PDA

View Full Version : soldeertips gevraagd



pol
20 december 2004, 13:58
Hallo, ik heb tot nu toe nog niks anders gesoldeerd dan speakerkabels en mijn gitaarpickups gesoldeerd.

Welk type soldeerbout heb ik nu nodig als ik weerstanden en condensators op de printplaat van mijn amp wil vervangen ? En welke technieken moet ik hier juist bij gebruiken ?
Iemand tips ? Of weet je een goede site waarin het allemaal duidelijk wordt uitgelegd ?

.ChiefRebelAngel.
20 december 2004, 17:24
bout met niet te veel vermogen, het zijn geen dakgoten maar elektronica, ook geen soldeerpistool..., fijn type soldure van 1mm is zowat standaard...
soldeer ook pas als de bout op temperatuur is, dus niet de bout erop houden voor 5 minuten, comonenten kunnen gemakkelijk oververhit geraken.
is klote om zo uit te leggen eigenlijk..
*om componenten te demonteren, de verbinding verwarmen en de component eruit halen...
*altijd zien dat het soldeersel goed uitvloeit (een blinkende verbing is een goede, een matte een slechte...)

al doende leert men!

pol
20 december 2004, 17:42
ok, ik zal eens wat testen op een oude (kapotte) televisie die hier nog staat , ding is toch al stuk , dus maakt niet uit waar de klodders tin tercht komen :-D

Han S
20 december 2004, 17:54
Je hebt van die mooie kleine soldeerboutjes met een puntige tip, maar mooier is een soldeestation, welke de temperatuur constant houdt.

Inderdaad is het zaak om met een hete bout de verbinding zo snel mogelijk te maken, zodat de electronische componenten niet verhit raken.

Dus, hete bout er op, tin erbij, uitvloeien en weg met dat ding, effe blazen en klaar. De soldeerverbinding moet er uitzien als een klein kegeltje en niet als een klodder.

No big deal, het is net sex, effe oefenen helpt en dan gaat het vanzelf. :D

dejohan
20 december 2004, 18:27
Hoe repareer je trouwens 'cold solder joints"?

pol
20 december 2004, 18:29
lossolderen en opnieuw beginnen

dejohan
20 december 2004, 18:46
Das kut.

dejohan
20 december 2004, 18:49
ok, ik zal eens wat testen op een oude (kapotte) televisie die hier nog staat , ding is toch al stuk , dus maakt niet uit waar de klodders tin tercht komen :-D

Ik heb altijd gehoord dat in TV's ook zware condensators zitten, en dat er dus ook serieuse voltages in kunnen huizen ook al steekt ie allang niet meer in de stekker!!! Ik zou dus maar voorzichtig zijn en hem voor de zekerheid eerst ontladen!!!!!!

birt
20 december 2004, 19:51
ok, ik zal eens wat testen op een oude (kapotte) televisie die hier nog staat , ding is toch al stuk , dus maakt niet uit waar de klodders tin tercht komen :-D

Ik heb altijd gehoord dat in TV's ook zware condensators zitten, en dat er dus ook serieuse voltages in kunnen huizen ook al steekt ie allang niet meer in de stekker!!! Ik zou dus maar voorzichtig zijn en hem voor de zekerheid eerst ontladen!!!!!!

idd, de lading die op een beeldbuis blijft zitten gaat wel tot een aantal kilovolt, opletten dus!!

birt
20 december 2004, 20:00
Dus, hete bout er op, tin erbij, uitvloeien en weg met dat ding, effe blazen en klaar. De soldeerverbinding moet er uitzien als een klein kegeltje en niet als een klodder.

