PDA

View Full Version : JAZZ!



Nocki
11 juni 2002, 11:31
hoi ik speel normaal gesproken altijd rock/metal en ook clean maar luister nu veel naar traditionele jazz (duke ellington enzo...)
als ik dit probeer na te spelen heb ik opeens veel meer theorie nodig (toonladders enzo)
wie luisterd er nog meer naar jazz???
en speel je dat dan ook of luister je er alleen maar naar.
kan je er wat mee?

Nocki

Dirk_Hendrik
11 juni 2002, 11:57
Speel je dat dan ook, Ja, hoewel het niet mijn sterkste punt is.

Waar luister ik naar. Ten eerste vrij weinig naar gitaristen. Jazz heeft goeie gitaristen voortgebracht maar is daar niet groot mee geworden (de gitaar was te zacht remember). Waarnaar wel.. even wat voorkeuren: Michael Brecker, Chick Corea, Miles (miles en miles enz enz), Oscar Peterson, Marcus Miller, Dave Weckl, en nog meer dus

Pickslide
11 juni 2002, 14:14
Je moet es naar Dave Brubeck luisteren is ook zwaar relaxed.
Moet je ff take 5 luisteren



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pickslide op 2002-06-11 13:15 ]</font>

moretel
11 juni 2002, 15:58
wie luisterd er nog meer naar jazz???
en speel je dat dan ook of luister je er alleen maar naar.
kan je er wat mee?
Nocki

Ik luister niet zoveel naar Jazz en ben meer Rock /Blues ingesteld. Ik ben wel een tijdje geleden gestart met een boekje Jazz voor de rockgitarist. Theorie omhelst dan vooral de accoorden en inversies en arpeggio's. Erg leuk om te spelen zijn van die Blues schema's maar dan op een jazz manier aangepakt. Veel 9 accorden etc. Is erg goed voor ontwikkeling van accoorden spel. Ook je improvisatie vermogen verbeterd snel. En als je echt oud wordt kan je met Jazz nog alle kanten op :smile:

Ic3gl0vE
14 juni 2002, 01:14
ik denk dat ik na de zomervakantie ga proberen om jazz te gaan spelen op toetsen (keyboard, piano, vleugel, synth.,orgel whatever you want :smile:)

gitaar hou ik voorlopig toch wel bij rock/metal

pimmetje
14 juni 2002, 09:32
Op 2002-06-11 13:14, schreef Pickslide:
Je moet es naar Dave Brubeck luisteren is ook zwaar relaxed.
Moet je ff take 5 luisteren


Dave Brubeck is inderdaad lekkere muziek. Er zijn ook een aantal jam-sessies van Norman Granz. Ik heb er zelf nog maar één van op LP, da's nummer 8. In die sessies komen echt alle grote jazz-namen wel terug... zeer lekkere muziek.

Echoes
13 juli 2002, 00:15
ik ben sinds kort ook de jazz kant op gegaan met mijn gitaarleraar(maar tis nu vakantie). En het enige wat ik tot nu toe weet zijn enkele jazz akkoorden. En dat de meeste akkoorden in de jazz "7" akkoorden zijn.
Nu wil ik wel soleren in jazz, want ik ben soleer gek :smile: doe niet anders de hele dag.
Wie kan me er een beetje mee helpen. Zijn er bepaalde toonladders? Ik ken tot nu toe alleen de Mineur en dominante (majeur) toonladders.
Heeft iemand tips, ideeen, sites, muzikanten naar wie ik kan luisteren, liedjes die ik na kan spelen (niet al te ingewikkeld)

Er was iemand hier op't forum die ook zo met jazz bezig was maar ik weet niemeer wie :sad:

thnx!

sash
13 juli 2002, 00:22
Op 2002-06-11 14:58, schreef moretel:


wie luisterd er nog meer naar jazz???
en speel je dat dan ook of luister je er alleen maar naar.
kan je er wat mee?
Nocki

Ik luister niet zoveel naar Jazz en ben meer Rock /Blues ingesteld. Ik ben wel een tijdje geleden gestart met een boekje Jazz voor de rockgitarist. Theorie omhelst dan vooral de accoorden en inversies en arpeggio's. Erg leuk om te spelen zijn van die Blues schema's maar dan op een jazz manier aangepakt. Veel 9 accorden etc. Is erg goed voor ontwikkeling van accoorden spel. Ook je improvisatie vermogen verbeterd snel. En als je echt oud wordt kan je met Jazz nog alle kanten op &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Misschien ook nog voor jonge mensen interessant :smile: . Wat voor boekje was dat, want ik wil ook wel wat jazz dingen erbij gaan doen.

stinkhippie
13 juli 2002, 12:53
Ik ben zelf ontzettend veel met jazz bezig, ik zat eerst in de blues en toen heb ik de sprong(en dat was een hele grote) gemaakt naar jazz. Ik ben eerst begonnen met de cadensen op gehoor te leren kennen, en ben toen gaan experimenteren met de kerktoonladders(meest gebruikte zijn de dorische,myxolydische en de ionische voor majeur). Veel ladders oefenen op de hals zodat je precies weet waar de intervallen liggen, noten leren lezen op de hals en ontzettend veel experimenteren met wat klinkt in verhouding tot welk akkoord enzo.
Wat ik ontdekte was dat daarna ik me veel vrijer kon uitdrukken op mijn instrument.
Elke melodie in mijn hoofd kan ik nu direct vertalen op me gitaar, en ik heb zo los weten te maken van de ladders en posities.

Ik heb zelf heel veel geluisterd naar Sonny Rollins en Charlie Christian.

Pee
20 juli 2002, 21:41
kent ook iemand zo'n boekje, maar dan voor blues. zo de toonladders, de akkoorden, de lics,...

sebass
21 juli 2002, 02:29
Diana Krall. Ik heb ook de dvd en die gitarist is ook erg goed en ook erg goed ingewijd in de theorie lijkt mij zo. Volgens mij is jazz altijd erg op techniek en theorie gericht.

stinkhippie
21 juli 2002, 13:53
da's niet helemaal waar
Wij leken moeten ons wel helaas helemaal in de theorie verdiepen. Wat dat betreft zijn de pioniers echte genieeen geweest. Iemand als Charlie Parker kon geen noot lezen en heeft alles op gehoor gedaan. Luister eens een solo van hem en het duizelt je gewoon.
Zelfde geld voor Wes Montgomery en Charlie Christian. Maar goed, deze luitjes waren ook dag en nacht ermee bezig en waren gewoon natuurtalenten.

MetalliCat
21 juli 2002, 19:09
Kan iemand es een definitie van jazz geven..?

Kitaarhiero
21 juli 2002, 19:53
Geïmproviseerde muziek met een sterk ritme.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kitaarhiero op 2002-07-21 18:54 ]</font>

stinkhippie
21 juli 2002, 19:53
it don't mean a thing if it ain't got swing!

stinkhippie
21 juli 2002, 19:57
3 belangrijke kenmerken zijn:(voor mij dan)

het moet swingen
er word geimproviseerd
de muzikanten hebben een eigen herkenbare stem

Kitaarhiero
21 juli 2002, 21:17
It doesn't matter If it's cool or hot
Just give that rhythm everything you got!

Nocki
21 juli 2002, 22:09
papadoedaaa!!!