PDA

View Full Version : Een Floyd Rose laten monteren op mijn Fender stratocaster



wille525
19 december 2004, 21:45
Ik zit er over te denken om een Floyd Rose te laten monteren op mijn reserve strat. Op mijn ene gitaar heb ik een Kahler waar ik heel tevreden mee ben, maar aangezien er volgens mij geen reserve-onderdelen meer beschikbaar van zijn moet ik voor mijn reserve gitaar kiezen voor een ander type. Kan iemand mij het verschil vertellen tussen een Schaller en Gotoh tremelo. Beide zijn afkomstig van Floyd Rose, alleen is de Schaller een stuk duurder, waarom? Weet iemand daarnaast hoeveel het inbouwen kost van deze tremelo? Moet ik daarnaast mijn strat nog aan laten passen (uitvijlen e.d.).

Wormaap
19 december 2004, 22:04
Schaller is de maker van de beste Floyd Rose kopie, en ook van de originele FR bruggen.
Gotoh maakt een kopie van de FR, die ook zeker niet slecht schijnt te zijn.
Wat je zegt 'ze komen beiden van FR' is dus niet waar, het zijn wel beiden bruggen die volgens het FR principe gebouwd zijn.

En een Kahler is een brug waar als het goed is nooit iets aan gaat komen, hoogstens aan de knife-bolts (op de zwevende bruggen) maar die zijn zelfs tegenwoordig nog redelijk vervangbaar.
En vanaf 2005 is Kahler weer back in action :-D

Orpheo
20 december 2004, 02:06
ja, je zult je strat moeten laten aanpassen, i.e.: laten infrezen. een floyd-achtige trem heeft meer ruimte nodig dan een fender vintage style trem (krijg nu vast een hoop fender-liefhebbers over me heen: DAT IS NIET DE ECHTE NAAM, SORRY, maar ik weet de echte naam niet)

let wel, het zorgt ervoor dat je gitaar opeens een HEEEL stuk minder waard is!!! zeg maar rustig, 1/3 van de nieuwprijs ofzo? (las ik ergens :razz: )

kweenie hoeveel t gaat kosten, dat aanpassen. wat ik WEL weet, is dan een SD hotrail ongeveer, als import-prijs, 120 euro kost. wellicht is ie ergens goedkoper. dan moet je dat laten inbouwen bij een bouwer (ik neem dat ff aan, ik denknie dat je zelf in je fender strat gaat zitten boren/schuren/frezen), daar kan je dan soms ook nog wel s 120 euro voor kwijt zijn.

naja, reken maar uit, zou ik zeggen!!


of heeft iemand anders andere prijzen?

LET WEL!!! ik ga hier uit van maximumprijzen, heb je ongeveer een idee hoeveel t max. kan gaan kosten (dat van de bouwer is maar een schatting, dont kill me on that)

caelin
20 december 2004, 22:56
hmm

volgens mij kan de shaller er erg goed bovenop staan (op de body )
dus waar moet je dan frezen ?????
het is toch geen low profile ?
en de bussen kan je er makkelijk zelf inboren volgens mijn gitaar-maker
(dick dijkman)

Orpheo
20 december 2004, 23:20
hmm

volgens mij kan de shaller er erg goed bovenop staan (op de body )
dus waar moet je dan frezen ?????
het is toch geen low profile ?
en de bussen kan je er makkelijk zelf inboren volgens mijn gitaar-maker
(dick dijkman)

tis wel low profile. ik heb een schaller, en die is behoooorlijk laag hoor!!:D

en eigenlijk, zover ik weet, heeft iedere floyd-achtige trem een extra ruimte nodig,omdat ie niet alleen naar voren kan, maar ook naar achteren kan kantelen, in tegenstelling tot een vintage trem (en volgens mij ook bigsby's)

kokeleko
21 december 2004, 10:03
Je kan em als je je nek ff tilt naar voren idd op de body laten zweven, maarrrrrr, je mot wel frezen om de ingang van je trempook kwijt te kunnen.

frekie
21 december 2004, 11:59
Ik heb wel eens gespeeld op een Strat met een Wilkinson trem, klonk strak moet ik zeggen en bleef goed op stemming. Heb je geen locknut voor nodig. Ik weet niet of je de uitfrezing in de body ook groter moet maken.

bert k
21 december 2004, 12:48
Een Wilkinson of een Hipshot (is ongeveer hetzelfde) is een prima trem, en hij past op een standaard Strat, maar hij gaat niet half zo diep als een FR. (Ik kan het weten, ik heb allebei...) Dus het hangt er vanaf hoe je je trem wilt gaan gebruiken.