik zie het positiever: met wat TLC kun je zelfs van een (goed gekozen) budgetgitaar iets moois maken! Een opsteker voor én de originele bouwer van de gitaar en degenen die niet meteen geld hebben voor een betere gitaar.


Heb je gelijk in, dat er met wat kennis van zaken en TLC hoop is voor veel goedkopere instrumenten. Alleen blijft het jammer dat mensen die instrumenten dan toch vaak als "goedkope troep" zullen afdoen omdat er geen "echt merk" op staat. NB: ik weet best dat niet alle goedkope gitaren verklede toppertjes zijn maar de goede instrumenten kun je er vaak alleen uitpikken wanneer je weet waar je op moet letten en dat weten de meeste beginners nou weer net niet..

Maar ik ben nog steeds wel nieuwsgierig naar die SG :D

prs
21 december 2004, 17:00
Wow! fantastisch ding, dat brengt mij ook op ideeen. Echt fantastisch. Heb je nog betere foto's van je tele (zodat je misschien dat gevlamd esdoorn wat beter ziet)?

Echt mooi hoor!!

sash
21 december 2004, 17:17
De eerste Tele die ik er cool vind uitzien met een halshumbucker. Geweldig !



HEY!! :evil:

http://www.virtualvintageguitars.com/privatecollection/pc0010.gif




:wink:

sash
21 december 2004, 17:18
De eerste Tele die ik er cool vind uitzien met een halshumbucker. Geweldig !



HEY!! :evil:

http://www.virtualvintageguitars.com/privatecollection/pc0010.gif




:wink:

MazeMouse
21 december 2004, 20:01
Daar let niemand meer op als die meid een rok aan doet ipv een broek en dan haar poot op de monitor zet.

Nee, maar dan hoort ook gelijk niemand de muziek meer :razz:

vulvasonic
21 december 2004, 20:29
Ja heel gaaf!

Het is het soort afwerking dat ik graag op veel van mijn gitaren zou willen hebben. Ik om altijd weer bij een naturelle afwerking, gecombineerd met een 'schilpad' slagplaatje. Een van mijn strats ziet er ook zo uit (afgezien dan van het streepjespatroon). Ik heb zelfs de little 59's in die gitaren zitten (strat en tele).

Mooi ding!

Mitch
21 december 2004, 23:26
Ach sash, je moet het zo zien: ik heb er nota bene zelf één gehad, Tele met hb bij de hals :D

Ash ketchum
22 december 2004, 21:29
Welkom bij de improve your squier tele club, ik heb ook een qua sound gemodificeerde tele met sd alnico II's en nog wat crap.
Is dat wat van die mini humbuckers ala '59, ik wil nog een scrapstratje inmekaar flansen volgend jaar maar wil niet dat het te zompig gaat klinken zoals bij normale humbuckers? Ik wil nl een enkelspoelsound met ballen, p-90's heb ik al op me sg, maar die storen.

bat
22 december 2004, 21:50
Hmmm, mijn Squier ondergaat binnenkort ook een metamorfose: 2 stuks SD Quarter Pounds.

Mijn eerste idee was ook er P-90's in te zetten, maar in de brug word dat een drama, of ik moet er een humbucker-sized in willen zetten, maar dan nog moet er flink gefreesd worden net als bij de hals. En dat is ie me uiteindelijk allemaal niet waard.

De Quarter Pounds zijn geen P-90's maar ik heb ze nu geprobeerd en het geluid is wel wat ik wil: vetter en iets smeriger dan standaard tele.

Wouter J
25 december 2004, 01:32
Nou jongens om even op jullie vraag terug te komen over hoe dat mijn Tele nu klinkt.

Neem het gegeven dat in de bands waarin ik deze tele heb gebruikt er veel met oversturing gespeeld moest worden had ik aan de Typishe Tele "Twang" dus weinig, de Humbuckers maakten het geluid veel en veel vetter.

Op die foto waarop ik mijn tele live gebruik is te zien dat Gido, de zanger/ slag gitarist van The Worst op een SG speelt en die kwam kwa vetheid en romige over sturing niet eens in de buurt van mijn Tele. Sterker nog: Gido ging op een geven moment aleen maar op de midden positie van zijn Gibson spelen met al het laag uit zijn versterker gedraaid om mij de ruimte te geven het geluid op te vullen tussen hem en Basgitariste Marijke die ook weinig Laag in haar bas geluid had. Ik heb bij The Worst zowat altijd Humbucker gitaren gebruikt en chorus pedalen en een volledig openstaande Reverb op mijn versterker om het algemene geluid van die band vetter te maken. Mijn rol in die band was niet zozeer leadgitarist maar meer geluids tovenaar.

Op dit moment heb ik een setje 012-056 Flatwound snaren op mijn tele zitten en die hebben een prachtig warm en helder geluid. Ik hoef maar de hals humbucker te selecteren en ik kan een prachtig Jazz geluid eruit krijgen.

Over die rare SG die ik in die eerste Foto vastheb. Dat was de gitaar die ik als back up voor mijn tele heb gemaakt. Hij is gemaakt van een stuk tafelblad van Vurenhout met een tweedelige eikenhouten top. Ik heb SG's altijd mooi gevonden maar hatte het feit dat ze vals worden als je ze al oppakt dus ik wou een SG maken die wat steviger aanvoelde dus is de body een stuk dikker dan een Normale SG, de hals heb ik gekocht op een bezoek aan de Vintage beurs in veenendaal, de elementen zijn een Dimarzio DLX humbucker en een Dimarzio Paf Classic bij de hals. Hij heeft gek genoeg een geluid wat zeer veel op dat van mijn tele lijkt, ook al is het kwa set up en constructie een totaal andere gitaar.

Wouter J
25 december 2004, 13:01
Oeps dubbel post

michielv
26 december 2004, 17:14
Geweldig, die SG klinkt echt als de ultieme DHZ gitaar ;)

Zo zie je maar weer, met een beetje weten wat je doet en de juiste spullen kom je een heel eind. Vind het een tof ding, heb je er meer foto's van? :D