No big deal, het is net sex, effe oefenen helpt en dan gaat het vanzelf. :D

ik ga je even verbeteren/aanvullen:

de draad die je wil vastzetten (of dit nu van een condensator of iets anders is) eerst vertinnen (als je 2 draden aan elkaar zet ze eerst beide vertinnen) door je bout er tegen te houden en meteen ook wat soldeer dat bijna meteen zou moeten uitvloeien.

het is namelijk zo dat in een heeeel dun laagje rond de draad het soldeer een legering vormt met het koper, dit zorgt ervoor dat je solderverbinding goed is en niet "plakt".

na het vertinnen de componenten op hun plaats houden en heel eventjes opwarmen. zeker niet bewegen en liefst niet blazen (anders krijg je soldeer dat ongelijk stolt waardoor de verbinding meer elektrische weerstand krijgt, een koude verbinding heet dit)

bij componenten die niet goed tegen de hitte kunnen hou je de 'beentjes' vast met een pincet waardoor de warmte grotendeels naar je pincet gaat.

dus 2 regels:
solderen is niet plakken of metselen
weinig soldeer is genoeg soldeer (dus niet "the bigger the blob the better the job")

:wink:

hadv
20 december 2004, 22:14
en een boutje van max 15 watt, mijn advies: neem een ersa
als je het wilt/kan betalen idd een soldeerstation
en een longlife stift

birt
20 december 2004, 23:27
en een boutje van max 15 watt, mijn advies: neem een ersa
als je het wilt/kan betalen idd een soldeerstation
en een longlife stift

ik zou niet zeggen max 15watt, eerder tussen 15 en 25 watt zodat je met diezelfde bout ook kabel kan solderen. gewoon veel oefenen zodat je de componenten niet te lang verhit

Wormaap
20 december 2004, 23:27
Nu kan het aan mij liggen, maar mij is altijd verteld dat je soldeerverbinding juist dof moet worden, en't juist fout is als'ie blijft glanzen o_O
Wie helpt mij (liefst met bronvermelding) uit de brand?

birt
20 december 2004, 23:29
Nu kan het aan mij liggen, maar mij is altijd verteld dat je soldeerverbinding juist dof moet worden, en't juist fout is als'ie blijft glanzen o_O
Wie helpt mij (liefst met bronvermelding) uit de brand?
moet glanzend zijn
bron: les op school, lesdocumenten staan online maar je hebt er een paswoord voor nodig dus dat kan ik hier niet posten

Wormaap
20 december 2004, 23:35
'K heb het even opgezocht, en jullie hebben IDD gelijk :P
Als ik m'n soldeerstationnetje voor kerstmis gekregen heb (Ersa station met'n 25W en 6w bout erbij) ga ik dan maar eens de soldeerverbindingen in m'n Model 6 nalopen, want die zijn allemaal dof :-?

Hectometerpaaltje
21 december 2004, 02:02
Ik zou niet met me soldeerboutje gaan prutten als het niet nodig is alleen om een paar doffe verbindingkjes te laten glimmen.

Als het is het goed, misschien is de buitenkant gewoon aangetast door tijd en temperatuur. (Ik ben geen tin expert maar kan het me best indenken)

Phyrexian
21 december 2004, 09:36
No big deal, het is net sex, effe oefenen helpt en dan gaat het vanzelf. :D

Wat als je geen ervaring hebt met sex?? :-D :-D :-D :-D :-D :wink: :wink: :wink: :wink:

Han S
21 december 2004, 12:14
No big deal, het is net sex, effe oefenen helpt en dan gaat het vanzelf. :D

Wat als je geen ervaring hebt met sex?? :-D :-D :-D :-D :-D :wink: :wink: :wink: :wink:

Dan zul je toch ergens moeten beginnen, niet over nadenken, gewoon de natuur z'n gang laten gaan.

En lief zijn voor de dame, respect helpt ook vaak! :razz:

Speeddemon
21 december 2004, 12:29
Ik weet niet hoe jullie sex is, maar mijn sex is NIET zoals ik soldeer!

Solderen is voor mij: d'r op, d'r tegen, d'r af en zo snel mogelijk. :wink:

Oh, en echte mannen gebruiken een 40W bout. 8-) :D

Wormaap
21 december 2004, 15:01
Ik zou niet met me soldeerboutje gaan prutten als het niet nodig is alleen om een paar doffe verbindingkjes te laten glimmen.

