PDA

View Full Version : Cliche of niet cliche that's the question



moretel
11 juni 2002, 16:31
Spelers die Cliche's spelen worden altijd snel veroordeeld maar wie speelt ze niet?
We zijn er allemaal mee begonnen en zelfs de grote gitaristen passen ze nog steeds met succes toe.
Cliche's in een nieuw jasje stoppen mag wel, als je het dan maar crossoover noemt.
Ik maak regelmatig gebruik van de bekende rock en blues cliche's. Tijdens improvisaties een goed houvast.

Maar wanneer is een cliche een cliche niet meer en wanneer wordt een bepaald speltype / loopje een cliche genoemd?

Kortom om een cliche te gebruiken :Ik kom er niet uit.

taylor
11 juni 2002, 16:55
er is denk ik niks mis mee om traditionele muziek te maken bv blues of jazz of weet ik veel.

je hebt wel van die gitaristen die opzich best kunnen spelen maar alleen licks van andere dat zegt mij eigenlijk niks je moet toch je eigen ding doen,er is niks mis mee om iets te jatten of naspelen maar dan moet je wel zo doen dat het jou ding wordt niet letterlijk jatten.

dan heb ik nog meer respect voor iemand die met drie (basis )akkoorden 1 leuk eigen compositie maakt.

moretel
12 juni 2002, 12:35
Als ik ontspannen thuis speel of met de eigen band lukt het me wel om vanuit bestaande riffjes e.d. me eigen draai er aan te geven. Maar bij jamsessies gaat het de laatste tijd wel beter maar nog steeds niet top, hangt vaak ook af van de ritme sectie.
Ik sta regelmatig met Marcel Singor (heb jij volgens mij weleens genoemd als beste gitarist)op het podium en nog een paar van die goede gitaristen, het is de kunst om daar dan te spelen wat ik thuis ook kan. Vaak blijf je dan op zeker spelen en af en toe heb je het gevoel, dit is het. Maar leren doe je veel van die jongens.

taylor
14 juni 2002, 20:13
hmm ja als je naast iemand als marcel singer staat te jammen op 1 podium zou ik me ook niet erg lekker voelen :smile:

ik ben trouwens iemand die best kan spelen opzich maar echt goed in jammen(sessie) ben ik ook niet das ook niet erg ik ken wel meer mensen die dat hebben maar in 1 band of in de studio zijn ze gewoon te gek.