PDA

View Full Version : Floyd Rose tremelo inbouwen...



wille525
19 december 2004, 21:47
Ik zit er over te denken om een Floyd Rose te laten monteren op mijn reserve strat. Op mijn ene gitaar heb ik een Kahler waar ik heel tevreden mee ben, maar aangezien er volgens mij geen reserve-onderdelen meer beschikbaar van zijn moet ik voor mijn reserve gitaar kiezen voor een ander type. Kan iemand mij het verschil vertellen tussen een Schaller en Gotoh tremelo. Beide zijn afkomstig van Floyd Rose, alleen is de Schaller een stuk duurder, waarom? Weet iemand daarnaast hoeveel het inbouwen kost van deze tremelo? Moet ik daarnaast mijn strat nog aan laten passen (uitvijlen e.d.).

michielv
20 december 2004, 08:02
Schaller en Gotoh zijn allebei merken die de tremolo ontworpen door Floyd Rose in licentie bouwen. Floyd Rose maakt zelf ook nog tremolo's, daar staat echter geen Gotoh of Schaller op ;). Zowel Schaller als Goth zijn erg goede merken, Gotoh is Japans, Schaller is Duits.

Als er een vintage tremolo op je strat zit wordt er een deel van de body uitgefreesd. Wat het precies kost weet ik niet maar een 15 jaar geleden heb ik eens gevraagd naar de kosten en dat was toch wel een paar honderd gulden. Persoonlijk zou ik eerder overwegen een body met Floyd Rose routing aan te schaffen. Mocht het niet bevallen (of je gaat de gitaar verkopen aan iemand die wat meer van de vintage trems is, installeren van een Floyd/Kahler is voor veel mensen een doodzonde :D ) kun je je oude strat body weer terugmonteren.

Overigens moet je bij een Floyd ook een toplock laten aanbrengen (anders gaat het effect van double locking een beetje verloren), er wordt dus ook in je hals geboord & gefreesd. :(