PDA

View Full Version : Hoelang shred-technieken per dag oefenen?



Jax
20 december 2004, 15:31
Hee,

Ik ben nu een paar dagen al wat shred-technieken aan het oefenen met wat oefeningen van internet. Het is nog erg onwennig, aangezien ik nu ook mijn pink veel gebruik, terwijl ik dat anders bijna nooit deed. Nu is mijn vraag, hoelang zou ik per dag shred-technieken mogen oefenen. Hoewel het een beetje gek voelt aan mijn pink, heb ik na iets van een half uur geen pijn, ofzo. Maar zou je je pink kunnen overbelasten?

Natuurlijk weet ik dat het goed is om tijdens het oefenen ook af te wisselen met andere stijlen enzo, maar daar heb ik het nu even niet over. Puur fysiek gezien, hoe lang zou ik (als beginner) shred-oefeningen per dag mogen oefenen?

belfrink
20 december 2004, 17:29
Wat jij al zegd, je moet niet doorgaan tot het bittere einde want daar schiet je weinig mee op. Ga gewoon gericht ter werk, pak er wat leuke shred-licks bij en begin langzaam, oefen op techniek en bouw dan langzaam de snelheid op.

Tjah, hoelang moet je dagelijks oefenen, ik denk zelf dat je met 20 min. gericht shredden per dag al behoorlijk ver komt. :)

Succes !!! :wink:

belfrink
20 december 2004, 17:29
Dubbele post. :(

Bigfoot414
20 december 2004, 17:42
Ik denk idd dat je het niet moet gaan forceren, daar wordt het spelen niet leuker op en je vingers zullen je dat ook niet in dank afnemen.
Niet dat ik zo'n shred-expert ben, maar ik kreeg een waardevolle tip van een vriend van mij dat je met 'snel spelen' langzaam moet beginnen.

arno
20 december 2004, 17:43
ik denk dat er niet een vaste tijd voor is. Dat is voor iedereen anders.
Stop in ieder geval direct als je pijn of kramp krijgt.

Daevren
20 december 2004, 18:09
Oefen niet langer dan 20 minuten per ding. Als je langer dan 20 minuten oefend dan leer je nauwelijke meer, of dan leer je zelfs fouten.

Dus een korten overzichtelijke oefening maken, en die dan 20 minuten doen. Daarna iets heel anders oefenen, of wat anders stoppen.

Als je een heel nummer ofzo oefent dan kun je dat natuurlijk wel langer dan 20 minuten doen.

Je kunt ook een oefening zeven keer herhalen. Als er niet elke keer een teken is van progressie dan kun je ook stoppen. Langer doorgaan heeft dan niet veel nut. Eerst even laten bezinken en wat anders doen. Daarna weer herhalen.

Veel korte herhalingen werken veel beter dan een lange periode hetzelfde herhalen. Zo werken de hersenen nu eenmaal.

En als je spanning of stress of pijn of iets in die zin voelt, inderdaad stoppen. Oefen dan op muzikaliteit, zonder instrument. Oefen je hersenen in het algemeen.

Jax
20 december 2004, 20:13
Hartstikke bedankt voor de nuttige reacties! Ik dacht zelf ook ergens tussen de 20 en 30 minuten. Na ongeveer die tijd vind ik het zelf ook eigenlijk wel tijd geworden voor iets anders, dus dat komt goed uit. Nogmaal, dank voor de reacties.

Lacrimosa
20 december 2004, 21:21
Ik denk idd dat je het niet moet gaan forceren, daar wordt het spelen niet leuker op en je vingers zullen je dat ook niet in dank afnemen.
Niet dat ik zo'n shred-expert ben, maar ik kreeg een waardevolle tip van een vriend van mij dat je met 'snel spelen' langzaam moet beginnen.

helemaal mee eens!

Hoelang speel je eigelijk al?(@Jax)

idd, gewoon wat leuke licks er uit pakken en die dan oefenen totdat je er genoeg van begint te krijgen.

Hectometerpaaltje
21 december 2004, 01:51
Je kan 20 minuten per dag oefenen maar wissel dan wel heel veel af.
Hierdoor voorkom je kramp en leer je meer patronen.
En dat je snel moet spelen betekend niet dat je handen zo strak als een bos uien moet staan want dan gaat het alleen maar slechter.

