PDA

View Full Version : leslie



matto
20 december 2004, 08:59
Kan een Leslie orgelversterker met 6550 eindbuizen op een redelijke manier aangepast worden op 6L6 buizen?

Negative K3 fan
20 december 2004, 15:22
tuurlijk! geen probleem, volgens mij slechts een kwestie van biassen en misschien de schermrooster weerstanden (??)

matto
20 december 2004, 19:45
Heeft zo'n 6550 niet veel meer vermogen in de voeding nodig dan?
Ik bedoel er hoeven dus geen andere, zwaardere trafos in?
Als ik een beetje in de datasheets ga zitten snuffelen dan zie ik dat een 6550 veel meer vermogen kan leveren dan een 6L6.
Dat de versterker 50 of 60 W kan leveren i.p.v 70 of 80 dat lijkt me niet een echt probleem.
Nog tips waar ik op moet letten? voor dat ik een paar anodeblikken over de werkbank zie stuiteren. :D

Mr.Jay
20 december 2004, 20:19
Kan een Leslie orgelversterker met 6550 eindbuizen op een redelijke manier aangepast worden op 6L6 buizen?

Is die niet cathodebiased ?

JaY

Negative K3 fan
20 december 2004, 20:26
als er nu 6550s inzitten ga je met 6l6en dus achteruit kwa vermogen dus dat trekt ie zat.

matto
21 december 2004, 07:18
Kan een Leslie orgelversterker met 6550 eindbuizen op een redelijke manier aangepast worden op 6L6 buizen?

Is die niet cathodebiased ?

JaY

Ik heb er nog niet ingekeken, maar onze plaatselijke Hammond organist heeft me gevraagd of we zo iets zouden kunnen doen :lol:
Naar het schema ben ik nog op zoek.

Mr.Jay
21 december 2004, 11:45
Kan een Leslie orgelversterker met 6550 eindbuizen op een redelijke manier aangepast worden op 6L6 buizen?

Is die niet cathodebiased ?

JaY

Ik heb er nog niet ingekeken, maar onze plaatselijke Hammond organist heeft me gevraagd of we zo iets zouden kunnen doen :lol:
Naar het schema ben ik nog op zoek.

Waarom eigenlijk, dat ding is hooguit 40W.
Wat voor type Hammond is het ? Er zijn er met een instelpotje om de inputgain te regelen> daar kun je véél mee.
JaY

Al
22 december 2004, 00:32
Kan een Leslie orgelversterker met 6550 eindbuizen op een redelijke manier aangepast worden op 6L6 buizen?

yesss

Gewoon inprikken en opnieuw biasen. Het impedantieverschil is binnen de perken.

Al

matto
22 december 2004, 08:31
Waarom eigenlijk, dat ding is hooguit 40W.
Wat voor type Hammond is het ? Er zijn er met een instelpotje om de inputgain te regelen> daar kun je véél mee.
Jay


De reden is dat onze organist graag met nos buizen werkt en van 6L6 schijnt er meer te koop te zijn
er zitten twee kipekopknoppen op het chassis een daarvan regelt iderdaad het volume de andere knop weet ik nog niet.
Ik ga het advies van Al opvolgen en gewoon 2 x 6L6 erin en biasen.
:roll:

Mr.Jay
22 december 2004, 09:49
De reden is dat onze organist graag met nos buizen werkt en van 6L6 schijnt er meer te koop te zijn

Vriend van me heeft laatst zijn Leslie nog laten reviseren, 6550's geen enkel punt. Zijn veel robuuster en gaan veel langer mee dan de 6L6 in de leslie.



er zitten twee kipekopknoppen op het chassis een daarvan regelt iderdaad het volume de andere knop weet ik nog niet.
Ik ga het advies van Al opvolgen en gewoon 2 x 6L6 erin en biasen.
:roll:

als je nog niet eens weet waar die knoppen voor ( is de imp.schakelaar voor de output ) zou ik toch eerst es het schema raadplegen alvorens te gaan biassen.

JaY

matto
22 december 2004, 13:32
Dat was ik ook van plan!
Sterker nog ik heb de versterker nog niet eens echt van dichtbij bekeken.
Maar die zal technisch gesproken toch niet echt veel ingewikkelder dan een Fender zijn toch? :P

Al
23 december 2004, 20:37
Maar die zal technisch gesproken toch niet echt veel ingewikkelder dan een Fender zijn toch? :P

Klopt --> koekie! Voor de zekerheid even plaatspanning checken.

Al

matto
23 december 2004, 20:55
OK! bedankt :P