PDA

View Full Version : van lampen naar transistor...



FaceCrawl
19 december 2004, 20:49
Ben de laatste tijd aan het overwegen om mijn Uberschall te verkopen en over te schakelen naat een Solid state versterker om verschillende redenen. (ik verplaats mijn versterker heel regelmatig van de ene locatie naar de andere, lampen laten opwarmen, lampen stuk, etc...)
Maar volgens wat ik hoor is het moeilijk om de 'vette' sound van een buizenbak uit een transistor amp te persen..
Heb nog niet de kans gehad om ze testen, maar ben erg nieuwsgierig naar de Line 6 HD 147 (heb'm eventje getest, maar begaf het na een paar minuutjes) en een Randall V-max.
Iemand al ervaring met één van deze 2 amps ?

Ik heb een ESP LTD SC 607 en een frontloaded diezel cab met V 30's, dus het moet een amp zijn die strak blijft bij een LUID volume en overweg kan met de lage tonen van mijn 7 string.

Any advice ?

Maiden Michiel
19 december 2004, 21:06
Een transistorbak gaat in ieder geval wel hard, maar wat ik ervan begrepen heb ga je de "druk" van een buizenbak wel missen.

Bigfoot414
19 december 2004, 21:34
Veel metalartiesten gebruiken Line 6 (waaronder Snotkip, of hoe heten ze... :D En Randall werd door RIP Dimebag gebruikt)Ik ben persoonlijk lekker ouderwets. Buizen! En het liefst zo hard mogelijk! Ff serieus, als je een uberschall hebt zul je zeker wel weten hoe je je sound wil hebben. Als dat geluid uit een transistor bak komt, lekker toch?
Transistors zijn zijn moeilijker 'over hun nek te krijgen' dan buizenbakken maar ik denk dat je voor Zwaar Metaal vooral een strakke sound wil zonder teveel kraakjes, piepjes en andere vervelende geluiden. In dat geval zijn Randall goede opties.

Ronald
19 december 2004, 21:48
die line 6 en de v-max moet je zeker proberen. ik heb zelf een randall cyclone en ik speel ook 7-snarig.

als je naar transistor kijkt moet je zeker randall es proberen aangezien die de beste transistor versterker maken die er zijn. ik heb de v-max uitgeprobeerd en die was zeker wel goed. maar de redenen dat ik de cyclone gekozen heb boven de v-max was voornamelijk dat ik de tranistor pre-amp van de v-max beter vond dan de tube pre-amp. verder zat er ook nog een prijsverschil in natuurlijk. bovendien heb je nogsteeds de nadelen van een buizenamp. maar ik ken je zowel de v-max als de cyclone aanraden en luid genoeg zijn ze zeker. 300 watt namelijk

NeeraDJ
19 december 2004, 21:51
Ga voor een Vetta (II) en verkoop die Uberschall aan mij 8-)

Die Vetta is zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen op het gebied van modelling versterkers, het nailed niet de echte buizensound maar komt onwijs dichtbij en heeft de dynamiek zowiezo. Met het spul dat jij hebt kun je het je nog veroorloven ook :wink:

pol
19 december 2004, 22:00
heb je dan zoveel problemen met die ubershall ? Als je lampen zo vaak stuk gaan scheelt er toch iets anders aan denk ik.
Ik verplaatste mijn amp ook altijd , en heb nog nooit iets stukgehad.

FaceCrawl
19 december 2004, 22:20
heb je dan zoveel problemen met die ubershall ? Als je lampen zo vaak stuk gaan scheelt er toch iets anders aan denk ik.
Ik verplaatste mijn amp ook altijd , en heb nog nooit iets stukgehad.

Er scheelt niks mee, maar ge weet ook hoe da gaat, snel snel, boef baf...
En dan sneuvelt er wel eens iets als ze nog nie goed zijn afgekoeld.

pol
19 december 2004, 22:38
ge moet daar ook nie mee gooien he :-D .
allez, ik let daar ook nie echt op moet ik zeggen, ik zet mijne versterker gewoon uit na het spelen, en dat gaat em direct de auto in, recht in de vrieskou soms.
Wat ik wel probeer is die altijd een minuut of 20 te laten opwarmen voordat ik begin te spelen, ma da's gewoon omdat em dan pas echt goed begint te klinken.
Maar ik denk toch dat ge dat vet geluid van ne lampen versterker niet gaat terugvinden in een transistorbak, en ik denk ook niet dat die versterkers betrouwbaarder zijn. Lampen zijn snel vervangen he, inpluggen, bias instellen en klaar. En tis ook nog plezant om dermee te experimenteren,
6l6 geeft weer een ander geluid dan een el34 enzoverder.

Antal
19 december 2004, 22:52
en heeft de dynamiek zowiezo.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar een buizenamp wordt juist gekenmerkt door een gebrek aan dynamiek, omdat die buizen vanaf een bepaald volume voor compressie zorgen.