Als het is het goed, misschien is de buitenkant gewoon aangetast door tijd en temperatuur. (Ik ben geen tin expert maar kan het me best indenken)
Toen ik m'n nieuwe element erin heb gezet, zijn alle verbindingen dof geworden. En nu ben ik paranoïde genoeg om te denken dat misschien een deel van de brom die ik met m'n 6 heb daardoor komt :P

Phyrexian
21 december 2004, 15:54
Ik weet niet hoe jullie sex is, maar mijn sex is NIET zoals ik soldeer!

Solderen is voor mij: d'r op, d'r tegen, d'r af en zo snel mogelijk. :wink:

Niks mis met een vluggertje, toch? :razz:

Han S
21 december 2004, 18:56
Soldeerverbindingen worden op termijn allemaal dof, niets van aantrekken, tin oxideert gewoon. ik heb in mijn vroegere carriere wel honderden kilo's tin weggesoldeerd, zinken dakgoten, gas en waterleidingen, multikabels, solderen.............jesus, man.

Kocht ik een mengtafel, zitten er 16 Edac multiconnectors op met elk 56 pinnetjes, moest ik effe een berg kabels solderen, ben ik weken mee bezig geweest. Heb ik die mengtafel aangesloten, heb ik een berg storingen omdat ze hem achter in een vrachtauto uit Wenen hebben meegenomen, hobbel hobbel. Zijn er een zootje solderingen op de moederborden losgebroken.

Dus alles uit elkaar en vele honderden solderingen opnieuw doen, loupe op je rechteroog en knetteren maar.

Ik wil effe niet meer solderen hoor.

Squier4ever
21 december 2004, 20:46
pol schreef:
ok, ik zal eens wat testen op een oude (kapotte) televisie die hier nog staat , ding is toch al stuk , dus maakt niet uit waar de klodders tin tercht komen icon_biggergrin.gif


als het een hele ouwe tv is al helemaal niet doen!
mijn leraar is daar bijna door gekilled, er zit nl een vacuüm beeldbuis in, als je die doorbrandt dan barst de hele tv uit elkaar[/quote]

Han S
21 december 2004, 21:01
Hij barst meer in elkaar, imploderen noemen ze dat, maar de knal is net zo hard.

birt
21 december 2004, 21:10
Ik weet niet hoe jullie sex is, maar mijn sex is NIET zoals ik soldeer!

Solderen is voor mij: d'r op, d'r tegen, d'r af en zo snel mogelijk. :wink:

Oh, en echte mannen gebruiken een 40W bout. 8-) :D

45 of meer, daar kan je makkelijker een sigaret mee aansteken :D

Negative K3 fan
21 december 2004, 22:28
pol schreef:
ok, ik zal eens wat testen op een oude (kapotte) televisie die hier nog staat , ding is toch al stuk , dus maakt niet uit waar de klodders tin tercht komen icon_biggergrin.gif


als het een hele ouwe tv is al helemaal niet doen!
mijn leraar is daar bijna door gekilled, er zit nl een vacuüm beeldbuis in, als je die doorbrandt dan barst de hele tv uit elkaar[/quote]

lol wel geinig, maar altijd oppassen voor de caps als je in tvs ouwehoert!

hadv
22 december 2004, 00:08
45 of meer, daar kan je makkelijker een sigaret mee aansteken :D

je kunt ook een lasapparaat gebruiken, of een bunsenbrander, of een vlammenwerper

maar serieus, ook mijn kabels soldeer ik met mijn kleine boutje
alleen als ik haast heb pak ik een 30 watt bout, maar die heeft meer tijd nodig om op te warmen, same difference/kif kif

ik blijf er bij, voor ECHTE electronica niet meer dan 15 watt

en over dof of glimmend soldeer: als je net hebt gesoldeerd en het is niet glimmend heb je echt een slechte verbinding. na een jaar ofzo is alles dof vanwege de oxydering, dat is niet erg

Wormaap
22 december 2004, 14:48
^^^Bij mij zijn de verbindingen dus meteen dof geworden :(

Edit: Het setje wat ik besteld heb is vandaag binnen gekomen: www.conrad.nl en zoeken op '830160'
Is't wat? :P

Speeddemon
22 december 2004, 16:56
^^^Bij mij zijn de verbindingen dus meteen dof geworden :(

Edit: Het setje wat ik besteld heb is vandaag binnen gekomen: www.conrad.nl en zoeken op '830160'
Is't wat? :P
op zich wel, maar ik vind de Soldeerbout zelf (12W) wat zwak.

Check anders 823969
die ziet er nog eens cooler uit ooK!

Ik heb zelf de 40W losse Ersa soldeerbout. (828220) Erg fijn, wel 2 min. opstarttijd. Maar in die tijd ga ik meestal m'n sponsjes nat maken. :)

matto
22 december 2004, 18:50
Hoe repareer je trouwens 'cold solder joints"?

simpel: opnieuw verhitten beetje harskern soldeer erbij klaar! :P

matto
22 december 2004, 18:52
dubbel

matto
22 december 2004, 18:54
Soldeerverbindingen worden op termijn allemaal dof, niets van aantrekken, tin oxideert gewoon. ik heb in mijn vroegere carriere wel honderden kilo's tin weggesoldeerd, zinken dakgoten, gas en waterleidingen, multikabels, solderen.............jesus, man.

Kocht ik een mengtafel, zitten er 16 Edac multiconnectors op met elk 56 pinnetjes, moest ik effe een berg kabels solderen, ben ik weken mee bezig geweest. Heb ik die mengtafel aangesloten, heb ik een berg storingen omdat ze hem achter in een vrachtauto uit Wenen hebben meegenomen, hobbel hobbel. Zijn er een zootje solderingen op de moederborden losgebroken.

Dus alles uit elkaar en vele honderden solderingen opnieuw doen, loupe op je rechteroog en knetteren maar.

Ik wil effe niet meer solderen hoor.

OK!!! dat zijn de echte, zeker ook wel last van een S 39 tick? :-D

birt
22 december 2004, 20:05
45 of meer, daar kan je makkelijker een sigaret mee aansteken :D

je kunt ook een lasapparaat gebruiken, of een bunsenbrander, of een vlammenwerper

maar serieus, ook mijn kabels soldeer ik met mijn kleine boutje
alleen als ik haast heb pak ik een 30 watt bout, maar die heeft meer tijd nodig om op te warmen, same difference/kif kif

ik blijf er bij, voor ECHTE electronica niet meer dan 15 watt

en over dof of glimmend soldeer: als je net hebt gesoldeerd en het is niet glimmend heb je echt een slechte verbinding. na een jaar ofzo is alles dof vanwege de oxydering, dat is niet erg

voor de duidelijkheid: ik heb zelf een 25watt Weller en ik rook niet :D

hadv
22 december 2004, 23:07
voor de duidelijkheid: ik heb zelf een 25watt Weller en ik rook niet :D

had ik toch al begrepen :wink: :wink: :wink:

Speeddemon
23 december 2004, 00:33
45 of meer, daar kan je makkelijker een sigaret mee aansteken :D

je kunt ook een lasapparaat gebruiken, of een bunsenbrander, of een vlammenwerper

maar serieus, ook mijn kabels soldeer ik met mijn kleine boutje
alleen als ik haast heb pak ik een 30 watt bout, maar die heeft meer tijd nodig om op te warmen, same difference/kif kif

ik blijf er bij, voor ECHTE electronica niet meer dan 15 watt

en over dof of glimmend soldeer: als je net hebt gesoldeerd en het is niet glimmend heb je echt een slechte verbinding. na een jaar ofzo is alles dof vanwege de oxydering, dat is niet erg

voor de duidelijkheid: ik heb zelf een 25watt Weller en ik rook niet :D
ik dus 40W Ersa en rook ook niet. :wink:

Wormaap
23 december 2004, 19:17
@Speeddemon: Ik denk dat er ergens iets fout gegaan is. Het set dat ik by now binnen heb bestaat nl. uit een station met een 6W en een 25W bout (Ersa dus) dus ik vraag me af wat jij gezien hebt met 12W...

Dirk_Hendrik
23 december 2004, 22:01
OK!!! dat zijn de echte, zeker ook wel last van een S 39 tick? :-D

hey!!!!
Ik had een lekker avondje. Begin jij vieze taal uit te braken!