Een warming up is zowiezo belangerijk natuurlijk.

Jax
21 december 2004, 07:10
Hoelang speel je eigelijk al?(@Jax)


Ik speel al ongeveer 1.5 jaar, maar heb in die tijd erg weinig echt geoefend, meer een beetje gepingeld zonder echt vooruitgang te boeken. De laatste maand of twee ben ik begonnen om echt goed te gaan oefenen, en het shredden ben ik nu net een paar dagen geleden mee begonnen.

@hectopaal

Warming-up is zeker belangrijk, dat heb ik vanaf de eerste oefening die ik begon te spelen gemerkt.

sneez0r
21 december 2004, 12:55
Ik zou niet al te lang oefenen, ook al zit je nog niet tegen je fysieke limiet aan. Het menselijke brein heeft geen oneindige concentratieboog, en op een gegeven moment verslapt je aandacht. Daevren noemde twintig minuten, ik zou zelf eerder voor een kwartier gaan per onderdeel.

Nog een aardige oefenmethode trouwens. Speel de eerste keer een oefening één keer, en neem een keer de lengte van die oefening pauze (bijvoorbeeld twee maten). Als het lukt, speel je daarna het geheel twéé keer door, en weer een keer pauze daarna. Etcetera. Na een aantal herhalingen mag je iets langer pauzeren en de metronoom sneller zetten.

Zo kan je ongeveer zien hoe goed je het geheel beheerst, en merk je ook gelijk wanneer je in zit te dutten. Bovendien leg je de focus niet meteen op snelheid, maar correctheid.

master of shred
23 december 2004, 20:14
Ok, mijn specialiteit 8-) :P

Bouw de duur op, ik zou beginnen met 15 minuten per dag, elke dag iets van 2 minuten langer. Als je powertabs heb download dan Steve Vai's 10 hour workout op de powertab site. Goeie oefening.

Thom TK
23 december 2004, 22:54
Oefen niet langer dan 20 minuten per ding. Als je langer dan 20 minuten oefend dan leer je nauwelijke meer, of dan leer je zelfs fouten.

Dus een korten overzichtelijke oefening maken, en die dan 20 minuten doen. Daarna iets heel anders oefenen, of wat anders stoppen.

Als je een heel nummer ofzo oefent dan kun je dat natuurlijk wel langer dan 20 minuten doen.

Je kunt ook een oefening zeven keer herhalen. Als er niet elke keer een teken is van progressie dan kun je ook stoppen. Langer doorgaan heeft dan niet veel nut. Eerst even laten bezinken en wat anders doen. Daarna weer herhalen.

Veel korte herhalingen werken veel beter dan een lange periode hetzelfde herhalen. Zo werken de hersenen nu eenmaal.

En als je spanning of stress of pijn of iets in die zin voelt, inderdaad stoppen. Oefen dan op muzikaliteit, zonder instrument. Oefen je hersenen in het algemeen.

Oke, hier wil ik even wat op ingbrengen: ik oefen op soleren (speed picking) zo ongeveer 1-2 uur per dag, en dan 30-60 minuten achter elkaar.
Als je het voor elkaar krijgt om dat vol te houden (en dan bedoel ik dat je het na een uur nog steeds leuk vind), dan schiet je er echt veel mee op.
Alleen al vanwege het feit dat het opwarmen veel langer duurt dan de meesten denken (toch wel 30 minuten denk ik).
Een paar keer korte oefeningen zij óok erg effectief, maar als je echt een uur achter elkaar shred/speed picking doet, dan weet je ook zeker dat je helemaal opgewarmt bent.

Dus 20 minuten werkt wel, maar ik probeer te zeggen dat je absoluut wel een uur oid kan soleren, mét vooruitgang.

Daevren
24 december 2004, 02:03
Dan ben je een uitzondering. Men heeft hier onderzoek naar gedaan, en naar 20 minuten houdt het bij de gemiddelde persoon op.

Thom TK
24 december 2004, 12:18
Dan ben je een uitzondering. Men heeft hier onderzoek naar gedaan, en naar 20 minuten houdt het bij de gemiddelde persoon op.

no offense hoor, maar is dat ironisch bedoeld? :-D
Ik bedoel...bij mij wekrt het écht door hoor....