Ontopic: Een goede buizenamp is toch gewoon degelijk. Ik zie niet in wat het probleem precies is. Ok, je moet af en toe wat vervangen. Maar is dat zo erg dan? En het feit dat je nooit problemen hebt gehad zegt genoeg lijkt me.

pol
19 december 2004, 23:07
idd, en als er iets aan een goed ontworpen buizen amp stuk gaat is dit ook altijd relatief goedkoop te vervangen. Buizen is gewoon inpluggen en klaar, en zo duur zijn zo ook weer niet, van 60 euro voor een setje eindbuizen 1 x keer peer jaar zul je ook niet arm worden.
Waarom ik ook geen line 6 vetta zou nemen : binnen een paar jaar is het bijna niets meer waard omdat er ondertussen alweer een nieuwe versie is uitgekomen met betere software.
Die digitale amps zijn alleen maar goed voor als je heel veel geluiden ter beschikking wil hebben, en dit lijkt me alleen echt intressant voor gitaristen van coverbands.

Negative K3 fan
19 december 2004, 23:23
Ga voor een Vetta (II) en verkoop die Uberschall aan mij 8-)

Die Vetta is zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen op het gebied van modelling versterkers, het nailed niet de echte buizensound maar komt onwijs dichtbij en heeft de dynamiek zowiezo. Met het spul dat jij hebt kun je het je nog veroorloven ook :wink:

ik zou eerder de hd147 gaan gebruiken, om 150 redenen waar ik nu geen tijd voor heb, lees eerst het verschil maar tussen vetta 2 en hd147

maarja, ik denk dat modeling wel in de buurt komt en dat soort dingen, maar een uberschall is toch wel heeeel erg high end buizen, ik weet nbiet wat je stijl/gewenning is, maar voor mij zou het toch een stap terug zijn.

Jim Marshall
20 december 2004, 05:05
Ik speel sinds kort op een V-max en zou zeggen, proberen dat ding.
300 Watt superamp met ongekende mogelijkheden.
Enige nadeel is dat je een vergunning moet hebben om hem open te mogen draaien omdat je anders aangeklaagd zult worden wegens geluidsoverlast!
Laatst speelde ik "effe het stof van de speakers" en toen belden sommige buren met de luchtmachtbasis om te vragen of de F-16's ergens anders konden gaan vliegen. 8-)

Baker
20 december 2004, 09:32
Ben de laatste tijd aan het overwegen om mijn Uberschall te verkopen en over te schakelen naat een Solid state versterker om verschillende redenen.

Niet doen!
Krijg je spijt van!

Als je wilt experimenteren met solid state,
koop dan iets erbij.

Vroeg of laat ga je die ubershall missen.

guhlenn
20 december 2004, 10:06
neem een tech21 voor d'rbij. Gezien je (uitzonderlijk dure) smaak zal line6 niet voldoen. Tech21 heeft een eigen karakter en persoonlijk vind ik het een fijn geluid.

andoni
20 december 2004, 10:23
Als je een buizenamp onhandig vindt, waarom geen Line6 Pod Live of XT of zo scoren? Kan je versterken door de PA of desnoods tik je ergens een eindversterker op de kop die er strak mee samenklinkt.

Als je het niets vindt, kan je het nog altijd gebruiken voor opnames, erg handig daarvoor.

Phyrexian
20 december 2004, 11:20
Randall voor hi-gain metal (Pantera, Crowbar, ...)

Tech 21 Trademark 300. Solid State met goeie sounds.

skabouter
20 december 2004, 11:21
is de Mode Four niets in dit geval ? kan keihard, veel gain, strak, mid-cut opties, 4 kanalen, en 300 watt solid state ! goed versatile voor detuning en 7 strings. en wel wat goedkoper dan zo`n vetta.

Jim Marshall
20 december 2004, 17:10
@facecrawl

De V-max klinkt met m'n Gibson Explorer Gothic (high output p/u's ) ook bij hogere volumes retestrak. Zowel in de oefenruimte als op het podium is het een amp die je eerder zult moeten inhouden dan dat je alle zeilen bij moet zetten om gehoord te worden.
Ik geloof dat de top zo'n 1600 euro nieuw kostte en een Randall 4x12 kast is ong. 450 euro.
Succes ermee.

BramVersteeg
20 december 2004, 21:27
Je gaat wel je geluid missen van je buizen. Ik speel nu tijdelijk over een Johnson Milenium top ipv mijn Diezel Herbert. Het is weldegelijk strakker en in de brei van gain (andere gitarist gebruikt er nogal veel van) hoor je niet superveel verschil, maar ik mis dat karakter van mijn diezel wel hoor. De diezel staat trouwens thuis omdat ik met een rack en floorboard bezig ben en omdat ik geen zin heb om steeds met dat ding naar de repetitieruimte te rijden, en zodra ik klaar ben ga ik er weer op spelen.

FaceCrawl
16 november 2005, 16:24
Effe een oud topic bovenhalen... :D
Heb mijn buizenamp nu en half jaar geleden geruild voor een Line 6 HD 147 en ben nog nooit zo tevreden geweest met een amp.
Mis dan ook een buizenamp (tot nu toe) totaal niet :wink:

LPplayer
16 november 2005, 16:59
Tim van Di-rect speelt er ook op.
Haalt akoestische sounds eruit enzo en ook normale sounds wel kwalitatief vet hoor
SPike speelt op Ubershall


Effe een oud topic bovenhalen... :D
Heb mijn buizenamp nu en half jaar geleden geruild voor een Line 6 HD 147 en ben nog nooit zo tevreden geweest met een amp.
Mis dan ook een buizenamp (tot nu toe) totaal niet :wink:

SimonS
16 november 2005, 19:24
Tim van Di-rect speelt er ook op.
SPike speelt op Ubershall

rrrrrrrrrespect 8-)



:razz: