PDA

View Full Version : Buizen en plank?



Chroxy
19 december 2004, 22:12
afgelopen zomer heb ik een jcm 800 combo gekocht van een forumlid.. ik ben dr supertevreden mee.. maar toch weer een aantal vraagjes..

normaal zit er een soort van plank achter de buizen, ik denk om buizen te beschermen oid.. deze ontbreekt bij mij.. nu wil ik er een nieuwe tegenaan schroeven.. maar wat voor een effect heeft dit? Wordt mn geluid anders (een dicht cabinet klinkt toch anders als ene open cabinet?) en moet ik misschien een speciaal soort hout gebruiken..? of kan ik het net zo goed zo laten als het is..?

Verder heb ik in november een epiphone les paul gekocht.. iets heel anders als mn squier showmaster en mijn geluid is ook veel zwaarder.. Vanwege dit heb ik op laag volume (mastser op 6,5 en preamp op 4) een soort van modderig geluid (iets waar ik in het begin al last van had, maar na wat draaien met knoppen etc was het weg met mn squier)..

nu dacht ik dat dit ook aan mn buizen kan liggen.. deze wil ik dus vernieuwen.. ik weet dat eindversterker buizen gebiassed moeten worden en wilde dus alles overlaten aan een expert, maar vanwege de hoge kosten duw ik de voorversterkerbuizen er zelf in en laat ik de eindversterker buizen aan de expert over.. dit kan toch?

momenteel zitten er ecc83 in van een onbekend merk (er stond G2JF2 bij) en el34's van een merk dat begint met PN, de rest was niet te lezen..
zijn deze buizen iets en hebben jullie missschien tips voor me op buizengebied? De gain is mer als genoeg, maar ik hoop dat op een wat lager volume dat licht modderig geluid wat weggaat..